Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات دانشگاهی افغانستان و یکی از سخنگویان طالبان می‌گویند، ممنوعیت تحصیل دختران در مقطع دبیرستان، به معنای ممنوعیت تحصیل زنان افغان در دانشگاه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، دختران افغان که تقریبا یک سال حق تحصیل در مقطع دبیرستان را نداشته‌اند، دیگر مدارک لازم برای ثبت نام در تحصیلات عالی و همچنین توانایی و دانش کافی برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولوی احمد تقی، یکی از سخنگویان وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: اگر دختران افغان از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشوند، به صورت طبیعی دیگر دانشجوی دختر جدیدی در دانشگاه‌ها نخواهیم داشت. اما امیدوارم وزارت آموزش و پرورش سیاست مناسبی اتخاذ کرده و مدارس را بازگشایی کند؛ زیرا ما دریافته‌ایم که این مسئله‌ مهمی بوده و ممنوعیت تحصیل دختران موقتی است.

اما یک منبع که با رهبران طالبان ارتباط دارد، گفت حتی اگر موانع بر سر راه دختران برای تحصیل در مقاطع بالا برداشته شود، مقامات طالبان در این فکر هستند که رشته‌های تحصیلی مجاز برای دختران را به رشته‌های بهداشتی و آموزشی محدود کنند.

طبیعی است که اگر دختران افغان از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشوند، نمی‌توانند در کنکور افغانستان شرکت کنند و در نتیجه، از تحصیل در دانشگاه نیز محروم خواهند بود.

سال گذشته طالبان تمامی دختران کلاس دوازدهم افغانستان را بدون نیاز به حضور در کلاس‌ها، فارغ‌التحصیل کرد تا اگر روزی مجددا در این کشور کنکور برگزار شد، آن‌ها بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

اما طالبان از زمانی که روی کار آمده، هنوز تاریخی برای برگزاری آزمون ورودی دانشگاه اعلام نکرده است.

در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۲، پسران افغان که از کلاس‌های آموزشی بهره‌مند بوده‌اند، بار دیگر در آزمون فارغ‌التحصیلی کلاس دوازدهم شرکت خواهند کرد. اما سرنوشت دختران هنوز مشخص نیست. برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که طالبان مانند سال گذشته، همه دختران را بدون نیاز به شرکت در آزمون‌های پایان ترم، فارغ‌التحصیل کند. اما حتی اگر این اتفاق بیافتد، باز هم دختران افغانستان مسیر سخت‌تری برای ورود به دانشگاه‌ها خواهند داشت، زیرا از کلاس‌ها دور بوده و دانش کافی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه را ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ممنوعیت تحصیل دختران افغان فارغ التحصیل کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۲۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از تارکین و بازماندگان از تحصیل ابتدایی آذربایجان‌غربی جذب شدند

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: حدود ۵۰ درصد از ترک تحصیل کنندگان و بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی در استان جذب شدند.

علی مطهری، ۱۰ اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود: در ۲.۵سال اخیر ۱۰۳۴ کلاس به تعداد کلاس‌های درس استان اضافه شده و برای رسیدن به میانگین کشوری در استان ۵ هزار کلاس درس نیاز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام در استان داریم که در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت خیرین و مولدسازی این کلاس‌ها را در سریعترین زمان به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه شاخص در هفته معلم برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: نواختن زنگ سپاس از معلم، اعزام ۴۵ معلم، مدیر، مشاور نمونه استانی به دیدار با مقام معظم رهبری، تجلیل ۲۰معلم نمونه و منتخب استانی، نشست صمیمی با بازنشستگان فرهنگی، نشست فرهنگیان با استانداران از جمله این برنامه‌ها هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه کمبود معلم یک مسئله کشوری است، اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید ۲۲۰۰نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی، ۱۰۰۰معلم از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جذب خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید میزان افزایش شهریه مدارس غیر دولتی حدود ۴۰درصد در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • نیمی از تارکین و بازماندگان از تحصیل ابتدایی آذربایجان‌غربی جذب شدند