Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@13:48:20 GMT

رودخانه هریرود افغانستان در آستانه خشکی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۹۵۴۰

رودخانه هریرود افغانستان در آستانه خشکی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، منابع خبری از احتمال خشک‌شدن رودخانه هریرود خبر دادند.

طبق این گزارش، به علت خشکسالی‌های اخیر رودخانه هریرود که یکی از بزرگترین رودخانه‌های افغانستان است در معرض خشکی قرار گرفته و سطح آب این رودخانه به صورت بی‌سابقه‌ای پایین آمده است.

مقامات محلی طالبان در غور در این خصوص می‌گویند که  خشکسالی اخیر باعث پایین رفتن آب زیرزمینی شده و مشکلات را برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی این مناطق به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این مقامات، مردم غور مجبورند برای دسترسی به آب آشامیدنی ساعت‌ها پیاده روی کنند و در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

 

 

مردم ولایت غور افغانستان نیز می‌گویند که در طی چند سال اخیر باکاهش حجم رودخانه هریرود  چشمه‌ها و دریاچه‌ها خشک شده و اکنون مردم به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند. 

هریرود از رودخانه‌های مهم حوزه غرب افغانستان است و  برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی دو ولایت غور و هرات و همچنان استان‌های شرقی ایران نقش مهم دارد، ساکنان ولایت هرات عمده‌ترین مصرف کنندگان آب این رود هستند که بیشتر در کشاورزی استفاده می کنند.

یکی از ویژگی‌های این رود مهم افغانستان این است که منار باستانی جام غور دومین منار خشتی جهان با ارتفای ۶۵ متر در حاشیه این دریا قرار گرفته است.

بند بزرگ سلما بروی رود هریرود ساخته شده است که بر اهمیت این رود افزوده است. همچنان قرار بود سد گرمآبک پوزلیچ در شرق شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز بالای دریای هریرود ساخته شود.

هریرود یکی از منابع اصلی تامین آب استان‌های شرقی ایران است.

/انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان هریرود هلمند ایران حقابه رودخانه هریرود آب آشامیدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۹۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با استدلال علمی گفت: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند.

به گزارش مشرق، معصومه تکلو ضمن تاکید بر سلامت آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته بندی، افزود: امکان ندارد ارگان نظارتی مهمی مثل سازمان غذا و دارو بدون مطالعه و لحاظ مسائل فنی و بهداشتی برای فرآورده‌ای مجوز مصرف و پروانه بهداشتی صادر کند کما اینکه عدول از تعهدات توسط شرکت هم می‌تواند موجب ابطال موقت یا دائم مجوز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مباحث فنی و علمی اصولاً در رسانه‌های عمومی نیست، تصریح کرد: گاهی ناچار هستیم برای اطمینان بیشتر مردم نکاتی را گوشزد کنیم مثل اینکه گرانول پلیمر مورد مصرف جهت بسته بندی آب‌های بسته بندی شده، پلیمر پلی اتیلن ترفنالات است که از دو منومر اتیلن گلایکون و اسید ترفتالیک تحت خلأ دما و زمان معین و با ایجاد پیوند کوالانسی بین دو منومر مذکور در راکتور پتروشیمی تولید می‌شود.

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شرکت پترو شیمی تندگویان دارای گواهی مناسب برای مصرف انسان از آزمایشگاه‌های داخل و خارج کشور است، لذا قرار گرفتن بطری آب در معرض نور آفتاب و یا انجماد آن در فریز، قادر به تخریب بطری‌های یکبار مصرف آب و خروج ترکیبات فتالات از پلیمر نمی‌شود.

تکلو در پایان به مردم این اطمینان را داد که با توجه به کنترل سه سطحی سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته بندی در سازمان غذا و دارو، با خیال راحت از آنها استفاده کنند و بدانند کوچک‌ترین تهدید سلامتی در فرآورده‌های غذای و آشامیدنی در اولین زمان ممکن به اطلاع آنها خواهد رسید.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • نخستین تصاویر از انفجار انتحاری در بدخشان + جزئیات | ۳ نفر کشته شدند
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • (ویدئو) میمون نگون‌بختی که در خشکی توسط کروکودیل شکار شد!
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • وقوع سیل در افغانستان تلفات جانی برجای گذاشت
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت