Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تاکنون ۶ موج شیوع کرونا در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی پشت سر گذاشته شده که هر کدام افت و خیزهای مربوط به خود را داشتند، اما ۲ موج سوم و پنجم که به ترتیب در پاییز سال ۱۳۹۹ و تابستان سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، مشکلات زیادی را ایجاد کرد و تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها را در مقیاس کشوری و استانی به نقطه اوج رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خیز پنجم که مرداد و شهریور سال گذشته در نقطه اوج خود قرار داشت و پیش از روند گسترده واکسیناسیون بود، روزانه حتی تعداد فوتی‌ها در آذربایجان غربی به نزدیک ۴۰ نفر نیز رسید و بستری‌ها در آذربایجان غربی، بیش از ۲ هزار نفر را نشان داد.

این آمار نشان می‌دهد که کرونا چقدر می‌تواند سهمگین باشد و با اندکی سهل انگاری و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین توجه نکردن به تزریق دُزهای مختلف واکسیناسیون، موجبات ابتلا، بستری یا حتی فوتی تعداد زیادی را فراهم کند.

در حالیکه روند شیوع کنترل کرونا در نیمه دوم بهار امسال و نیمه نخست تیرماه، بسیار مناسب بود و همگان تصور داشتند که به بیماری فصلی تبدیل شده اما به یکباره تعداد مبتلایان، سپس تعداد بستری‌ها رو به فزونی گذاشت و نقشه کشور و آذربایجان غربی که می‌رفت به سمت آبی کامل سوق یابد، به سمت نارنجی و قرمز بازگشت، کارشناسان و متخصصان فن، عامل اصلی این چرخش وضعیت را بی توجهی به واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.

این تصور تا حدود زیادی درست است بطوریکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان غربی حتی به زیر ۱۰ درصد هم رسیده بود و واکسیناسیون هم به زحمت در طول روزهای متمادی سه رقمی می‌شد که همین امر میزان ایمنی جامعه را کاهش داد و موج هفتم از نیمه دوم تیرماه در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی آغاز شد.

بستری‌های کرونایی به ۴ برابر سه هفته پیش رسیده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: بستری‌های کرونایی در استان نسبت به سه هفته گذشته، چهار برابر شده که نشان دهنده آغاز خیز جدید است.

محمدامین ولیزاد افزود: همچنین مراجعین سرپایی در آذربایجان غربی به علت ابتلا به کرونا، ۶ تا ۷ برابر سه هفته پیش است که این آمار نیز نشان می‌دهد ابتلا به سویه‌های BA۵  و BA۴ روز به روز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: همین امر موجب شده تا رنگ ۲ شهرستان در آذربایجان غربی نارنجی کرونایی شده و ۱۰ شهرستان استان هم، در وضعیت زرد قرار گیرند.

ولیزاد اظهار کرد: این در حالیست که تا سه هفته پیش، تنها ۲ شهرستان وضعیت زرد داشتند و ۱۵ شهرستان آذربایجان غربی در وضعیت آبی بودند.

بیشتر موارد ابتلا به کرونا در موج هفتم، خانوادگی و خوشه‌ای است

دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: ابتلا به کرونا در موج هفتم در کشور و استان، بیشتر به صورت خانوادگی و خوشه‌ای است و در کمتر از ۲ روز، همه افراد خانواده یا یک جمع مبتلا می‌شوند.

دکتر سیدجلیل موسوی افزود: البته در گروهی از افراد خانواده بویژه کودکان، امکان دارد که علامت‌ها ظهور و بروزی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در موج هفتم کرونا شاهد افزایش سرعت انتشار بیماری هستیم و سویه غالب نیز همان اومیکرون است.

موسوی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۱۵ درصد بیماران با علامت حاد بوده و نیاز به بستری دارند که البته این رقم در صورت ابتلای افراد بیشتر به کرونا، روز به روز افزایش می‌یابد.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: اکثر بستری‌ها به ویژه فوتی‌ها جزء افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده یا روند واکسیناسیون آنان ناقص بوده است.

موسوی گفت: البته بسیاری از این افراد نیز یکی از چند بیماری زمینه‌ای را دارا هستند که در راس آنها، دیابت و فشار خون بالا قرار دارد.

وی در خصوص علائم کرونا در موج هفتم، درد، سوزش و خارش گلو، سردرد، سرفه خشک یا با خلط خونی و آبریزش بینی را از علائم مهم دانست و افزود: گرفتگی و خشونت صدا، ضعف و بی حالی و خستگی، عطسه، درد عضلانی، سرگیجه، تورم غدد لنفاوی گردن، التهاب چشم، تغییر بویایی، درد در ناحیه قفسه سینه، تب، تنگی نفس، گوش درد و گرفتگی گوش، از دست دادن حس بویایی و در برخی موارد چشایی، انسداد بینی، گیجی و خواب آلودگی از جمله دیگر علائم هستند.

یک محل در هر شهرستان و سه نقطه در ارومیه واکسیناسیون تا ساعت ۸ شب دارند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم در این خصوص با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در استان نسبت به هفته های پیش افزایش یافته ولی هنوز به میزان مطلوبی نرسیده، گفت: واکسن کرونا در همه مراکز شهری، روستایی و خانه های بهداشت در ساعات اداری انجام می شود.

دکتر احسان ریخته‌گر افزود: البته در هر شهرستان مراکزی داریم که صبح و عصر واکسیناسیون را ادامه می‌دهند که این تعداد، در ارومیه در سه نقطه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: کلینیک تدبیر در خیابان عمار، مرکز حضرت پور در خیابان شهید حضرت پور و مرکز شهدا در خیابان شهید باباساعی تا هشت بعدازظهر روند واکسیناسیون را ادامه می‌دهند.

ریخته‌گر اظهار کرد: شهروندان می‌توانند در سامانه ۳۱۳۳ از کمّ و کیف واکسن‌های تزریقی اطلاع یابند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل دزهای واکسیناسیون و دز یادآور مهمترین اقدام در جلوگیری از سرعت گیری سویه جدید کرونا است.

ریخته‌گر گفت: شهروندان دقت داشته باشند که دُز یادآور باید ۶ ماه پس از دُز سوم تزریق شود که سهم بسزایی در کنترلل شیوع کرونا دارد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده که بسیار کمتر از ظرفیت واکسیناسیون روزانه است.

کل واکسیناسیون صورت گرفته در استان تاکنون ۶ میلیون و ۱۴۸ هزار دز بوده که ۲ میلیون و ۶۶۵ هزار دز اول، ۲ میلیون و ۳۸۶ هزار دز دوم، یک میلیون و ۷۹ هزار دز سوم و ۱۸ هزار دز چهارم یا یادآور بوده است.

میزان پوشش هرکدام از دزهای اول تا چهارم نیز به ترتیب در آذربایجان غربی حدود ۸۴، ۷۵، ۳۴ و نیم درصد بوده  که تغییر چندانی نسبت به حداقل اوایل بهار نداشته است.

همچنین طبق آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۷ مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی شناسایی شده و متاسفانه ۲ مورد فوتی نیز داشتیم امری که در دست کم ۲ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

با توجه به این آمار، اهتمام عمومی برای افزایش تصاعدی آمار واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها درراستای جلوگیری از رشد تصاعدی مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌ها یک ضرورت است که همگان باید این ضرورت را درک کرده و جدی بگیرند.

برچسب‌ها ویروس کرونا آذربایجان غربی پروتکلهای بهداشتی واکسن کووید 19 ارومیه بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آذربایجان غربی پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا آذربایجان غربی پروتکلهای بهداشتی واکسن کووید 19 ارومیه بهداشت و سلامت پروتکل های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی رعایت پروتکل ها موج هفتم بستری ها هزار دز فوتی ها سه هفته هزار د

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • بهورزان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در روستا‌ها
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت