Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@02:00:13 GMT

موفقيت نشست آستانه در شرايط حساس منطقه

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۱۷۳۰

خبرگزاری آریا-وزیر امور خارجه کشورمان گفت بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و شرایط بحران در اوکراین است.
به گزارش خبرگزاری آریا، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم، گفت: نیرو‌های نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) 29 تیرماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود پس از دیدار و گفتگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفتگو‌های انجام شده در این دیدار پرداخت. وی ضمن خیرمقدم به همتای سوری خود گفت: بلافاصله بعد از نشست سران ضامن روند آستانه، گفتگو‌های مهمی را با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم. به همه شهدای سوری، ایرانی و شهدای سایر کشور‌هایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، به ویژه شهدای مدافع حرم و شهیدان المهندس و سردار سلیمانی ادای احترام می‌کنیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: هفتمین نشست سران روند آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی، مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد. وزیر امور خارجه افزود: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد، و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و شرایط حساس بحران در اوکراین، و بحران در حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.
حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق سوریه همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است
وی گفت: در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق این کشور همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. ما از فرصت نشست سه جانبه فرمت آستانه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گرو‌ه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت به سراسر مرز‌های سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیرو‌های مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود. امیرعبداللهیان افزود: یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کنم و بر حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. بحث مبارزه با تروریسم و ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست همه مردم این کشور و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.
از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم
وزیر خارجه تأکید کرد: مایلم در ادامه گفتگو‌های شب گذشته و نشست سران تأکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفتگو و مشورت دارد. این گفتگو‌ها را در سفری که به آنکارا و دمشق داشتیم آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر آقای رئیسی تلاش شد متمرکز بر راه‌حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور، نتیجه گیری شود.
بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود
امیرعبداللهیان بیان کرد: مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آوارگان و مهاجران سوری به بازگشت به منازل، شهر‌ها و روستا‌های خودشان مورد تاکید نشست تهران و گفتگو‌های امروز من با فیصل المقداد بود. معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع مهم و انسانی غیرقابل قبول است. وی با بیان این‌ که حضور نظامی نیرو‌های آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که امروز منطقه از آن رنج می‌برد، گفت: آمریکا این حضور خود را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات از حاصلخیزترین مناطق سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز اصلی و منابع مهم نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده، هستیم. معتقدیم نیرو‌های نظامی آمریکا باید بدون قید و شرط و به فوریت از خاک سوریه خارج شوند. ارتش، نیرو‌های مسلح و مردم سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورشان از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردارند. وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز در خصوص مناسبات دوجانبه و تشویق بخش خصوصی ایران و سوریه برای ورود هر چه فعالتر به همکاری‌های تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرده و اتفاق نظر داشتیم. در این مرحله برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی در جهت منافع دو ملت و کشور اتفاق نظر داشتیم و خرسند هستیم در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در این مسیر شاهد بودیم.
تلاش ایران و روسیه برای جلب نظرات ترکیه
وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران روند آستانه در تهران گفت: در نشست سه جانبه، طرفین ایرانی و روسی تلاش کردند دیدگاه‌های ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی که ممکن است منجر به آوراگی هر چه بیشتر مردم سوریه شود، جلب کنند. گفتگو‌های مهم، روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان و پوتین انجام شد و در سطح گفتگو‌های دوجانبه روسای جمهور ایران با روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه در جلسه بسته، مسائل با شفافیت مورد بررسی، و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: این اتفاق نظر وجود دارد که بایستی همه طرف‌ها به خروج سوریه از این وضعیت کمک کنیم، از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه و این درک وجود دارد که جامعه جهانی باید به مردم سوریه برای عبور از این مرحله کمک کند و کشور‌های منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خودشان از مردم سوریه ادامه دهند. وی اظهار داشت: در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.
هیچ اقدام تعرض آمیز صهیونیست‌ها در منطقه بی پاسخ نمانده
وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه تهران در خصوص محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اینکه آیا اتفاق نظری بین روسیه، ایران، ترکیه و سوریه برای مقابله با این تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه ایجاد شده است؟ گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خودش قرار دارد و حرکات نمایشی که انجام می‌دهد از جمله برخی اقدامات پراکنده و آشفته‌ای که صهیونیست‌ها علیه مراکزی در داخل خاک سوریه انجام می‌دهند، ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن به ضعف‌های چند لایه و بحران‌های درونی رژیم صهیونیستی است. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تا جایی که ما می‌دانیم در منطقه هیچ اقدام تعرض آمیز صهیونیست‌ها بدون پاسخ نمانده و منطقه نسبت به تداوم رفتار فتنه انگیز صهیونیست‌ها بی تفاوت نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شرایط حساس وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی خاک سوریه صهیونیست ها وزیر خارجه شرایط حساس مردم سوریه نشست سران گفتگو ها حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف و آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد:

گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیازهای فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

او گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.

ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آن‌ها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آن‌ها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

او د رعین حال تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آن‌ها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای پرسپولیس در آستانه دیدار با سپاهان
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل