Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان با وجود آنکه تقریباً ۱۳ سال از عمر جهاد دانشگاهی در گلستان می گذرد هنوز بسیاری از مسئولان از ظرفیت‌های بی‌نظیر این نهاد انقلابی غافل هستند.

توسعه علمی و رشد روزافزون فعالیت های فناورانه و هایتک بیانگر آن است که برای عبور از برخی معضلات و چالش ها از جمله بیکاری باید بیش از گذشته به حوزه علمی ورود پیدا کرد، گرچه بخش های مختلفی در کشور دایه‌دار فعالیت های علمی و پژوهشی شده و هر یک به میزان وسع و توان خود گام‌هایی نیز برداشتند اما جهاد دانشگاهی به عنوان پرچم‌دار توسعه علمی، پژوهش و نوآورانه در کشور خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیراهه نرفتیم اگر بگوییم همه ویژگی‌های یک نهاد انقلابی و برخاسته از متن انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و علمی را می‌توان به عینه در جهاددانشگاهی مشاهده کرد، این نهاد انقلابی با تربیت نیروهای متخصص و متعهد، کمک به حل بحران ها و مشکلات مردم، راه اندازی پژوهشکده های مختلف، کمک به تولید دانش بنیان و خوداتکایی ایران اسلامی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا کرده است.

در استان گلستان نیز مجموعه جهاددانشگاهی از سال ۸۸ راه‌اندازی شده تا فرصت بی‌نظیری برای گره‌گشایی از گره‌های کور و زمینه ساز توسعه نگارستان ایران باشد تا بلکه مسیر پیشرو با اقدامات جهاد دانشگاهی هموارتر شود.

تقریباً می توان گفت در پایان دولت دهم بنا به شرایط اقتصادی خاص کشور و همچنین پایان کار دولت آنگونه که باید به این نهاد اثرگذار در استان گلستان توجه نشد و پس از آن نیز در دولت تدبیر و امید این ظرفیت ارزشمند برای شکوفایی گلستان موردغفلت قرار گرفت با این تفاسیر تقریباً سال های طلایی که می شد از ظرفیت ارزشمند جهاد دانشگاهی برای حل بحران‌ها، نیازها و رفع چالش های پیشروی گلستان در بخش های مختلف استفاده کرد در سایه بی‌مهری مدیران از دست رفت، گرچه جهادگران گلستانی دست از تلاش برنداشتند و با وجود فرصت‌سوزی مسئولان گلستانی، فرصت‌سازی کردند تا رسالت خود را به سرانجام برسانند.

متأسفانه امروز با وجود آنکه تقریبا ۱۳ سال از عمر جهاد دانشگاهی در گلستان می گذرد هنوز بسیاری از مسئولان از ظرفیت های این نهاد انقلابی غافل هستند و کمتر مسئولی است که قدر این گوهر ارزشمند علمی و پژوهشی را در استان گلستان درک کرده باشد.

نگاه استانداری گلستان به جهاددانشگاهی سرمایه گذاری باشد نه هزینه/ استانداری گلستان حامی جهاددانشگاهی باشد

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایسنا بر لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران در اجرای پروژه های علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی تأکید و اظهار کرد: جهاددانشگاهی برای پیشبرد اهداف خود در حوزه های مختلف از جمله گیاهان دارویی می تواند از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کند، همچنین از این نهاد انقلابی انتظار می رود در راستای رفع چالش های استان از جمله ریزگردها گام بردارد.

دکتر رامین رحمانی با بیان اینکه متأسفانه در سنوات گذشته استانداری گلستان در تأسیس جهاد دانشگاهی در این استان کوتاهی کرد، افزود: جهاددانشگاهی می توانست زودتر از سال 88 در گلستان راه اندازی شود گرچه در آن زمان هم استانداری به این نهاد انقلابی نقش کمکی نداشت و حمایت ها صرفاً در حد حضور در مراسم بود.

وی با بیان اینکه راه اندازی جهاددانشگاهی در گلستان به معنای اضافه شدن یک واحد علمی در استان بود، گفت: مسئولان باید درک می کردند که راه اندازی این واحد علمی یک نوع سرمایه گذاری است نه هزینه، تأخیر در راه اندازی جهاددانشگاهی در گلستان موجب شد تا بسیاری از اقدامات مثبت این نهاد انقلابی طی سالیان گذشته در استان ما اجرایی نشود.

رئیس اسبق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه در دوران راه اندازی جهاددانشگاهی در گلستان، نگاه استانداری و مدیران اجرایی وقت استان به این نهاد برایم عجیب بود، گفت: متأسفانه در سایه همین بی مهری ها گلستان در راه اندازی جهاددانشگاهی جزو آخرین استان ها بود و این همه تأخیر در راه اندازی این نهاد انقلابی و علمی سوال برانگیز بود.

رحمانی با اشاره اینکه در حال حاضر نیز نگاه استانداری گلستان به جهاددانشگاهی باید به عنوان سرمایه گذاری باشد نه هزینه، تصریح کرد: استانداری گلستان سالانه باید به عنوان سرمایه گذاری پژوهشی کمک هایی به جهاددانشگاهی داشته باشد و بخشی از پژوهش های خود را به عنوان مأموریت به این نهاد انقلابی واگذار کند.

لزوم جذب سرمایه‌گذار برای فعالیت‌های علمی اشتغالزا

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی می تواند در رفع مشکلات و چالش های جامعه کمک حال مردم باشد، متذکر شد: ورود جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری، سرطان پستان و امثال آن از جمله اقدامات مثبت و مفید برای مردم است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در استان گلستان مدام دغدغه جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری مطرح می شود که دغدغه مثبتی است اما باید برای فعالیت های علمی منتهی به اشتغال و تولید کالای مبتنی بر دانش هم سرمایه گذار جذب کرد و جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که باید در این بخش موردتوجه قرار گیرد.

با وجود آنکه جهاد دانشگاهی می تواند بازوی توانمند استان گلستان در رفع نیازها و چالش ها باشد اما هیچ ردیف اعتباری از استان گلستان ندارد و همیشه از سوی دولت‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در سطح کشور از جمله گلستان نگاه، توجه و بودجه ریزی به دستگاه های متولی علم که می توانند ارزش افزوده فراوان تولید کنند کم است.

دیوار کوتاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی/ سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی گلستان نزدیک به صفر

ابراهیم شهبازی معتقد است؛ دانش بنیان شدن تولید و کمک دانش به حل مسائل کشور ضمن افزایش ارزش افزوده موجب قطع وابستگی می شود، در حالی که در دنیا سه درصد تولید ناخالص داخلی را مسائل دانش بنیانی تشکیل می دهد اما این شاخص در کشورمان بسیار پایین است و البته با وجود آنکه تولید ناخالص داخلی استان گلستان 56 هزار میلیارد تومان است بودجه ای که به مباحث پژوهشی و رفع چالش ها از طریق شیوه های علمی اختصاص می یابد نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان کنشگر علمی توسعه پایدار از سال 88 در گلستان تشکیل شد، تصریح کرد: این نهاد تاکنون آنگونه که باید نقش آفرینی نکرده که فقدان نگاه ویژه دولت و بی توجهی به مسائل علمی از جمله علل آن است، متأسفانه در گلستان هیچ گاه با نگاه حل مسئله به مسائل علمی پرداخته نشد و هنوز هم در حل مسائل استان گلستان رویکرد علمی وجود ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان؛ جهاد دانشگاهی را جزو سردمداران گفتمان تولید دانش بنیان برشمرد و تأکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند شور و شعف خاصی بین جهادگران ایجاد شد چراکه این نامگذاری بهانه ای برای دیده شدن جهاد دانشگاهی پس از 40 سال کار دانش بنیانی است.

شهبازی تأکید کرد: دستگاه های اجرایی گلستان تاکنون آنطور که باید با جهاد دانشگاهی همراهی نکردند اما در حال حاضر امیدواریم با نگاه جهادی که «علی محمد زنگانه»، استاندار گلستان دارند این مهم تغییر کند و این نهاد در راستای رفع نیازهای دستگاه های اجرایی استان که از طریق علمی قابل حل است گام بردارد.

وی افزود: وقتی جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت یک مرکز خود را در علی آبادکتول راه اندازی کرد هیچ یک از دستگاه های اجرایی استان گلستان با ما همکاری نکردند تا جایی که ما برای ارائه خدمت تخصصی دانش بنیان به مردم منطقه براساس رسالت های ناب انقلاب اسلامی و جهاد دانشگاهی مجبور به اجاره یک مکان در این شهرستان شدیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری گلستان و سازمان برنامه و بودجه باید کمک‌کار و حامی ما به عنوان یک نهاد علمی باشند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی اطمینان داشته باشند چندین برابر کمکی که به جهاد دانشگاهی می‌کنند به استان گلستان تزریق خواهد شد.

شهبازی با اشاره به اینکه مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی می‌تواند از طریق برگزاری استارتاپ ها در راستای رفع نیاز دستگاه های اجرایی استان گلستان گام بردارد، خاطرنشان کرد:  در سال گذشته مرکز گلستان به عنوان مرکز نوآوری و شکوفایی برتر جهاد دانشگاهی کشور انتخاب شد و می تواند با برپایی استارتاپ ها، نیازهای دستگاه های اجرایی گلستان را از طریق نخبگان بومی حل کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جهاد دانشگاهی گلستان در حوزه پژوهش به سه موضوع اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و سرطان برست گام برداشته است، بیان کرد: دستگاه های اجرایی گلستان در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از ظرفیت های علمی جهاد دانشگاهی غافل نشوند.

به گزارش ایسنا؛ پیشرفت و پژوهش دو بال یک پرواز هستند که کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند، نکته‌ای مهمی که طی این سال ها در استان گلستان از آن غفلت شد حال آنکه با توجه به حوزه پژوهش مسیر اصلی توسعه و پیشرفت بر محور دانایی هموار خواهد شد.

به طور قطع حرکت به سمت پژوهش و حل مشکلات و چالش ها با رویکرد علمی زمینه ساز توسعه و پیشرفت گلستان خواهد بود و انتظار می رود مدیران گلستانی نگاه بهتر و جامع تری نسبت به مجموعه هایی همچون جهاد دانشگاهی داشته باشند و از ظرفیت ارزشمند این نهادها برای حل مشکلات و چالش ها غافل نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان برست جهاد دانشگاهی گلستان دولت دهم استانداری گلستان انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی استان گلستان گلستان راه اندازی جهاددانشگاهی دانشگاهی در گلستان تولید ناخالص داخلی دستگاه های اجرایی استانداری گلستان نهاد انقلابی استان گلستان جهاد دانشگاهی سرمایه گذاری وجود آنکه دانش بنیان چالش ها بی مهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

با حکم رییس جهاددانشگاهی اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران منصوب شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ،به نقل از جهاددانشگاهی، حسن مسلمی‌نائینی رییس جهاددانشگاهی طی حکمی اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را منصوب کرد.

مطابق این احکام، علیرضا کلانتر مهرجردی،  مهدی باصولی،  منوچهر جهانیان، علی منتظری،  محمدمحسن غفوریان، ابوالقاسم رئیسی،  مصطفی سمیعی نسب، صادق زینالی،  ثریا احمدی، زاهد شفیعی، مرضیه ابراهیمی،  محمدجواد امیری،  رشید جعفرپور، حسن خجسته، محمد خوش چهره، سجاد ستاری،  احمد نادری، مهدی نوری،  محمدجواد شفیعی فر،  مجید عباسی، حجت الاسلام و المسلمین سعید کرمی،  سیدمحمدهاشمی،  محمدمهدی خیرجو،  حسین طالبی و لیلا سنگی به عنوان اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران منصوب شدند.

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • افتتاح اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران
  • اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران افتتاح می‌شود
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • انتصاب اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران
  • رئیس جهاد دانشگاهی کشور وارد گلستان شد
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد