Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: طی دو دهه اخیر استفاده از شیرخشک نسبت به دهه ۷۰ افزایش پیدا کرده این در حالیست که اگر برای خرید شیرخشک نیاز به نسخه پزشک باشد، مصرف آن کمتر می‌شود.

دکتر نصرالله پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با فواید شیر مادر اظهار کرد: ترکیبات شیر مادر بیشترین سازگاری را با گوارش و نیازهای نوزاد دارد و تغذیه‌ای منحصربفرد است به طوریکه هیچ شیری جایگزین آن نیست علاوه بر آن، شیر مادر علاوه بر فواید جسمی، از نظر عاطفی و روحی نیز نیازهای نوزاد را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: زمانی‌که جنین در شکم مادر است و ۹ ماه صدای قلب مادر را می‌شنود به آن محیط عادت کرده واحساس امنیت می‌کند به همین علت از زمان جنینی، محیط امن و ناامن را تشخیص می‌دهد بنابراین اگر مادر دچار استرس یا ناراحتی باشد جنین متوجه می‌شود و روی رشد هیجانی او تأ‌ثیر می‌گذارد و وقتی متولد می‌شود از بدو تولد در آغوش مادر احساس امنیت می‌کند.

پزشکی با اشاره به اینکه در زمان شیر خوردن نوزاد با پوست مادر برقرار می‌کند و رابطه عاطفی بینشان برقرار می‌شود، افزود: نوزادی که شیرخشک می‌خورد تماس عاطفی کاملی با مادر برقرار نمی‌کند و فقط جسم خارجی و غیرطبیعی را حس می‌کند.

وی ادامه داد: مکانیزم سینه مادر با شیشه شیر تفاوت دارد به طوریکه نوزاد برای از تغذیه شیر مادر باید سینه را با قدرت مک بزند واین کار باعث می‌شود فک و عضلات صورت نوزاد استحکام پیدا کند اما خوردن شیر از شیشه شیر آن تلاش را نمی‌خواهد و با کوچک‌ترین فشاری شیر وارد حلق نوزاد می‌شود.

این متخصص کودکان و نوزادان با اشاره به اینکه فقط زمانی شیر دادن به نوزاد منع می‌شود که مادر از داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: اساساً در خلقت وجود ندارد که شیرمادر تلخ باشد و نوزاد نخورد اما وقتی به هر علتی به عنوان کمکی شیرخشک یا آب قند و آبنات به نوزاد بدهند کم کم تمایلش به شیر مادر کم می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه شیرخشک از شیر مادر خوشمزه‌تر است، گاهی نوزاد با خوردن شیرخشک دیگر تمایلی به خوردن شیرمادر از خود نشان نمی‌دهد.

پزشکی در ادامه اظهار کرد: به علت افزایش باورهای غلط و ندادن مرخصی به مادر و عوامل مختلف دیگر طی دو دهه اخیر استفاده از شیرخشک نسبت به دهه ۷۰ افزایش پیدا کرده این در حالیست که اگر برای خرید شیرخشک نیاز به نسخه پزشک باشد، مصرف آن کمتر می‌شود.

وی یادآور شد: شیرمادر دارای یکسری آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی است که سازگاری بسیار زیادی با گوارش نوزاد دارد و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند تا شش ماه اصلاً دچار اسهال و عفونت گوش میانی نمی‌شوند.

این متخصص کودکان افزود: همچنین این نوزادان در سال اول بسیار کم بیمار شده و کمتر به بیماری‌های نظیر بیماری ‌های تنفسی، گوارشی و عفونی مبتلا می‌شوند که این نوع بیماری‌ها در شیرخشک‌خواران بیشتر به چشم می‌خورد و بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه نوزادانی که شیرمادر می‌خورند، حتی در بزرگسالی کمتر دچار بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت و افزایش فشارخون می‌شوند، در رابطه با بارداری مادران شیرده دارای کودک زیر دو سال تصریح کرد: بعضی از همکاران می‌گویند در این شرایط باید از چهار ماهگی به بعد شیردهی به نوزاد قطع شود چراکه جنین در حال رشد و شکل‌گیری استخوان‌هایش است و نیاز به کلسیم دارد.

پزشکی اظهار کرد: اگر مادر بتواند هم کلسیم مورد نیاز جنین و هم کلسیم مورد نیاز شیرخوارش را تأمین کند دادن شیر به نوزاد منعی ندارد، به هر حال در این مورد بهتر است مادران با پزشک خود مشورت کنند.

وی درباره اینکه مادران دارای نوزاد دوقلو و یا چند قلو امکان شیردهی به نوزادانشان را دارند یا باید از شیرخشک استفاده کنند؟ گفت: در رابطه با دوقلوها و چندقلوها نیاز به استفاده از شیرخشک نیست و شیر مادر به اندازه کافی در مادران جوان و سالم وجود دارد.

این متخصص کودکان در پایان بیان کرد: هیچ رابطه‌ای بین زردی نوزاد و شیرمادر وجود ندارد و در صورتی‌که نوزاد زردی داشته باشد نیازی به قطع شیر مادر نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شیرمادر کودک شير خشك تغذيه استفاده از شیرخشک متخصص کودکان شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر آمار‌های اعلامی قبل از سیاست افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، بخشی از مرغ مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شد و به رغم آنکه تا چندماه پیش واردکننده مرغ از ترکیه بودیم، اما از اسفندماه به صادرکننده این محصول پروتئینی تبدیل شدیم.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه به رغم افزایش سرانه مصرف مرغ ناشی از نوسانات قیمت گوشت قرمز حداکثر ۲ میلیون تن مرغ مورد نیاز است که این امر بدان معناست که به شرط تامین زیرساخت‌های لازم و حذف قیمت گذاری دستوری، امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد که با احتساب نرخ ۲.۲ تا ۲.۳ دلار هرکیلو مرغ صادراتی، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می‌شود.

طبق آمار‌های اعلامی در آذرماه ۱۴۱ میلیون قطعه، دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه، بهمن بیش از ۱۵۱ میلیون و اسفند ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که با عرضه مرغ‌های جوجه ریزی بهمن ماه در ایام نوروز و ماه رمضان نیاز است که مازاد تولید از سطح بازار جمع آوری شود تا مرغداران متحمل زیان نشوند.

بنابر اذعان مسئولان صادرات مرغ بعداز سال‌ها به عراق انجام شد، این درحالی است که تا ۸ ماه گذشته واردکننده مرغ بودیم؛ لذا اگر مجموع ظرفیت نصب شده ۳ میلیون تن مرغ در کشور بکار گرفته شود، میزان صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • بر طرف شدن مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای در مشهد
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد