Web Analytics Made Easy - Statcounter

تست خانگی برای تشخیص نوع پوست خشک، چرب و حساس چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟ چه عواملی نوع پوست شما را مشخص می‌کنند؟ چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟ نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌وشوی صورت پوست خشک نحوه تشخیص: علل خشک بودن پوست: موارد منع‌شده: پوست چرب نحوه تشخیص: علل چرب بودن پوست: موارد منع‌شده: پوست مختلط نحوه تشخیص: علل مختلط بودن پوست: موارد منع‌شده: پوست معمولی نحوه تشخیص: علل معمولی بودن پوست: موارد منع‌شده: پوست حساس نحوه تشخیص: علل حساس بودن پوست: موارد منع‌شده: تست خانگی برای تشخیص نوع پوست خشک، چرب و حساس

به گزارش اقتصاد آنلاین، ​تا به حال برای‌تان پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست‌تان امتحان کنید که اصلا فایده‌ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بدتر کند؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است باید بدانید این اتفاق می‌تواند به این علت رخ داده باشد که محصول مورد استفاده شما مناسب نوع پوست‌تان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالا شما هم شنیده‌اید که برای زیبایی و مراقبت از پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگارند. به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست صورت، نسخه‌ای جادویی و واحد برای همه افراد نیستند (که اگر چنین بود کار خیلی آسان‌تر می‌شد).

بنابرین مهم است که بدانید چه نوع پوستی دارید تا بیشترین استفاده را از برنامه مراقبت از پوست خود ببرید.

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟

برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، اطلاع از نوع پوست‌تان اهمیت شایانی دارد. امروزه تنوع بالایی در محصولات مراقبت پوست وجود دارد که تنها در صورتی برای شما کارایی دارند که از محصول مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد که ممکن است منجر به ایجاد سوزش، چربی اضافی و جوش روی پوست‌تان شده یا باعث خشکی پوست و در نهایت بروز چین و چروک روی پوست‌تان شود.

چه عواملی نوع پوست شما را مشخص می‌کنند؟

ژنتیک: شما نوع پوست‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید. پس، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان رفته باشد.

آب‌وهوا: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما و حتی بهتر شدن آن شود.

هورمون‌ها: نوسان‌های هورمونی در مراحل و زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوران حاملگی، می‌تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.

داروها: داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند عوارضی چون خشکی یا حساس شدن پوست‌تان را در پی داشته باشند.

رژیم غذایی/ آلرژی: مواد غذایی که طی روز میل می‌کنید به‌طور قطع بر بهتر یا بدتر شدن پوست شما تأثیرگذار است. اگر فکر می‌کنید آلرژی غذایی ممکن است منبع ناراحتی‌های پوستی شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت‌های پوستی: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استفاده از محصول نامناسب می‌تواند تعادل پوستی شما را مختل کند.

در ادامه، مسیر درست را برای هر چه بهتر شدن پوست‌تان به شما نشان خواهیم داد.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

اولین گام برای مراقبت موثر از پوست، شناخت انواع پوست و ویژگی‌های آن‌هاست. با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

قدم اول: ابتدا پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

قدم دوم: پوست‌تان را با حوله‌ای نرم (به‌طوری که آن را به‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم پوست اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد.

قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌وشوی صورت

خشک: احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی صورت

چرب: احساس چربی و درخشش به‌ویژه در ناحیه T صورت

مختلط: چرب در ناحیه T و معمولی یا خشک روی گونه و فک

معمولی: بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب

حساس: پوست گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود

اکنون که متوجه شدید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید، زمان آن رسیده است تا در مورد خصوصیات انواع پوست بیشتر بدانید تا بهترین روش را برای مراقبت‌های پوستی خود انتخاب کنید.

به علت فعالیت بالای غده‌های چربی در نوجوانان و افراد زیر 20 سال، پوست این افراد معمولا بیشتر چرب است. افراد از اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 30 زندگی خود معمولا دارای پوست مختلط هستند.

از اواخر دهه 30 زندگی به بعد، پوست به سمت خشک‌تر شدن می‌رود؛ زیرا با بالا رفتن سن، پوست توانایی تولید چربی و حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. البته این موضوع یک قانون قطعی و دقیق نیست.

پوست خشک نحوه تشخیص:

اگر پوست شما در تمام طول سال، به‌خصوص بعد از شست‌وشو، حالت کشیدگی و خارش داشته باشد یا هرگز احساس رطوبت کافی روی پوست خود نداشته باشید، نوع پوست شما خشک است. در این صورت، ممکن است حالت پوسته‌پوسته شدن را هم روی پوست خود تجربه کنید. برای مثال، زمانی‌که ناخن خود را روی پوست‌تان می‌کشید پوسته‌های ریز شروع به ریختن می‌کند.

توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌آید اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

علل خشک بودن پوست:

موارد زیر می‌تواند از جمله علت‌های خشکی پوست شما باشد:

1.پوست شما از نظر ژنتیکی مستعد تولید چربی یا سبوم کمتری است،

2. فقدان توازن هورمونی،

3. آب‌وهوای خشک،

4. استفاده از وسایل گرمایشی با دمای بالا در فصل‌های سرد،

5. حمام و دوش آب گرم،

6. مصرف دارو،

7. بالا رفتن سن (با بالا رفتن سن تغییرات متابولیکی باعث می‌شود که پوست خشک‌تر و نازک‌تر شود).

موارد منع‌شده:

مصرف محصولات حاوی الکل و سولفات که می‌توانند باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست شوند. سعی کنید از دوش آب داغ کمتر استفاده کنید؛ زیرا باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود.

اگر از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید یا در مناطقی با آب‌وهوای خشک ساکن هستید، در منزل یا اتاق خواب خود از دستگاه بخور استفاده کنید. 

پوست چرب نحوه تشخیص:

در این حالت پوست شما براق است و مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه‌ها و پشت‌تان وجود دارد. شما ممکن است بعد از ظهرها، هنگامی‌که تولید چربی در اوج خود است، احساس کنید باید دوباره صورت خود را بشویید. در این حالت، منافذ پوست بزرگترند یا آسان‌تر مسدود می‌شوند و بعد از مدتی به جوش ‌های سرسیاه یا سرسفید، جوش‌های قرمز التهابی یا آکنه‌های کیست‌مانند تبدیل می‌شوند.

خبر خوب اینکه مطالعات نشان داده‌اند که رطوبت موجود در پوست‌ چرب مانع ظهور چین‌وچروک روی صورت می‌شود.

علل چرب بودن پوست:

وقتی غدد چربی پوست شما به خاطر عوامل ژنتیکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند، پوست‌تان چرب خواهد بود. از علل دیگر می‌توان به تغییرات هورمونی، آب‌وهوای مرطوب یا خشک کردن بیش از حد پوست اشاره کرد. خشک کردن بیش از اندازه پوست باعث می‌شود پوست شما مجبور به تولید بیشتر چربی شود.

موارد منع‌شده:

از پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و مواد آرایشی بر پایه روغن استفاده نکنید. پوست شما تنها می‌تواند تا مقدار مشخصی رطوبت را جذب کند و مابقی آن روی سطح پوست باقی می‌ماند. همچنین از محصولات حاوی الکل و سولفات اجتناب کنید؛ چراکه باعث خشکی پوست می‌شوند.

شاید باورپذیر نباشد اما بسیاری از محصولاتی که برای درمان پوست چرب وارد بازار می‌شوند، چربی‌های طبیعیِ مورد نیاز برای محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست شما را از بین می‌برند. در واقع، زمانی‌که پوست احساس خشکی کند، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، چربی بیشتری تولید می‌کند که این امر می‌تواند سبب بدتر شدن اوضاع شود.

پوست مختلط نحوه تشخیص:

پوست مختلط در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی، چانه) چرب، دارای منافذ باز پوستی یا جوش بوده اما در قسمت گونه و فک، خشک یا معمولی است. درمان این نوع از انواع پوست می‌تواند مشکل باشد؛ چراکه شما باید برای رسیدن به تعادل در صورت‌تان به دو موضوع مختلف بپردازید.

علل مختلط بودن پوست:

ژن‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقه T صورت، از عوامل مختلط بودن پوست شماست. ممکن است محصولات مورد استفاده شما یکی از علت‌های فقدان تعادل پوست‌تان باشد. هنگامی‌که در حال درمان بخش‌های چرب پوست خود هستید باید مراقب قسمت‌های خشک صورت هم باشید و برعکس.

موارد منع‌شده:

از مصرف محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می‌شوند، خودداری کنید. همچنین نباید از محصولات ساخته‌شده برای کنترل چربی یا آب‌رسانی زیاد برای درمان کل صورت خود استفاده کنید. به دنبال محصولات جداگانه برای درمان چربی منطقه T و قسمت‌های خشک صورت باشید یا چیزی که بتواند تعادل پوست را بازگرداند.

پوست معمولی نحوه تشخیص:

در این حالت پوست شما کاملا یک‌دست است؛ چربی، خشکی یا جوش کمی دارد و تنها گاهی ایجاد شده و سریع برطرف می‌شود. در واقع، پوست شما به محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش نمی‌دهد و چهره شما متعادل به نظر می‌رسد.

علل معمولی بودن پوست:

ژن‌ها یکی از علت‌های اصلی داشتن پوست معمولی هستند و البته اینکه شما آدم خوش‌شانسی هستید.

موارد منع‌شده:

هرچند به آسانی می‌توان از پوست معمولی مراقبت کرد اما پوست معمولی یکی از اولین انواع پوست است که خیلی زود علائم پیری را نشان می‌دهد. هرگز استفاده از محصولات ضدپیری و آب‌رسان پوست را در برنامه مراقبتی پوست فراموش نکنید.

صبر جایز نیست! مراقبت‌های لازم برای پیشگیری را به‌محض شروع 20 سالگی آغاز کنید. همچنین از مصرف هر محصولی که باعث تغییر نوع پوست شما به سمت چرب‌تر یا خشک‌تر شدن می‌شود، پرهیز کنید.

پوست حساس نحوه تشخیص:

اگر پوست شما به‌سرعت تحریک شده، ملتهب است یا خارش دارد و خشک و قرمز می‌شود، شما دارای پوست حساس هستید. در این حالت، پوست هنگام استفاده از یک محصول جدید واکنش نشان می‌دهد، در گرما برافروخته می‌شود و هنگام اصلاح کردن نیز صورت‌تان جوش می‌زند.

افرادی‌که پوست حساس دارند به‌راحتی دچار آفتاب سوختگی‌ شده و به بیماری‌هایی مانند اگزما و رزاسه مبتلا می‌شوند.

علل حساس بودن پوست:

متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند حساسیت پوست را بیشتر کند و نام بردن از یک علت مشخص کار دشواری است. البته ژنتیک و نوسان‌های هورمونی به عنوان دلایل اصلی برای پوست‌های حساس در نظر گرفته می‌شوند.

آب‌و هوای گرم یا سرد، شرایط هوایی خشک و آب سخت می‌توانند تأثیر بالایی روی پوست داشته باشند.

همچنین محصولاتی که استفاده می‌کنید مانند لوازم آرایشی، لوسیون، صابون و مواد شوینده می‌تواند حاوی مواد عطری یا مواد شیمیایی ناملایم باشند و سبب تشدید حساسیت و آلرژی‌های پوستی شوند.

موارد منع‌شده:

از مصرف محصولاتی که حاوی رایحه‌های مصنوعی، رنگ‌های سنگین و مواد شیمیایی ناملایم هستند، اجتناب کنید؛ همچنین از هر محصولی که ترکیبات آن ممکن است آلرژی یا حساسیت‌های احتمالی را برانگیزاند. گاهی تنها از مواد طبیعی استفاده کنید؛ مثلا بعضی روزها از مقدار کمی روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست‌تان استفاده کنید.

همیشه قبل از مصرف محصول جدید روی کل صورت خود، تست 24 ساعته را روی بخشی از پوست‌تان انجام دهید. برای پی بردن به یک محصول مناسب با پوست‌تان، از نمونه‌ها (سمپل‌ها) استفاده کنید و پول و زمان خود را برای محصولاتی هدر ندهید که قادر به استفاده از آنها نیستید.

منبع: لافارر لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر زیبایی پوست و مو سلامت پوست پوست خشک پوست مختلط نوع پوست اخبار مرتبط زیبایی پوست و پرپشتی موها با ماسک ژلاتین ۱۴۰۱/۴/۲۸ بلند و پرپشت شدن سریع مژه با روشی گیاهی و خانگی در ۳ روز ۱۴۰۱/۴/۱۶ رشد ابروهای ریخته با هر روشی که فوری اثر می کند ۱۴۰۱/۳/۴ راه های مراقبت از پوست خشک ۱۴۰۱/۱/۱ تاثیر استرس و عصبانیت بر جوش‌ صورت ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ برای مراقبت از پوست های خشک این کار را انجام دهید! ۱۴۰۰/۹/۶ آخرین ویدیو ها شکار یک مارمولک بزرگ توسط ایگوانا گرسنه + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۸:۳۴ لحظه ترسناک حمله میمون وحشی به دختربچه خردسال+ فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۸:۳۱ عوارض تنهایی بر سلامت انسان + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۴:۴۲ ذوق زدگی و حیرت بلاگر روسی از زیبایی هتل محل اقامتش در اصفهان + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۲:۴۲ شیوع سویه جدید کرونا؛ جهان بار دیگر به کما می رود؟ ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۲:۲۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۹:۲۰ هشدار عجیب درباره بنزین!! + عکس ۱۹:۱۷ چرا زاکانی شهرداری تهران را به حضور در دولت ترجیح داد؟ ۱۹:۰۲ تی‌شرت نامناسب برای آقایان و مانتوهای خیلی کوتاه برای بانوان فروشنده ممنوع / شهروندان هم فروشنده و خریدار بدحجاب را تلفنی اطلاع دهند ۱۸:۵۶ از بین بردن خط و خش میز شیشه ای با استون + آموزش ۱۸:۵۵ تغییر در نمایش پست های فیس‌بوک برای رقابت با تیک تاک ۱۸:۴۲ دولت مصوبه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اصلاح کرد/ افزایش ۳۸درصدی حقوق از مرداد ۱۸:۳۴ شکار یک مارمولک بزرگ توسط ایگوانا گرسنه + فیلم ۱۸:۲۶ شگرد افرادی که استاد پس اندازند ۱۸:۱۵ هیچ گاه آیفون خود را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید! ۱۸:۰۳ میدونید چرا قند و شکر هیچ وقت کپک نمیزنن؟ ۱۸:۰۰ دلیل خروج نقدینگی از بورس چیست ؟ / صعود شاخص کل ادامه دار خواهد بود؟ ۱۷:۵۵ دست در حساب های شرکت های دولتی کرده و از سپرده های آنها برداشت کرده اید / بقیه مطالب را هم توضیح بدهم؟ ۱۷:۵۵ قیمت یخچال فریزر جی پلاس (جدول) ۱۷:۴۸ روشی ارزان برای رفع جای جوش ۱۷:۴۰ درخواست مدیر فنرباغچه برای جذب مهدی طارمی ۱۷:۳۲ والدین هلیکوپتری چه کسانی هستند؟ ۱۷:۲۳ این سه نوع چای اکسیر جوانی هستند + عکس ۱۷:۱۰ افزایش ۱۲ برابری صادرات تاجیکستان به ایران ۱۷:۰۶ قرارداد‌های پیش فروش مسکن باید در دفاتر اسناد رسمی امضا شوند ۱۷:۰۴ شیوه جدید افزایش قیمت کالا‌ها اعلام شد ۱۷:۰۲ بهترین روش نگهداری بن سای در خانه + تمامی نکات پرورش ۱۶:۵۱ ورود ۶ محصول کشاورزی به عراق تا اطلاع ثانوی ممنوع شد ۱۶:۵۰ روش ساده برای نگهداری لیمو تازه تا یک ماه ۱۶:۲۵ امام جمعه اردبیل: دولت برای جلوگیری از اقدام دلالان در پرداخت بهای گندمکاران تعجیل کند ۱۶:۲۱ کاری که آفتاب سوختگی رو بدتر میکنه ۱۶:۱۵ امام جمعه موقت کرمان: بی تقوایی است که به دنبال افزایش صد درصدی اجاره ها باشند ۱۶:۰۹ با وجود افزایش ۴ درصدی اوج مصرف برق یک دقیقه هم در خانه های ما خاموشی نبوده، این نتیجه اقدام منطقی دولت است ۱۶:۰۳ رییس جمهور: راهکار را در دست بیگانگان نباید دید، چرا که در دستان توانمند مردم است ۱۵:۵۳ برجام باعث شد جامعه به مذاکرات گره بخورد و بحران تورم هم از زمان که برجام امضا شد، آغاز شد ۱۵:۵۰ هشدار امام جمعه تبریز: جمهوری اسلامی بسته شدن مرز ایران و ارمنستان را هرگز تحمل نخواهد کرد ۱۵:۴۸ امام جمعه اهواز: آمریکا مانند شوروی رو به زوال خواهد بود ۱۵:۴۷ چطور به دوست افسرده ام کمک کنم؟ ۱۵:۴۵ در اوایل انقلاب یک ماشین برای سفر به شیراز وجود نداشت / یکی از دغدغه های رییس جمهور سابق دفاع از سند ننگین ۲۰۳۰ بود ۱۵:۴۱ بسیاری از زنان ما نشان داده اند که در راهپیمایی‌ها، اعیاد و مراسم دیگر حجاب را رعایت می کنند / بعضی برخوردهای سلیقه ای و تند درست نیست ۱۵:۳۸ برجامی در این حد فاسد را در یک جلسه کوتاه به سرعت به امضا رساندند / به خاطر نماز شب خوان بودن تیم مذاکره کننده است که سازش پذیر نیستند ۱۵:۳۵ حذف قرعه کشی خودرو به تدریج اتفاق خواهد افتاد ۱۵:۲۴ رییسی: دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد ۱۵:۱۳ افزایش تولید خودرو به قیمت زیان خودروسازان / زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسید ۱۴:۴۴ تولید و توزیع لبنیات تنظیم بازاری به میزان کافی از هفته آینده ۱۴:۴۲ عوارض تنهایی بر سلامت انسان + فیلم ۱۴:۳۹ بیماری خاموشی که باعث مرگبارتر شدن کرونا می شود ۱۴:۱۵ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۴/۳۱) ۱۴:۰۶ کرونا در اردوی پرسپولیس؛ سفر به ترکیه لغو شد؟ ۱۳:۵۳ خشم هواداران استقلال از اقدام ستاره ملی پوش + عکس ۱۳:۴۷ اپیزود چهاردهم اقتصادینو؛ بروبچه های شیکاگو (بخش دوم) ۱۳:۳۷ میزان سردرد در بانوان ۵ برابر بیشتر از آقایان است ۱۳:۱۳ اسکوچیچ: انتظارات بیش از حد، مخرب می شود / نتایج تیم ملی لبخند را روی لب مردم می آورد ۱۳:۱۰ صعود اولین زن ایرانی به دومین قله بلند جهان ۱۳:۰۷ وضعیت حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود ۱۲:۵۰ دستورالعملی برای تعطیلی مدارس و دانشگاه ها با شیوع موج هفتم کرونا ابلاغ نشده است اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زیبایی پوست و مو سلامت پوست پوست خشک پوست مختلط نوع پوست نوع پوست خود مراقبت از پوست استفاده کنید نوع پوست شما پوست معمولی برای مراقبت پوست شما پوست تان پوست شما نحوه تشخیص مصرف محصول پوست مختلط تولید چربی انواع پوست پوست حساس امام جمعه بودن پوست روی پوست صورت خود پوست خشک یک ساعت فیلم ۱۴ تر شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • کرم معجزه
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند