Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایرنا ،مسوولان و کارشناسان مازندران معتقدند مراسم ایام محرم هیچ وقت تعطیل نخواهد شد و امسال همچون سنوات گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی و چهارچوب های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،مردم استان با حضور پرشور در این مراسم عشق و دلدادگی های خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع کرونا در کشورمان باعث شده که هر هفته تعداد شهرها با رنگ قرمز افزایش یابد و این موضوع باعث شده تا مراسم و برنامه های مذهبی و دینی تحت شعاع آن قرار گیرد اما با تغییر در ظاهر اجرای برنامه های عزاداری که با شکل و شمایل رعایت دستورات و پروتکل های بهداشتی همراه است ،تلاش ها بر حول این محور است که جایگاه ارزش های دینی این ماه همچنان حفظ و پابرجا باقی بماند .

مازندران که همواره از آن به عنوان دیار علویان نام برده می شود مردمش عشق و ارادت خاصی به ائمه اطهار دارند و مصداق سرسپردگی مردم این دیار به ائمه را می توان در حجم بالای نیات واقفان به عزاداری امام حسین (ع) دید به طوریکه ۷۰ درصد نیات موقوفات مازندران به این امر اختصاص داده شده است .

یکهزار و ۳۶۱ بقعه امامزاده ، بیشتر از چهار هزار مسجد و تکیه در مازندران وجود دارد که همواره در مناسبت های مذهبی و دینی این اماکن به عنوان کانون برگزاری مراسم ها و اجتماعات مردم قلمداد می شوند .

در حال حاضر با تغییر رنگ شهرستان های چالوس، کلاردشت و عباس آباد از نارنجی به زرد تعداد شهرستان های نسبتا پرخطر در مازندران به هشت شهرستان افزایش یافت و شهرستان های میاندرود، بابل، نور، نوشهر،چالوس، کلاردشت، عباس آباد و رامسر در محدوده زرد کرونایی قرار دارند.

عزادارای ماه محرم در اماکن تعطیلی ندارد

اوقاف و امور خیریه مازندران نهادی که یکهزار و ۳۶۱ بقعه امامزاده ها را زیر پوشش خود دارد ،اماکنی که کانون های مهم برگزاری برنامه های دینی و مذهبی از جمله ماه محرم در استان به شمار می روند و بالتبع اجرای ضرورت های کرونایی در این حوزه  در کنترل بیماری نقش آفرین است. 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در اماکن مذهبی استان تعطیل نمی شود ،  گفت : اوقاف تلاش کرده است تا تمامی تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن را اجرا کند و برای این منظور ضدعفونی مکرر محوطه امامزاده ها و نیز توزیع ماسک میان عزاداران از جمله این اقدامات است . 

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود :با توجه به این که بیش از ۸۰ درصد بقاع امامزاده های مازندران حیاط و محوطه باز دارند ،از هیات امنای این اماکن خواسته شد تا با نصب داربست برگزاری مراسم های ماه محرم را به این فضاها منتقل کنند.

وی ادامه داد : در خصوص محیط های بسته برگزاری مراسم ماه محرم هم تمام نکات لازم به متولیان گوشزد شد تا در این ایام ضمن روشن کردن سیستم تهویه هوا ، مدت سخنرانی ها و عزاداری طولانی نشود.

مدیر کل اوقاف مازندران اضافه کرد : حضور هیات های مذهبی از نقاط مختلف در بقاع امامزاده ها را در این ایام خواهیم داشت و به متولیان این هیات ها اعلام شده تا مراسم سینه زنی و مداحی های خود را در قسمت رواق و فضای باز بقاع انجام دهند .

وی با اشاره به این که نیت حدود ۷۰ درصد واقفان مازندران برگزاری مراسم عزادارای و اطعام دهی در ایام محرم است ، ادامه داد : اجرای نیات واقف از جمله وظایف اوقاف محسوب  می شود و برای این منظور نیز پخت و توزیع غذا در این ایام پس از مراسم عزاداری و بصورت بیرون بر خواهد بود .

غفلت از پروتکل ها ، جان گیری بیشتر کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که در حال حاضر این استان از نظر ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت خوبی قرار ندارد ،گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راه برای در امان ماندن از این بیماری محسوب می شود .

علیپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرهیز از حضور در اجتماعات آن هم به صورت طولانی مدت از جمله تاکیداتی است که در این مدت از سوی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مطرح شد و رعایت همین نکته باعث شده تا در ابتلا به بیماری جلوگیری شود .

وی ادامه داد : در شرایط فعلی که ماه محرم با ایام موج هفتم کرونا همزمان شده است ،رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر از هر زمان دیگر ضروری است ،چرا که هر گونه غفلت از رعایت این نکات می تواند آمار ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

معاون بهداشتی مازندران با برشمردن پروتکل های بهداشتی که می بایست در این ایام رعایت شود ، گفت : هنگام برگزاری مراسم عزاداری در محیط فضاهای بسته اماکن مذهبی ضمن اینکه تهویه هوا استفاده شود ،سعی شود تا با ظرفیت کمتری افراد در این مکان ها حضور داشته باشند تا از این طریق فاصله اجتماعی رعایت شود .

وی ادامه داد : همچنین مدت برگزاری مراسم عزاداری در این فضاها ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت بیشتر نشود که حضور طولانی مدت افراد در یک محیط بسته احتمال ابتلا به بیماری را می تواند افزایش دهد .

علیپور گفت : در شهرهای با رنگ قرمز علاوه بر رعایت مدت زمان حضور در مکان سربسته توصیه می شود با ۵۰ درصد ظرفیت مکان برای عزاداری استفاده شود .

وی از عزاداران حسینی خواست تا با تزریق واکسن کرونا بخصوص دُز یادآور خود و دیگران را در مقابل این بیماری ایمن کنند .

معاون بهداشتی مازندران توصیه پزشکی خود را در خصوص اطعام دهی در این ایام نیز تاکید کرد : اطعام دهی در مراسم عزاداری به صورت بیرون بر و پس از پایان مراسم باشد تا دیگر نیاز نباشد که افراد در محیط های بسته غذا بخورند .

 هیات های مذهبی توجیه شدند 

مسوول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران تعداد هیات های مذهبی شناسنامه دار استان را  ۲ هزار و ۱۲۸ هیات عنوان کرد و گفت : در جلسه اخیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان که به ریاست نماینده ولی فقیه مازندران برگزار شد ،مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان دستورالعمل های بهداشتی ایام محرم را ابلاغ کردند .

سید کریم صادق نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این دستورالعمل که شامل رعایت فاصله اجتماعی ، مشخص کردن سقف زمانی کوتاه برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی در اماکن و نیز توزیع غذا به صورت بیرون بر است اعلام شد .

وی ادامه داد : دستورالعمل های رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی هیات مذهبی در ماه محرم از سوی دانشگاه علوم پزشکی به اداره کل تبلیغات اسلامی ابلاغ شد و مفاد این دستورالعمل ها طی سه مرحله به شهرستان ها و شورای هیات های مذهبی شهرستان ها ابلاغ شده است .

به گفته این مسوول حوزه تشکل های دینی در حال حاضر تمامی هیات های مذهبی استان مازندران از دستورالعمل های کرونایی در ایام محرم اطلاع دارند و می بایست به این دستورات عمل کنند .

وی با اشاره به سابقه خوب هیات های مذهبی در انجام مراسم ماه محرم سال گذشته و رعایت نکات بهداشتی کرونایی ، گفت : عملکرد خوب این هیات ها باعث شد که در جلسات استانی این موضوع مطرح و از هیات های مذهبی قدردانی شود .

صادق نیا ابراز امیدواری کرد که محرم امسال نیز هیات های مذهبی در برگزاری مراسم های این ایام کمال دقت در اجرای پروتکل های بهداشتی را داشته باشند .

برچسب‌ها هیئت مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ماه محرم و کرونا مازندران سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هیئت مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ماه محرم و کرونا هیئت مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ماه محرم و کرونا مازندران سازمان تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاداش هیات کشتی خوزستان به مدال آوران آسیایی

در پایان رقابت های کشتی فرنگی جام تختی،‌ استاندار خوزستان در مراسم اهدای مدال و کاپ نفرات و تیم‌های برتر حاضر شد.

به گزارش ایسنا، رقابت های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز با قهرمانی ایران به پایان رسید و تیم های ارمنستان و سوریه نیز به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

حسینی محراب استاندار کشتی دوست خوزستان نیز در مراسم اهدای مدال و کاپ به نفرات و تیم های برتر جام تختی حاضر شد.

رمضان جمالپور رییس هیات کشتی خوزستان نیز با هدف حمایت از کشتی گیران ملی پوش این استان، از کشتی گیران خوزستانی که در رقابت های آسیایی به مدال های طلا، نقره و برنز رسیدند به ترتیب مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال، ۲۵۰ میلیون ریال و ۱۵۰ میلیون ریال اهدا کرد.

سعید اسماعیلی در ۶۷ و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم دو کشتی گیر خوزستانی بودند که در رقابت های قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شدند،‌ پویا دادمرز در ۵۵ و رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز به مدال نقره رسیدند و ایمان محمدی نیز دیگر فرنگی کار خوزستانی بود که در وزن ۶۳ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد.

حمبد بنی تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز در این مراسم حاضر بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • پاداش هیات کشتی خوزستان به مدال آوران آسیایی
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی