Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:03:42 GMT

از کاهش عوارض داروهای سرطان تا چاپ اندام زنده انسان

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۹۸۲۹

از کاهش عوارض داروهای سرطان تا چاپ اندام زنده انسان

مدیر گروه مهندسی بافت پژوهشگاه رویان با بیان این که «یکی از زمینه‌­های کاری ما بحث سامانه های دارورسانی است که در این زمینه تمرکز ما بر روی درمان سرطان است» گفت: چالش مهمی که در بحث درمان سرطان با شیمی درمانی داریم این است که این داروها در سراسر بدن منتشر میشوند و به جز سلول‌های سرطانی، به سلول‌های سالم هم آسیب می‌رسانند، در واقع کمتر از یک درصد از داروی تزریق شده می‌تواند به سلول های سرطانی برسد و این باعث می شود که شیمی درمانی بعضا ناموفق و با عوارض بسیاری همراه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می توانیم با طراحی سامانه هوشمند دارورسانی، کاری کنیم که دارو فقط وارد سلول سرطانی و درون آن آزادسازی شود.

در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، دکتر محمدحسین قانیان، عضو هیات علمی و مدیر گروه مهندسی بافت پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی گروه مهندسی بافت و پیشینه شکل‌گیری آن را تشریح کرد.

مدیر گروه مهندسی بافت پژوهشگاه رویان با بیان این که «مهندسی بافت یک رشته ی نوظهور در دنیاست و حدود ۳۰ سال از عمر آن میگذرد» درباره پیشینه فعالیت در این حوزه در ایران افزود: ما هم تقریبا همزمان با دیگر کشورها، فعالیت در این حوزه را آغاز کردیم. رشته مهندسی بافت به ترکیب علوم مهندسی با علوم زیستی میپردازد تا برخی آسیب های  وارد شده به اندام ها را که با روش های مرسوم غیرقابل جبران هستند، با تکنیک های مهندسی سلول بازسازی کند. به طور رسمی اولین بار این رشته حدود ۳۰ سال پیش در آمریکا پایه گذاری شد و سرمایه گذاری بر روی آن در کشورهای دیگر آغاز شد.

وی ادامه داد: به جرات میتوان گفت یکی از پیشگامان اصلی پایه گذاری مهندسی بافت در ایران، مجموعه پژوهشگاه رویان بوده که از سال ۱۳۸۹ در ابتدا با حمایت ویژه پروفسور بهاروند توسط تعداد افراد محدودی از محققان رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی پلیمر  فعالیت در این زمینه را آغاز کرد. مدیران رویان در زمان صحیحی به درستی این ضرورت را احساس  کردند که فقط با رویکرد زیستی نمی توان چالش های حوزه پزشکی بازساختی را برطرف کرد و به دنبال این احساس نیاز، از ورود رویکردهای مهندسی به خوبی استقبال کردند. به این ترتیب، جمعی چهار نفره از دانشجویان مهندسی دانشگاه های برتر کشور فعالیت های مربوط به مهندسی بافت را آغاز کردند و در حال حاضر حدود ۲۵ عضو فعال در گروه داریم که عمده ی آن ها دانشجویان دانشگاه های مختلف هستند و معمولا در قالب پایان نامه های دانشجویی یا دوره های پسا دکتری، طرح های خود را در پژوهشگاه رویان میگذرانند. علاوه بر این، با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و همزمان با دانشگاه­های علوم پزشکی تراز اول کشور، از سال ۹۴ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری مهندسی بافت کرده­ایم. در حال حاضر پنج عضو هیئت علمی تمام وقت داریم که به طور مستقیم در گروه مهندسی بافت در حال فعالیت هستند.

دکتر محمدحسین قانیان به تشریح وظایف گروه مهندسی بافت رویان پرداخت و بیان کرد: رسالت گروه ما این است که با گروه های زیستی فعال در رویان تعامل مستقیم داشته باشیم، نیازهای اساسی حوزه زیست شناسی را شناسایی کنیم و با ابزارهای موجود در علم مهندسی راهکار ارائه دهیم. بر همین اساس، استراتژی ما این است که در هر گروه زیست شناسی، یک یا دو نماینده مهندس داشته باشیم که تعامل مستقیم با محققان زیستی دارند و پس از شناسایی نیازها، اقدام به تعریف طرح های پژوهشی مسئله محور میکنند. این کنار هم قرار گرفتن متخصصان علوم زیستی و مهندسی یک فرصت استثنایی و کم نظیر در کشور است. در مجموعه های موفق دنیا هم به همین منوال افرادی از هر دو تخصص را در کنار یکدیگر قرار میدهند تا با یافتن یک ادبیات مشترک، به حل مسائل بپردازند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به همکاری با دپارتمان های مختلف پژوهشگاه رویان بیان کرد: پژوهشگاه رویان متشکل از سه پژوهشکده زیست پزشکی تولیدمثل، زیست فناوری جانوری و زیست شناسی و فناوری سلول­های بنیادی است و پژوهشکده سلولهای بنیادی بر اساس مصوبه جهاد دانشگاهی سه زیرگروه اصلی دارد که عبارتند از دپارتمان سلول های بنیادی، دپارتمان پزشکی بازساختی و دپارتمان مهندسی سلول. با توجه به این که در پژوهشکده سلول های بنیادی فعالیت های متنوعی بر روی بیماری های مختلف انجام می شود، فعالیت های مشترکی را با  بخش­های مذکور در سطح آزمایشگاهی و بالینی داریم.

سامانه های ارگان بر روی تراشه به کمک بیماران سرطانی می آید

وی درباره یکی از طرح های گروه مهندسی بافت خاطرنشان کرد: طراحی سامانه های ارگان بر روی تراشه یکی از زمینه­هایی است که در دستور کار داریم. این ابزارها، سامانه هایی هستند به اندازه بندانگشت که بر روی آن ها در مقیاسهای میکرومتری الگوهایی پیاده شده است وبا کشت سلول بر روی این سامانه های ریزمقیاس، امکان شبیه­سازی شرایط درون تنی برای سلول وجود دارد.

قانیان درباره کاربرد این سامانه ها بیان کرد: یکی از کارکردهای این سامانه ها در حوزه شخصی سازی سرطان است. به این معنا که برای هر بیمار سرطانی میتوانیم نمونه هایی از تومور وی را استخراج کنیم و با کشت آن روی تراشه شرایط سرطان را شبیه سازی کنیم . سپس می توانیم داروهایی که برای درمان کاندیدا هستند را بر روی توده اعمال کنیم تا ببینیم کدام دارو با چه دوزی بیشترین اثرگذاری را دارد. رویکرد سنتی این است که تجویز دارو به صورت حدس و خطا است و ممکن است در این پروسه، بیمار از دست برود. اما رویکردهای جدید بر شبیه سازی تومور،  تست داروها و انتخاب بهترین دارو در خارج از بدن مبتنی است. این کارکردهای طراحی اندام بر روی تراشه با همکاری گروه سلول های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان و در تعامل با چندین بیمارستان دنبال می شود. مدیر گروه مهندسی بافت رویان ادامه داد: بخشی دیگر از کارکرد این سامانه ها، مدل سازی بیماری هاست. ما می توانیم بیماری های مختلف را در خارج از بدن مدل سازی کنیم و درک بهتری از مکانیسم بیماری داشته باشیم. در این طرح می توانیم سازوکارهای درمانی را بر روی مدل ها تست کنیم زیرا در بسیاری از موارد، دسترسی ها در داخل بدن وجود ندارد و نمی توانیم بررسی های مولکولی دقیقی را درون بدن انجام دهیم.

قانیان درباره یکی دیگر از طرح های گروه مهندسی بافت به نام غربالگری داروها که به گفته ی وی می تواند ارزش افزوده اقتصادی به همراه داشته باشد، بیان کرد: در صنایع دارویی معمولا تعداد زیادی دارو برای یک بیماری مشخص طراحی و تولید می شود. رویکرد سنتی این بوده که بیماری بر روی مدل های حیوانی ایجاد شود و بعد دارو بر روی آن ها تست شود. این رویکرد، چالش های اخلاقی دارد به این دلیل که ناچار هستیم تعداد زیادی از حیوانات را از بین ببریم و از طرفی در برخی از موارد، پاسخی که حیوان به این درمان ها میدهد از پاسخ انسان متفاوت است. به همین دلیل نیازمندیم که به جای تست این داروها بر روی حیوانات یا جامعه انسانی، مدلی از اندام های برون تنی داشته باشیم که بهترین دارو در خارج از بدن شناسایی شود. معمولا از هر ده هزار کاندیدای دارویی، یک دارو می تواند از این غربالگری عبور کند و وارد بازار دارویی شود. علت این که از ده هزار دارو به یک دارو میرسیم این است که در ارزیابی های دارویی اختلافات زیادی بین مدل های حیوانی و انسانی می بینیم بنابراین باید مدل سازی هایی داشته باشیم که مشابه به بدن انسان رفتار کنند. به خصوص سامانه­های کبد روی تراشه (به تنهایی یا در تعامل با چند اندام دیگر) که در حال حاضر توسط برخی شرکت های بزرگ داروسازی دنیا برای کشف داروهای جدید مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی راکتورهای زیستی برای تکثیر سلول‌ها در مقیاس انبوه

وی ادامه داد: حوزه ی دیگر فعالیت ما، مهندسی سلول های بنیادی است. این فعالیت از دو جهت قابل بحث است که یکی از آن ها تکثیر سلول ها در مقیاس انبوه است. در بسیاری از رویکردهای سلول درمانی ما برای هر بیمار از مرتبه چند ده میلیارد سلول نیاز داریم. تولید این تعداد بسیار زیاد از سلول با رویکردهای سنتی رایج در زیست شناسی نیازمند کاری طاقت فرسا با هزینه بالا است. اما مهندسان  می توانند با طراحی راکتورهای زیستی در مقیاس های لیتری و با فراهم کردن شرایط مناسب کشت، سلول ها را در مقیاس انبوه تکثیر کنند و در یک دوره کشت به میلیاردها سلول دست پیدا کنند. ما در حال حاضر مشغول بهینه سازی این روش هستیم و اگر بتوانیم در این حوزه موفق باشیم، سلول درمانی به صورت گسترده تری در کشور انجام خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به تاسیس شرکت سل تک فارمد و فعالیت های آن گفت: به دنبال تجربیات بیست ساله رویان، شرکتی با همکاری بنیاد برکت به عنوان شرکت سل تک فارمد تاسیس شده که سال گذشته به بهره برداری رسید.  با انتقال فناوری بیوراکتورها به این شرکت امکان تولید سلول در مقیاس انبوه فراهم خواهد شد و به این ترتیب کارخانه ای برای تولید سلول های مختلف برای بیماری های مختلف که  در نوع خود می­تواند در منطقه بی سابقه باشد.

دکتر محمدحسین قانیان

به گفته  قانیان، تمایز سلول های بنیادی جنبه دیگری از مهندسی سلول­های بنیادی است. او در این باره میگوید: یکی از ویژگی های مهم سلول های بنیادی این است که قابلیت تمایز به انواع سلول های بدن را دارا هستند. تمایز سلول های بنیادی تکنولوژی مهمی است که در بسیاری موارد با رویکردهای صرفا زیستی قابل دستیابی نیست و باید بتوانیم با رویکردهای مهندسی، شرایط لازم را برای تمایز این سلول ها فراهم کنیم. در این رویکرد، زیست شناسان قوانین حاکم بر رفتار سلول ها را به مهندسان اعلام میکنند و مهندسان این قوانین را در قالب پدیده­های فیزیکی و شیمیایی در خارج از بدن شبیه سازی میکنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه های کاری ما رفع چالش های پیوند سلول است. وقتی سلول را با کیفیت مناسب در شرایط آزمایشگاهی تولید کردیم و آن را به بدن بیمار پیوند زدیم با چالش هایی روبرو هستیم. اگر پیوند غیرخودی باشد، یعنی آن را از فرد دهنده ای به جز بیمار گرفته باشیم، یکی از چالش ها بحث پاسخ ایمنی است که ممکن است منجر به رد پیوند یا عفونت های شدید و التهاب شود. با مهندسی می توان پاسخ های ایمنی را تحت کنترل داشته باشیم. به این رویکرد، مهندسی ایمنی میگویند. معمولا با ایزوله­سازی سلول­ها و نیز طراحی سامانه های رهایش کنترل شده دارو این فرآیند انجام می شود.

قانیان با بیان این که در زمینه پیوند سلول، در بسیاری موارد نیاز به داربست نیز وجود دارد افزود:  هنگامی که قرار است سلول به بدن پیوند زده شود به سازه های مهندسی شده­ای نیاز داریم  تا سلول روی آن ها سوار شود. این سازه ها مطابق با معماری ماده زمینه بیرون سلولی طراحی می­شوند. هر سلولی داخل بدن یک ماده زمینه ای برون سلولی دارد و ما سعی می کنیم با داربست ها، ماده زمینه ای را برای سلول شبیه سازی کنیم. این داربست ها مطابق با خواص هر بافتی، ویژگی  های منحصر به فردی دارند.

ساخت چاپگر زیستی برای چاپ اندام زنده انسان

مدیر گروه مهندسی بافت در ادامه این گفت  و گو به یکی دیگر از دستاوردهای محققان رویان اشاره کرد و گفت: یکی از تکنولوژی های مهمی که بر روی آن متمرکز هستیم، چاپ زیستی است. در این حوزه به چاپ اندام زنده انسان می پردازیم. چاپ زیستی، یکی از آخرین تکنولوژی هایی است که در سطح جهانی در حال انجام است و افق های روشنی برای آن متصور هستند. در این فرآیند به جای چاپ دو بعدی که طی آن جوهر بر روی کاغذ پرینت می­شود، پرینت لایه به لایه انجام می شود تا نهایتا یک سازه سه بعدی به دست آید. تفاوت مهم آن با دیگر چاپگرهای سه بعدی مرسوم، این است که برای چاپ یک سازه سه بعدی از جوهر زیستی استفاده می شود. این جوهر یک ماده پلیمری زیست سازگار است که حاوی سلول های زنده است. با این تکنولوژی میتوانیم انواع اندام های پیچیده انسان را با معماری های پیچیده تولید کنیم. این تکنولوژی هنوز به طور گسترده وارد حوزه بالین نشده است اما با پیشرفت هایی که در آن رخ می دهد پیش بینی می شود که در آینده بتوان به بسیاری از چالش های حوزه پزشکی بازساختی پاسخ مناسب داد. ما هم در پژوهشگاه رویان، یکی از اولین مجموعه ها در سطح کشور بودیم که موضوع چاپ زیستی را در دستور کار قرار دادیم به طوری که اولین ثبت اختراع هادر این زمینه متعلق به محققان رویان بوده است. علاوه بر این، دوستان ما در گروه بایومکاترونیک موفق شدند دو نوع از چاپگرهای سه بعدی پرکاربرد در مهندسی بافت را طراحی و تولید کنند. در حال حاضر بر روی بهینه سازی این پرینترها و توسعه جوهرهای زیستی کار میکنیم و با ارائه خدمات یا انتقال تکنولوژی در تعامل با برخی از مجموعه های علمی کشور هستیم.

سامانه های دارورسانی برای کاهش عوارض داروهای سرطان

قانیان با بیان این که «یکی دیگر از زمینه­های کاری ما بحث سامانه های دارورسانی است که در این زمینه تمرکز ما بر روی درمان سرطان است» ادامه داد:  چالش مهمی که در بحث درمان سرطان با شیمی درمانی داریم این است که این داروها در سراسر بدن منتشر میشوند و به جز سلول های سرطانی به سلول های سالم هم آسیب میرسانند، در واقع کمتر از یک درصد از داروی تزریق شده می تواند به سلول های سرطانی برسد و این باعث می شود که شیمی درمانی بعضا ناموفق و با عوارض بسیاری همراه باشد. ما می توانیم با طراحی سامانه هوشمند دارورسانی کاری کنیم که دارو فقط وارد سلول سرطانی و درون آن آزادسازی شود. به این ترتیب می توان اثربخشی داروها را افزایش و عوارض جانبی آن ها را کم کنیم. یکی از اهداف ما توسعه این نانوذرات برای دارورسانی است. تعدادی از این نانوذرات در دنیا تجاری سازی و به صنایع داروسازی معرفی شده است. به طور خاص یکی از زیرمجموعه های رویان که در شهر بابل مستقر است و فعالیت هایشان بر پزشکی سرطان متمرکز است، در حال تلاش برای دستیابی به دانش فنی این نانوذرات است. یکی دیگر از کارکردهای این نانوذرات در حوزه ژن درمانی است. داروهایی که پایه ژنتیکی دارند و برای این که بتوانند وارد سلول شوند نیاز به حامل هایی دارند. این نانوذرات میتوانند نقش این حامل ها را برای دارورسانی ایفا کنند. امروزه در سطح جهانی و نیز در کشور ما، توجه ویژه ای به ژن درمانی به عنوان یک ابزار درمانی نوین شکل گرفته است و نیاز است سامانه های موثری برای تحویل ژن ها به سلول ها داشته باشیم. به عنوان مثال، واکسن های موفق کرونایی که شرکت های فایزر و مادرنا به بازار عرضه کردند بر پایه ژن ها ساخته شده بودند و در آن ها از سامانه های نانوذرات مهندسی شده که بر پایه چربی های مصنوعی تولید شده بودند، استفاده شد، فناوری ای که در کشور ما نیز در حال پیگیری است.

شناسایی اسپرم برتر برای بهبود کیفیت خدمات کمک باروری

وی خاطرنشان کرد: ما غیر از این که تعامل مستقیمی با پژوهشکده سلول های بنیادی داریم، با پژوهشکده تولید مثل نیز همکاری هایی در حوزه درمان ناباروری داریم. ما در گروه مهندسی بافت سعی کردیم نیازهای حوزه ناباروری که رویکردهای مهندسی قابلیت پاسخگویی به آن ها را دارد، شناسایی کنیم و برای آن پاسخ های مناسب را ارائه دهیم. به طور مثال، برای موفقیت یک تکنیک درمان ناباروری باید بتوان اسپرمی را انتخاب کرد که از عملکرد بهتری برخوردار است بنابراین موضوع جداسازی اسپرم یک موضوع مهم است. یکی از تکنولوژی هایی که میتواند به این امر کمک کند "سامانه­های ریزسیال" است. در این روش یک سری تراشه به اندازه بند انگشت طراحی میکنیم که براساس سرعت حرکت اسپرم ها، اسپرم های موثرتر و فعال تر را شناسایی و برای درمان ناباروری انتخاب میکند. ما اکنون در حال بهینه سازی این سامانه ها هستیم تا بتوان این ابزار مهندسی را برای بالا بردن کیفیت خدمات کمک باروری به کار گرفت.

مدیر گروه مهندس بافت رویان با اشاره به فناوری چسب جنین و اهمیت آن بیان کرد: هنگامی که بخواهیم جنینی را که در شرایط برون تنی به دست آمده است داخل رحم بگذاریم، از محیط های کشتی استفاده می شود که ترکیبات آن میتواند به لانه گزینی بهتر جنین داخل رحم کمک کند. یکی از انواع این محیط های کشت، بر پایه پلیمرهای طبیعی است که به عنوان چسب بین دیواره خارجی جنین و دیواره داخلی رحم عمل میکنند و میتوانند باعث اتصال بهتر جنین به سطح اندومتر شوند. در یکی از تحقیقات اخیر توانسته ایم محیط های کشتی را با اصلاح جزئی بر روی پلیمرهای طبیعی توسعه دهیم که تا حدود دو برابر عملکرد بهتری نسبت به محصولات تجاری موجود نشان می دهند. با توجه به این که این پروسه تولید این محیط های کشت طبیعی اخیرا در شرکت سل تک فارمد آغاز شده است، به دنبال این هستیم که نسخه ارتقا یافته ای از این محیط های کشت که با اصلاح پلیمر تولید شده اند را به بازار معرفی کنیم.

کنار هم قرار گرفتن متخصصان مختلف برابر است با شکوفایی نوآوری

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره زیست بوم فراهم شده در رویان برای رشد نخبگان علاقمند به حوزه مهندسی بافت گفت: یکی از حوزه های بین رشته ای که افراد با تخصص های مختلف به آن وارد شده اند حوزه مهندسی بافت است. کنار هم قرار گرفتن متخصصان مختلف برابر است با شکوفایی نوآوری. در گذشته، علوم از یکدیگر مستقل بودند اما امروزه مرزهای علوم در حال از بین رفتن هستند. تعامل متخصصان علوم زیستی و مهندسی که در گذشته از هم جدا بوده اند، باعث می شود که الان حرف های جدیدی برای گفتن وجود داشته باشد. افراد بسیاری از رشته های مهندسی علاقمندند که در حوزه پزشکی فعالیت کنند. ما به طور مکرر درخواست های زیادی از دانشجویان دانشگاه های برتر کشور داریم و این موقعیت به خوبی برای آن ها در رویان فراهم شده است. اگر ما نتوانیم پاسخگویی این اشتیاق دانشجویان باشیم، این افراد ترجیح میدهند ادامه مسیر علمی خود را در خارج از کشور دنبال کنند و از آنجایی که نهادهای علمی بزرگ دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی بر روی این حوزه انجام میدهند، متاسفانه شاهد این هستیم که نخبگان بسیاری ادامه فعالیت خود را در خارج از کشور دنبال میکنند. سعی ما این است که در رویان، زیست بومی را فراهم کنیم که افراد باانگیزه ی رشته های مهندسی که تمایل به فعالیت در حوزه علوم زیستی دارند، از امکانات و شرایط این مجموعه استفاده کنند.

این محقق حوزه مهندسی بافت ادامه داد: پیش از این که گروه مهندسی بافت در رویان تشکیل شود، اغلب افراد از حوزه های علوم زیستی حضور داشتند و انباشتی از دانش هم شکل گرفت اما وقتی این خلا احساس شد که صرفا با رویکردهای زیستی نمیتوان ادامه داد و نیاز به نوآوری هایی از حوزه مهندسی داریم تا کارهای موثرتری انجام دهیم، جهشی در رویان رخ داد. از نظر شاخص­های کیفیت برون­دادهای علمی، میانگین ضریب تاثیر مقاله هایی که در حوزه سلول های بنیادی منتشر می شود حداقل دو برابر شده است. تجربه نشان میدهد که وقتی رویکرد ما بین رشته‌­ای باشد میتوانیم کیفیت فعالیت ها را بالاتر ببریم.

قانیان در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه علمی رویان گفت: براساس رتبه بندی های جهانی و بررسی های آماری از بروندادهای پژوهشی مجموعه های علمی مختلف به جرات می‌توان گفت که پژوهشگاه رویان در حال حاضر در حوزه زیست شناسی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، یکی از شاخص ترین نهادهای منطقه است. ما تعامل های قوی ای با نهادهای علمی اروپایی و آمریکایی داریم و رویان به خوبی در این عرصه شناخته شده است. در زمینه درمان ناباروری نیز رویان همواره پیشتاز پایه­گذاری تجربه­های نو بوده است و یکی از موفق­ترین و مجموعه های کشور محسوب می­شود. البته در سالهای اخیر حرکت های خوبی هم در سطح کشور شکل گرفته است و شاهد این هستیم که مجموعه های مختلفی در سطح کشور حرکت در این زمینه را آغاز کرده اند و رقبای ما چه در مجموعه های خصوصی و چه دولتی با انگیزه و انرژی بالایی در حال حرکت هستند و رویان برای حفظ و ارتقای جایگاه خود باید با درک درست ضروریات زمان، اقتضای بازار و نیازهای کشورمطابق رویه سال های ابتدایی حرکت خود، رویکردی جهادی و مسئله محور داشته باشد تا بتواند همچنان مرجعیت علمی و فنی خود را حفظ کند. چنان که گفته شد، تجربه یک دهه اخیر رویان ارائه‌دهنده الگویی موفق از تلفیق علوم مهندسی و زیستی است که می‌­تواند نویددهنده آینده­ای روشن و افقی نو در علوم زیستی و پزشکی کشور باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چهل و دومین سالگرد جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی پژوهشگاه رویان پژوهشگاه رویان سلول های سرطانی سلول های بنیادی پزشکی بازساختی درمان ناباروری مقیاس انبوه مهندسی بافت خارج از بدن سامانه ها طراحی سامانه محیط های کشت حوزه مهندسی شیمی درمانی درمان سرطان مهندسی سلول داشته باشیم یکی دیگر حال حاضر زیست شناسی علوم زیستی سلول ها مجموعه ها فعالیت ها شبیه سازی روی تراشه بر روی آن سه بعدی چالش ها ی آن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و خواص آب سیب زمینی

سیب زمینی یک گیاه پر خاصیت و ارزان قیمت که درمان بسیاری از بیماری ها را به راحتی انجام می دهد و برای زیبایی پوست و مو بسیار پر خاصیت است. اکثر مردم هرگز نوشیدن یک لیوان آب سیب زمینی را تجربه نکرده اند، اما همانطور که خواهید خواند خواص ، فواید و مزایای سلامتی اش چشمگیر است.

حقایق تغذیه ای آب سیب زمینی:

به گزارش نمناک، آب سیب زمینی غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، ویتامین های مختلف B، کلسیم، آهن، فسفر، مس و گوگرد، است.اکثر مواد مغذی در پوست سیب زمینی قرار دارند، بنابراین مهم است که هنگام تهیه آبش در خانه، پوستش را نگیرید.

آب سیب زمینی به دلیل وجود بسیاری از مواد مغذی فواید زیادی دارد و تاثیرات چشمگیر سلامت آب سیب زمینی شامل جلوگیری از پیری، کمک به هضم، بهبود زخم، حمایت از کبد، بهبود گردش خون، تنظیم تولید هورمون، و غیره است.

آب سیب زمینی مانع از پیری می شود:

تحقیقات نشان داده است که آب سیب زمینی می تواند پوست را مرطوب کرده و آنتی اکسیدان ها را به سطح پوست منتقل کند، که می تواند به کاهش چین و چروک و لکه های سنی کمک کند، در حالی که از عفونت های التهابی و پوست محافظت می کند.

تقویت سطح انرژی با آب سیب زمینی :

آب سیب زمینی یک تقویت کننده انرژی عالی است، زیرا قندهای طبیعی موجود در این آب، اشکال آسان انرژی هستند.علاوه بر این، آب سیب زمینی دارای سطح بالایی از تیامین است، که می تواند توانایی بدن برای تجزیه کربوهیدرات ها را به انرژی قابل استفاده افزایش دهد.

آب سیب زمینی برای بهبود هضم:

محتوای نشاسته آب سیب زمینی با تعدادی از مشکلات گوارشی مرتبط است و می تواند باعث التهاب در روده و تسکین هضم شود و علائم یبوست، التهاب، گرفتگی و سوء هاضمه را از بین می برد.

درمان زخم با آب سیب زمینی:

آب سیب زمینی خواص آنتی اسیدهای شناخته شده و PH قلیایی دارد ؛ این می تواند اسیدیته را در روده شما متعادل کند و به درمان و پیشگیری از زخم معده کمک می کند.می تواند یک لایه محافظ در معده را ایجاد کند تا درد و ناراحتی این مشکلات شایع را از بین ببرد.

آب سیب زمینی برای سم زدایی کبد و کیسه صفرا:

آب سیب زمینی یکی از ارزان ترین روش ها برای پاک سازی کبد و کیسه صفرا است ، ژاپنی ها از این آب برای درمان هپاتیت استفاده می کنند.

بهبود سلامت قلبی با آب سیب زمینی:

مقدار قابل توجهی از پتاسیم در یک لیوان آب سیب زمینی وجود دارد، بیش از 50% مصرف روزانه شما.این بدان معنی است که روز خود را با یک لیوان از این آب شروع کنید که باعث کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی شما می شود و همچنین باعث کاهش تنش در رگ های خونی و عروق، و در نتیجه فشار خون می شود. این نیز خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی را کاهش می دهد.

درمان برای میگرن با آب سیب زمینی :

گفته شده است که سیب زمینی خام و آبش قرن هاست که در پزشکی سنتی اروپا استفاده می شود.یک تکه از سیب زمینی یا آب سیب زمینی را روی پیشانی و گیجگاه خود برای بهبود درد، استرس و حتی میگرن قرار دهید.

کمک به درمان بیماری کلیه با آب سیب زمینی:

مصرف منظم آب سیب زمینی با عملکرد بهتر کلیه و کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه همراه است. تحقیقات زیادی در این زمینه گزارش نشده است، اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که درمان با آب سیب زمینی برای آنها کار می کند.

آب سیب زمینی برای درمان سیاتیک:

سیاتیک با درد ناشی از ناحیه کمری مشخص می شود و به پاها می رسد. درمان های خانگی به خوبی برای درمان سیاتیک کار می کنند و گفته می شود یکی از موثرترین داروها، آب سیب زمینی است.آب سیب زمینی باعث تحریک عصب می شود و به حرکت پاها کمک می کند. نصف فنجان آب سیب زمینی خام را حداقل دو بار در روز برای از بین بردن درد بنوشید.

درمان نقرس از خواص آب سیب زمینی :

نقرس یک نوع آرتریت است که به علت تخریب اسید اوریک اضافی ناشی از التهاب و تورم در مفاصل است.آب سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود تا اسید اوریک بیش از حد از مفاصل خنثی شود. این باعث می شود آب سیب زمینی یکی از بهترین درمان های طبیعی برای نقرس و درد همراه با آرتریت باشد.

آب سیب زمینی برای جلوگیری از بیماری قلبی عروقی:

آب سیب زمینی حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که قلب را از انسداد شریان ها و توقف قلب محافظت می کند و از این رو سلامت قلب را بهبود می دهد.

کمک آب سیب زمینی به کاهش وزن:

مردم اشتباه تصور می کنند که مصرف سیب زمینی باعث افزایش وزن می شود با این حال، تحقیقات نشان داده اند که سیب زمینی واقعا به کاهش وزن کمک می کنند. آب سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به افزایش متابولیسم کمک می کند.نوشیدن آب سیب زمینی پس از غذا باعث توقف هورمونهای گرسنگی (گرلین و لپتین) می شود که مانع از گرسنگی و باعث کاهش وزن می شود.

تقویت ایمنی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تقویت ایمنی توسط تحریک تولید گلبول های سفید می شود.دیگر آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ایمنی باعث محافظت در برابر بیماری مزمن و کاهش استرس اکسیداتیو نیز می شوند.

بهبود سریع زخم از مزایای آب سیب زمینی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تحریک تولید کلاژن می شود و به نوبه خود سرعت بهبود زخم ها را افزایش می دهد.

بهبود گردش خون با آب سیب زمینی:

نیاسین یکی دیگر از اعضای خانواده B است که در سطوح بالای در آب سیب زمینی یافت می شود.این ویتامین می تواند گردش خون را تحریک کند، که باعث بهبود اکسیژن رسانی در قسمت های مختلف بدن، همراه با تحویل مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم و عملکرد طبیعی می شود.

بهبود تولید هورمون با آب سیب زمینی:

مصرف منظم آب سیب زمینی ممکن است به بهبود سطح هورمون های جنسی و استرس کمک کند.

آب سیب زمینی برای سرطان:

آب سیب زمینی سالهاست برای جلوگیری یا درمان سرطان مورد استفاده می گیرد.از راهبان بودایی تا اعضای بسیاری از افراد انجمن علمی ژاپنی، اثبات اینکه آب سیب زمینی می تواند مانع تشکیل تومور شود، در حال رشد است. برخی از مواد فعال آب سیب زمینی می توانند در غلظت های زیادی وجود داشته باشند و برای کاهش اندازه تومور استفاده می شوند.

چگونه می توان آب سیب زمینی را تهیه کرد:

آب سیب زمینی نیاز به زور و تلاش کمی بیشتر از بسیاری از سبزیجات و میوه ها دارد، اما آبش واقعا ارزش فشارها را دارد ، پوستش را نگیرید تا مقدار بیشتری مواد مغذی را دریافت کنید.

عوارض جانبی آب سیب زمینی:

با وجود تمام مزایای سلامتش قابل توجه اش، آب سیب زمینی می تواند برخی از عوارض جانبی منفی، از جمله پریشانی دستگاه گوارش و یا افزایش سطح قند خون را به همراه داشته باشد با این حال، این عوارض جانبی به طور کلی در افرادی دیده می شود که آب سیب زمینی را نادرست تهیه می کنند یا زیاد می نوشند.به طور کلی، هیچ عوارض جانبی منفی برای نوشیدن این آب وجود ندارد.

عوارض آب سیب زمینی برای دیابت:

آب سیب زمینی سطح قندهای طبیعی را بالا می برد، که می تواند برای افراد مبتلا به قند خون، مانند افراد دیابتی خطرناک باشد. مصرفش باید در افراد درشت باشند، اما بیماران دیابتی باید به خصوص در مورد کیفیت گلوکز این آب بررسی کنند.

عوارض آب سیب زمینی برای مشکلات مربوط به معده:

تهیه این آب با سیب زمینی مناسب نکته اش است، به این معنی که در انتخاب سیب زمینی دقت کنید، هیچ خال یا ریشه ای مباید وجود داشته باشد. سموم خاصی در ریشه های سبز تازه سیب زمینی وجود دارد که می تواند باعث اسهال، ناراحتی های معده و حالت تهوع شود، بنابراین فقط باید سیب زمینی تمیز و تازه را استفاده کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان