Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تغییر الگوی كشت زراعی در اراضی زراعی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و كاهش بارندگی و افزایش دما و وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه، در سنوات اخیر اقدامات جدی در خصوص تغییرالگوی كشت و تغییر روش كشت و ارقام محصولات زراعی از آب بر بودن به مصرف بهینه و محصولات زراعی كم آب بر بودن انجام داده است كه منجمله محصولاتی مانند سورگوم علوفه ای  و دانه ای، ذرت علوفه ای و چغندر علوفه ای با آرایش كشت نوین و مناسب برای آبیاری نوار تیپ با حداقل مصرف آب با هدف كاهش مصرف آب 65 درصدی وجایگزینی نباتات علوفه ای كم آب بر به جای یونجه با زمان كاشت پائیزه و انتظاری مانند خلر، ماشك، تریتیكاله و كاشت نخود علوفه ای و چغندر علوفه ای و گاودانه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و افزایش سطح زیر كشت گیاهان دانه های روغنی با هدف اصلاح تناوب زراعی و تولید روغن مورد نیاز كشور مانند كلزا، گلرنگ، كاملینا، بالنگوی شهری، ارزن و جایگزینی بذور اصلاح شده با بذور بومی بخصوص در گندم، جو و حبوبات و همچنین استفاده از ارقام زودرس در كلیه محصولات زراعی از جمله استفاده از ارقام زودرس سیب زمینی در شهرستانهای عجب شیر و بناب جهت استفاده از آب سبز تا حد قابل توجهی توانسته است در کاهش مصرف آب و پایداری محصولات كشاورزی نقش بسزایی ایفا نماید.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در این راستا از دیگر اقدامات مكمل اصلاح الگوی كشت می توان به عملیات حاصلخیزی خاك و افزایش ماده آلی با اجرای كشاورزی حفاظتی و حفظ بقایا و تغییر تكنیك كاشت از جمله استفاده از دستگاه كفكار و دستگاه كشت مستقیم اشاره نمود و همچنین تغییر زمان كاشت بسیاری از محصولات از بهاره به پاییزه جهت بهره مندی از آب سبز و همچنین جایگزینی آیش سبز به جای آیش زرد و كاهش سطح زیر كشت محصولات با نیاز آبی بالا و توسعه سطح زیر كشت گیاهان متحمل به شوری و افزایش درجه و ضریب مكانیزاسیون و اصلاح روش های آبیاری و كاهش سطح آبیاری سنتی و تغییر آن به روشهای آبیاری نوین تا حد زیادی در افزایش عملكرد محصولات زراعی استان كارساز بوده و اجرای مستمر این اقدامات می‌تواند در كاهش مصرف آب ، افزایش عملكرد و تولید استان بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه کاهش کشت محصولات آب بر از جمله سیاست‌های جهادکشاورزی در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی می باشد و کاهش کشت محصولاتی همچون هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار دارد ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و اتفاقاتی که در کشورمان رقم خورده است، محدودسازی کشت محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار گرفته و علاوه بر این، سعی می‌شود با روش‌هایی از جمله افزایش عوارض، صادرات این گونه محصولات غیر اقتصادی شود.

رحیم زاده با بیان اینکه هندوانه یکی از محصولاتی است که محدود سازی سطح زیر کشت آن در دستور کار قرار دارد ادامه داد: با کاهش سطح زیر کشت هندوانه، زمین‌های مازاد به سمت تولید نهاده‌های دام و طیور و یا دانه‌های روغنی هدایت می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات زراعی کشت محصولات علوفه ای مصرف آب سطح زیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، مهدی شفیعی‌زاده اظهار کرد: میزان مصرف برق مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۱۶ کیلووات ساعت بوده که در سال ۱۴۰۲ به هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت رسید.

وی اضافه کرد: این موارد شامل بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف می‌شود که بخش کشاورزی با سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون کیلووات ساعت معادل ۴۴ درصد از کل، بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌رضوی گفت: پارسال ۱۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال ارزش انرژی مصرف شده توسط مشترکان برق خراسان رضوی بوده است.

شفیعی زاده شمار مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۵ مشترک ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۸۳.۳۳ درصد مشترکان خانگی، ۲.۸۹ درصد مشترکان عمومی، ۱.۴۶ درصد مشترکان کشاورزی، ۵۹ صدم درصد مشترکان صنعتی و ۱۰.۹۳ درصد مشترکان سایر مصارف هستند.

وی به افزایش مشترکان برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: تعداد مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۲۴ مشترک بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی