Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@19:35:54 GMT

حلقه‌های مفقوده رفتار شهروندی در مدیریت بحران

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۱۱۸۷

حلقه‌های مفقوده رفتار شهروندی در مدیریت بحران

به گزارش ایرنا،جدای از مشکلات و معضلاتی که در حوزه مدیریت بحران در سطح کشور وجود دارد،توجه به این مطلب که شهروندان در زمان بحران نقش بسیار مهمی دارند نیز خالی از لطف نیست.
در بحران های شهری یا طبیعی شاهد برخی رفتارهای نه چندان مناسب از سوی برخی شهروندان هستیم، رفتارهایی که باعث اخلال در روند امداد رسانی, اطلاع رسانی و همچنین ایجاد تهدید برای سلامت و جان شهروندان در زمان بحران ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رفتارهایی مانند شور و شوق عجیب برای گرفتن سلفی در دل بحران که در بسیاری موارد باعث وسیع شدن دامنه خسارت وارده می شود و همچنین تصویری ناخوشایند از بحران و نقش مردم در زمان بحران را ترسیم می کند.
تجمع های بی دلیل در صحنه حوادث و بحران ها از یک تصادف تا آتش سوزی های گسترده و بروز سیلاب و یا آبگرفتگی یک زیرگذر که در نظر اول شاید چندان مهم نباشد اما در بسیاری موارد دیده شده که این تجمعات مانع بزرگی سدراه امدادرسانی است و همین رفتارهایی که به چشم بعضی شهروندان نمی‌آید تاکنون باعث خاموش شدن چراغ خانه‌ای و یا قطع نفس هم وطنی شده است.

معابر شهری شیراز(جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱)

با وقوع سیلاب استهبان در ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در رودخانه رودبال که جان دهها تن از هم وطنان را گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد،هجمه‌های زیادی وارد شد که چرا هواشناسی اخطارهای لازم را صادر نکرده و اطلاع رسانی چندانی نشد که از فاجعه جلوگیری شود.
اما در سیل رودبال نیز بعضی از شهروندان بودند که در بستر رودخانه اتراق کرده تا تعطیلات پایان هفته را به تفریح بگذرانند و به اخطارهای چند جوان که بصورت خودجوش در پی اطلاع از جاری شدن سیلاب در بالا دست، وارد میدان شده تا جان هموطنانشان را نجات دهند بی توجهی کرده و همین مساله باعث شد حتی خسارت جانی و یا مالی به این افراد وارد شود.
سیل استهبان اما تلنگر بزرگی بود که مسئولان ستاد بحران فارس و هواشناسی این استان بارش های کنونی را رصد و به موقع اخطارهای لازم را صادر و اطلاع رسانی کنند.
در طول روزهای اخیر جلسات متعدد ستاد بحران استان و ستاد بحران های مدیریت شهری شیراز تشکیل و بصورت منظم اوضاع کنترل و حتی ساعتی یکبار بیانیه صادر می شود اما با این شرایط هم هنوز بعضی شهروندان هستند که روز جمعه هفتم مردادماه و در میانه این وضعیت قرمز دل به بستر رودخانه زده و در مسیر سیل اتراق کردند.
گفته می شد که در سیل استهبان اخطاری صادر نشده اما قبل از بارش های اخیر در سطح استان و کلانشهر شیراز که وضعیت قرمز اعلام و از هر طریقی نیز اطلاع رسانی گسترده صورت گرفت و در این شرایط باید بررسی شود که چرا بعضی شهروندان هنوز چنین رفتارهایی را از خود بروز می دهند؟
در میانه بارش های سیل آسا در شیراز بیش از ۲۰۰ فرد با اجبار نیروهای امدادی بستر رودخانه چنارراهدار شیراز را ترک کردنددر گفت و گوی سخنگوی شهرداری شیراز با خبرنگار ایرنا اعلام شد که طی روز جمعه هفتم مردادماه و در میانه بارش های سیل آسا در شیراز بیش از ۲۰۰ فرد با اجبار نیروهای امدادی بستر رودخانه چنارراهدار شیراز را ترک کردند که در بعضی موارد نیز موجب درگیری شده است.
بنا بر مشاهدات میدانی،شامگاه گذشته نیز خانواده ها و افراد بسیاری در محدوده بلوار کوهسار مهدی و بزرگراه مهندسین شیراز که بخش هایی از این مسیر در دامنه کوه قرار دارد اتراق کرده و آتشی روشن و قلیانی چاق کرده بودند و نیروهای امدادی نیز با بلندگوی خودروها در حال بیان هشدار اما این شهروندان بی توجه به هشدار به کارشان ادامه می‌دادند در حالی که هر لحظه احتمال طغیان آب از دامنه و بخشی از ارتفاعات این منطقه وجود داشت.
شهروندان قانونمند در زمان بحران برای حفاظت از جان ،مال و سلامت خود و خانواده و سایر شهروندان، اخبار و اطلاعات را از رسانه های معتبر دریافت و در توجه به آن اهتمام ویژه دارند،اما باید بررسی شود که چرا در این شرایط بحرانی و اعلام وضعیت قرمز شهروندانی هم هستند که بدون کوچکترین توجهی مال و مهمتر از آن جان ارزشمند خود و خانواده را به بازی می‌گیرند و با مرگ تفریح می‌کنند.

رفع آبگرفتگی یک تقاطع زیرگذر در شیراز و تماشاچیان (عصر جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱)

در پی بارندگی روز جمعه، بعضی معابر شهری و زیرگذرهای شیراز دچار آبگرفتگی شده بود که علیرغم صدور هشدارهای فراوان مبنی بر در خانه ماندن شهروندان اما خیابان های شیراز شلوغ و دستگاه های امدادرسان برای رساندن تجهیزات لازم برای رفع آبگرفتگی ها با مشکل جدی مواجه و به گفته سخنگوی شهرداری شیراز ساعت ها در ترافیک معطل ماندند.
بحران‌های مانند سیل و بارش های اخیر نشان داد که جدای از مشکلات زیرساختی و سخت افزاری در مدیریت بحران‌ها، مشکلات جدی نیز در زمینه فرهنگ شهروندی در مواقع بحران وجود دارد که باید بصورت جدی آحاد مردم و دستگاه های فرهنگی به آن توجه کنند.

برچسب‌ها شورای فرهنگ عمومی حقوق شهروندی شیراز سیل خسارت مالی پروندهٔ خبری وقوع سیلاب در استهبان فارس سیل تابستانی با استانها چه کرد؟

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی حقوق شهروندی شیراز شورای فرهنگ عمومی حقوق شهروندی شیراز سیل خسارت مالی زمان بحران بستر رودخانه اطلاع رسانی بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل

مهدی خدمتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از بعدازظهر امروز تا آخر وقت شنبه مرکز و شمال استان اردبیل درگیر بارندگی های شدید و سیل آسا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جلسه های اضطراری شورای مدیریت بحران برای انجام هماهنگی لازم تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در تمامی شهرستان ها به ویژه شهرهای شمال اردبیل مدیریت بحران با آمادگی کامل پای کار است تا بتوانیم بارندگی شدید روزهای آینده را مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته شاهد حادثه تلخ فوت ۷ نفر از هموطنان بر اثر سیل شمال استان اردبیل بودیم، گفت: امسال با تمهیدات اندیشدیده شده امیدواریم شاهد چنین حوادث تلخ در اردبیل نباشیم.

خدمتی با بیان اینکه در حال حاضر اردبیل وارد هشدار سطح زرد هواشناسی شده است، تصریح کرد: به کوهنوردان توصیه کرده ایم تا صعودهای خود را به روزهای آینده موکول کرده و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

وی همچنین از کشاورزان و دامداران خواست؛ توصیه های هواشناسی را به دقت مشاهده کرده و برای جلوگیری از خسارت های احتمالی تمهیدات لازم را بیندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل همچنین از میهمانان خواست؛ با خودداری از اتراق در مسیل ها و کنار رودخانه ها حوادث مشابه سیل سال گذشته را رقم نزنند.

کد خبر 6098205

دیگر خبرها

  • آماده باش دستگاه‌ های عضو ستاد مدیریت بحران فومن
  • برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند
  • ‌برپایی تورهای شهروندی عمران و پیشرفت در شیراز
  • زیرکوه زیر بار دو هزار میلیارد خسارت سیل/جبران با اجرای ۲۷ مصوبه
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • حضور ۲۴ تیم در نخستین رویداد فناورانه مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی قم
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • ۷ میلیارد کلاهبرداری تحت عنوان غصب عناوین انتظامی و قضایی