Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیریت صحیح زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی کار بسیار حساسی می باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این کار آسان تر شده است و در اینجا قصد داریم یکی از تجهیزات مهم در این زمینه را ( تونل انجماد ) به شما معرفی نماییم.

با توجه به افزایش جمعیت، تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان ها باید بر اساس برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا این زنجیره با مشکل مواجه نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای حفظ این زنجیره باید بتوانیم مواد غذایی را بدون افت کیفیت تا مدت زمان طولانی نگهداری نماییم و همچنین بتوان مواد غذایی مختلف را در سراسر کشور و حتی بین کشور ها جابجا نماییم.

مواد غذایی مختلف برای نگهداری طولانی مدت به شرایط متفاوتی نیاز دارند برخی محصولات مانند میوه را می توان تا چندین روز در هوای آزاد نگهداری نمود و جابجا نمود اما برخی محصولات مانند گوشت، مرغ، ماهی و غیره را باید حتما در محیطی سرد نگهداری نماییم و اگر مدت زمان نگهداری طولانی باشد باید ابتدا آنها را منجمد نماییم تا از فاسد شدن این مواد غذایی جلوگیری نماییم.

نحوه منجمد نمودن مواد غذایی

مواد غذایی را به دو روش منجمد می نمایند یکی به صورت انجماد آهسته که این روش معمولا در خانه ها و برخی مراکز مانند رستوران ها در فریزهای خانگی و صنعتی انجام می شود که سبب کاهش کیفیت مواد غذایی می شود و روش دیگر که معمولا در مجموعه های صنعتی انجام می شود و مورد تایید بهداشت می باشد انجماد سریع محصولات غذایی می باشد.

منجمد نمودن سریع مواد غذایی از افت شدید کیفیت آن ها جلوگیری می نماید منظور ما از افت کیفیت کاهش ارزش غذایی، تغییر طعم، رنگ و بوی این مواد غذایی می باشد که در ادامه شما را با نحوه انجماد سریع مواد غذایی آشنا می نماییم.

نحوه انجماد سریع مواد غذایی
برای انجماد سریع مواد غذایی از تونل انجماد استفاده می نمایند در تونل های انجماد دما را تا حدود منفی 40 درجه سانتی گراد کاهش و سرعت گردش باد را افزایش می دهند که جریان سریع باد در تونل انجماد باعث می شود که تبادل گرما میان مواد غذایی و هوای سرد افزایش یابد و مواد غذایی در مدت زمان کوتاهی منجمد شوند.

تونل های انجماد را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود که در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح می دهیم.

تونل انجماد سالنی
تونل های انجماد سالنی به این صورت می باشند درون یک سالن کاملا عایق که معمولا از ساندویچ پانل با ضخامت 15 سانتی متری ساخته می شود یک یا چند اواپراتور مخصوص که وظیفه کاهش دما و به گردش در آوردن هوا را بر عهده دارد نصب می شود اواپراتور های تونل انجماد از دو بخش اصلی کویل و فن تشکیل شده است که درون کویل ماده سرمازا که در اصل به آن ماده جذب کننده گرما می گویند جریان دارد و بر روی آن فن های بسیار قوی وجود دارد که می تواند هوای درون تونل انجماد را با سرعت بسیار بالایی به گردش در آورد.

 

مواد غذایی را در تونل انجماد سالنی به صورت اصولی قرار می دهند و سپس درب آن را می بندند و محصولات پس از مدت زمان کوتاهی کاملا منجمد می شوند و سپس آنها در سردخانه زیر صفر که دمای آن معمولا منفی 18 درجه سانتی گراد می باشد نگه داری می نمایند.

در اینجا اشاره کوتاهی به ساندویچ پانل ها نمودیم و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های خاص این محصول به صفحه قیمت ساندویج پانل سقفی مراجعه نمایید تا علاوه بر کسب اطلاعات فنی از قیمت آن نیز مطلع شوید.

تونل انجماد IQF
تونل انجماد IQF که به آن تونل انجماد خطی نیز می گویند توانایی کاهش دما و منجمد نمودن بسیار سریع مواد غذایی را دارد این دستگاه در مقایسه با نمونه سالنی سرعت بیشتری دارد و از آن معمولا در کارخانجات تولید محصولات منجمد مانند نخود فرنگی، سیب زمینی خلالی، میگو، مرغ بسته بندی، همبرگرد، فلافل، پنیر پیتزا، بستنی و غیره استفاده می شود.

درون این تونل های انجماد با افزایش سطح تماس محصولات با هوا سرعت انجماد را افزایش می دهند به این صورت که هوای اواپراتور از جهت های مختلف و حتی از زیر به محصولات برخورد می نماید.

تونل انجماد IQF به این صورت طراحی شده است که مواد غذایی بر روی یک نوار نقاله مخصوص قرار میگیرند و هوای خروجی اواپراتور از  جهت های مختلف و از زیر نوار نقاله به محصولات برخورد می نمایند و باعث می شود که مواد غذایی در کمتر از یک ساعت منجمد شوند.

یکی از مهمترین قطعات استفاده شده در ساختار تونل های انجماد کمپرسور می باشد که موتور سیکل تبرید محسوب می شود و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه کمپرسور بیتزر مراجعه نمایید.

در تونل های انجماد سرعت یا زمان کاهش دمای محصولات تاثیر بسزایی در کیفیت محصولات دارد و هرچه مدت زمان انجماد کمتر باشد محصول با کیفیت بهتری خواهیم داشت.

جمع بندی
در اینجا با نحوه عملکرد تونل های انجماد آشنا شدین و دریافتید که با استفاده از این دستگاه می توان محصولات مختلف غذایی را به صورت خام، پخته و نیمه پخته منجمد نمود به صورتی که ارزش غذایی و کیفیت آنها تغییر چندانی نداشته باشد و برای استفاده به نقاط مختلف ارسال نمود و همچنین می توان محصولات را برای دوره های زمانی خاصی که میزان تولید کاهش می یابد ذخیره نمود.

تونل های انجماد تاثیر بسزایی در زنجیره تولید و عرضه محصولات غذایی انسان ها دارد و به همین دلیل به دستگاهی بسیار پر کاربرد تبدیل شده است که در حال حاضر در تمامی کارخانجات و مراکز تولید و عرضه محصولات غذایی وجود دارد.

در اینجا شما را تا حدودی با تونل های انجماد آشنا نمودیم و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه تونل انجماد مراجعه نمایید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سریع مواد غذایی تونل های انجماد مواد غذایی تولید و عرضه تونل انجماد کسب اطلاعات انجماد سریع مدت زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد

محمد حسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست بررسی وضعیت تولید مرغ گفت: اصلی‌ترین هدف وزارت جهادکشاورزی کمک به تولید کننده و حمایت از مصرف کنندگان است.

وی افزود: تولید مرغ با سیاست‌های سال گذشته با افزایش جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ و آرامش بازار همراه بود، اما نباید افزایش تولید و کاهش قیمت باعث متضرر شدن تولیدکنندگان شود.

عطایی یادآور شد: همه زنجیره تولید به نحوی به هم متصل هستند و نبایستی در چرخه تولید و اقتصاد جامعه تولید کننده و مصرف کننده متضرر شوند.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید مرغ منجمد صادراتی را باید افزایش داد تا تولید کنندگان و مرغداران دچار ضرر نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید دشته باشیم که با انجماد و صادرات ازتولیدکنندگان می‌توان حمایت کرد.

عطایی افزود: بایستی ظرفیت عمل آوری و فروش مرغ به پشتیبانی امور دام را افزایش داد تا مرغ مازاد تولیدی منجمد و صادر شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها می‌توانند با صادرات مرغ، در امر تولید مشارکت کنند تا بازار تنظیم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت