Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت:ایران قابلیت تولید دارو از پلاسما را دارد، اما امکان ذخیره سازی پلاسما وجود ندارد، بر همین اساس تصمیم به ساخت سردخانه با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر در استان گرفته شده است البته استان ظرفیت تولید ۱۰ هزار لیتر را دارد و باقی در اختیار سایر استان ها قرار می گیرد.

دکتر ریتا ظهیری یازدهم مردادماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه انتقال خون استان مرکزی به عنوان بخشی از سیستم بهداشت و درمان استان به خوبی پیشرفت نداشته است، اظهار کرد: به زودی ۴۸۰ تخت تروما در بیمارستان ولیعصر عج اراک وارد مدار می شود، همچنین فاز سوم بیمارستان آیت الله خوانساری به پیشرفتی ۷۰ درصدی رسیده است و با ظرفیت بیش از ۸۰ تخت شروع به کار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در همین لحظه نیمی از فرآورده های خونی استان در بیمارستان آیت الله خوانساری استفاده می شود، افزود: مسلما با بهره برداری از این بیمارستان نیاز به فرآروده های خونی در استان بالا می رود، همچنین در ساوه بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی نیز به زودی افتتاح می شود و در اراک در کنار بیمارستان آیت الله طالقانی، بیمارستان مرحوم سینا آشتیانی در حال ساخت است، در زرندیه و خمین نیز بیمارستان ها در آستانه افتتاح هستند و مسلما این وضعیت نیاز به فرآورده های خونی را بالا می برد.

ظهیری تصریح کرد: در کنار این افزایش زیرساخت، جراحی های جدید در استان به زودی فعال می شود، همچنین استان مرکزی در شاهراه ارتباطی و ترددی کشور واقع است و میانگین تصادفات بالاست که این شرایط نیاز استان به خون را بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت های سلامت در استان رخ داده است، اما زیرساخت های انتقال خون به موازات این اتفاقات رشد نکرده است، گفت: فقط در اراک و ساوه پایگاه خونگیری فعال است. از سال ۱۳۸۲ تاکنون در اراک یک مرکز هم اضافه نشده است، در حالی که شرایط مرکز استان خاصه به دلیل وجود بیمارستان آیت الله خوانساری، لزوم وجود مراکز خونگیری را گواهی می دهد، اما این امر میسر نشده است و امروز نیازمند توسعه این مراکز هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: در سال گذشته ۹۷ هزار و ۸۳۳ واحد فرآورده خونی در استان تولید و توزیع شده است و پیش بینی می شود در سال های آتی با توجه به پیشرفت و توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی نیاز به خون به دو برابر رقم مذکور برسد و این امر نیازمند دو برابر شدن زیرساخت های انتقال خون استان است.

وی اضافه کرد:  پروژه ساخت پایگاه دوم انتقال خون شهرستان اراک در دولت مطرح شده و توسط دولت نیز به تصویب رسیده است، البته هنوز ابلاغ نشده است، همچنین برای ساخت پایگاه انتقال خون خمین نیز سازمان برنامه و بودجه اعتباری در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار می دهد که پس از ساخت، به انتقال خون استان تحویل می شود.

ظهیری تاکید کرد: پیش بینی می شود در زون خمین نیاز شهرستان خمین، محلات و دلیجان، در زون ساوه نیاز ساوه و زرندیه و در اراک با توجه به وجود دو پایگاه نیاز شش شهرستان دیگر استان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۴ هزار و ۱۲۹ نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند اما ۳۶ هزار و ۷۰۱ نفر موفق به اهدای خون شدند و این رقم در چهار ماهه نخست امسال به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است، گفت: پایگاه شهرستان اراک، مجوز ارسال پلاسما از سازمان جهانی بهداشت دارد و این مهم نشان می دهد که چرخه فرآوری خون تا توزیع آن، کاملا استاندارد و سلامت است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: رنج سنی ۳۲ درصد از اهداکنندگان خون در استان، ۳۵ تا ۴۵ سال است. اقبال جوانان به اهدا پایین است، در کشور ۱۷ درصد اهداکنندگان زیر ۲۵ سال هستند در حالی که این رقم در استان مرکزی کمتر از ۷ درصد است، استان مرکزی حدود ۲۰ هزار اهداکننده مستمر دارد که متاسفانه در حال پیر شدن هستند و باید این ظرفیت ارزشمند را با جوانسازی اهداکنندگان حفظ کرد و باید برای جذب جوانان فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به پایین بودن اقبال و تمایل زنان به اهدای خون، گفت: در دوران دفاع مقدس ۵۰ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می گرفت، اما این رقم در حال حاضر به ۶.۲ درصد رسیده است و نتوانستیم نیمی از جمعیت استان را برای اهدا جذب کنیم.

ظهیری بیان کرد: در چهار ماهه امسال، ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر برای اهدا مراجعه کرده اند، اما از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر واجد شرایط اهدا شناسایی شده اند، اما از این تعداد ۷۷۵ نفر خانم بودند و جمعیت زنان را به لحاظ عملی در اهدای خون از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گروه های خونی در ایران دارای RH مثبت هستند، بیشترین گروه خونی را o مثبت و کمترین را AB منفی دانست و گفت: پنجشنبه پیش با تصادفات دو اتوبوس در جاده های استان، بیمارستان ولیعصر حدود ۶۵ نفر را در اورژانس پذیرش کرد و این امر نیاز خونی را به شدت افزایش داد. چنین شرایطی را باید به درستی مدیریت کرد تا دچار کمبود نشویم، هر چند که مدیریت ذخایر خونی نیز کار دشواری است. خوشبختانه در استان مرکزی ضایعات خون نداریم.

ظهیری با بیان اینکه در چهار ماهه ابتدایی امسال، ۳۷۸۳ واحد خون به نقاط دیگر کشور ارسال شده است، گفت: ۶۰۰ واحد را به زاهدان و ۳۱۸۳ واحد را به تهران ارسال کردیم.

وی اضافه کرد: ذخیره خونی استان در حال حاضر هفت روز است، کف ذخیره خونی سبز، هشت روز است و در حال حاضر وضعیت آبی در استان حاکم است، در گروه های خونی منفی، کمی محدودیت داریم و نگرانی هایی در این راستا وجود دارد، ولی به همه گروه های خونی نیاز داریم و به گروه های منفی، بیشتر نیاز است.

ظهیری در خصوص احداث سردخانه پلاسما در استان بیان کرد: این سردخانه یک مرکز استراتژیک است و جایگاه ملی دارد. هیچ استانی امکان ذخیره سازی پلاسما را ندارد و اگر ذخیره شود قابلیت نگهداری آن برای دو سال نیز مهیا می شود. قرار بر این است که در چند نقطه کشور این سردخانه ساخته شود. ایران قابلیت تولید دارو از پلاسما را دارد، اما امکان ذخیره سازی پلاسما وجود ندارد، بر همین اساس تصمیم به ساخت سردخانه با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر در استان گرفته شده است البته استان ظرفیت تولید ۱۰ هزار لیتر را دارد و باقی در اختیار سایر استان ها قرار می گیرد. پروژه منطقه ای است و اعتبارات مقدماتی به واسطه سفر ریاست جمهوری تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم نذر خون را فقط به روزهای عاشورا و تاسوعا محدود نکنند، افزود: در روزهای عاشورا و تاسوعا پایگاه های اهدای خون در پایگاه اراک و ساوه از ۸ صبح تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ فعال خواهند بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان انتقال خون استان مرکزی انتقال خون استان مرکزی بیمارستان آیت الله هزار لیتر اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ساخت هزار و ۶۸۰ واحدمسکونی به همت قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) در زمینی به مساحت  ۳۶ هکتار در مراغه آغاز شد.

 دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: ساخت دومیلیون واحد مسکونی در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده و ۵۰۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

 اکبری افزود: دولت با تمام مشکلات مصمم به ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور است و تا پایان دولت به ۴ میلیون خواهد رسید.

وی اضافه کرد: همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی ساخت ۱۰ هزار واحد از امروز در استان آغاز شده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مراغه تاکید کرد و افزود: امسال سال ساخت و بهره برداری از واحد‌های نهضت ملی مسکن در کشور است.

امام جمعه مراغه در این مراسم گفت: مسکن نیاز اساسی جوان برای ازدواج است.

حجت الاسلام والمسلیمن پورمحمدی افزود: اقدام دولت برای تامین مسکن بویژه برای جوانان جای قدردانی دارد.

وی اضافه کرد: مسکن مهمترین وسیله برای ترغیب جوانان به ازدواج است.

فرماندار مراغه گفت: چهار طرح ملی مسکن در سه نقطه شهر مراغه برای تامین مسکن جوانان در حال ساخت است.

مینویی افزود: تامین مسکن برای جوانان در الویت برنامه‌های دولت است.

گفتنی است ۲۰ هزار نفر در مراغه برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

دیگر خبرها

  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • ‌ساخت زورخانه بزرگ مرکزی شیراز
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون