Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:54:10 GMT

هوش مصنوعی به کمک کنترل همه‌گیری‌ بیماری‌ها آمد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۶۰۹۵

هوش مصنوعی به کمک کنترل همه‌گیری‌ بیماری‌ها آمد

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای «نیواطلس»، این پژوهش اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی و در اوایل همه‌گیری کرونا شروع شد. گروهی از محققان به این فکر بودند که داده‌های به دست آمده از دستگاه دست‌بند ثبت وضعیت سلامتی، ممکن است برای ثبت تغییرات کوچک در علائم حیاتی پیش از شروع بیماری کرونا قابل استفاده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه در حدود یک هزار داوطلب جوان در این تحقیق مشارکت کردند و به هر کدام از آنان یک دستبند موسوم به «آوا» Ava داده شد. این دستگاه شب‌ها به دست بسته می‌شود و هر ۱۰ ثانیه ضربان قلب ، سرعت تنفس ، دمای پوست و جریان خون را اندازه‌گیری می‌کند.

در مدت یک سال ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق به تایید آزمایشگاه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند. در حدود نیمی از این افراد داده‌های یک ماه قبل از مبتلا شدن را در اختیار محققان گذاشتند و این به محققان اجازه داد تا با استفاده از این داده‌ها یک الگوریتم طراحی کنند که قادر است تغییرات کوچک در مراحل اولیه بیماری را شناسایی کند.

یک الگوریتم یادگیری ماشینی با داده‌های ۷۰ درصد از مشارکت‌کنندگان آموزش داده شد و سپس روی ۳۰ درصد بقیه افراد آزمایش شد. این الگوریتم بطور قابل توجهی با درستی ۶۸ درصد از موارد مثبت کرونا را دو روز پیش از ظهور هرگونه علامتی شناسایی کرد.

این پژوهشگران تاکید کردند: فناوری حسگر پوشیدنی یک شیوه کم هزینه و آسان است که به افراد امکان می‌دهد در دوره همه‌گیری بیماری وضعیت سلامتی خود را تحت نظر داشته باشند.

این تحقیق نشان داد که این وسایل در کنار هوش مصنوعی می‌توانند مرزهای مراقبت شخصی را به پیش ببرند و بیماری‌ها را پیش از بروز علائم شناسایی کنند که این امر به طور بالقوه انتقال ویروس را در جوامع انسانی کاهش می دهد.

این فناوری در آینده در برابر بیماری‌های دیگر نیز می‌تواند به پیشگیری از گسترس بیماری کمک کند. 

برچسب‌ها ویروس کرونا کووید-19 فناوری علمی علائم کرونا پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 فناوری ویروس کرونا کووید 19 فناوری علمی علائم کرونا داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۶۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، مدل هوش مصنوعی بزرگ تبدیل متن به ویدیو که قادر به ایجاد یک ویدیوی ۱۶ ثانیه‌ای با کیفیت بالا و وضوح ۱۰۸۰ p با یک کلیک است، در پکن رونمایی شد.

این هوش مصنوعی که با نام «ویدو» (Vidu) شناخته می‌شود، توسط دانشگاه چینهوا و یک شرکت چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی توسعه یافته و نخستین مدل هوش مصنوعی بزرگ تبدیل متن به ویدئو در چین با مدت طولانی، ثبات استثنایی و قابلیت‌های پویا است.

دانشمندان می‌گویند، انتظار می‌رود این شرکت به پیشرفت‌های قابل توجهی در تحقیقات پایه و فناوری‌های اصلی و کلیدی دست یابد، بنیاد توسعه نسل جدید هوش مصنوعی چین را مستحکم کند و کاربرد این فناوری را در صنایع مختلف ترویج دهد. 

مدل جدید از هوش مصنوعی باعث ایجاد ویدیو‌های پویایی می‌شود که می‌تواند برای مختلف اهداف مورد استفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی ویدو همچنین می‌تواند ویدئو‌هایی با صحنه‌های پیچیده و مطابق با فیزیک دنیای واقعی، مانند نور و سایه‌های واقع‌گرایانه و حالات دقیق چهره تولید کند. این مدل همچنین تخیل بسیار بالایی دارد تا اجسام پیچیده و دقیق را هم به تصویر بکشد.

این تکنولوژی جدید که به نام متن به ویدیو‌ شناخته می‌شود، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی مصنوعی ایجاد شده که توانایی تحلیل و تبدیل متن به قالب‌های دیگر را دارد.

این نوآوری به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در زمینه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی توصیف می‌شود، چراکه این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات و داده‌های متنی به صورت ویدیویی تبدیل شوند تا در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، تبلیغات، خبرنگاری و سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد و امکانات جدید و جذابی را برای کاربران فراهم کند.

با معرفی این مدل هوش مصنوعی جدید، چین نشان داده که پیشروی در زمینه تکنولوژی و هوش مصنوعی را جدی می‌گیرد و از توانایی و تخصص بالای محققان و مهندسان خود برای توسعه تکنولوژی‌های نوین بهره می‌برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد