ماجرای مباهله در کلام بزرگان اهل سنت/ شیعه و سنی در جریان مباهله متفقند
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۶۲۹۴
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس فضیلت مباهله نشان از برتری و حقانیت دین اسلام دارد؛ چرا که مسیحیان با مشاهده اهلبیت پیامبر صلیالله علیه وآله، دست از مباهله برداشتند و جز علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام کسی در فضیلت مباهله با پیامبر اسلام شریک نبود.
حجتالاسلام مجتبی عظیمی رادفر کارشناس مذهبی در گفتوگو با فارس درباره ماجرای مباهله گفت: مباهله یادآور فضیلتی بینظیر برای اهل بیت پیامبر خداست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی مسحیان دلایل پیامبر اسلام (ص) را نپذیرفتند
وی ادامه داد: گروهی از مسیحیان همراه با بزرگان خود برای گفتوگو با پیامبر اسلام (ص) به مدینه آمدند. مسیحیان بر اعتقادات خویش به خصوص در الوهیت حضرت عیسی علیهالسلام اصرار داشتند و دلایل پیامبر اسلام را نیز نپذیرفتند. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به امر الهی، آنها را دعوت به مباهله فرمود. آیه مباهله چنین است: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَکَ مِنَ اَلْعِلْمِ فَقُلْ تَعٰالَوْا نَدْعُ أَبْنٰاءَنٰا وَ أَبْنٰاءَکُمْ وَ نِسٰاءَنٰا وَ نِسٰاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنٰا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اَللّٰهِ عَلَى اَلْکٰاذِبِینَ» (آیه ۶۱ سوره آلعمران) پس هر که با تو درباره او (عیسی) پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»
هشدار اسقف مسیحیان به پیروانش برای مباهله با پیامبر اسلام
این کارشناس مذهبی با اشاره به هشدار اسقف مسحیان درباره مباهله با پیامبر اسلام (ص) گفت: هر چند مسیحیان حضور در مباهله را پذیرفتند، ولی اُسقف اعظم به آنها گفت: شما فردا به محمد صلیاللهعلیهوآله نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد.
حجتالاسلام عظیمی با بیان روایتی از یکی از بزرگان اهل سنت درباره مباهله گفت: آلوسی بغدادی از مفسران بزرگ اهل سنت، از صحیح بخاری و مسلم در این باره نقل میکند: عدهای از اسقفهای نجران به نام سید و عاتب به نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمدند و بنا بر مباهله داشتند؛ یکی از آنها به دیگری گفت با او ملاعنه و مباهله نکنید وگرنه دیگر نه ما و نه نسل ما باقی نخواهد ماند.
من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا تقاضا کنند کوهی را از جای خود بردارد، خداوند انجام میدهد
وی ادامه داد: آلوسی در روایتی دیگر نقل میکند: اسقف نجران وقتی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را دید درحالی که علی، حسن، حسین و فاطمه علیهمالسلام با او هستند گفت: ای جماعت نصاری من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا تقاضا کنند کوهی را از جای خود بردارد، خداوند انجام خواهد داد. با آنها مباهله نکنید وگرنه همگی نابود خواهید شد.
این پژوهشگر اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه زمخشری عالم بزرگ اهل سنت، جریان مباهله را از زبان عایشه چنین نقل میکند، گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله بیرون آمد، درحالی که عبای منقوش را که از موی سیاه بود، بر تن خود داشت. پس حسن علیهالسلام آمد و پیامبر صلی الله علیه و آله او را داخل آن کساء کرد. سپس حسین علیهالسلام آمد و آن حضرت حسین را نیز داخل کساء نمود. آنگاه فاطمه علیهاالسلام و بعد علی علیهالسلام آمدند و داخل کساء شدند. سپس رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «إِنَّمٰا یُرِیدُ اَللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛ جز این نیست که همواره خدا میخواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را چنان که شایسته است پاک و پاکیزه گرداند.» فخر رازی نیز شبیه همین را نقل میکند و میگوید: این روایت بین اهل حدیث و تفسیر مورد اتفاق است.
حجتالاسلام عظیمی ادامه داد: جریان همراهی حضرت علی و فاطمه و حسنین علیهمالسلام در جریان مباهله، نقل خاص و عام است و بزرگان اهل سنت به آن اعتراف دارند. زمخشری در ادامه تفسیر آیه میگوید: این آیه دلیلی است بر فضل اصحاب کساء که قویتر از آن، دلیلی نیست و برهان آشکاریست بر صحت نبوت پیامبر صلیالله علیه وآله؛ چرا که هیچ موافق و مخالفی نگفته که مسیحیان به طلب پیامبر صلیالله علیه وآله جواب دادند.
همه امت در جریان مباهله متفقاند
وی افزود: صاحب تفسیر روح المعانی نیز اظهار میکند: اینکه پیامبر صلیاللهعلیهوآله این چهار تن (علی، فاطمه، حسن، حسین) را برای مباهله دعوت کرده است، مورد اتفاق محدثان میباشد و در دلالت آن بر فضیلت آلالله و آلرسولالله، هیچ مؤمنی شک نمیکند. همچنین امام کاظم علیهالسلام با اشاره به فضیلت مباهله در جواب هارون فرمود: همه امّت چه خوب و چه بد متفقاند، در اینکه جریان مباهله با اهل نجران جز پیامبر صلیالله علیه وآله و علی و فاطمه و حسنین علیهمالسلام در کساء نبود.
این کارشناس مذهبی در پایان گفت: دلالت آیه مباهله بر فضیلت و برتری پنج تن از اهل بیت علیهمالسلام بر کسی پوشیده نیست. آیه هم دلالت بر حقانیت دین اسلام دارد؛ چرا که پیامبر اسلام، اگر به راه خویش اعتماد نداشت، عزیزترین افراد خانوادهاش را به قربانگاه نمیآورد و هم دلالت بر جایگاه و عظمت خانواده امیرالمؤمنین علیهالسلام دارد؛ چرا که جز این ۴ نفر کسی در این فضیلت، سهمی پیدا نکرد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مباهله ماجرای مباهله اهل بیت پیامبر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله پیامبر صلی الله علیه خدا صلی الله علیه پیامبر اسلام علیهم السلام جریان مباهله علیه السلام اهل بیت اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۶۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
برچیده شدن اخیر یک کمپ حامی فلسطینیان در برلین منجر به اعتراضات خشونت بار دیگری شده که انتقادهای زیادی را در شبکههای اجتماعی از خشونت وحشیانه پلیس علیه معترضان به دنبال داشته است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، تخلیه یک کمپ اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در منطقه دولتی برلین به اعتراضات خشونت آمیزی منجر شده است. در جریان این اعتراضات درگیری بین تظاهرکنندگان و افسران پلیس رخ داده و تعداد زیادی دستگیر شدند.
نیروهای پلیس به دلیل رویکرد بعضاً وحشیانه آنها مورد انتقاد قرار گرفته و صحبت از خشونت پلیس در شبکه های اجتماعی بلند شده است. گفته می شود فیلم های ضبط شده منتشر شده نشان می دهد که شرکت کنندگان در اعتراضات مورد ضرب و شتم نیروهای پلیس قرار گرفته اند.
سخنگوی پلیس روز یکشنبه از "بررسی جامع وقایع و اقدامات ماموران اعزام شده" خبر داه واعلام کرد: تحقیقات در حال انجام است تا مشخص شود آیا شکایت یا اتهامات جنایی وجود داشته است.
پلیس آلمان روز جمعه کمپ اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در نزدیکی دفتر صدر اعظم آلمان را برچیده واعتراضات مشابه را ممنوع کرد. حدود 150 افسر پلیس در منطقه حاضر شدند و چادرهای معترضان را جمع کرده و آن ها را با خود بردند . پلیس در توجیه این ممنوعیت گفت که شرکت کنندگان در اردوگاه بارها مرتکب جنایاتی از جمله فتنه گری شده اند. علاوه بر این، پلیس اعلام کرد که محدودیت های خاصی که وضع شده بود رعایت نشد.
با این ممنوعیت، همه رویدادهای جایگزین نیز تا 13 ماه می در سراسر شهر ممنوع شد. به گفته پلیس، دادگاه اداری برلین حکم ممنوعیت را تایید کرده است. در ابتدا مشخص نبود که آیا برگزارکنندگان شکایتی را به دادگاه عالی اداری برلین-براندنبورگ ارائه خواهند کرد یا خیر.
با وجود این ممنوعیت، ده ها تن از هواداران فلسطینیان و این کمپ اعتراضی روز جمعه پس از متفرق شدن کمپ تا عصر به تجمع در منطقه دولتی ادامه دادند و با صدای بلند علیه این اقدام پلیس اعتراض کردند. نیروهای پلیس تظاهرکنندگان را از جمعیت بیرون کشیدند و دیگران را عقب راندند. تظاهرکنندگان علیه پلیس شعار سر می دادند.
پلیس روز شنبه اعلام کرد که تا عصر جمعه ساعت 10 شب، در مجموع 161 نفر در یک اطلاعیه کوتاه دستگیر شدند. 42 تحقیق جنایی از جمله به ادعای پلیس نقض صلح، تحریک به نفرت یا حمله به افسران اجرای قانون آغاز شد. همچنین 89 تخلف اداری نیز به ثبت رسیده است. بر اساس اطلاعات موجود حدود 380 مامور پلیس در جریان این اعتراضات در حال انجام وظیفه بودند.
عصر روز جمعه هم یک جلسه اعلام نشده در برلین-نوکولن برگزار شد. پلیس اعلام کرد که شعارهایی برای حمایت از فلسطینی ها سر داده شده و مواد آتش زا پرتاب شد. حدود 150 نفر در هرمان پلاتز تجمع کردند که برخی از آنها نقاب داشتند. سه افسر پلیس مجروح شدند و دو نفر از آنها به صورت سرپایی در بیمارستان مداوا شدند.
به گفته سخنگوی پلیس، 59 مورد به اصطلاح بازداشت و 28 مورد تحقیقات جنایی از جمله تحریک به نفرت در جریان بوده است. به گفته پلیس، تجمع پس از دو ساعت به طور کامل متفرق شد.
به گفته سخنگوی پلیس، روز شنبه هم در جریان تظاهرات حامی فلسطین در نوکولن، دو افسر زخمی شدند. طبق برآورد پلیس، حدود 750 نفر به تظاهرات ثبت شده در هرمان پلاتز آمدند. گفته می شود که حدود 280 افسر پلیس در محل حضور داشتند. هفت پرونده از جمله به ظن تحریک به نفرت، آسیب رساندن به اموال، توهین یا حمله فیزیکی به مأموران اجرای قانون علیه معترضان آغاز شد. به گفته سخنگوی پلیس 8 مرد و 3 زن به طور موقت در جریان این اعتراضات بازداشت شدند.
اعتراف وزیر دارایی به رشد اقتصادی ضعیف آلماناعتراض علیه سیاستهای ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگانتهای پیام/