Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهنام بهراد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر نظام امتحانات نهایی دانش آموزان به اندازه کافی استوار و محکم نیست و این یکی از انتقادات بخشهای خارج از آموزش و پرورش به آن است و از نظام آموزشی انتظار دارند تا این نقص را برطرف کند. با همین نظام امتحانات نهایی موجود برخی از اطلاعات نشان می دهند که متوسط عملکرد دانش آموزان ضعیف است و عددی حول و حوش ۱۲ را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: با توجه به تغییرات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به کنکور سراسری، در ابتدای این طرح سوابق تحصیلی دانش آموزان ۴۰ درصد وزن ورودی به دانشگاه‌ها را تشکیل خواهد داد و با این شرایط نیازمند یک نظام امتحانات مستحکمتر و دقیقتر از پیش هستیم تا بتواند به اندازۀ کافی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را از یکدیگر متمایز سازد.

بهنام بهراد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در کنکور ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تاثیر دارد و به مرور طی چند سال با نهایی شدن آزمون‌های پایه‌های یازدهم و دهم همانند پایه دوازدهم این میزان به ۶۰ درصد هم می رسد.

بهراد گفت: حال، آموزش و پرورش دو راه در پیش دارد:

۱) برگزاری امتحانات نهایی نه چندان محکم و استوار که وزنۀ ۶۰ درصدی پذیرش در دانشگاهها را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت و عملا از اعتبار نظام آموزش و پرورش برای سنجش دقیق دانش آموزان خواهد کاست و ما شاهد نوعی تورم نمره و معدل در آموزش و پرورش خواهیم بود و در واقع آنچه که تعیین کننده خواهد بود همان وزن ۴۰ درصدی کنکور است.

۲) اگر هم نظام امتحانات قوی و محکمی برقرار و اجرا شود، شاهد نمرات پایین بیش از پیش دانش آموزان خواهیم بود. زیرا کیفیت پایین در نظام آموزش و پرورش عمومی از پایۀ آمادگی تا پایۀ نهم بنا به شواهدی که در بخش اول ارائه شد، در متوسطۀ دوم برای نظام آموزش و پرورش با توجه به داده های دقیق حاصل از این نظام امتحانات قوی تبدیل به چالشی جدی تر از پیش خواهد شد.  

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: بنابراین اگر آزمون نهایی قوی برگزار شود چه از نظر کیفیت و چه از نظر امنیت به دلیل کیفیت پایین آموزش و پرورش عمومی، انتظار بر این است دانش آموزان بطور میانگین عملکرد ضعیفتری را نشان دهند و همین امر دانش آموزان نابرخوردار یا کم برخوردار را بیش از پیش تحت تأثیر قرار خواهد داد و آن عدالتی که مد نظر این تغییرات بوده، بیش از گذشته به مخاطره خواهد افتاد.

بهراد گفت: در هر حال، پاسخگویی به موضوع عدالت در آموزش و پرورش و همینطور ارتقای کیفیت نظام آموزشی امری بسیار فراتر از تغییرات در روش های اجرای کنکور و پذیرش دانشجو است. آنچه که این طرح به زعم این متخصص در پی خواهد داشت این است که رقابت دانش آموزان در نهایت به ۴۰ درصد کنکور ورودی معطوف خواهد شد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش به منظور پیشگیری از شکاف یادگیری و بی عدالتی آموزشی و همینطور ارتقاء کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: این نظام باید برنامۀ درازمدت جامع عمیقی به منظور ارتقاء کیفیت نظام آموزش و پرورش عمومی تدوین کند.

ارتقاء کیفیتی که از طریق معلم با کیفیت و مورد حمایت از نظر مادی و معنوی، برنامۀ درسی با کیفیت، مدیران شایسته و با صلاحیت و منابع مادی و انسانی بایسته و شایسته برای عموم مدارس و دانش آموزان و به ویژه هدایت منابع مادی و انسانی به سمت مناطق و دانش آموزان کم برخوردار و نابرخوردار پشتیبانی شود. تنها در چنین وضعیتی می توان به ارتقاء کیفیت نظام آموزش و پرورش امیدوار بود. در غیر این صورت، از طریق راههای مانند تغییرات در کنکور و بسیاری روشهای سطحی دیگر پاسخگویی به کیفیت و بی عدالتی در آموزش و پرورش نافرجام خواهد ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش سوابق تحصیلی نظام آموزش و پرورش کیفیت نظام آموزش امتحانات نهایی نظام امتحانات ارتقاء کیفیت دانش آموزان ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این تعداد به ۱۲ هزار و ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سیدامیر شوشتری درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، ضمن تشکر از تلاش‌های معلمین و اهمیت به وضعیت معیشت و حقوق معلمین اظهار داشت: آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین دستگاه، با 100 هزار همکار فرهنگی و یک میلیون و 500 دانش آموز مشغول فعالیت است.

وی افزود: در آزمون‌های استخدامی مختلفی که برگزار شد برای سال تحصیلی آینده 10 هزار و 208 معلم جدید در استان خراسان رضوی جذب آموزش و پرورش می‌شوند. با استفاده از معلمان قراردادی نیز این تعداد به 12 هزار و 689 نفر افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: 20 هزار نفر بازمانده از تحصیل در این استان طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش اعلام شده و این در حالی است که 5 هزار نفر از بازماندگان تحصیل برای سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار مجدد آورده شده‌اند.

شوشتری اضافه کرد: 90 درصد از دانش‌آموزان اتباع در خراسان رضوی افغانستانی هستند و اتباع عراق و سوریه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین شمار دانش‌آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی 70 هزار نفر است و علاوه بر این 3 هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟