Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با همراهی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از طرح‌های دانش‌بنیان و ایران‌ساخت توسعه یافته به دست متخصصان دانشگاه صنعتی شریف بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم وLNG  و همچنین سه محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند.

توسط فعالان فناور و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف در سال 1393 فرآیند تحقیق و توسعه حوزه کرایوژنیک شروع شد، سال 1395 طراحی فرآیند استخراج و مایع سازی هلیوم و LNG  صورت گرفت، سال 1397 تجهیزات گلوگاهی ساخته شد که تاکنون وارداتی بوده و در سال جاری ساخت پلنت پایلوت تولید هلیوم کرود با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرانجام رسید.

ساخت تجهیزات گلوگاهی

تجهیزات گلوگاهی دانش‌بنیانی که فناوری بسیار بالایی دارند شامل مبدل‌های پلن فیت، سیستم خالص‌سازی و توربو اکسپندرهای دور بالا می‌شوند.

پس از تحریم واردات هلیوم، نخبگان دانشگاه صنعتی شریف با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان خود و پس از چند سال تلاش، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص بسیار بالا و LNG گاز مایع طبیعی شدند که با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک میسر شد.

فناوری تولید هلیوم کاربردهای فراوانی دارد که دستیابی به آن، امکان بهره‌مندی جهت توسعه فناوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی را فراهم می‌کند. در این مجتمع نمونه‌ها تولید و تست‌ها با موفقیت انجام شده است، هلیوم از گاز طبیعی استخراج نمی‌شود و از گاز اتان که مصرف خانگی دارد استخراج می‌شود چون درصد هلیوم بیشتری دارد و به‌صرفه‌تر است.

ساخت پلنت نیمه‌صنعتی – صنعتی که ظرفیت تولید تا 10 و 100 تن هلیوم در سال را دارد از برنامه‌های پیش رو است که به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ارگان‌ها نیاز دارد.

در ادامه این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از فاز سوم مجتمع فناوری شریف (فاز کارگاهی) بازدید کرد.

در این مجتمع فناوری ساخت سریع نمونه و تحقیق و توسعه پروژه‌های دانشگاهی انجام می‌شود و به‌زودی 15 واحد فناوری در آن قرار مستقر می‌شوند.

انعقاد تفاهم‌‌نامه همکاری

تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

این تفاهم‌نامه در راستای تعاملات علمی، پژوهشی و استفاده از ظرفیت نخبگان و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های طرفین جهت همکاری در احداث و بهره‌برداری استادسرا و مجتمع‌های فرهنگی رفاهی، به امضا رسید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طرح پتروشیمی دانشگاه صنعتی شریف علم و فناوری فولاد نخبگان نفت تحریم پزشکی توسعه تولید دانش صنایع زیرساخت سورنا ستاری دانش بنیان تفاهم نامه متخصصان شرکت های دانش بنیان گاز مایع معادن ایران ساخت محمد مخبر زلفی گل گاز هلیوم هوا شناسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دانشگاه صنعتی شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۰۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان