Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@01:12:11 GMT

برجام در احتضار؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۸۵۹۱

برجام در احتضار؟

علیرضا حجتی : به نظر می‌رسد پروسه 1.5 ساله احیای برجام یا همانطور که «راب مالی» سال گذشته آن را احیای «جسم مرده» توصیف کرد، به پایان رسیده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی در بیت‌المقدس که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: بورل سعی کرد تا زمانی که می‌تواند این لحظه را به تعویق بیندازد اما او چاره دیگری نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق روی میز است. به نظر می‌رسد ۲ طرف از تماس‌ها خسته شده‌اند و به نقطه پایانی رسیده‌اند. این منبع ارشد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نیز از این تحولات ناامید شده‌اند. راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا پیامی را به اسرائیل ابلاغ کرد و گفت معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند و افزود: «از نظر او [مالی]، این توافق مرده است». یکی دیگر از منابع دیپلماتیک اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «برجام مانند گربه‌ای است که ۹ جان دارد. در حال حاضر، جان نهمش هم از دست رفته اما بزودی خواهیم دید این گربه زندگی ابدی دارد یا نه. هیچ چیزی نمرده؛ ۲ طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند».

این ادعا در تطابق با ارزیابی‌های «برت مک‌گورک» مقام ارشد کاخ سفید است که حصول توافق را بعید دانسته است. این مقام ارشد آمریکایی طی سخنانی مهم اعتراف کرد احیای برجام در آینده نزدیک را بعید می‌داند و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است. پایگاه خبری آکسیوس پنجشنبه به نقل از ۳ منبع آگاه گزارش داد: «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید در جمع گروهی از کارشناسان اندیشکده‌ها در هفته گذشته گفته «بسیار بعید» است توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بتوان در آینده نزدیک احیا کرد. آکسیوس نوشته کاهش این احتمال باعث افزایش فشار بر دولت بایدن برای تدوین آنچه «طرح جایگزین» یا «پلن بی» ‌خوانده می‌شود، خواهد شد. مک‌گورک مدعی شد با توجه به اینکه توافق در آینده نزدیک امکان‌پذیر نخواهد بود، دولت بایدن قصد دارد از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران استفاده کند. او در عین حال گفت واشنگتن قصد ندارد «تنش‌ها را به صورت بی‌مورد افزایش دهد». مک‌گورک همچنین گفت دولت بایدن از گزینه نظامی تنها به عنوان راه چاره آخر استفاده خواهد کرد. برت مک‌گورک گفته اختلاف آمریکا با اسرائیل درباره این موضوع به احتمال حمله نظامی مربوط نمی‌شود، بلکه اختلافات بر سر این است که آیا آمریکا باید هنوز دنبال احیای برجام باشد یا اینکه توجهش را به سمت رسیدن به یک توافق «قوی‌تر و طولانی‌تر» معطوف کند.

گام آخر برای باقی نگه داشتن امیدها را هفته گذشته مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برداشت و در یادداشت خود در روزنامه فایننشال‌تایمز با عنوان «اکنون زمان نجات توافق هسته‌ای ایران است» از آخرین پیش‌نویس متنی که به زعم او منافع تهران و واشنگتن را تامین می‌کند خبر داد، هر چند «جوزپ بورل» اذعان کرد این طرح بی‌نقص و کامل نیست.

ارزیابی‌ها از متن پیشنهادی بورل حاکی است فرق چندانی نسبت به پیش‌نویس آمریکایی‌ها در ماه مارس (اسفند 1400) نداشته و برای ایران همچنان فاقد انتفاع محسوب می‌شود، چه اینکه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم طی روزهای گذشته تصریح کرد متن جوزپ بورل همان طرح تیم آمریکایی است!

این امر تا حدی واضح است که حتی منابع غربی و افراد نزدیک به تیم آمریکایی هم اعتراف کرده‌اند این متن انتظارات تهران را برآورده نمی‌کند. طبق گزارش المانیتور، «علی واعظ» مدیر پروژه ایران «گروه بین‌المللی بحران» و از افراد نزدیک به راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین گفت پیشنهاد اتحادیه اروپایی کمتر از انتظارات ایران است و بعید است شکاف‌های باقیمانده بین ۲ طرف را پر کند. واعظ گفت: «تصور اینکه بتوان هر نوع فرمول قابل قبولی را در این مرحله یافت، واقعا سخت است».

در همین حال مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با تکرار موضع اخیرش درباره احیای برجام تاکید کرد اکنون زمان تصمیم‌گیری است. جوزپ بورل دیروز طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار استفاده از فرصت کنونی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک شد. وی نوشت: اکنون باید تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق استفاده شود. وی افزود: هم‌اکنون باید برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت، تصمیماتی اتخاذ کنیم و پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.

دولت بایدن از ابتدای مذاکرات وین تلاش کرد یک متن ضعیف را به طرف ایرانی تحمیل کند که ضمن خواسته‌های فرابرجامی شامل اطمینان حاصل کردن از بازگشت به برجام به عنوان سکوی پرش برای توافق طولانی‌تر و گسترده‌تر، هیچ تضمینی برای عدم خروج مجدد از توافق جدید نداد. بایدن حتی در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی تا جایی پیش رفت که اذعان کرد حاضر است توافق شکست بخورد ولی سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های به اصلاح تروریستی خارجی آمریکا خارج نشود. دولت بایدن و جوزپ بورل توافق را فقط یک معاهده منع اشاعه‌ می‌بینند که نباید هیچ نفعی به تهران برساند.

منبع: وطن امروز

منبع: فردا

کلیدواژه: رابرت مالی منابع اسرائیلی احیای برجام پلن بی احیای برجام دولت بایدن جوزپ بورل مک گورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور