Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سورنا ستاری در نشست هم‌اندیشی رییس و مسئولان بنیاد ملی نخبگان با رییس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت گسترش دامنه حمایتی از استعدادهای برتر و نخبگان و لزوم افزایش همکاری و همراهی مجلس شورای اسلامی با بنیاد ملی نخبگان، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار مناسب نیروی انسانی مستعد، نخبگان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری، افزایش ظرفیت‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان به کمک مجلس شورای اسلامی، می‌تواند زمینه ساز شکوفایی استعدادهای برتر، جذب و ماندگاری نخبگان و اشتغال دانش‌بنیان و خلاق باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تأکید بر ضرورت توسعه سیطره و دامنه اثرگذاری و بستر حمایتی بنیاد، ادامه داد: باید سیاست های نخبگانی روزآمد شود و متناسب با نیاز جامعه و ظرفیت های نخبگانی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد تناسب میان بودجه‌ها و مأموریت‌های بنیاد ملی نخبگان به کمک مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه فعلی بنیاد با توجه به اهمیت بالای نخبگان و استعدادهای برتر، متناسب با ماموریت ها و ظرفیت های این حوزه نبوده و برای پوشش بخشی از ظرفیت‌های نخبگانی کشور، لازم است سهم درخور توجه به بنیاد اختصاص پیدا کند.

ستاری با بیان اینکه، به طور میانگین سالانه ۴ هزار استعداد برتر تحت پوشش حمایت های بنیاد قرار می گیرند، افزود: این درحالی است که ظرفیت نخبگانی و نیروی انسانی دانش آموخته و مستعد کشور بسیار بیش از این میزان است.

افزایش دایره و گستره نخبگانی
ستاری با بیان اینکه مطابق با رویکرد سند راهبردی کشور در امور نخبگان، باید در حوزه نخبگان از «عالی محدود به سمت خوب گسترده» حرکت کنیم، افزود: با توجه به ظرفیت نیروی انسانی، ضروری است بنیاد در راستای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشور، ضمن افزایش دایره و گستره نخبگانی در سایر حوزه‌ها چون مدیریت، کارآفرینی، صنعتی، فناور و ... نسبت به شناسایی تعداد بیشتری از مستعدان برتر اقدام کند.

وی گفت: در این صورت بنیاد ملی نخبگان می تواند دست کم ۳-۲ درصد جامعه دانشگاهی کشور را تحت پوشش تسهیلات توانمندسازی خود قرار دهد که البته تحقق این مهم در گرو افزایش منابع بنیاد ملی نخبگان است و لازم است این امر با همراهی دستگاه قانون‌گذار و حمایت بیش از پیش دولت از بنیاد رنگ عمل به خود بگیرد.

در این صورت بنیاد ملی نخبگان می تواند دست کم ۳-۲ درصد جامعه دانشگاهی کشور را تحت پوشش تسهیلات توانمندسازی خود قرار دهد که البته تحقق این مهم در گرو افزایش منابع بنیاد ملی نخبگان است و لازم است این امر با همراهی دستگاه قانون‌گذار و حمایت بیش از پیش دولت از بنیاد رنگ عمل به خود بگیرد.

مسکن و اشتغال، دو عامل مهم در مهاجرت نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، حل موضوعاتی مانند اشتغال نخبگی، مسکن، هویت‌سازی ملی و جلوگیری از سیاه‌نمایی رسانه ‎ای، سبب افت چشمگیر مهاجرت نخبگانی خواهد شد.

ناصر باقری‌مقدم با اشاره به لزوم هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های مختلف کشور در موضوع نخبگان، افزود: در سند راهبردی کشور در امور نخبگان برای ۴۴ دستگاه‌ کشور در حوزه نخبگان و برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، مسئولیت تعریف شده است.

وی ادامه داد: در این بین البته برخی از دستگاه‌ها مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل نوع ماموریت‌های تفویض شده، نقش و تاثیرگذاری بالاتری دارند.
 

لزوم تثبیت جایگاه بنیاد ملی نخبگان ‌در سیستم اداری کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تاکید بر ضرورت تثبیت جایگاه این بنیاد در سیستم اداری کشور  و لزوم افزایش بودجه مصوب آن گفت: بنیاد ملی نخبگان برای اجرای برنامه‌های خود با کسری بودجه مواجه است که امیدواریم این مهم با همکاری مجلس شورای اسلامی حل شود.

باقری مقدم تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حل دو موضوع اشغال نخبگی و مسکن سبب افت چشمگیر مهاجرت نخبگانی خواهد شد، همچنین هویت‌سازی ملی و جلوگیری از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای از دیگر اقدامات تاثیرگذار در بحث نگهداشت نخبگان است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت قوه مقننه از اقدامات بنیاد از مرحله استعدادیابی تا حمایت و توانمندسازی، گفت: ما در یک نبرد علمی با سایر کشورها هستیم، از این رو باید زمینه های لازم فراهم شود تا در این نبرد نابرابر، جذب نخبه ها و استعدادهای برتر که مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی کشورمان هستند در بالاترین سطح در کشور صورت گیرد.

اعلام آمادگی دانشگاه‌ها برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان در ساخت شهرک نخبگان
باقری اقدم در ادامه همچنین با اشاره به مسئله مهاجرت نخبگان کشور،  دو عامل مسکن و اشتغال را از مهمترین دلائل اصلی این چالش دانست و گفت: البته موضوع مسکن در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل قیمت بالای آن، چالش بزرگتری محسوب می‌شود.

وی افزود: در این موضوع، بنیاد ملی نخبگان طبق توافق‌نامه‌ای که اخیراً منعقد کرده، تلاش دارد در قالب همکاری با دانشگاه‌ها این معضل را حل کند، به طوری که در این روند، زمین از سوی دانشگاه‌ها و هزینه ساخت با کمک منابع، اعتبارات و تسهیلات دولتی و عمومی از سوی بنیاد ملی نخبگان تامین می‌شود تا در نهایت مسکن‌های ساخته‌شده در قالب اجاره به شرط تملیک ۱۵ ساله، به اساتید دانشگاهی، نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شود.

معاون بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در همین مدت اندک نیز دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، مشهد، اصفهان و یزد آمادگی خود را برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده‌اند.

باقری‌مقدم در ادامه با اشاره به لزوم اشتغال نخبگی، افزود: در حال حاضر ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که ظرفیت اشتغال خوبی را در این مدت ایجاد کرده‌اند، اما در کنار آن نیاز بود که دولت در یک فرایند ویژه، مسیر استخدام این افراد را در دستگاه‌های اجرایی ایجاد کند.

وی افزود: بر همین اساس و بعد از مصوبه دولت و ابلاغ آن توسط شخص رییس جمهور، فرایند آغاز شد تا بعد از یک آزمون استخدامی ویژه نخبگان، این افراد از ابتدای مهر ماه بتوانند در مشاغل نخبگی، استخدام شوند. اگر این مصوبه در برنامه هفتم به صورت قانون دیده شود، می‌توان در ذیل آن سالانه ۲ هزار نخبه دانشگاهی را در دولت استخدام کرد.


ساخت مسکن برای نخبگان یک برنامه میان‌مدت است
رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست با اشاره به مشکل مسکن نخبگان، گفت: افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ سبب شده برخی از نخبگان برای تهیه مسکن، رهن یا اجاره به حاشیه شهرها رفته و از شهر فاصله بگیرند.
 

رسول جلیلی افزود: ساخت مسکن برای نخبگان یک برنامه میان‌مدت است، اما تا اجرایی شدن این برنامه، نیاز است در قالب استادسرا،‌ مشکل مسکن نخبگان را تا زمان تحویل مسکن‌های اجاره به شرط تملیک رفع کرد.

وی ادامه داد: حدود یک هکتار زمین در منطقه شهرک دانشگاه شریف در ورآورد که دسترسی مناسبی به بزرگراه‌های شهید خرازی، شهید اردستانی و شهید همدانی دارد، برای ساخت مسکن توسط بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده که طبق برآوردهای اولیه می‌توان حدود ۵۰۰ مسکن در آن ساخت.

پیگیری رویکرد حل مسائل واقعی کشور توسط نخبگان در بنیاد ملی نخبگان
معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان  نیز در این نشست به پیگیری رویکرد حل مسائل واقعی کشور توسط نخبگان در طرح هسته‌های دانشجویی مسئله‌محور (طرح شهید احمدی روشن) اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان در حوزه دانشجویی تلاش دارد با اجرای طرح شهید احمدی روشن که امسال به ۴۰۰ هسته افزایش یافته، ضمن توانمندسازی مستعدان، بخشی از مشکلات استانی و منطقه‌ای را رفع کند.
 

سید محمدصادق موحد گفت: در این برنامه جمعی از اساتید در یک فرآیند دقیق انتخاب می شوند و هسته‌های دانشجویی برای حل مسائل را شکل می‌دهند. علاوه بر آن، در قالب طرح شهید وزوایی نیز در سال جاری بیش از ۴هزار دانشجو و ۴۰۰ طلبه در مسیر توانمندسازی قرار خواهند گرفت و همچنین راه اندازی مجمع خیرین نخبه‌پرور در هر استان با محوریت بنیادهای نخبگان استانی دنبال می‌شود.

هسته‌های مسئله‌محور استادیاران جوان شکل می‌گیرد/ تشکیل اتاق فکر نخبگانی در بیت رهبری

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز اظهار داشت: برخی از چالش‌های اصلی کشور چند بعدی هستند و حل آنها نیازمند سطح بالایی از تخصص و دانش است. به همین دلیل این بنیاد تلاش دارد در قالب ۱۰۰ هسته نخبگانی متشکل از حدود هزار استادیار جوان، مسائل چندبعدی کشور را نیز که نیاز به تخصص‌های متنوع دارد، در قالب سیاست‌نامه رفع کند.

عباس ابراهیمی  افزود: علاوه بر آن، بنیاد ملی نخبگان در تلاش است با ایجاد اتاق‌ فکر و اتاق مشورتی، زمینه را برای تزریق تفکر نخبگانی فراهم کند. برای شروع، این اتاق‌ فکرها در حوزه‌های اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ و سیاست خارجی در بیت رهبری نیز تشکیل شده است که نتایج آن در دیدار رهبری معظم انقلاب با کارگزاران در شهریورماه ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کرسی‌های مسئله‌شناسی با همکاری بنیادهای نخبگان استانی نیز یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی برای ماموریت‌های علمی جهت‌دار در قالب فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در نظر گرفته است. در این روند، نخبه‌ای که برای حل یک مسئله مشخص در دستگاه حاکمیتی یا بنگاه اقتصادی مشخص قصد گذراندن فرصت مطالعاتی در یک دانشگاه تخصصی را دارد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: در کنار این موارد، دوره پسادکتری صنعتی برای حل مشکلات صنعت در بخش‌های مختلف و همچنین حمایت ویژه از علوم انسانی و علوم پایه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در دستورکار بنیاد ملی نخبگان در سال جاری قرار دارد.

مجلس با تمام ظرفیت از برنامه‌های بنیاد در راستای حفظ سرمایه‌های انسانی نخبه حمایت می‌کند
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با مثبت ارزیابی کردن اقدامات و برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان به خصوص در بحث طرح هسته‌های مسئله محور(طرح شهید احمدی روشن)، ساخت مسکن نخبگان و ایجاد اشتغال نخبگانی در دستگاه‌های اجرایی کشور، برای همکاری و تعامل مجلس با دولت در این بخش‌ها اعلام آمادگی کرد.

 


علیرضا منادی‌سفیدان با بیان اینکه مجلس با تمام ظرفیت خود از توسعه ظرفیت‌های نخبگانی کشور، حفظ و ماندگاری سرمایه‌های انسانی حمایت می‌کند، ادامه داد: کمیسیون امسال سه راهبرد «مهارت»، «تصویب قانون آموزش عالی» و «بنیاد ملی نخبگان و توسعه فعالیت‌های این بنیاد» را مدنظر قرار داده که امید است از تمام ظرفیت موجود در مسیر تحقق اهداف تعیین شده استفاده کرده و با تداوم این جلسات به افزایش اثربخشی نخبگان و جامعه علمی کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به نقش راهبردی و کلیدی بنیاد ملی نخبگان در توسعه طرح های حمایتی و هدایتی استعدادهای برتر و دانش آموختگان گفت: طرح‌های استعدادیابی، مستعد پروری، جذب و هدایت نخبگان باید از مقاطع پایین دنبال شود و در این راستا نقش سیاستگذار و نظارتی بنیاد ملی نخبگان می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مجلس نیز در کنار این برنامه ها به توسعه بسترهای لازم برای حفظ و ماندگاری نیروی انسانی کمک می‌کند.

لزوم گسترش برنامه ملی شهاب
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به لزوم گسترش برنامه ملی شهاب، شناسایی مستعدان دانش‌آموزی را اقدامی ضروری توصیف کرد.

حسین عباس‌زاده امامی تصریح کرد: این شناسایی باید توسط آموزش و پروش، اما با حمایت بنیاد ملی نخبگان از سنین پایین انجام شود.

حمایت از نخبگان باید مطالبه عمومی و گفتمان غالب در کشور شود
محمدرضا احمدی یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از جامعه نخبگانی، اظهار داشت: حمایت از نخبگان باید به عنوان یک مطالبه عمومی و گفتمان غالب در کشور نهادینه شود تا همانگونه که در فوتبال هزینه می‌شود، هزینه برای حفظ و ماندگاری نخبگان در کشور نیز به عنوان امری بدیهی تلقی شود.

وی افزود: مسیر نخبگان باید به صورت مستمر تحت نظارت باشد تا افراد در تمام ساحت‌های نخبگانی، در تراز انقلاب اسلامی رشد کنند.

برچسب‌ها بنیاد ملی نخبگان سورنا ستاری نخبگان اشتغال پایدار مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان سورنا ستاری نخبگان بنیاد ملی نخبگان سورنا ستاری نخبگان اشتغال پایدار مسکن بنیاد ملی نخبگان مجلس شورای اسلامی استعدادهای برتر نیز در این نشست مهاجرت نخبگان کمیسیون آموزش نیروی انسانی دانشگاه ها ساخت مسکن برنامه ها دستگاه ها تحت پوشش طرح شهید بر ضرورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

هوش مصنوعی

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زبرسیستم ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه ها دعوت می کنیم که ای مرکز را تقویت کنند.

وی افزود : پیش بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم البته تحریم های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و حتی پول پرداخت کرده اند اما تحریم شده اند. امیدواریم دانشگاه ها GPU هایی را دارند برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.


پیش بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش بنیان ها در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه
یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، افزود: آنجایی که بحث کلان داده ها مطرح می شود یا بحث داده های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می شود، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.


ادامه دارد

دیگر خبرها

  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی