Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان بعدازظهر یکشنبه با حضور نمایندگان شورای شهر ۲۸ شهرستان استان اصفهان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در محل استانداری اصفهان برگزار شد.

محمد توحیدی راد رئیس شورای اسلامی استان اصفهان در نطق پیش دستور این جلسه در خصوص جایگاه شوراها در قوانین کشور اظهار داشت: جایگاه شورا در قانون شورای محلی مصوب ۵۸ تا آخرین اصلاحیه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها از حوزه اختیارات و عمل شوراها کاسته شده است و به طور مشخص از روح حاضر بر جایگاه شورا در قانون کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جایگاه رفیع شوراها افزود: نگاهی به شرح مذاکرات تدوین کنندگان قانون اساسی و همچنین فرمان حضرت امام خمینی (ره) به شورای انقلاب در تشکیل شوراها نشان می‌دهد این نهاد دینی و قانونی چه جایگاه رفیعی را دارد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: برای مثال در مورد شورای استان حق نظارت شورای استان در اجرای بودجه استان، وضع آئین نامه در اداره شوراها، حضور در کمیته برنامه ریزی استان با حق رأی، تأیید پیمانکاران پروژه‌های استانی و حضور دو نماینده شورای استان در هیئت حل اختلاف استان از جمله موارد قانونی بوده است که با اصلاحیه‌های مکرر از حقوق شوراها حذف شده است.

شوراها به نهادهای تشریفاتی تبدیل شده است

وی تاکید کرد: متأسفانه تقلیل شوراها به ویژه شوراهای فرادست به نهادهای تشریفاتی مخالف مردمسالاری دینی است. جدا از بحث تأکیدات دینی محکمی که در حوزه شوراها وجود دارد، امروزه این یک امر پذیرفته شده اجتماعی و علمی است که واگذاری امور به مردم شرط اساسی توسعه رفاه است و واگذاری امور به مردم لازم و ضروری است.

توحیدی راد با اشاره به نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌ها تصریح کرد: اخیراً مجلس شورای اسلامی به مبحث درآمد شهرداری‌ها از کمیسیون ماده ۱۰۰ ورود کرده است و قصد اصلاح آن را دارد. هیچ کسی با خلاف سازی در حوزه شهری موافق نیست و قطعاً باید با آن برخورد شود. اما در کنار آن باید تکلیف درآمدهای پایدار شهری مشخص شود.

وی افزود: از سال ۱۳۶۳ که دولت مکلف شده است منابع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را مشخص کند تا کنون نزدیک چهل سال است این قضیه بدون سرانجام و معطل مانده است. امروزه شهرداری‌ها که بدون شک بزرگترین سهم را در عمران شهری دارند عملاً در معرض ورشکستگی هستند. من از نمایندگان محترم مجلس درخواست دارم در موضع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ورود کنند و مسئله را حل کنند و سپس به فکر اصلاح موارد دیگر باشند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر لزوم پرهیز شوراها از سیاسی گرایی و قوم گرایی ادامه داد: بدون شک ورود شوراها به بازی‌های سیاسی، مسائل قومی و قبیله‌ای سم مهلک و آفت خطرناک کار شورایی است، منتخبین شورا باید نماد اخلاق مداری و رفتار منصفانه، عالمانه و بدور از هر گونه شائبه تبعیض در مورد شهروندان باشند.

کار شوراها فراتر از سیاسی بازی باشد

وی اضافه کرد: شورا باید نماد یک هیئت منصفه و بی طرف باشد. کارها باید کارشناسی گردد در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و شورا در مرحله نهایی به عنوان یک هیئت منصفه و نماد روح حاکم بر مردم و گرایشات مردمی از بین راه کارهای پیشنهادی متخصصین با توجه به صرفه و صلاح مردم گزینه و راه کار مناسب را انتخاب کند. اگر بخواهیم بدون توجه به کار کارشناسی و صرفاً بر اساس تمایلات حزبی، باندی و قومی عمل نمائیم و منافع شهر را فدای منافع گروهی کنیم گناهی نابخشودنی انجام داده‌ایم.

توحیدی راد افزود: مجدداً شوراها را به دوری از سیاسی کاری توصیه می‌کنم، به ویژه با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی که در پیش داریم این امر از اهمیت چندان برخوردار می‌شود که نه بازی کنید نه بازیچه شوید. شأن و مقام شورا و جایگاه آن فرای ورود به این مسائل است و باید حفظ شود.

سامانه صدور مجوز در شهرستان‌ها ایجاد شود

وی در خصوص اختلاف نظر برخی اعضای شوراها گفت: اختلاف نظر بین اعضای شورا امری طبیعی است و چنانچه بر مبنای صحیح و با توجه به اصل همدلی صورت پذیرد باعث ارتقای کیفیت کاری شورا می‌شود. اما این اختلافات نباید بیرون از حوزه شورا باعث ایجاد مسائل مختلف شود. اعضای شورا مانند یک خانواده هستند باید این توانمندی و هنر را داشته باشند که مسائل خود را در داخل شورا حل کنند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: وقتی تصمیمی گرفته می‌شود و این تصمیم قانونی و صحیح است همه باید به این دموکراسی جمعی احترام بگذارند. زمانی که مسائل و اختلاف نظرها به بیرون سرایت می‌کند باعث می‌شود اختلاف‌ها تشدید شود و مسائل پیچیده شود و باعث سو استفاده دیگران قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: درخواست داریم روند صدور مجوزها در شهرستان‌ها از طریق ایجاد سامانه پیگیری شود تا فردی برای یک مجوز ۳۰۰ کیلومتر مسیر را تا اصفهان طی نکند، همچنین موانع ایجاد کسب و کارها از پیش رو برداشته شود.

دید برخوردار به اصفهان عوض شده است

همچنین مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این جلسه اظهار داشت: آموزش اعضای شوراها، برنامه شوراهای برای شهر و روستاها و ارزش آفرینی در شهر و روستا از جمله موضوعات مدنظرم بود که به خوبی در این جلسه به آن اشاره شد.
وی در پاسخ به ابهام روند پخش بودجه سفر رئیس جمهور به اصفهان تصریح کرد: از دو سه ماه پیش تلاش شد که تمام نیازهای استان احصا شود که بعد از بررسی‌های متدوام حدود ۷۰ هزار میلیارد بودجه احصا شد، بعد از اصلاح کلی آن موفق شدیم در سفر رئیس جمهور به اصفهان ۲۵ هزار میلیارد دریافت کنیم که بیشتر از هر استان دیگر بود و مقدار خوبی به نظر می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: در گذشته این دید از استان اصفهان ایجاد شد که این استان یک منطقه برخوردار است اما این گونه نیست و تلاش کردیم در سفر رئیس جمهور به اصفهان این نگاه را عوض کنیم که تا حدی این موضوع رخ داد.

وی در خصوص بودجه اضافه حاصل از سفر رئیس جمهور به اصفهان ادامه داد: علاوه بر بودجه گرفته شده در حوزه ورزشی و قضائی بودجه‌های افزوده‌ای برای شهرستان‌های اصفهان در حال هماهنگی است که صرف اتمام پروژه‌های ناتمام و ایجاد پروژه‌های مناسب در حوزه‌های ورزشی و قضائی است.

زینلیان تاکید کرد: تلاش شده بودجه سفر رئیس جمهور به اصفهان در شهرستان‌ها متعادل و متوازن داده شود، این بودجه بر اساس محرومیت‌ها و شرایط هر شهرستان توزیع شده است، البته بودجه‌های بالای ۵۰ درصد عمرانی بیشتر مدنظر بوده که برخی شهرستان‌ها از این وضعیت برخوردار نبودند که به نحو دیگری از آنها حمایت شد.

طرفدار گسترش صنعت نیستم اما مشکل آب از صنعت نیست

وی با بیان اینکه محیط زیست بحث اول استان اصفهان است، گفت: آب خط قرمز ماست، در همین راستا از ایجاد پروژه‌های آب بر جلوگیری شد و هیچ پروژه‌ای در این خصوص انجام نشد، البته یک موضوعی در خصوص صنایع آب بر اصفهان گفته می‌شود، اما طبق آمار رسمی آبی که به این شرکت‌ها داده می‌شود ۴۰ میلیون متر مکعب است که ۴ درصد آب استان را تشکیل می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: نباید با عناوینی که اصفهان صنایع آب بر دارد ما را فریب بدهند، شخصاً طرفدار گسترش صنعت نیستم، اما مواظب باشید که آدرس غلط ندهند، یک نماینده مجلس که همواره می‌گوید اصفهان صنایع آب بر دارد با نماینده توسعه فولاد برای ایجاد شرکت‌های هایتک آن در استان‌های همجوار برنامه می‌ریزد، نمی‌شود که دود فولاد را ما بخوریم و بقیه منفعت آن را ببرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مصوبات سفرهای داخل استان استاندار حکم شورای اداری را دارد و لازم الاجرا است و برای گرفتن بودجه آن نیز با پیگیری مشکلات حل خواهد شد.

کد خبر 5546256

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای اسلامی استان اصفهان مصوبات دولت لایحه بودجه بوشهر ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا سیلاب جهرم مشهد سنندج استهبان عکس استانها بیرجند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان رئیس شورای اسلامی استان اصفهان سفر رئیس جمهور به اصفهان اصفهان ادامه شهرداری ها شهرستان ها اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۱۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر دوشنبه در همایش روز ملی شوراها در نیشابور اظهار کرد: هدف از تشکیل شوراها در روستاها و شهرها واگذاری امور روستایی و شهری به مردم است.

وی افزود: لازم است برخی قوانین در رابطه با اختیارات شوراها تغییر پیدا کند تا نحوه کارکرد این نهاد مردمی تأثیرگذار تر باشد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور بیان کرد: ۱۲۰ هزار عضو شورا در کشور داریم و نباید بخاطر تخلف یک عضو شورا در یک منطقه تمام اعضای شورا در استان و کشور را زیر سوال ببریم.

وی ابراز کرد: اعضای شورای روستاها هیچ حق و حقوقی دریافت نمی‌کند و ما پیگیری‌هایی در سطح استان و کشور انجام دادیم اما متأسفانه نهادهای مربوطه برای پرداخت حق جلسه اعضای شوراها همکاری نمی‌کنند.

حاجی بگلو تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم قانون شوراها را در سطح کشور اصلاح کنیم و اکنون از سوی شورای عالی استان‌های کشور پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم.

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: طرحی را از سوی شورای عالی استان‌های کشور در حال پیگیری هستیم که هرگونه انتصابی از سوی رئیس جمهور و وزرا در استان‌ها منصوب می‌شوند باید ابتدا تاییدیه شورای استان‌ها را بگیرند.

احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود

همچنین محمد رستمی منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی شورا در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی باید انگیزه نوکری و خدمت به مردم را داشته باشند و از سوی دیگر هدفی نیز از خدمت به مردم جهت ارتقای وضعیت منطقه وجود داشته باشد.

وی افزود: احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود و از این رو نقاط قوت، فرصت و تهدید روستاها پایش شود تا شاهد احیای اقتصاد روستایی باشیم.

منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با شناسایی مشکلات کارخانجات باعث رونق آنها در سال جدید باشیم و اکنون متأسفانه شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی کارخانجات در نیشابور بزرگ هستیم.

کد خبر 6091895

دیگر خبرها

  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند