Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@21:10:22 GMT

چالش‌های جدید سینما در راه است؟!

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۶۵۳۳

چالش‌های جدید سینما در راه است؟!

به گزارش همشهری آنلاین، برگزاری مجمع خانه سینما و انتخابات هیأت مدیره آن طبق برنامه‌ریزی‌ها باید دوم مردادماه انجام می‌شد. این انتخابات که همیشه در جای خود حساسیت‌های زیادی دارد در مقطع فعلی بیش از پیش مهم شمرده می‌شد بویژه آنکه بعد از انتقادهای متعدد به عملکرد هیأت مدیره فعلی، صنوف سینمایی تصمیم گرفتند چهره‌های مطرح و اسم و رسم‌داری را که اکثراً مقبول اهالی سینما هستند راهی هیأت‌مدیره کنند تا شاید در شرایط حساس کنونی  بتوانند رویکرد بهتری را در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آنجا که انتخابات هیأت مدیره خانه سینما به عنوان بزرگترین نهاد صنفی - هنری معمولاً بی‌حاشیه نبوده، این بار هم از چند روز مانده به برگزاری مجمع و انتخابات، اعتراض‌هایی از سوی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره نحوه انتخاب نماینده اتحادیه تهیه کنندگان (منوچهر محمدی) و تایید نکردن صلاحیت او علنی شد تا به این ترتیب بار دیگر اختلاف میان تهیه‌کنندگان سینما که در قالب چهار تشکل فعالیت می‌کنند نمایان شود.

این اعتراض‌ها تا چند ساعت قبل از برگزاری انتخابات ادامه داشت؛ انتخاباتی که دو ساعت مانده به برگزاری لغو و به زمانی دیگر موکول شد!

اگرچه تهیه کنندگان معترض، لغو انتخابات را نتیجه‌ی پیگیری و اعتراض خود دانستند، اما اظهارات محمدعلی نجفی - رئیس هیأت مدیره خانه سینما - و نیز پیگیری‌های ایسنا براین دلالت دارد که دستور لغو مجمع و انتخابات هیأت مدیره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده، آن هم با استناد به بندی از یک قانون که تاکید می‌کند برگزاری چنین انتخاباتی در مجموعه‌ی تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با معرفی و تایید افرادی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند، همراه باشد.

 البته برخی مطلعین امر می‌گویند که این قانون، جدید نیست و پیش‌تر هم وجود داشته منتها همانطور که نجفی هم اشاره کرد، به نظر می‌رسد در دوره‌های قبل ارتباط میان مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با خانه سینما بیشتر بر پایه همراهی و اعتماد بوده و تنها بر نحوه برگزاری انتخابات نظارت می‌کردند اما با تغییر دولت، مدیران دولتی تاکید دارند نمایندگان صنوف که برای شرکت در انتخابات کاندیدا می شوند، ابتدا تایید صلاحیت شوند.

 این اتفاق سبب شد که با وجود همراهی هیأت مدیره فعلی خانه سینما برای به تعویق انداختن انتخابات، این پرسش مطرح باشد که اگر درخواست وزارت ارشاد قانونی و برای بررسی صلاحیت نامزدها است، چرا زودتر اقدام نکرده و تنها دو ساعت مانده به برگزاری انتخابات دستور به لغو داده شد؟! بخصوص آنکه گفته می‌شود رییس سازمان سینمایی که در روزهای گذشته در عراق حضور داشت پیش از سفر خود، نماینده‌ی سازمان سینمایی را برای حضور در انتخابات خانه سینما به عنوان ناظر معرفی کرده بود.

در پی این اتفاق سیدمحسن هاشمی در بخشی از  یادداشتی انتقادی، اقدام سازمان سینمایی را «در تعیین صلاحیت نامزدهای هیات مدیره اقدامی غیر قانونی و خارج از صلاحیت‌های آن دانست.»

او تاکید دارد که «هیچگاه در اساسنامه خانه سینما ضرورت تایید نمایندگان اصناف از سوی مراجع وزارتخانه ارشاد ثبت و مصوب نشده است و صرفا نمایندگان اصناف نباید دارای محکومیت کیفری موثر قانونی و حکم اجرا نشده آرای قطعی مراجع داوری خانه سینما، باشند.»

وی اقدام به لغو انتخابات را به این دلیل دانسته که «مسندنشینان سازمان سینمایی بیم آن دارند که از دریچه انتخابات هیات مدیره پیش رو مدیرانی صنفی و مطالبه‌گر بیرون بیاید.»

با این وجود برخی اظهارات نشان می‌دهد که اگرچه در دوره‌های گذشته چنین مسئله‌ای در مسیر برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما وجود نداشت و همراهی این نهاد صنفی در این دوره برمبنای قانون بوده، اماحالا که کار به تایید صلاحیت از سوی وزارت ارشاد رسیده اگر مدیران این وزارتخانه صلاحیت نامزدها را که چهره‌هایی با سابقه در سینما هستند تایید نکند، آیا باید در انتظار شروع یک دوره‌ چالش‌برانگیز جدید میان دولت و خانه سینما باشیم؟

کد خبر 693865 منبع: ایسنا برچسب‌ها خانه سینما سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خانه سینما سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخابات هیأت مدیره برگزاری انتخابات سازمان سینمایی تهیه کنندگان خانه سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۶۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»

سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ماه ۱۴۰۳ و در هفته‌ای که از اکران فیلم‌های نوروزی گذشت در مجموع میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب در ۷۶۱ هزار سانس بود که توانست ۴۲ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان فروش داشته باشد و به طور کلی وضعیت سینمای ایران درحال رونق است.

فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی این هفته توانست ۲۳۲ هزار بلیط به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۰۴ میلیون تومان بفروشد و در رتبه اول فروش گیشه قرار بگیرد.

فیلم سینمایی «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه که اکران آن از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه آغاز شد؛ توانست ۱۴۸ هزار بلیط به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان بفروشد و در هفته اول اردیبهشت ماه در رتبه دوم فروش گیشه قرار گیرد‌.

«سال گربه» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی زاده با فروش ۱۹۵ هزار بلیط به ارزش ۱۰ میلیارد و ۳۵۸ میلیون تومان در رتبه سوم جدول فروش گیشه سینما قرار گرفت.

فیلم «بی بدن» که در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد این هفته میزبان ۹۸ هزار مخاطب شد و توانست پنج میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد و در رتبه چهارم فروش گیشه قرار گیرد.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» در هفته گذشته با فروش ۳۲ هزار بلیط به ارزش یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان در رتبه پنجم جدول فروش سینما‌ها قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»