Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@22:43:39 GMT

کاهش ۲۰ درصدی احتمال فوت بیماران با کمک هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۷۲۵۴

کاهش ۲۰ درصدی احتمال فوت بیماران با کمک هوش مصنوعی

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، ایرنا به نقل از پایگاه خبری «زی‌ام‌ئی ساینس» نوشت: هوش مصنوعی برای بسیاری از صنایع به عنوان یک عامل مختل کننده شناخته شده است اما شاید در هیچ زمینه دیگری مانند بخش بهداشت و درمان ارزشمند نباشد.

برنامه‌های یادگیری ماشینی در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌ها برای تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها و نیز کشف داروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همچنان این احساس کلی وجود دارد که این کارها در مقیاس کوچک انجام می‌شوند و تاثیرات آنها نیز هنوز محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



واقعیت این است که هوش مصنوعی جان هزاران نفر را نجات داده است و در این عرصه ماندگار خواهد شد.

پژوهشگران دانشگاه «جانز هاپکینز» (در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا) در این هفته نتایج دو کار تحقیقی را منتشر کردند و یک ابزار تشخیص زودهنگام بیماری عفونت خونی (sepsis) بر مبنای یادگیری ماشینی را تعریف کردند که در مدت دو سال گذشته در پنج بیمارستان آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

این ابزار هوش مصنوعی در مدت این دو سال در پنج بیمارستان آمریکا موفق به تشخیص نزدیک به ۱۰ هزار مورد بیماری عفونت خونی با بررسی سوابق پزشکی بیماران شده و به پزشکان کمک کرده تا نسبت به پیش از کاربرد هوش مصنوعی به طور میانگین حدود دو ساعت زودتر مراقبت‌های پزشکی لازم را شروع کنند.

به لطف این سامانه هوش مصنوعی، احتمال مرگ بیماران بر اثر این بیماری ۲۰ درصد کاهش یافته است و در صورت استفاده سراسری، این سامانه به طور بالقوه می‌تواند جان هزاران نفر از بیماران را نجات دهد.

حدود ۱.۷ میلیون نفر از مردم آمریکا دچار بیماری عفونت خونی می‌شوند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

«سوچی ساریا» مدیر پژوهش «مرکز مهندسی مالون» در دانشگاه جانز هاپکینز و تهیه کننده اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید: این اولین موردی است که هوش مصنوعی در کنار تخت بیماران استفاده می‌شود و شاهد نجات جان انسان‌ها هستیم. 

وی افزود: این یک پیشرفت فوق‌العاده است که موجب نجات جان هزاران نفر از بیماران مبتلا به عفونت خونی خواهد شد و این رویکرد هم اکنون برای بهبود نتایج در مورد بیماری‌های دیگر نیز به کار می‌رود.

بیماری عفونت خونی (sepsis) زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به یک عفونت واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و موجب آسیب به اندام ها و بافت‌های خود بدن می‌شود. برای درمان این بیماری زمان بسیار مهم است. حتی یک ساعت تاخیر در شروع درمان صحیح می‌تواند به معنی تفاوت بین زندگی و مرگ بیمار باشد.

اما این بیماری همیشه آشکار نیست و معمولا تشخیص آن با تاخیر انجام می‌شود و علایم آن ممکن است با بیماری‌های کمتر جدی اشتباه گرفته شود. به همین علت است که سیستم هوش مصنوعی دانشگاه جانز هاپکینز موسوم به «سامانه هشدار زودهنگام هدفمند آنی» بسیار حائز اهمیت است.  

بیش از چهار هزار پزشک از این سامانه برای تشخیص عفونت خونی استفاده کردند که به آنان امکان داد به طور میانگین این بیماری را ۶ ساعت زودتر از روش‌های سنتی تشخیص دهند.

این مطالعه موردی نشان دهنده قدرت هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان برای نجات جان بیماران است. محققان دانشگاه جانز هاپکینز همچنین در حال کار برای انطباق این سامانه برای هشدار زودهنگام در خصوص بیماری‌های دیگر هستند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: هوش مصنوعی بیماری بیماری عفونت خونی جانز هاپکینز هوش مصنوعی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند