Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، هارون یشایایی در توضیح مشکلات حال حاضر سینمای ایران بیان کرد: این روزها فیلم‌های سینمایی که ساخته می‌شوند (همه را نه، اما کم‌وبیش) می‌بینم و مشکلاتی در آن ها وجود دارد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی ناخدا خورشید (ناصر تقوایی ۱۳۶۵) ادامه داد: چون دیگر کار حرفه‌ای سینما را انجام نمی‌دهم، صرفاً می‌توانم از منظر یک بیننده درباره این آثار اظهارنظر کنم و از این منظر باید بگویم که مشکل اساسی آثاری که تولید می‌شوند این است که قصه‌ها بسیار تکراری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل وقتی شما یک فیلم را می‌بینید، انگار تمام فیلم‌ها را دیده‌اید.  البته فیلم‌ها ساخته می‌شوند و با وجود یکی دو فیلم خوبی که در این سال‌ها ساخته شده، از شروع سال ۱۴۰۱ تعداد تماشاگران به‌شدت کاسته شده است. یعنی به‌رغم این که سالن‌های سینمایی با ظرفیت کامل برقرار بوده اما تعداد تماشاگران به‌شدت کم بوده است.

مشکل فیلمنامه‌نویسی همچنان برقرار است

یشایایی با اشاره به مشکل مزمن سینمای ایران گفت : ما از ابتدا هم مشکل فیلمنامه داشتیم اما آنچه مطرح است این است که این مشکل بسیار بیشتر شده؛ بخشی از این موضوع هم البته متأثر از کنترل و بازبینی فیلم‌نامه‌ها و مسائلی از این دست است. به‌هرحال این‌ همه مشکل نیست و بخشی از آن به خود فیلمنامه‌نویسان و توانایی و تبحر آنان بازمی‌گردد.

تهیه کننده فیلم های ای ایران، هامون، کیمیا و نون و گلدون افزود: فیلمنامه‌نویسی یک علم است و یک فیلم‌نامه‌نویس باید اطلاعات و دانش بین‌رشته‌ای داشته باشد؛ یعنی از علوم تاریخ، جامعه‌شناسی و ... اطلاعات داشته باشد. ضمن این که باید بسیار فیلم ببیند و آثار خوب دنیا و ایران را تماشا کند.

دهه ۶۰ و ۷۰ یا عصر طلایی تاریخ سینمای ایران

یشایایی در پاسخ به این پرسش که چرا در دهه‌های ابتدایی پس از انقلاب تولیدات سینمایی، قابل توجه و ماندگار بود، گفت: دهه ۶۰ و ۷۰ برهه‌ای خاص و منحصربه‌فرد در تاریخ سینمای ایران است.

این تهیه‌کننده پیشکسوت افزود: تفاوت آثار سینمایی تولید شده بعد از انقلاب این است که نیروهای تازه‌نفس وارد این عرصه شدند و سینما، آدم‌های خودش را داشت و مجموعاً این دوره‌ای بود که سینمای پس از انقلاب متولد شد اما دوام نیاورد. بخشی از این مشکل ورود سیستم دولتی به این عرصه بود که دخالت‌های گسترده‌ای را هم به همراه داشت. این سنت (ورود بخش دولتی به سینما) ماندگار شد و امروز با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید بخش خصوصی  به لحاظ سرمایه قادر به ورود و تولید فیلم نیست.

 هارون یشایایی (زاده ۳ شهریور ۱۳۱۴ - تهران) یکی از رهبران یهودیان ایران و تهیه‌کننده سینما است. پدربزرگ او از یهودیان محله یهودی نشین اصفهان، جویباره بوده، همچنین مدرسه حلبیان در محله مشیر یخچال که سریال قصه های مجید در آن ساخته شد، از میراث خانواده مادری اوست. یشایایی از سن ۱۹ سالگی شروع به ساختن تبلیغات تجاری و سینمایی نمود. او در سال ۱۳۵۸ اولین فیلم خود را به نام جایزه تهیه کرد و در سال ۱۳۸۷ در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین تهیه‌کننده بعد از انقلاب اسلامی جایزه دریافت نمود.

جایزه (علیرضا داوودنژاد ۱۳۵۸)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی ۱۳۶۵)، اجاره نشین‌ها (داریوش مهرجویی ۱۳۶۵)، هامون (داریوش مهرجویی ۱۳۶۸) و کیمیا (احمدرضا درویش ۱۳۷۳) از جمله آثار ماندگار در کارنامه تهیه‌کنندگی این هنرمند پیشکسوت عرصه سینماست.

کد خبر 692909 منبع: ایرنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ناصر تقوايى

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران سینمای ایران تهیه کننده فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۵۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، دومین اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی شب گذشته ۹ اردیبهشت ماه در جمع پرشور مردم اکومال کرج در ۵ سانس برگزار شد.

در این اکران که با استقبال مخاطبان همراه بود، جواد عزتی و کامران حجازی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و همچنین عباس جمشیدی‌فر و شبنم قربانی از بازیگران این اثر حضور داشتند.

پیش از نمایش فیلم، عباس جمشیدی‌فر ضمن خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: بسیار خوشحالیم که اینجا حضور داریم و قرار است در کنار شما «تمساح خونی» را تماشا کنیم. ممنون که ما را حمایت و این فیلم را در سینما تماشا می‌کنید.

سپس جواد عزتی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید و آن را به دوستان خود پیشنهاد دهید که در سینما ببینند.

وی یادآور شد: از همه شما و دیگر تماشاگران عزیزی که این فیلم را در سینما می‌بینند و دیده‌اند، تشکر می‌کنم و باید بگویم که اگر در حال حاضر سینما رونق دارد، به برکت حضور شماست. دستتان را می بوسم و از همه شما بسیار ممنونم.

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی تا امروز صدرنشین جدول فروش ۱۴۰۳ بوده است و به تازگی از مرز دومیلیون تماشاگر در سینماها عبور کرده و مجموع فروش آن به ۱۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

در این کمدی اکشن سینمایی جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی در این کمدی نقش‌آفرینی می‌کنند و پخش این فیلم سینمایی برعهده شهرفرنگ است.

کد خبر 6092127

دیگر خبرها

  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج