Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی نمایشگاه شمیم حسینی در 200 بقعه متبرکه و امامزاده خبر داد و گفت: ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در سه سطح در 3 هزار و 273 بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ،حجت‌الاسلام غلامرضا عادل در نشست خبری که در راستای تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام محرم و صفر در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام محرم و صفر در قالب ویژه‌برنامه‌های «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه رمز بقای اسلام، رشادت حضرت سیدالشهدا (ع) و یارانش بوده است، افزود: این اتفاق بزرگ رقم خورد تا دین زنده بماند، بنابراین برپایی مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) یکی از موضوعات مهم برای زنده نگه داشتن این مکتب شده است.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع) (اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً)، گفت: ما مفتخریم سازمان اوقاف و امور خیریه به‌نام دستگاه حضرت سیدالشهدا (ع) شناخته می‌شود؛ این افتخار را داریم در فعالیت‌هایی که در بقاع متبرکه انجام می‌شود، نام حضرت سیدالشهدا (ع) در تارک همه آنها می‌درخشد.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در پرتو حرکت حضرت سیدالشهدا (ع) اتفاق افتاده است و هزاران شهید که با تمسک به امام حسین (ع) این انقلاب را ایجاد کردند با خون خود این نهال را آبیاری کردند و امروز انقلاب اسلامی ایران درخت تنومندی است که در جهان نورافشانی می‌کند؛ ابرقدرتها چهل و اندی سال است که می‌خواهند این انقلاب را به زانو درآورند اما پیوندی که این انقلاب با نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) دارد، باعث شده تا همچنان با قدرت به راه خودش ادامه دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: ما در اوقاف که خدمت‌گذار بقاع متبرکه و موقوفات اهل‌بیت (ع) هستیم؛ در همین راستا و با همین خط فکری و جهت‌گیری برنامه‌ریزی می‌کنیم و با کمک گروه‌های مختلف مردمی، هیئات امنای بقاع متبرکه و امامزادگان، متولیان موقوفات، نهادهای فرهنگی، هیئت‌های مذهبی و مُبلغین این برنامه‌ها را پیش می‌بریم و از این جهت اوقاف یک سازمان مردمی به حساب می‌آید.
حجت‌الاسلام عادل گفت: ما در این سال‌ها دو ویژه برنامه را در ایام محرم و صفر برگزار کردیم؛ یک ویژه‌برنامه به‌نام «بصیرت عاشورایی» است که در این ویژه‌برنامه بحث برگزاری مراسم‌ها و شعائر در بقاع متبرکه و امامزادگان را تعریف می‌کنیم؛ ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی امسال از اول محرم یعنی هشتم مرداد ماه آغاز و تا پایان صفر یعنی پنجم مهر ماه ادامه خواهد داشت.
برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در 3 هزار و 273 بقعه متبرکه
وی از برگزاری ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی در 3 هزار و 273 بقعه متبرکه خبر داد و افزود: این ویژه‌برنامه در سه سطح برگزار خواهد شد؛ سطح‌بندی با توجه به ظرفیت‌های بقاع متبرکه و امامزادگان انجام شده است؛ 400 امامزاده در سطح اول، 900 امامزاده در سطح دوم و مابقی امامزادگان در سطح سوم میزبان عزاداران و هیئت‌های مذهبی خواهند بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری دو نشست هم‌اندیشی قبل از ماه محرم، یادآور شد: نخستین نشست با چهره‌های تبلیغی، وعاظ و خطبا سطح اول کشور بود که قریب به 300 نفر از خطبا به‌صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی حضور داشتند؛ این ویژه‌برنامه همزمان با عید غدیر برگزار شد اما بحث محتوایی نشست درخصوص برگزاری مراسمات، محتوای سخنرانی‌ها و شیوه‌های تبلیغی بود؛ دومین نشست هم با ذاکرین سطح اول کشور بود که 200 نفر از ذاکرین به‌صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی در این نشست حضور داشتند و در خصوص برنامه‌های محرم، عزاداری و شیوه‌های مداحی بود که الحمدالله نتایج خوبی داشته است.
حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و تاکیدات ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر اینکه هیئت‌های مذهبی از فضای بقاع متبرکه و امامزادگان استفاده کنند، رشدی را در این زمینه شاهد هستیم؛ اکنون در آستانه ماه محرم 800 هیئت برنامه‌هایشان را در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌کنند.
برگزاری مراسم تعویض پرچم در 404 بقعه متبرکه
وی تصریح کرد: طبق روزشمار که در ایام محرم و صفر خواهیم داشت، روز نخست ماه محرم مراسم نمادین تعویض پرچم در 404 بقعه متبرکه و امامزاده را خواهیم داشت؛ باید فضاهای شهری را با پرچم‌های عزاداری سیاه‌پوش کنیم، لذا ما در بقاع متبرکه و امامزادگان علاوه بر سیاه‌پوشی آستان‌های مقدس، شعاع پیرامونی را نیز سیاه‌پوش خواهیم کرد.
برگزاری ویژه‌برنامه «احلی من العسل» در 400 بقعه متبرکه
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: چند سالی است در روز ششم محرم که به‌نام حصرت قاسم (ع) است با همکاری آموزش و پرورش ویژه‌برنامه‌ای را تحت عنوان «احلی من العسل» را برگزار می‌کنیم؛ امسال این ویژه‌برنامه در 400 بقعه متبرکه برگزار می‌شود.
برگزاری ویژه‌برنامه «شیرخوارگان حسینی» در 450 بقعه متبرکه
حجت‌الاسلام عادل گفت: مرسوم است که در نخستین جمعه ماه محرم برنامه‌ای اثرگذار تحت عنوان شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود که حتی بازتاب جهانی پیدا کرده است؛ امسال ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی در 450 بقعه متبرکه و امامزاده با حضور مادرانی که طفل شیرخوار دارند، برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: ویژه‌برنامه‌هایی در روز تاسوعا و عاشورا برگزار خواهد شد؛ برنامه‌ریزی برای حضور دسته‌جات عزاداری و هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و امامزادگان در این دو روز انجام شده است؛ نماز جماعت ظهر و عصر در اول وقت با حضور همه عزاداران اقامه خواهد شد؛ همچنین هماهنگی برای حضور نیروهای انتظامی و امدادی برای برقراری نظم برنامه انجام شده است.
برگزاری مایش «رهروان زینبی» در 400 بقعه متبرکه
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ویژه‌برنامه‌ای در 18 مرداد ماه مصادف با شب شهادت امام سجاد (ع) با محوریت تشریح صحیفه سجادیه ترتیب داده شده است؛ همچنین همایش رهروان زینبی 19 مرداد ماه با هدف تقویت بُعد عفاف و حجاب در 400 بقعه متبرکه و امامزاده برگزار می‌شود؛ روز اربعین حسینی نیز مراسمی تحت عنوان جاماندگان در یک هزار و 400 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.
برگزاری نمایشگاه «بصیرت عاشورایی» در 550 بقعه متبرکه
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه نمایشگاه بصیرت عاشورایی با استفاده از ظرفیت پوسترهای نمایشگاهی در 550 بقعه متبرکه برگزار می‌شود، افزود: محتوای پوسترها در این نمایشگاه تطبیق یاران عاشورایی حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در صحرای کربلا با یاران حضرت سیدالشهدا (ع) در عصر حاضر است.
فعالیت 2400 مُبلغ در محرم و صفر
وی در خصوص اعزام مُبلغ در ایام محرم و صفر خاطرنشان کرد: اعزام مُبلغ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور و مناطق محروم که امکان اعزام مُبلغ از سوی دستگاهی میسر نبوده، انجام خواهد گرفت؛ 900 مُبلغ از قم اعزام می‌شوند و یک هزار و 500 نفر هم از مُبلغین بومی، روحانیون مستقر و ائمه جماعت بقاع متبرکه در این طرح در خدمت عزاداران برای برنامه‌های تبلیغی خواهند بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ما در ایام محرم و صفر، ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» در جهت استفاده از منابع مالی موقوفات است؛ عمده موقوفات یعنی 12 هزار و 267 موقوفه مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و ماه محرم است، لذا یک ویژه‌برنامه خاص‌تری طراحی شده است؛ ویژه‌برنامه شمیم حسینی در قالب نمایشگاهی برای کمک به هیئت‌های مذهبی ترتیب داده شده است؛ در این نمایشگاه اقلام مورد نیاز هیئت‌ها توزیع خواهد شد.
حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: هیئت‌ها و مساجد با کارت‌های خریدی که به‌آنها اهداء خواهد شد، می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ البته نمایشگاه محدودیتی در خصوص خرید با این کارت‌ها ندارد؛ هماهنگی‌های لازم با اصناف انجام گرفته تا عرضه محصولات با کمترین سود در این نمایشگاه انجام شود.
برپایی نمایشگاه «شمیم حسینی» در 200 بقعه متبرکه
وی از برپایی نمایشگاه شمیم حسینی در 200 بقعه متبرکه و امامزاده خبر داد و گفت: اعتباراتی که در موجودی موقوفات وجود دارد 60 میلیارد تومان است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده به‌صورت میانگین هر کارت خرید سه میلیون تومان اعتبار دارد؛ با هماهنگی که با امور مساجد و سازمان تبلیغات داشته‌ایم، این کارت‌ها بین هیئت‌ها و مساجد توزیع می‌شود؛ قریب به 40 هزار کارت خرید برای استفاده از منافع موقوفات توزیع خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: پیش‌بینی شده در دهه اول ماه محرم 10 میلیون پرس اطعام را در بقاع متبرکه و امامزادگان داشته باشیم؛ بر همین مبنا 400 هیئت شاخص را مورد حمایت قرار می‌دهیم.
حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم ما برپایی مواکب اربعین است، یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان یکی از اعضای ثابت ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با توجه به منابعی که وجود دارد، حضور پیدا می‌کند؛ ان‌شاءلله 26 مرداد ماه همایشی تحت عنوان «قدم‌های آسمانی» با حضور 200 نفر از موکب‌داران تهرانی و استان‌های همجوار در بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار خواهد شد؛ در این همایش 1000 نفر موکب‌دار به‌صورت ویدیوکنفرانسی و حضوری شرکت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در ایام اربعین حسینی امسال 313 موکب توسط سازمان اوقاف در ایران، عراق، اعتاب مقدسه عراق، طریق، مرزهای تردد، محورهای خروجی و ... برپا می‌شود، تصریح کرد: بلافاصله پس از اربعین حسینی، برنامه پیاده‌روی به‌سمت حرم امام رضا (ع) را خواهیم داشت؛ در این خصوص برنامه‌ای تحت عنوان میقات‌الرضا (ع) برنامه‌ریزی شده که 62 موکب را در مسیر منتهی به مشهدالرضا برپا خواهیم کرد؛ در مجموع 375 موکب از ایام اربعین حسینی تا پایان صفر از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در خدمت زائران خواهند بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه قرار دوازدهم، تاکید کرد: این ویژه‌برنامه از اسفند ماه سال گذشته در راستای انسجام کمک‌های مومنانه اجرا می‌شود؛ قرار دوازدهم، قراری بین خیرین و ارادتمندان به امام دوازدهم است و روز دوازدهم هر ماه این قرار تجدید می‌شود؛ در قرار دوازدهم اتفاقات مختلفی همچون توزیع بسته‌های ارزاق، کمک به ازدواج جوانان، آزادی زندانیان و ... افتاده است؛ هر ماه 60 هزار بسته معیشتی به ارزش هر بسته 800 تا یک میلیون تومان توزیع می‌شود.
حجت‌الاسلام عادل خاطرنشان کرد: این ماه برای حمایت از افرادی که درگیر بلای خانمان سوز اعتیاد هستند، برنامه‌ای با عنوان «در پناه امام حسین (ع)» در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌شود تا این افراد با حمایت بتوانند از این بلای خانمان‌سوز نجات پیدا کنند.
وی در پایان به معرفی برخی موقوفات مرتبط با ویژه‌برنامه شمیم حسینی پرداخت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اوقاف معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه و امامزادگان ویژه برنامه بصیرت عاشورایی بقعه متبرکه و امامزاده برگزاری ویژه برنامه بقعه متبرکه برگزار ایام محرم و صفر 400 بقعه متبرکه حجت الاسلام عادل برپایی نمایشگاه ویژه برنامه برگزار خواهد شد حضرت سیدالشهدا هیئت های مذهبی برگزار می شود اربعین حسینی شمیم حسینی برنامه ای برنامه ها انجام شده تحت عنوان مرداد ماه ماه محرم هیئت ها اعزام م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد اقدامات معاونت فرهنگی این سازمان و اولویت‌ها برای سال جدید بیان کرد: نمایشگاه دستاورد‌های وقف، خود را در سه حوزه معرفی می‌کند. ابتدا بحث تثبیت و حفظ موقوفات است که با اخذ سند و مباحث حقوقی و اوقافی این کار انجام می‌شود. مسئله دوم، بهره وری از موقوفات و درآمدزایی آن هاست که با معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات این کار حاصل می‌شود. بخش سوم، اجرای نیات است که درواقع، شاید این بخش مهم‌ترین بخش کار باشد؛ یعنی ثمره آن دو بخش خود را در اجرای نیات نشان می‌دهد. 

مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر موقوفات به بهره وری برسند و تثبیت شوند ولی نیات اجرا نشوند هدف اصلی واقف محقق نشده است. چون واقف مال خود را به نیت و هدف و آمال و آرزویی وقف کرده است تا اجرا شود. این اجرای نیت متفاوت هستند. بخشی از آن، مباحث خیریه هستند و بخش دیگر شامل مباحث قرآنی می‌شوند و بخشی هم مرتبط با مباحث اجتماعی و مذهبی است و هر کدام از این اجرای نیات به دست یکی از بخش‌های سازمان وقف صورت می‌گیرند؛ به طوری که نیات قرآنی را مرکز امور قرآنی و نیات خیریه را مرکز امور خیریه انجام می‌دهند و نیات فرهنگی و اجتماعی را معاونت فرهنگی و امور اجتماعی انجام می‌دهند و هر یک از بخش‌های سازمان موظف هستند درآمدی که از تثبیت موقوفات بهره وری و بهره مندی و ایجاد درآمد‌ها حاصل شده است به شکل درست و صحیح و مطابق وقف نامه‌ها اجرا کنند. 

حجت‌الاسلام موسوی متقی ادامه داد: در بحث اجتماعی، نیات مختلفی داریم. مثلاً مهر تحصیلی برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت درنظر گرفته شده است یا اعزام زائران به حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و یا کمک به نیازمندان برای تهیه دارو و انجام درمان آن‌ها و کمک به آزادی زندانیان و ایتام و... نیت‌هایی هستند که سازمان اوقاف، منابع آن را احصا می‌کند و سعی می‌کنیم به نحو شایسته و آبرومندانه اجرا کنیم و در اجرای نیت، کرامت انسانی برای سازمان بسیار مهم است تا جایی که هیچ موقع، این اجازه را به خودمان نمی‌دهیم در راستای فرآیند اجرای نیت کرامت عزیزانی که قرار است از موقوفات بهره‌مند شوند، خدشه دار شود و همه این موارد مورد ملاحظه قرار می‌گیرند.

او افزود: بسته‌های مهر تحصیلی که تولید می‌شوند به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم روی آن‌ها برچسب اوقاف نصب شود در حالی که شاید اگر جایی دیگر باشد این اجازه داده شود. زیرا تبلیغ برای آن‌ها به شمار می‌آید. دلیل انجام ندادن این کار توسط سازمان اوقاف به این خاطر است که بچه دانش آموز کیف و وسایل و دفتر را برمیدارد و به مدرسه می‌برد و کنار همکلاسی هایش می‌نشیند. به همین دلیل، نمی‌خواهیم اشاره کنیم این بسته از محل موقوفات مرتبط با کمک به نیازمندان است تا احساس خجالت به او دست ندهد و نباید این طور باشد. چون فرزندان میهن هستند و ما باید امانت دار درستی باشیم.

مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما در نمایشگاه به ارائه گزارش این اقدامات مردمی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... می‌پردازیم. درواقع، نمایشگاه ارائه عملکرد خود مردم، هیئت امنا و واقفین است و ما در سازمان اوقاف فقط در بخش موقوفات امانت داری کرده و در زمینه بقاع متبرکه هدایت کردیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی متقی افزود: ویکی فقه جزء مجموعه‌های حمایتی سازمان اوقاف و دارای منابع عظیم حوزه‌های علمیه است که هم متن و هم صوت این درس‌ها به صورت بسیار عالی در آن جا دیده شده و استفاده شده است و ویکی فقه، تمام فروعات فقهی و بخش‌های فقه را مدنظر قرار داده و به طور مفصل، کار کامپیوتری و تحقیقی صورت گرفته است و می‌توان گفت یک دانشنامه‌ی بسیار کاملی در حوزه فقه است و در حوزه علمیه به آن بسیار توجه می‌شود و دفاتر مراجع عظام، بسیار به ویکی فقه علاقه‌مند هستند و به ما هم سفارش می‌کنند تا دست حمایتی خود را برنداریم. زیرا به حمایت بسیار سنگینی نیاز دارد و درس خارج همه اساتیدی که در قم و مشهد و اصفهان و در خارج از کشور؛ لبنان و عراق و حتی سوریه و کشور‌های دیگر است به صورت روزانه در این سایت بارگذاری می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • وقف به عنوان یک سنت حسنه با دانش‌های جدید آمیخته شده است
  • اجرای ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت در گیلان
  • افتتاح نمایشگاه وقف