Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهر وظیفه خود را تسهیل‌گری و حمایت از حوزه صنایع دستی می‌داند، گفت: توسعه صنایع دستی آسیب‌هایی که صنایع آلاینده به شهرها تحمیل می‌کند را نخواهد داشت و موجب پویایی اقتصاد شهری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _چهارشنبه پنجم مردادماه_ در آئین «تجلیل از هنرمندان شرکت کننده در ورکشاپ صنایع دستی دست و نقش»، اظهار کرد: خردادماه امسال بزرگداشت هفته صنایع دستی با همکاری و مشارکت نهادهای مرتبط، اتحادیه و انجمن صنایع دستی با برپایی ۱۸ رویداد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به رضایت نسبی شهروندان از برگزاری این رویداد، افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده بهترین برنامه بزرگداشت هفته صنایع دستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شهروندان به منظور ترویج استفاده از این صنایع بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در هفته صنایع دستی شاهد حضور هنرمندان این حوزه در سنین پایین بودیم که این خود به نوعی فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها است تا جوانان نیز به این عرصه ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه را اشتباه طی کردیم، زیرا اصفهان نباید با این سرعت به سمت توسعه صنایع آلاینده حرکت می‌کرد، ادامه داد: آلودگی هوا، کم آبی و مشکلاتی از این قبیل که بر شهر ما سایه انداخته به همین دلیل است.

نصوحی با بیان اینکه صنایع دستی به عنوان الگوی شهرهای خلاق مورد توجه است، گفت: توسعه صنایع دستی آسیب‌هایی که صنایع آلاینده به شهرها تحمیل می‌کنند را نخواهد داشت و موجب پویایی اقتصاد شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت رشته مختلف برای کسب عنوان شهر خلاق در دنیا مورد توجه است، خاطرنشان کرد: یکی از این دسته‌ها، صنایع دستی است و با توجه به اینکه اصفهان هنرمندان بسیاری در حوزه صنایع دستی دارد، این برند به کلانشهر اصفهان تعلق گرفت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان اکنون در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر خلاق در یونسکو مطرح شده است، بنابراین باید در سایر حوزه‌های شهر خلاق نیز ورود کنیم، زیرا این مهم می‌تواند به اقتصاد شهر کمک کند.

وی اضافه کرد: ماه گذشته انیمیشن پسر دلفینی ساخت کشورمان ظرف دو هفته اکران در کشور روسیه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، اگر این اکران ادامه دار بود میزان فروش از کل بودجه شهرداری‌ها در یکسال بیشتر می‌شد؛ بنابراین از چنین بسترهایی نباید غفلت کرد، زیرا در دنیا نیز از آن استفاده و بهره‌برداری می‌شود، البته لازمه ورود به این کار هنرمندان هستند که اصفهان از این ظرفیت نیز برخوردار است.

نصوحی با بیان اینکه مدیریت شهر وظیفه خود را تسهیلگری و حمایت از حوزه صنایع دستی می‌داند، گفت: حوزه صنایع دستی در اقتصاد شهر و جذب توریست تأثیر بسزایی دارد، لذا اکنون که شاهد اتفاقات مثبت ملی در حوزه دانش بنیان‌ها هستیم، هنرمندان می‌توانند در راه اندازی خانه‌های خلاق و نوآور هم قدم و هم امتیاز با شرکت‌های دانش بنیان از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که پیشتاز در راه اندازی پارک علم و فناوری بوده به تازگی به دنبال ایجاد پارک صنایع نرم و خلاق است که البته این حرکت چند سال قبل با همکاری دانشگاه هنر آغاز شده و شرکت‌های هنری مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به کمبود فضا برای عرضه آثار هنری هنرمندان صنایع دستی، و تصریح کرد: برای رفع این مشکل پیگیری‌های لازم انجام شده است که امیدوارم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: هر چه به عنوان میراث ارزشمند در حوزه صنایع دستی به مدیریت مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری منتقل شده است، حاصل هنر دستان هنرمندان این شهر بوده است که امیدواریم در این حوزه به توسعه درون‌زا و پایدار دست یابیم.

نصوحی اظهار کرد: هنرمندان در این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که امیدواریم با همکاری و تعامل یکدیگر مشکلات این عرصه رفع شود.

کد خبر 591341

منبع: ایمنا

کلیدواژه: صنایع دستی مدیریت شهری مدیریت شهری اصفهان هنرمندان صنایع دستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان حوزه صنایع دستی مدیر پژوهش اقتصاد شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: کاشی هفت‌رنگ اصفهان سومین رشته صنایع‌دستی است که پس از رشته‌های میناکاری و پارچه قلمکار  موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین‌المللی شده است.


امیر کرم زاده افزود: تدوین پرونده ثبت جهانی کاشی هفت‌رنگ اصفهان در معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با همکاری صمیمانه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان به نتیجه رسید، به گونه‌ایی که با همکاری این دوستان در طی سال گذشته، اطلاعات کامل و جامعی درباره این هنر ارزشمند، مانند نوع هنر، قدمت و تعداد کارگاه‌های تولیدی فعال جمع‌آوری شد.


او گفت: تعداد دیگری از رشته‌های صنایع‌دستی اصفهان نیز در حال ثبت جهانی‌شدن هستند، با این وصف زمانی که این رشته‌ها، نشان جغرافیایی بین‌المللی را دریافت کنند یعنی این رشته خاص در سطح جهان به نام این منطقه ثبت می‌شود.

استفاده از کاشی هفت‌رنگ از اواخر دوره تیموریان در سده نهم و آغاز دوره صفوی در سده دهم هجری قمری در تزیین بنا‌ها متداول شد به گونه‌ایی که مرمتگران سنتی از این کاشی‌ها بانام کاشی خشتی هم یاد می‌کنند.


در اواخر دوران تیموریان و در عصر شهریاران صفوی (از سده دهم تا پایان سده دوازدهم هجری قمری)، به‌تدریج تزیینات کاشی هفت‌رنگ جایگزین کاشی معرق شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • عزم جدی مدیریت شهری اصفهان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان