Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییرات شاخص‌های قیمت در بازار مسکن مناطق مختلف جهان، نشان‌دهنده روندهای صعودی است که می‌تواند نگرانی‌هایی را درباره حباب در این بازار ایجاد کند. با این حال، شواهد کافی برای بروز یک بحران جدید در بازار مسکن دیده نمی‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست، تغییرات شاخص اجاره‌بها در پایان فصل بهار، پیش‌بینی‌های قبلی درباره ادامه روند کاهشی این شاخص را کنار زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خرداد ۱۴۰۱، تغییرات اجاره‌بها در آخرین ماه بهار نیز در مقایسه با ماه پیش، صعودی بود و پرونده بازار اجاره شهر تهران در بهار امسال، با افزایش پی‌درپی سه‌ماهه بسته شد.

بازار مسکن در تهران
بانک مرکزی در گزارش‌های ماهانه‌ که از تحولات بازار مکسن شهر تهران منتشر می‌کند و از سال ۱۳۹۶ تا کنون در دسترس هستند رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران را نیز در هر ماه، در مقایسه با ماه پیش، منتشر می‌کند. بر این اساس از پاییز سال گذشته بود که تغییرات ماهانه شاخص اجاره در شهر تهران، در روند نزولی قرار گرفت. بیشترین تغییرات ماهانه این شاخص در سال گذشته در آبان ماه ثبت شد که بر این اساس، شاخص اجاره نسبت به مهر، رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرد. پس از آن، روند کاهشی تغییرات نرخ اجاره‌بها آغاز شد و تا ابتدای سال جاری ادامه پیدا کرد تا جایی که رشد اجاره‌بها در فروردین‌ماه نسبت به اسفندماه به حدود ۴۶ درصد رسید. اما این پایان دوره خوش‌بینی نسبت به بازار اجاره بود و با شروع سال جدید، بار دیگر تغییرات اجاره‌بها در روند صعودی قرار گرفت. بر این اساس، رشد این شاخص در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت برابر با ۴۶.۵ درصد رسید.
 

علاوه بر این، در گزارش‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت ماهانه هر مترمربع واحد مسکونی نیز در شهر تهران منتشر می‌شود که بر این اساس، قیمت خانه در شهر تهران از بیش از ۴ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ برای هر مترمربع واحد مسکونی رسیده؛ بنابراین در این فاصله، قیمت خانه در شهر تهران حدود ۸.۵ برابر شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، روند افزایشی قیمت مسکن در شهر تهران تا پایان بهار امسال، همچنان ادامه پیدا کرده است.

 

 

با اینکه عامل اصلی جهت‌دهی به بازار مسکن ایران، عوامل کلان اقتصادی هستند اما روندهای صعودی در بازار مسکن سایر کشورها با شدت کمتری نسبت به ایران، قابل مشاهده استنرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن در اروپا
با اینکه عامل اصلی جهت‌دهی به بازار مسکن ایران، عوامل کلان اقتصادی هستند اما روندهای صعودی در بازار مسکن سایر کشورها با شدت کمتری نسبت به ایران، قابل مشاهده است. به عنوان نمونه، بررسی روند بلندمدت قیمت مسکن و اجاره‌بها از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) تا پایان فصل نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد در این دوره، اجاره‌بها در اتحادیه اروپا حدود ۱۷ درصد و قیمت مسکن حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها در نخستین فصل سال جاری میلادی نیز به افزایش پایدار خود ادامه داده و نسبت به مدت مشابه پارسال به ‌ترتیب ۱.۴ و ۱۰.۵ درصد تغییر کرده‌اند.

 

 

 

در فاصله سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) تا فصل دوم سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها روند یکسانی را دنبال می‌کردند اما از نیمه دوم سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰) حرکت واگرای این دو قابل مشاهده است. در حالی که نرخ اجاره‌بها به آرامی از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ نیز روند رو به افزایش خود را ادامه می‌داد، قیمت مسکن در حال نوسان بود و این روند تا بهار سال میلادی جاری نیز ادامه یافته است.

پس از کاهش چشمگیر قیمت مسکن در فاصله تابستان ۲۰۱۱ تا بهار ۲۰۱۳ سطح قیمت‌ها ثبات کمتری را تا سال ۲۰۱۴(۱۳۹۵)  از خود نشان دادند و پس از آن، تا اوایل سال ۲۰۱۵(۱۳۹۶) افزایش شدیدی را در قیمت مسکن شاهد بودیم. در ادامه نیز، مقایسه تغییرات قیمت مسکن و اجاره‌بها نشان می‌دهد، قیمت مسکن، تغییرات بیشتری را در مقایسه با اجاره‌بها تجربه کرده است.
 

 

مقایسه داده‌های بهار ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  و بهار ۲۰۱۰ (۱۳۹۰) نشان می‌دهد قیمت مسکن در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا نسبت به اجاره‌بها رشد بیشتری داشته استمقایسه داده‌های بهار ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  و بهار ۲۰۱۰ (۱۳۹۰) نشان می‌دهد قیمت مسکن در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا نسبت به اجاره‌بها رشد بیشتری داشته است. از سال ۲۰۱۰(۱۳۹۰) تا بهار ۲۰۲۲(۱۴۰۱) قیمت مسکن در استونی، مجارستان، لوکزامبورگ، چک، لتونی و اتریش، بیش از ۲ برابر شده است.

قیمت مسکن در ۲۴ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز افزایش یافته و فقط در سه کشور، کاهش داشته است. استونی با ۱۷۴ درصد، مجارستان با ۱۵۲ درصد و لوکزامبورگ با ۱۳۱ درصد، رکورددار افزایش قیمت مسکن در دوره مرود بررسی هستند. در مقابل، یونان با منفی ۲۳ درصد، ایتالیا با منفی ۱۰ درصد و قبرس با منفی هشت درصد، سه کشوری هستند که قیمت مسکن در آنها کاهش یافته است.

رشد همسان قیمت مسکن و اجاره‌بها در آمریکا
قیمت‌ها در بازار مسکن آمریکا نیز نگران‌کننده شده و روند قیمت‌ها در بازار ایلات متحده نیز، افزایشی است. با این حال بر خلاف اتحادیه اروپا، روند شاخص قیمت مسکن و اجاره‌بها در آمریکا به نسبت همسو بوده است.
 

 

در واقع پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷) سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به حضور دوباره در بازار مسکن نداشتند و کاهش عرضه مسکن در طول یک دهه، با همه‌گیری کرونا به اوج خود رسید. این موضوع موجب شد افراد بیشتری گزینه اجاره را به جای خرید خانه انتخاب کنند اما آیا این به معنای بحران جدیدی در بخش مسکن و در سطح بین‌المللی است؟

با اینکه به‌نظر می‌رسد حباب جدیدی در بازار مسکن در حال شکل‌گیری است، تحلیل‌گران بر این باورند آنچه در حال رخ دادن است، با آنچه در سال ۲۰۰۶(۱۳۸۵) شاهد آن بودیم یعنی پیش از بحران ۲۰۰۸(۱۳۸۷) متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت را می‌توان در وام‌های سهل‌گیرانه‌ای دانست که در بحران قبلی، تقاضای سفته‌بازانه را در بازار مسکن افزایش داده بود تا جایی که افراد از این وام‌ها برای خرید خانه با هدف سرمایه‌گذاری و نه سکونت، استفاده می‌کردند؛ آن هم در حالی که اکنون کاهش عرضه و ضعیف شدن تقاضا، موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: قیمت مسکن ، نرخ اجاره بها ، اتحادیه اروپا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت مسکن نرخ اجاره بها اتحادیه اروپا قیمت مسکن و اجاره بها اتحادیه اروپا بازار مسکن نرخ اجاره بها قیمت مسکن شهر تهران اجاره بها بر این اساس نشان می دهد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، باز هم بازار مسکن وارد سال انتخاباتی آمریکا شده است! این جمله برای بسیاری از فعالان حوزه املاک و مستغلات دلهره‌آور است چون صاحبان خانه، سرمایه‌گذارها و اقتصاددانان مشتاق پیش‌بینی این موضوع هستند که انتخابات آینده آمریکا در نوامبر سال 2024 چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت. 

نظرسنجی اخیر Investopedia نشان داد که بیش از نیمی (61%) از سرمایه‌گذاران، نگران تاثیر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 بر پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری هستند. اما آیا در ایران هم باید نگران قیمت مسکن در سال جاری و سال‌های بعد از آن باشیم؟ آیا قیمت اقلامی مانند قیمت میلگرد و سیمان به‌عنوان مصالح اصلی قیمت مسکن را بالاتر می‌برد؟

قیمت ارز و درصد تورم چطور روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند؟

قیمت دلار عامل اصلی افزایش قیمت محصولات و کالاها در بازار ایران است. بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که با افزایش ناگهانی و جهشی قیمت ارز، حتی بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف از فروش خودداری کرده‌اند تا مطمئن شوند دلار پایین نمی‌آید. 

نکته اصلی اینجاست که افزایش قیمت دلار به‌سرعت روی بازار ایران تاثیر می‌گذارد و همه محصولات و کالا و خدمات چندبرابر شده و بواسطه آن نیز قیمت مسکن فورا بالا می‌رود. اما در مقابل، مواقعی که دلار کاهش پیدا می‌کند، تا این موضوع روی بازار مسکن و قیمت خانه تاثیر بگذارد مدتی زمان خواهد برد چون همواره بازار در مقابل تغییرات منفی قیمت مقاومت کرده و بسیاری از فروشندگان تصور می‌کنند این کاهش قیمت گذرا بوده و دوباره بالا می‌رود، در نتیجه برای فروش اقدامی نمی‌کنند. همین به‌عبارتی دست‌نگه‌داشتن مالکان برای معامله خانه، باعث رکود می‌شود که خود به‌صورت مستقیم روی بازار حساسی مانند مسکن تاثیر می‌گذارد. 

با فرض عدم شدت یافتن تحریم‌ها و فروش همین میزان نفت فعلی در آینده، اگر دولت همچنان برای تامین بودجه مانند سال‌های گذشته برای چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کند، با وجود کسری پیش‌بینی شده در برنامه بودجه سال 1403، ممکن است سناریوهای رشد اقتصادی برای امسال با مشکل مواجه شده و حتی شاهد تورمی بالاتر از 45% باشیم. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه خود باعث کاهش استمرار سیاست‌های اقتصادی انقباضی دولت خواهد شد. در چنین شرایطی است که رکود بازار مسکن می‌تواند ادامه داشته باشد. 

این میزان تورمی است که سیاست‌های اقتصادی در مرزهای ایران ممکن است رقم بزند، اما باید دید که انتخابات آینده آمریکا چقدر روی وضعیت اقتصادی، میزان تورم و حتی نرخ دلار تاثیر می‌گذارد. این‌ها مواردی هستند که در کنار یکدیگر میزان رشد قیمتی بازار مسکن را رقم خواهند زد. بنابراین شاید انتخابات آمریکا میلیون‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای ایران انجام شود، اما تاثیرش به ثانیه‌ای نخواهد کشید. 

چه چیزی بر قیمت مسکن در سال انتخابات آمریکا تاثیر می‌‌گذارد؟

درحالی‌که اغلب افراد در مورد بازار مسکن و مستغلات نظرات کارشناسی متفاوت و گاهی بدون پشتوانه علمی دارند، باید گفت که مهم‌ترین عامل در قیمت مسکن، خصوصا در ایران، میزان عرضه و تقاضا خواهد بود. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، عواملی مانند تورم و قیمت ارز که به‌صورت مستقیم و در لحظه باعث تغییراتی غیرقابل پیش‌بینی روی قیمت میلگرد، قیمت سیمان و در نهایت هزینه ساخت‌وساز و قیمت مسکن می‌شوند. 

سلامت اقتصاد مانند ثبات اقتصادی، درصد تورم واقعی و هزینه‌های زندگی در کنار نرخ بهره می‌تواند روی قدرت خرید افراد تاثیر بگذارد. همین عوامل در کنار یکدیگر رکودی را رقم زده‌اند که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم. بنابراین عوامل اصلی در بازار املاک و مستغلات را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد. 

نرخ بهره ثبات اقتصادی تورم قیمت ارز هزینه ساخت میزان عرضه مسکن سیاست‌های دولت (مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌ها) قدرت خرید مردم میزان نقدینگی

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

زمانی‌که عدم قطعیت روی هر یک از عوامل بررسی شده در بخش قبلی، سایه اندازد، بازار مسکن به رکود متمایل خواهد شد. در چنین شرایطی، اگر مردم اعتماد کمتری نسبت به خرید و فروش ملک داشته باشند، عرضه و تقاضا هر دو کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین ممکن است بازار مسکن وحشت‌زده شود چون در سال منتهی به انتخابات آمریکا، اغلب مردم می‌خواهند در صورت تغییر نرخ بهره یا تغییر در سیاست‌های مالیاتی و مسکن، تکلیف خود را بدانند. 

اما عوامل اقتصادی کلان مانند تورم و برخی از اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی مانند جنگ و حتی بلایای طبیعی، همگی می‌توانند روی اعتماد خریدار و فروشنده در بازار مسکن تاثیر بگذارند. همه این موارد می‌تواند رکود بازار مسکن را در وضعیت فعلی نگه داشته یا حتی آن را به مسیری سوق دهد که سال 1403 برای ایرانیان سال ابر بحران مسکن نامیده شود.

قیمت مسکن در بازار ایران و نقش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

قیمت مسکن در بازار ایران با رشد تورم و جهش یک‌شبه قیمت ارز، رشد خواهد داشت. بنابراین پیروزی «بایدن» و «ترامپ»  و سیاست‌هایی که در مقابل ایران دارند می‌تواند به‌صورت‌مستقیم روی این دو شاخص و در نهایت روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد. 

با تجربه‌ای که ایران در زمان پیروزی و ریاست جمهوری ترامپ و حتی با پایان دوره ریاست جمهوری او در سال 1399 داشت، حتی با وجود کاهش ریسک‌های غیراقتصادی مانند کاهش احتمال وقوع جنگ و همین‌طور افزایش امید به کاهش میزان تحریم‌های ناعادلانه، بهبود اندکی در بازار مسکن را شاهد بودیم. بنابراین باتوجه‌به سطح ریسک غیراقتصادی و اقتصادی قابل پیش‌بینی در سال 1403 و تا قبل از مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2024، قاعدتا شاهد کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در مسکن و رکود این حوزه خواهیم بود. حتی ممکن است بسیاری از واحدهای در حال ساخت که قبل از انتخابات تکمیل می‌شوند وارد چرخه خرید و فروش نشوند چون سازندگان در این شرایط حفظ ملک را ترجیح می‌دهند تا تکلیفشان مشخص شود. 

قیمت مسکن با پیروزی ترامپ بیشتر می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید برای ساخت یک خانه به مصالح و تجهیزات زیادی نیاز خواهد بود که اصلی‌ترین آن‌ها میلگرد و سیمان و آجر و تیرآهن هستند. باتوجه‌به اینکه قیمت روز میلگرد 12 و انواع دیگر مصالح با قیمت دلار و رشد تورم هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین دور از انتظار نیست که اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر روی ایران با پیروزی بایدن یا ترامپ، باعث تورم بیشتر شود.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره، حدود 35% روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند. بنابراین از آنجایی‌که قیمت این مصالح وابسته به نوسانات بازار ارز و قیمت دلار است، هر روز شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم. 

حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1403 روی قیمت مسکن در ایران و ورود آن به یک ابر بحران اشاره کرده است. اما برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد معتقدند اثرگذاری پیروز میدان نبرد ریاست جمهوری آمریکا روی بازار مسکن ایران غیرمستقیم خواهد بود. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

به گفته بسیاری از کارشناسان، پیروزی بایدن تاثیری مستقیم و قابل‌توجه روی ریسک غیراقتصادی و بواسطه آن روی انتظارات تورمی خواهد داشت. تورم نیز که بازوی اصلی تاثیرگذار روی قیمت مسکن در ایران است. 
این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر 2024، قیمت دلار کاهش پیدا کرده و اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت ارز می‌تواند برای مدتی طولانی به ثبات برسد. در چنین شرایطی، بازار مسکن نیز از کاهش قیمت دلار تاثیر گرفته و قیمت مسکن می‌تواند کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. البته کاهش قیمت مسکن به این موضوع نیز بستگی دارد که بنابه‌دلایل غیرقابل‌پیش‌بینی، ناگهان قیمت دلار دچار شوک نشده و افزایش لحظه‌ای نداشته باشد. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

اما کارشناسان می‌گویند اگر ترامپ در این نبرد پیروز شود، احتمال افزایش نرخ دلار نیز وجود خواهد داشت چون سیاست‌های ترامپ در مقابل اقتصاد ایران می‌تواند وضعیت تورم را سخت‌تر کرده و در نهایت با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

بایدن یا ترامپ، کدام‌یک بازار مسکن را نجات می‌دهند؟

انتخابات آینده آمریکا با تاثیرگذاری روی نرخ دلار، میزان تحریم‌های اقتصادی و میزان تورم، باعث تغییراتی روی قیمت مسکن خواهد شد. پیروزی بایدن یا ترامپ می‌تواند تاثیر متفاوتی روی وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که پس از برگزاری انتخابات، تغییر در قیمت‌ها فورا اتفاق نخواهد افتاد. چون مالکان خانه‌ها منتظر تثبیت قیمت ارز می‌مانند و می‌خواهند میزان تاثیر آن روی تورم را ببینند. از طرفی باید تاثیر 35 درصدی قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره در بازار مسکن را نیز در نظر داشت. بنابراین اگر در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارید بررسی قیمت روز میلگرد در سایت شرکت آیرومارت به نشانی iromart.com می‌تواند دیدی کلی نسبت به نوسانات قیمت ساخت مسکن به شما بدهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای ساخت‌وساز بهتر بودجه‌بندی کنید تا قیمت‌ مصالح بیشتر از این میزان روی قیمت خانه تاثیر نگذارند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن