Web Analytics Made Easy - Statcounter

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

عصر ایران؛ مهرنوش خالقی ــ براساس آمار تعداد دانشگاه‌ها در دهه چهل و پنجاه در ایران بسیار کم بودند. پس شاید بتوان گفت تنها مزیت کنکور در آن زمان، این شد که فرصتی برای ارتقا اجتماعی افراد کم‌برخوردار مهیا کند. اما این شانس فقط تا زمانی بود که چیزی به نام کلاس کنکور یا مافیای کنکور وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیزی که امروز خبر از گردش‌‌ مالی هزاران میلیاردی آن داریم و سالهاست که فرصت‌های برابر برای همه داوطلبان کنکور، از میان رفته است. رقابتی که قرار بود روزگاری برای افراد کم‌برخوردار جامعه فرصت ایجاد کند، حالا تبدیل به یک ماراتنِ ناسالم و پر از آسیب شده است. رقابتی که دیگر نه تنها هیچ فرصتی به افراد کم برخوردار نمی‌داد‌ بلکه روز به روز آنها را بیشتر به حاشیه می‌راند. این تنها بخشی از آسیب‌ اجتماعی آن بود. آسیب دیگر، سهمیه‌ها بودند. سهمیه‌بندی‌ها و مافیای کنکور در یک نقطه‌ی تاریک بهم می‌‌رسیدند که اکنون تبعیض و ناعدالتی را می‌توان به عنوان بزرگترین آسیب‌های اجتماعی کنکور، حداقل در پانزده سال گذشته شناخت.
اکنون حدود ۲۵۶۹ دانشگاه در کشور داریم و حدود دو میلیون صندلی خالی برای داوطلبان کنکور. این در حالی‌ست که تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه، هنوز به یک میلیون نفر هم نمی‌رسد. اما ما چرا تا این حد اصرار به رفتن به دانشگاه داریم؟ و بهتر است از خودمان بپرسیم چرا تا کنون مهندسان کشورمان که تعدادشان چند برابر کشور آلمان است، هنوز نتوانسته‌اند حتی یک پنجم صنعت آلمانی‌ها را در کشور پیاده‌ کنند؟ این چراها و صدها سوال دیگر، فرصتی‌ برای تفکر بیشتر ما هستند. فکر کردن به اینکه زمان، نیروی جوانی و بودجه مالی‌مان در چه مسیری صرف می‌شود؟

 

پیشنهاد می‌کنیم این گزارش‌‌ها را هم ببینید

1 آنچه باید درباره مهاجرت همراه کودکان بدانید؛ چه زمانی بهترین سن کودک برای مهاجرت است/ آسیب‌هایی که می‌شود جلوی آن را گرفت (فیلم)

2 بیش‌فعالی را بشناسیم/ یک بیماری بحران زا که در کودکی نادیده گرفته می‌شود (فیلم)

3 ببینید| چرا بعضی از ما از خطرها جان سالم به در می‌بریم؟ پاسخ در کودکی است

تماشاخانه کنکور برای رشد علمی ایران چه کرد؟ مافیای کنکور و آسیب‌های اجتماعی برای یک جامعه (فیلم) ببینید| ساخت جاده در قلب جنگل هیرکانی و در زیستگاه پلنگ؛ احتمال خروج این محدوده از فهرست جهانی یونسکو فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مافیای کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت مردمی سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای متعددی انجام شده است.

وی افزود: با همکاری بنیاد ملی نخبگان ذیل معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آئین نامه جذب نخبگان را به عنوان اعضای هیات علمی بازنگری کرده ایم و از این به بعد نخبگانی را که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی ندارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این افراد به طور مستقیم به دانشگاه ها معرفی می شوند و با توافق نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته یک هزار و ۳۸۰ نفر از افراد با رتبه های برتر کنکور بورسیه شدند.

زلفی‌گل عنوان کرد: افرادی که در المپیادها شرکت کرده اند و دارای مدال المپیاد هستند اگر در رشته های مرتبط درس بخوانند در آینده به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها استخدام می شوند.

وی تاکید کرد که بورسیه صنعت برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی شده است و از سال گذشته در دفترچه کنکور آمده است . با اتاق بازرگانی هم نشست هایی برگزار کردیم و تلاش می کنیم که از صنایع مختلف برای بورس کردن دانشجویان رتبه های برتر و جذب نخبگان استفاده کنیم تا نگران آینده شغلی شان نباشند و در کشور بمانند.

زلفی‌گل تاکید کرد: تلاش می کنیم دانشگاه فنی و حرفه ای یک ائتلاف و یا کنسرسیوم اشتغال با صنایع مختلف شکل داده و تکنسین برای آن ها تربیت بکند.

وی گفت: دانشگاه علمی کاربردی هم با رایزنی که با صنایع مختلف داشته است چند هزار نفر را با تضمین اشتغال بر اساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه های این سفر است‌.

همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه ها ، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

برخورد سریع با تخلفات کنکوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال با چند مورد از تخلفات کنکور بلافاصله برخورد شد و این تخلفات به هیات های نظارت و مرتبط خودشان معرفی شدند.

زلفی‌گل اظهار کرد: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد و بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سال باید ۲ بار کنکور برگزار شود.

این باعث شده که اضطراب داوطلبان کاهش پیدا کند.

او گفت: در یک منطقه که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد و مردم و خانواده ها نگران نباشند.

روز پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیر نظام علوم انسانی، تجربی، ریاضی، زبان و هنر بودیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • یک‌بار دیگر کنکور ویرانگر!
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر