Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:34:45 GMT

هورامان جهانی یکساله شد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۸۳۱۳

هورامان جهانی یکساله شد

به گزارش ایرنا، ساعت ۲ بعدازظهر روز پنجم مردادماه ۱۴۰۰ بود که پرونده منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این خبر موجی از شادمانی را در استان‌های کردستان و کرمانشاه پدید آورد و اهالی این منطقه به امید بهبود برخی زیرساخت‌ها و شاخص‌های اقتصادی امیدوارتر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیام‌های تبریک مسوولان کشوری و استانی، در اولین اقدام در همان روز پس از اعلام جهانی شدن منظر فرهنگی هورامان، جشنی به شکرانه این خبر مسرت بخش در عمارت خسروآباد شهر سنندج برگزار شد که در آن بخش‌های شاد و متنوع با بهره گیری از فرهنگ و موسیقی منطقه هورامان گنجانده شده بود.

یک ماه بعد به همت استانداری کردستان طی مراسمی از عوامل و دست اندرکاران ثبت جهانی هورامان تجلیل شد و در آن استاندار وقت کردستان قول مساعد داد که از محل منابع شخصی خود یک میلیارد تومان را به این منطقه اختصاص دهد.

مهر ماه ۱۴۰۰ نیز یک مراسم با عنوان گرامیداشت روز جهانی گردشگری در هورامان برگزار شد و پس از آن نیز تاکنون یک همایش در دانشگاه کردستان و یک همایش دیگر نیز توسط دانشگاه رازی کرمانشاه با محوریت منطقه هورامان برگزار شده است.

علاوه بر این، تعدادی نشست مجازی و وبینار نیز با موضوعات مختلفی در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیرامون منطقه هورامان با حضور کارشناسان و صاحب نظران گردشگری برگزار شده است که حاوی نکاتی گرانبها بوده و به عنوان نقشه راهی می‌توان از آنها بهره گرفت.

البته نباید از این مساله هم عبور کرد که برگزاری جشن‌های نوروزی و جشن و شادی هم امسال بعد از ۲ سال فروکش کردن کرونا در تعدادی از روستاهای منطقه هورامان در استان کردستان رونق دوباره گرفت و یک جشن بزرگ هم با اجرای دفنوازان کردستان و تنبورنوازان کرمانشاه در اردیبهشت ماه امسال در روستای پالنگان از توابع منطقه هورامان برگزار شد.

در همه این مراسم‌ها، همایش‌ها و حتی نشست‌های مجازی، مسوولان و کارشناسان بر اهمیت حفظ منطقه هورامان تاکید می‌کردند و حتی وعده‌هایی را نیز در این راستا دادند اما به نظر می‌رسد که از سال گذشته تاکنون اتفاق خاصی در این منطقه نیفتاده است.

آمارها نشان می‌دهد از یکسال گذشته حجم گردشگرانی که به روستاهای منطقه هورامان سفر کرده‌اند چندین برابر شده است که در مقاطعی از تعطیلات امسال هم ظرفیت‌های واحدهای اقامتی این منطقه پر شدند.

حضور بیشتر گردشگر علاوه بر اینکه می‌تواند اقتصاد محلی را شکوفا کند بر روی مناطق همجوار هورامان نیز می‌تواند تاثیر مثبت باقی بگذارد اما به شرطی که برای آن برنامه‌ریزی لازم و اصولی داشت

حضور بیشتر گردشگر علاوه بر اینکه می‌تواند اقتصاد محلی را شکوفا کند بر روی مناطق همجوار هورامان نیز می‌تواند تاثیر مثبت باقی بگذارد اما به شرطی که برای آن برنامه‌ریزی لازم و اصولی داشت.

اما آنچه که مردم هورامان و گردشگران این منطقه امروز خواهان آن هستند تقویت زیرساخت‌های گردشگری همچون راه و آب و برق و گاز و غیره و اختصاص اعتبارات برای این مهم است.

جاده‌ روستاها و مناطق گردشگری منطقه هورامان در بسیاری از موارد آسفالت نبوده و شاخص‌های لازم را ندارد که همین موجب نارضایتی اهالی منطقه و گردشگران شده است.  سایر امکانات رفاهی نیز در برخی روستاها وجود ندارد و واحدهای اقامتی برای مسافران در تعدادی از روستاها هنوز وجود ندارد تا گردشگر بتواند حداقل یک شب در منطقه بگذراند.

جدای از طبیعت و محیط زیست بکر، معماری زیبای خانه‌های روستایی، پوشاک و آداب و رسوم منحصربفرد، سایر ظرفیت‌های این منطقه همچون صنایع دستی و محصولات باغی مغفول مانده که نیازمند سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی برای شکوفایی اقتصاد محلی و درآمدزایی از این محل با حضور گردشگران است.

تدوین یک نظام نامه گردشگری، تهیه دستورالعمل جامع برای ساخت و سازها، ایجاد یک مدیریت واحد و یکپارچه و ارائه آموزش‌های لازم به مردم و دانش آموزان منطقه، از جمله مواردی است که همواره کارشناسان و صاحب نظران آن را در هورامان لازم و ضروری دانسته اند اما این موارد نیز تاکنون تحقق نیافته است.

امشب هم همزمان با سالگرد یکسالگی هورامان قرار است جشنی در عمارت خسروآباد سنندج با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط هنرمندان هورامانی برگزار شود اما چه بهتر بود که این جشن در خود منطقه برگزار می‌شد تا بتوان بیشتر این جشن را برای شرکت کنندگان خاطره انگیز کرد؛ هرچند که هورامان امروز نیازمند سخنرانی و همایش های کلیشه‌ای نیست و بیشتر از آن نیازمند برنامه و اعتبارات لازم است.

در سال های گذشته تلاش‌های بسیاری برای به ثمر نشستن ثبت جهانی هورامان انجام شد، اما از این به بعد آنچه که مهم بوده آن است که نگذاریم هورامان فقط به همین عنوان جهانی بسنده کند و با هدف و برنامه‌های خاص نگذاریم ظرفیت‌های آن به دست فراموشی سپرده شود.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

بیش از ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

برچسب‌ها گردشگری کردستان اورامان تخت سنندج میراث فرهنگی یونسکو پروندهٔ خبری اورامانات در مسیر جهانی شدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان اورامان تخت گردشگری کردستان اورامان تخت سنندج میراث فرهنگی یونسکو منطقه هورامان برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد

اولین جلسه هیات‌ مدیره استقلال ایران بعد از خرید ۸۵ درصد سهام آن توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با حضور علی عسکری، رشید سمیعی، مهدی حیدرزاده، مهدی افضلی، علی خطیر، احمد شهریاری، حسین پناهیان، مهدی قربانی و مهدی سالم برگزار شد.

در این جلسه عبدالعلی علی عسکری، با اشاره به اهمیت رقابت تیم‌های بزرگ در عرصه داخلی، این مهم را موجب تقویت فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار داشت: صنعت خودروسازی در آلمان به این دلیل از آمریکا پیش افتاد که دو شرکت بنز و بی‌ام و با هم رقابت می‌کردند و این رقابت موجب رشد این صنعت در عرصه جهانی شد. در حوزه فوتبال هم معتقدیم رقابت داخلی برای موفقیت جهانی بسیار مؤثر است، همچنین معتقدیم تیم‌های محبوب ملت باید مورد توجه باشند.

وی با بیان اینکه «استقلال ایران باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای، آسیایی و جهانی جزو برترین‌ها باشد»، تصریح کرد: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حمایت از تیم استقلال ایران جدی است و ما نیز با توکل به خدا و توسل به معصومین و با حمایت هواداران پرشور استقلال ان‌شاءالله به سمت توفیقات ورزشی در عرصه‌های جهانی خواهیم رفت.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، موفقیت تیم‌های ورزشی و بخصوص فوتبال در عرصه‌های جهانی را موجب نشان‌دادن عظمت و اقتدار ایران در عرصه‌های بین‌المللی دانست و افزود: این موفقیت‌ها به همراه وحدت، همدلی و یکپارچگی در داخل باعث تولید قدرت ملی می‌شود و می‌بایست هر کدام از ما به نحوی برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم.

توجه ویژه باشگاه استقلال به حوزه فرهنگی از مواردی بود که در این جلسه موردبحث و بررسی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • دریافت سهمیه جام جهانی بانوی ووشو کار کیش
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند