Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@23:59:16 GMT

ضرورت توجه بیشتر به گردشگری خوراک در کشور

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۹۶۶۱

ضرورت توجه بیشتر به گردشگری خوراک در کشور

مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: خوراک زیر مجموعه گردشگری فرهنگی است نوعی خلاقیت و نوآوری در خلق تجربه بیادماندنی برای گردشگران با توجه به هویت فرهنگی خوراک بومی مقصد است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدفرزاد میرزایی مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در دومین دورهمی رسانه ای بومیرو در حوزه گردشگری روستایی با موضوع مهمان نوازی ایرانی در بومگردی با خوراک و نوشیدنی سنتی اظهار کرد: طرح ملی توسعه گردشگری روستایی بومیرو وابسته به برند گردشگری بومیرو با حمایت شرکت جوان سیر تهران به دنبال ایجاد بستری برای تضارب آرا و همفکری کنشگران مدیران و دانشمندان و اندیشمندان حوزه گردشگری روستایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: خوراک که زیر مجموعه گردشگری فرهنگی است نوعی خلاقیت و نوآوری در خلق تجربه بیادماندنی برای گردشگران با توجه به هویت فرهنگی خوراک بومی مقصد است و این گردشگری به دنبال تامین وعده های غذایی مورد نیاز گردشگران در چارچوب فرهنگی جامعه محلی است. کشور ایران با دارا بودن اقلیم های مختلف آب و هوایی و اقوام گوناگون دارای ظرفیت قابل توجه ای در این زمینه می باشد. چرا که خوراک و وعده های غذایی و نوشیدنی های سنتی برگرفته از جبر جغرافیایی و اقلیمی یک منطقه و مواد اولیه در دسترس آن جامعه و شیوه های فرآوری و نگهداشت منحصر به آن بوم است و گردشگری خوراک پیوست فرهنگی عجیب با جغرافیای طبیعی دارد. در حقیقت گردشگری خوراک جریان ساز الگوی اسلامی ایرانی زیرا خوراک سنتی با هویت فرهنگی جامعه محلی عجین است.

میرزایی در ادامه گفت: ایران یکی از کشورهای برتر در حوزه تنوع غذایی است که استان استان گیلان و شهر رشت و همچنین استان کرمانشاه و شهر کرمانشاه بود در یونسکو به عنوان شهرهای خلاق خوراک تایید و معرفی شده‌اند. اما در زمینه گردشگری خوراک کشور ما هیچ برندسازی صورت نگرفته است. حتما در این زمینه سازمان‌های و نهادهای متولی دست به اقدامی مشترک زده و سبب‎‌ساز برندسازی حوزه گردشگری خوراک شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پهنه گسترده جغرافیایی کشور ایران و تنوع فرهنگی که وجود داره هر روستا و هر استان میتونه به راحتی برند یک محصول غذایی خاص باشد و زمینه ساز توسعه مقصد گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی شود.


مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: برای دستیابی به این هدف نیاز به شکل دادن به جشنواره‌های مختلفی با محوریت خوراک‌های بومی است. که خود مجموعه جوان سیر تهران و برند بومیرو در این عرصه پیشتاز است چرا که اخیرا جشنواره آش در اردبیل و برنامه‌های این چنینی را برگزار کرد .
وی افزود: گردشگری خوراک در حوزه های مختلف گردشگری دارای مزایا متعددی است و صرفا وابسته به تدارک وعده‌های خوراک نیست بلکه خوراک این پتانسیل را دارا است که در حوزه بوم گردی ها جاذبه برای جذب گردشگران باشد.

مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد یادآور شد: گردشگر برای میل نمودن یک غذای خاص اقدام به سفر نماید و در منطقه و از این اتفاق لذت برده یا در جشنواره خوراک خاص یک منطقه شرکت می‌نماید.


میرزایی گفت: سه هزینه اصلی یک سفر شامل هزینه های حمل و نقل، اقامت و خوراک است و اقامتگاه‌های بوم گردی با توجه به ارائه خدمت اقامت و پذیرایی در سایه فرهنگ اصیل منطقه شان می توانند گزینه ای مناسب برای گردشگران روستایی باشند. بومگردی ها ضمن کسب درآمد از بخش اقامت می توانند با خلاقیت از بخش خوراک های سنتی به پایداری اقتصادی دست یابند. غذای سالم سنتی بدون مضرات غذاهای مدرن می توانند مشوقی برای حرکت به سمت و سوی سبک زندگی سالم باشد.

وی اضافه کرد: صنعت گردشگری ایران به خصوص در تاسیسات پذیرایی و اقامتی عدم استفاده از غذاهای سنتی در منو آنها است و به همین علن از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق ایران شاهد یک منو با غذاهای یکسان از کباب ها هستیم که بخشی از این چالش به عدم شناخت مدیران این بنگاه های اقتصادی از حوزه گردشگری خوراک و بخش دیگر عدم توانایی ارائه صحیح خوراک های سنتی و تکنیک های کنترل هزینه تولید این خدمات است.

مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: عرصه برای حضور جوانان خلاق در فضای مجازی فراهم است که بتوانند با استفاده از شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه خوراک‌ها و نوشیدنی‌های سنتی منطقه خودشان را به هم وطنان و جهانیان معرفی نمایند.
در دومین دورهمی رسانه ای بومیرو میزبان سید مهدی حسینی فعال حوزه گردشگری خوراک فعال است و سال هاست این زمینه تجربه زیسته کسب کرده که در این برنامه آن را با بینندگان محترم شبکه فارس تی وی به اشتراک می گذارند.

حسینی در ادامه گفت: بومگردی ها به دلیل داشتن فضای بومی و محلی و قرار گرفتن در جاذبه های طبیعی در دل روستاها یا شهرها با ارائه خوراک‌های سالم و طبیعی و نوشیدنی ها و نمایش آداب و رسوم سنتی خود می توانند نقش مهمی در حفظ و احیای اداب و رسوم ایران در گذشته داشته باشند. زیرا وقتی گردشگری در روستاها حضور پیدا میکند به دنبال دیدن آداب و رسوم و فرهنگ اصیل مردم اون روستا است قطعا این تقاضای فرهنگی باعث احیا و احصای بخش های فراموش شده یک فرهنگ خواهد شد.

وی افزود: اهمیت گردشگردی خوراک در بومگردی ها در نتیجه خوراکهای اصیل و محلی است که در هر روستا برای گردشگران تدارک دیده می شود. و این خوراک ها منحصر به همان منطقه است و در جای دیگری با این کیفیت و مزه یافت نمی شود.

حسینی در باب اهمیت جشنواره های خوراک های سنتی تصریح کرد: خوراکهای محلی به دلیل خوشمزگی و خلاقیت و تزیین و سلامت محور بودنش در روستاها در ایجاد خاطره خوب در ذهن‌مسافری که برای اولین بار به آن منطقه به سفر رفته بسیار تاثیر‌گذار است. جشنواره ها به دلیل حضور سراشپزان بومی و محلی کمک می نماید مزه اصیل و طعم خوش خوراک‌ها به گردشگران ارائه شود و گردشگران برای تکرار آن خاطره مجدد آن روستا و آن منطقه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی تهران سفر برای گردشگران گردشگری خوراک حوزه گردشگری خوراک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی گفت: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مدیریت به ویژه مدیریت مسائل فرهنگی را بسیار مهم بیان و اظهار کرد: کار با مدیر و کارشناسان بسیار می‌تواند پیش برود و گاهی بیشتر از اعتبارات و بودجه در پیشبرد امور تأثیرگذار است، لذا مدیریت از این جهت بسیار مهم است و مسئله مدیریت نیز یک امر ذاتی است.

وی بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت خیرین در توجه و حفظ میراث فرهنگی استان را امری مهم عنوان کرد و افزود: باید از حضور خیرین در امور میراث فرهنگی به ویژه در مرمت و بازسازی مساجد قدیمی و دیگر بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان تصریح کرد: با این کار فرهنگ خود را حفظ می‌کنیم و در می‌یابیم بزرگان ما چه میزان فهم داشته‌اند و بناها را طبق نیاز روز احداث می‌کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: باید نمایشگاهی داشته باشیم و وسایلی که از قدیم اکنون در اختیار مردم است را جمع‌آوری و به نمایش بگذاریم تا به این واسطه هنر خود را نشان دهیم.

وی با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی تصریح کرد: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم؛ اصفهان مدارس علمیه تاریخی فراوانی در گذشته داشته اما در هنگام حمله افاغنه و در دوران پهلوی بیشتر این مدارس از بین رفت و تنها حدود ۳۰ مدرسه به جا مانده است.

امام جمعه اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و نقاط گردشگری فراوانی دارد اما در عین حال نیازمند مدیریت است و باید گفت میراث فرهنگی به ذوق و مدیران با ذوق و به مدیرانی که به‌صورت میدانی در مناطق حضور یابند نیاز دارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تشکیل شورایی برای تفکیک برخی از بناهای شخصی از میراثی را مهم دانست و افزود: شورایی برای تفکیک برخی از بناها به تشخیص متخصصان این امر باید ایجاد شود تا تکلیف برخی از بناها در اصفهان مشخص شود.

وی عنوان کرد: باید به پیشکسوتان صنایع دستی و اساتید میراث فرهنگی اهمیت داده و نسبت به آن‌ها رسیدگی کنید، همچنین از افرادی که می‌توانند در زمینه صنایع دستی آموزش دهند استفاده کنید و نسبت به تکریم و تجلیل و داشتن آماری از تعداد آن‌ها و تهیه عکس و تصاویر این هنرمندان اقدام کنید، زیرا تکریم این هنرمندان امری ضروری است.

در ابتدای این دیدار نیز امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان توجه به میراث فرهنگی را توجه به ایران و تاریخ میراث کهن آن بیان کرد و اظهار داشت: توجه به میراث اسلامی و تمدن نوین اسلامی اهمیت به میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام به جا گذاشته و باید معرفی شود و در حفظ و ترویج آن تلاش کرد.

وی افزود: بناهایی که معماری فرهنگی و تاریخی خاصی در آن به کار رفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که این بناها فارغ از اینکه چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند مهم بوده زیرا دسترنج هنرمندان و معماری ایرانی و اسلامی ما است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های بسیار برخوردار در حوزه صنایع دستی است و صادرات صنایع دستی به دلیل ارزآوری و ایجاد اشتغال خانگی و ارزان قیمت دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز اصفهان با تعدد بناهای تاریخی و آب و هوایی و راه‌های مواصلاتی و پایتخت بودن آن در ادوار گذشته نگین گردشگری کشور است و نشان می‌دهد که اصفهان مهد دین و در حوزه بناهای تاریخی و گردشگری بسیار مورد توجه بازرگانان بوده است.

کرم‌زاده هم چنین اعتبارات اندک میراث فرهنگی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات مردم در حفظ و ترویج میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذار و ورود آنها برای حفظ میراث فرهنگی در این حوزه اهمیت دارد و باید از ظرفیت این شرکت‌ها بهره برد.

کد خبر 748790

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود