سنگنوشتههای اسرارآمیز گورستانی در تهران + تصاویر
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۹۴۴۸
سنگنوشتههای تاریخی قبرستان امامزاده جعفر (ع) محله کن رونمایی شد؛ سنگنوشتههایی که حکایت از تاریخ و هویت این محله قدیمی پایتخت دارد و ناگفتههای بیشماری را در خود ثبت کردهاند.
قبرستان امامزاده جعفر کن (ع) یکی از محلهای اعجابانگیزی است؛ اهالی اینجا را با سنگقبرهای قدیمیاش میشناسند. بهتازگی هم گروه فرهنگی کن قدیم از یک سنگنوشته تاریخی این امامزاده رونمایی کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امین نورقربان، از فعالان اجتماعی و فرهنگی محله کن و یکی از اعضای گروه فرهنگی کن قدیم، میگوید: «سنگنوشتههای زیادی در محله کن کشف شده است. سنگنوشتههایی در قبرستانهای محله و به خصوص در باغها یافت شده که تاریخ حکشده روی آنها حکایت از قدمتشان دارد. این سنگنوشتهها توسط اهالی کن جمعآوری شده است و در مکانی ایمن نگهداری میشود.»
تاریخ پنهان قبرستان گبرها
نورقربان ادامه میدهد: «تاریخی که روی سنگها درج شده نشان از قدمت ۷۰۰ساله آنها دارد. روی یکی از این سنگها عبارت "قبر احمد" یا "حسنک زیرک" حک شده است. سنگها بهقدری سنگیناند که نمیشود ۵نفری هم بلندشان کرد. آنچه من به یاد دارم، بنا به نوشته قسمت زیرین سنگ، سنگقبر مربوط به بیش از ۷۰۰ سال پیش است. حتی بزرگترهای ما میگفتند این منطقه قبرستان گبرها بوده است. پدران ما نقل میکردند که در زیر باغهای محله "میاندزدک" تونلهایی هست که بهجاهای دیگر کن وصل میشود. همیشه هم به ما نصیحت میکردند وقتی وارد باغ میشویم نزدیک تونلها و راهروها نشویم. الآن دهانه این تونلها را مسدود کردهاند، اما تا همین چند سال پیش، دهانه تونلها باز بود.»
او میگوید: «حکاکی روی سنگ کار هزینهبری بوده و فقط افراد ثروتمند میتوانستند چنین کاری کنند. این در حالی است که مردم عادی قبرهایشان را با چیدن سنگهای رودخانهای مشخص میکردند. حالا این سؤال به وجود میآید که افرادی که این سنگقبرها برایشان نوشته شده چه کسانی بودهاند و آیا روزگاری در کن شغل حکاکی سنگ هم وجود داشته است؟ ما معتقدیم یک تیم باستانشناسی باید در این محله کنکاش کند. در مورد این محدوده سؤالهای زیادی وجود دارد که میتواند هویت واقعی کن را معلوم کند.»
سنگهایی با نشان شانه و جانماز
نورقربان درباره سنگنوشتههای امامزاده میگوید: «بسیاری از سنگنوشتههای قبرستان امامزاده جعفر (ع) یا بر اثر زمان از بین رفته یا در اثر غلفت دزدیده شدهاند. چند سنگقبر قدیمی در هشتی ورودی صحن امامزاده جعفر وجود داشت که روی دیوار بود. قدمت سنگقبرها بر اساس تاریخ درجشده رویشان بیش از ۵۰۰ سال بود. روی بعضی از این سنگقبرها تصویری از جانماز و تسبیح حک شده بود. اگر مربوط به زنان بود، تصویر شانه بر آن حک کرده بودند و اگر قبر برای دراویش بود تصویر کشکول. در بازسازی بقعه امامزاده جعفر، به دلیل ناآگاهی و سهلانگاری، بسیاری از این سنگقبرهای قدیمی در پی بنا مدفون شد.»
سنگهایی که پند میدهند
سنگنوشتهها بیانکننده هویت و آداب مردمان قدیم بودند. روی بسیاری از این سنگنوشتهها جملات پندآموز حکشده است.
نورقربان میگوید: «سنگقبری در قبرستان بود که متنی پندآموز روی آن حک شده بود و نشان از استحکام بنیان خانواده و غیرت مردان کن داشت. روی این سنگقبر نوشته بود: آی مردم! نان یک مَن، یک غاز خوردیم (غاز: واحد پول در گذشته)، ولی زن طلاق ندادیم!»
منبع: همشهری آنلاین
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سنگ نوشته ، گورستان قدیمیمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سنگ نوشته گورستان قدیمی امامزاده جعفر سنگ نوشته سنگ نوشته ها سنگ قبر سنگ قبر ها تونل ها محله کن حک شده سنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلمنگار
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی بنیاد سینمایی فارابی، سیناپس فیلمهای «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» و «بیبدن»، فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران و فیلمنامه کامل «یادآوری» نوشته کریستوفر نولان، از جمله مطالب منتشر شده در دویست و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلمنگار ویژه اردیبهشت ۱۴۰۳ هستند که در ۱۱۶ صفحه به علاقهمندان سینما و فیلمنامهنویسی عرضه شده است.
در ابتدای بخش سینمای ایران سیناپس فیلم های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» و «بیبدن» چاپ شده و سپس نقد و تحلیلهایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشتهاند. گفتوگو با حسین ترابنژاد، یکی از فیلمنامه نویسان «آپاراتچی» و گفتوگو با علی ثقفی، نویسنده و کارگردان «پرویزخان» از دیگر مطالب این بخش هستند.
پرونده موضوعی این شماره به فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران اختصاص دارد که شامل مطالب متنوعی است از جمله نگاهی به سریال های شبکه نمایش خانگی در ایران، آنچه در سریال نویسی ایران مورد توجه نیست، بررسی گونههای درام کارآگاهی در سریالهای بعد از انقلاب، وضعیت فیلمنامهنویسی در سریالهای شبکه نمایش خانگی، معضلات سریالسازی از منظر متن، زیرمتن و فرامتن، گفتوگوی جمعی پیرامون فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران و ... .
بخش سینمای جهان با سیناپس «روی علفهای خشک»، «داستان آمریکایی» و «فراری» آغاز میشود و با نقد و گفتوگوهایی با خالقان این آثار ادامه پیدا میکند.
مطالعه تطبیقی کتاب و فیلمنامه «مورد عجیب بنجامین باتن» و چطور خواننده را مجذوب فیلمنامه می کنید؟ عناوین صفحات «سینما ادبیات» و «تجربه های پراکنده» هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «یادآوری» نوشته کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط حمید گرشاسبی به فارسی برگردانده شده است. نقدی بر این فیلمنامه، مطلب پایانی این شماره است.
کد خبر 6089857 آروین موذن زاده