Web Analytics Made Easy - Statcounter

"محمد تقی فاضل میبدی" عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم می گوید: هیچ چیز بدتر از آن نیست که مردم ضمن تجربه انواع گرفتاری ها، بر سر حجاب نیز به جان هم بیفتند.


این چهره حوزی و استاد دانشگاه در گفتگو با سایت "نواندیش"، با اشاره به اینکه" در عصر حاضر هیچ‌کس زیر بار اجبار نمی‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" افزود:"اگر واقعا مساًله‌ای وجود دارد، بنشینیم و با خرد جمعی به جمع‌بندی‌‌ِ منطقی برای حل مشکل برسیم."


متن کامل گفتگوی فاضل میبدی به این شرح است:


*حجاب اجباری لازم است یا نه؟ گروهی حجاب را تاًکیدِ اسلام می‌دانند و گروهی دیگر بحث "آزادی" راپیش می‌کشند.

در اینکه دین اسلام زنان را به حجاب دعوت کرده است، بحثی نیست. اما اینکه این موضوع را بهانه‌ای برای اعمال فشاربکنیم و باعث رنجش زنان شویم، قطعاً نه تنها نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد، بلکه نوعی بدبینی به شریعت و بی‌اعتمادی به سیستم را موجب می‌شود. اساساً باید این را در نظر گرفت، اجبار با نفسِ آدم در تضاد است و باید مراقب باشیم، این موضوع تبدیل به‌بحران نشود.

*با این‌حال گروهی حجاب را موضوعی‌ می‌دانند که نمی‌توان نسبت به‌ آن بی‌تفاوت بود.

این هم دلیل نمی‌شود دست به‌هرکاری بزنیم. امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول اسلام است و همه وظیفه داریم آن را جدی بگیریم. اما اینکه مثلاً برای نهی‌ از منکر اقدام‌هایی ضربتی داشته باشیم یا اینکه هر کسی به‌خودش اجازه بدهد در معابر عمومی درباره مسایل شخصی فرد دیگری نظری تواًم با رفتاری خشن بدهد، نه‌تنها امر به معروف و نهی ازمنکر به نتیجه نخواهد رسید، بلکه موجب فاصله‌افتادن بین قشر زیادی از مردم با شعائر دینی می‌شود. به‌عنوان مثال اینکه می‌گویند سازمان‌ها، بانک‌ها و ... به خانم‌های کم‌حجاب خدمات ندهد را می‌توان تصمیمی بسیار خطرناک بدانیم. این نوع تبلیغ حجاب نشانه‌ای آشکار از ضد تبلیغ است و موجب موضع‌گیری منفیِ ملموس عده زیادی درباره حجاب می‌شود. درهیچ‌جای دین توصیه نشده است که مردم را با اکراه دین‌دار کنید.

 

*دلیل اصرار به این رویهِ خشن چه چیزی می‌تواند باشد؟

عده‌ای افراطی در بررسی مسایل مختلف، فقط از یک زاویه شرایط را بررسی می‌کنند و به‌همین دلیل به تبعات منفیرفتارهایی که از خود بروز می‌دهند، کاری ندارند! اصرار به این روش هزینه‌های زیادی را به‌جامعه تحمیل خواهد کرد. نمونه‌اش هم همین درگیری‌هایی است که در کوچه و خیابان بین آحاد مختلف مردم پیش می‌آید. از این بدتر نمی‌شود، درروزهایی که مردم انواع و اقسام گرفتاری‌‌ها را تجربه می‌کنند بر سر حجاب یا هر موضوع دیگری به درگیری با یکدیگربپردازند. ما در کشور بحران‌های عدیده‌ای داریم و چیزی بدتر از این قابل‌تصور نیست که در چنین حالتی مردم هم به‌جان هم بیفتند. جالب است، در بحث حجاب بعضی‌ وقت‌ها بدزبانی و بدرفتاری را شاهدیم. مگر غیر از این است که اسلام ما رابه احترام در زبان و رفتار توصیه کرده است.

 

*عده‌ای از مردم اینطور می‌گویند که با وجود غرق‌شدن در بحران اقتصادی، حساسیت زیاد نسبت به حجاب منطقی نیست.

اینکه مردم در هر جامعه‌ای توقع آرامش مالی را از حاکمان طلب کنند، امری بدیهی است. ای کاش شرایط طوری رقم بخورد که دهک‌های مختلف به آرامش معیشتی برسند، چون در آن صورت مشکلات دیگر به‌راحتی قابل‌حل خواهند بود. یعنی وقتی خانمی دغدغه‌های بی‌پایان مالی دارد، حجاب یا هر موضوع دیگری را در اولویت چندم می‌بیند. البته این را هم بایدگفت، یک مشکل نمی‌تواند دلیلی بر نادیده گرفتن مشکلات دیگر باشد.

 

*دولت مستقر چه سهمی در فضای فعلی دارد؟

 

هر موضوعی که به‌نوعی به مردم و آسایش مردم ربط دارد، به‌خودیِ خود باید دولتی‌ها نسبت به آن دغدغه‌مند باشند و همه تلاش‌را به‌کار بگیرد تا مساٌله را حل کند. آقای رئیسی که با شعار انقلابی از مردم راًی گرفته است، باید بداند انقلابی‌گری یعنی مشکلات مردم به کمترین حالت ممکن خود برسد. پس دولتی‌ها و شخص رئیس دولت باید به ارزیابی‌ای دقیق ازشرایط برسند تا بتوانند از این طریق راه‌کارهای لازم را برای رفع مشکلات پیدا کنند. کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورهای منطقه است و کافی است دیدگاهی کارشناسی داشته باشیم و به‌کار علمی توجه کنیم تا بتوانیم مردم را به شرایطی که استحقاقش را دارند، برسانیم.

 

*حرف آخر

توجه به حجاب مهم است، اما باید بدانیم در عصر حاضر هیچ‌کس زیر بار اجبار نمی‌رود. اگر واقعاً مساًله‌ای وجود دارد،بنشینیم و با خرد جمعی به جمع‌بندی‌‌ِ منطقی برای حل مشکل برسیم.

 

تماشاخانه ببینید | لحظه حیرت‌انگیز جهش دو متری تمساح برای شکار پهپاد ببینید| نمای نزدیک از درو علف توسط ارتش میلیونی مورچه‌های علف چین فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، زمستان سال گذشته حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران از روند افزایشی خودکشی در کشور خبر داد و این که در ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷.۴ نفر اقدام به خودکشی و فوت کرده‌اند. به گفته این او عوامل مختلفی هم در میل، تصمیم و اقدام به خودکشی افراد دخیل بوده؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا اختلالات روانشناختی، اما مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کسانی که خودکشی کردند، هنگام اقدام به خودکشی، افسردگی داشتند.

روانشناسان می‌گویند ایده‌ خودکشی می‌تواند زمانی شکل بگیرد که فرد احساس کند دیگر قادر به کنار آمدن با یک وضعیت طاقت‌فرسا نیست. این مسئله می‌تواند از مشکلات مالی، مرگ یکی از عزیزان، پایان یک رابطه یا ابتلا به یک بیماری صعب‌العلاج ناشی شود. همچنین اختلالات و بیماری‌های روحی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا سوء مصرف الکل هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری افکار خودکشی شوند. آنها تاکید می‌کنند اگر افکار خودکشی دارید و برای آن برنامه ریزی کرده‌اید، پیش از هر اقدامی با یک یا چند نفر از نزدیکان یا دوستانتان صحبت کنید و اگر کسی را نداشتید با یک روانشناس یا مرکز درمانی در ارتباط باشید.

توصیه جدی آنها این است که اگر در اطراف‌تان کسانی هستند که افکار خودکشی را بیان می‌کنند با همدلی به او گوش دهید و با ایجاد حس دلگرمی او را تشویق به کنید که با یک فرد متخصص در ارتباط باشد.

جردن پیترسون، روان‌شناس بالینی، نویسنده و منتقد فرهنگی اهل کانادا در گفت‌وگویی که درباره توصیه به افرادی که قصد خودکشی دارند، به نکات جالبی در این باره اشاره کرده که در ادامه می‌توانید آن را ببینید.

پیترسون در بخشی از صحبت‌هایش در این فیلم یک توصیه عجیب برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند کرده است، این که اگر افسرده هستید و فکر می‌کنید با نبودتان به دیگر لطف می‌کنید، در حقیقت چنین نیست و واقعیت ندارد. در اطرافتان کسانی را دارید که شما را دوست دارند و اگر شما جان خودتان را بگیرید، به احتمال زیاد هیچ وقت آدم سابق نخواهند شد. آنها تا آخر عمر خودشان را شکجه می‌دهند و همیشه به این فکر می‌کنند که اگر کاری انجام داده‌ بودند، عزیزشان از دست نمی‌رفت. شما افسرده هستید و فکر می‌کنید با گرفتن جانتان به آنها لطف می‌کنید. در حالی که چنین نیست و به همین دلیل در اکثر جوامع خودکشی جرم محسوب می شود چون پیامدهای فاجعه‌باری بر جای می‌گذارد.

این در حالی است که نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران هم پیشتر در این باره گفته «با هر مرگ ناشی از خودکشی در میان بازماندگان و کسانی که در معرض خبر خودکشی قرار می‌گیرند، ۱۳۵ تا ۱۸۰ نفر تحت تاثیر مشکلات روانشناختی قرار می‌گیرند. برخی از کسانی هم که اطلاعات خودکشی دیگران به آنها می‌رسد، ممکن است در معرض خودکشی تقلیدی قرار بگیرند.»

بیشتر بخوانید

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف جزئیات مهم از فوت دکتر پرستو بخشی ؛ قتل، خودکشی یا...؟ خودکشی با روح آدم چه می کند؟ ۵ گام مهم برای مداخله در خودکشی

این در حالی است که مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران هم ۵ توصیه‌ را برای مواجهه با افراد دارای افکار خودکشی ارائه داده است.

۱. به دنبال نشانه‌های خودکشی باشید. از جمله این نشانه‌ها صحبت کردن یا تحقیق درباره مرگ، احساس ناامیدی، اضطراب، افسردگی و عدم تحمل است.

۲. همدلی کنید و حرف‌های آنها را بشنوید. فرد را قضاوت نکنید. با دلسوزی گوش دهید و به احساسات آنها ارج نهید.

۳. به صورت مستقیم درباره خودکشی سوال بپرسید. به نحوی سوال بپرسید که پاسخی صادقانه به شما بدهد. از هر علامتی که متوجه شده‌اید به عنوان بخشی از سوال استفاده کنید. روراست باشید. پرسیدن درباره خودکشی باعث خودکشی نمی‌شود.

۴. خطر را دور کنید. حذف دسترسی به اقلام مورد استفاده برای خودکشی یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای جلوگیری از خودکشی است. اگر پاسخ مثبت به خودکشی داده‌اند، از آنها بپرسید: «آیا برنامه‌ای دارید؟ آیا به آن وسایل دسترسی دارید؟» دسترسی به داروها، طناب، چاقو و... را محدود و منع کنید.

۵. همراه با فرد مورد نظر با اورژانس اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر فرد حاضر به دور کردن لوازم و ایمن شدن نیست، او را تنها نگذارید و تا حضور اورژانس در کنار او باشید.

کد خبر 847880 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها بهداشت روانی سلامت خبر مهم خودکشی

دیگر خبرها

  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • ۳۸۰۰ نفر به بدنه آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان وارد می‌شوند
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز حجاب بگذرد / اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • سردار رادان: دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذردY اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند/ 32 سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می اندازند
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند، این چه بساطی است؟
  • رادان : دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند