Web Analytics Made Easy - Statcounter

علل و علائم افت فشار کودکان + پیشگیری و درمان فشارخون پایین نوزاد باید به موقع تشخیص داده شود فشار خون طبیعی در نوزادان و کودکان فشار خون پایین (PICU CHART) فشار خون پایین ارتواستاتیک ( ORTHOSTATIC HYPOTENSION) فشارخون پایین عصبی گرفتن فشار خون علل فشار خون پایین در کودکان و نوزادان کم آبی نشانه‌های فشار خون پایین در کودکان و نوزادان عوارض جانبی تشخیص درمان فشار خون پایین در نوزادان چه زمانی باید با دکتر تماس گرفته شود؟ ارتباط سندرم مرگ ناگهانی کودک و فشار خون پایین در نوزادان چیست؟ علل و علائم افت فشار کودکان + پیشگیری و درمان

به گزارش اقتصاد آنلاین، اندازه گیری با فشار سیستولیک روی فشار دیاستولیک نوشته می‌شود، یا دو عددی جدا شده توسط یک اسلش بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشار خون نوزاد متناسب با وزن او هنگام تولد اندازه گیری می‌شود.

فشارخون پایین نوزاد باید به موقع تشخیص داده شود

فشار خون پایین یا فشار خون بالا بیماری است که در آن فشار خون پایین‌تر از حد طبیعی است. این بدان معنی است که قلب، مغز و سایر قسمت‌های بدن خون کافی را دریافت نمی‌کنند. فشار خون پایین در کودکان قابل درمان است، اما مهم است که علت آن مشخص شود تا درمان به درستی صورت پذیرد.

فشار خون طبیعی در نوزادان و کودکان

فشار خون نرمال نوزادان و کودکان مطابق زیر در محدوده مشخصی می باشد.

فشار خون پایین (PICU CHART)

سن Systolic Pressure (mmHg)

نوزادان تازه به دنیا آمده

نوزادان

کودکان 1 تا 10 سال

کودکان بیش از 10 سال

انواع فشار خون پایین

فشار خون پایین ارتواستاتیک ( ORTHOSTATIC HYPOTENSION)

فشارخون ارتواستاتیک نیز با عنوان افت فشار خون موضعی و همچنین  " سر گیجه" شناخته شده است. این حالت وضعیتی است که در کودکان و بزرگسالان معمول است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که یک فرد از حالت نشسته و یا دراز کشیده می‌خواهد بلند شود و اثر گرانش بر بدن باعث می‌شود حدود نیمی از یک لیتر خون از قسمت بالای بدن به قسمت پایین بدن منتقل شود. اگر فشار خون به اندازه کافی افتاده باشد، فرد احساس سبکی سر و علائم دیگری خواهد داشت. کلمه " ارتواستاتیک" به تغییر موقعیت بدن اشاره دارد و کلمه "hypotension" به معنای فشار خون پایین یا کاهش فشار خون است. هنگامی که یک فرد برای مدت طولانی نشسته است یا دراز کشیده، فشار خون و ضربان قلب تا حدودی پایین است زیرا آنها در حالت استراحت هستند. ممکن است برخی از خون در پاها جمع شده باشد، چون عضلات پاها ثابت هستند (زمانی که عضلات پا منقبض می‌شوند، برخی از مقدار خونی که در پا جمع شده است را به گردش خون بازمی‌گرداند)

فشارخون پایین عصبی

افت فشار خون ناشی از اعصاب با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود: رفلکس غش، سنکوپ نوروکاردیوژنیک، سنکوپ واسودپرسور، رفلکس وازو واگال و اختلال عملکرد خودکار. هیپوتانسیون عبارت رسمی پزشکی برای فشار خون پایین است و سنکوپ اصطلاحی است که برای غش کردن به کار می‌‎رود. افت فشار خون ناشی از اعصاب زمانی رخ می‌دهد که یک اختلال رفلکس غیر طبیعی بین قلب و مغز وجود دارد، که هر دو معمولا از لحاظ ساختاری طبیعی هستند.

گرفتن فشار خون

فشار خون کودک را می‌توان با استفاده از ستسکوپ (stethoscope )  و فشار خون دست اندازه‌گیری کرد. بازوی دست معمولا بهترین مکان برای اندازه‌گیری فشار خون در نوزاد است، مگر اینکه نوزاد دارای سرم داخل وریدی یا کاتتر باشد. استفاده از اندازه اشتباه دست، و یا میزان آسایش کودک می‌تواند اندازه‌گیری میزان فشار خون  را تحت تاثیر قرار دهد. یک بازوبندی که بیش از حد بزرگ است می‌تواند باعث کاهش کمی در دقت اندازه‌گیری شود؛ یک بازوبندی که خیلی کوچک است، اما‌ می‌تواند باعث خواندن نادرست فشار خون شود که به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

علل فشار خون پایین در کودکان و نوزادان

فشار خون پایین ممکن است به علت عوامل مختلفی مانند موارد زیر رخ دهد:

کم آبی

کم آبی لینک به کم آب شدن بدن نوزاد یک وضعیتی است که به دلیل عدم تعادل بین میزان مصرف آب کودک و میزان مایع ورودی به بدن به وجود می‌آید. ممکن است عارضه جانبی تب، لینک به تب و لرز  اسهال شدید، لینک به اسهال، و یا عرق کردن بیش از حد باشد. کاهش مایعات بدن باعث حجم خون می‌شود و باعث افت فشار خون در کودک می‌شود.

داروها

کم خونی

نارسایی آدرنال

تغییر در موقعیت

شوک

نشانه‌های فشار خون پایین در کودکان و نوزادان

علائم زیر معمولا با افت فشار خون همراه است:

سرگیجه لینک به سرگیجه نوزاد تار دیدن گیجی لتارژی لینک به لتارژی ضعف خواب آلودگی تهوع لینک به استفراغ نوزاد پوست سرد افسردگی لینک به افسردگی کودکان تشنگی ترس از نور عوارض جانبی

افت شدید فشار خون می‌تواند بدن شما را از اکسیژن رسانی مناسب به اندام‌های کودک باز دارد. این کار می‌تواند به قلب کودک شما آسیب جدی وارد کند و انواع بیماری‌های قلبی کودکان، مغز  بیماری‌های مغز و اعصاب، و دیگر ارگان‌ها را باعث شود. فشار خون پایین می‌تواند خطرناک باشد اگر به موقع درمان نشود. فشار خون پایین می‌تواند باعث تار دیدن یا سرگیجه شود که ممکن است باعث افتادن و آسیب می‌شود.

تشخیص

 پزشک متخصص اطفال سعی می‌کند علت فشار خون پایین کودک را شناسایی کند. او ممکن است علائم حیاتی کودک شما مانند فشار خون، ضربان قلب، میزان تنفس یا درجه حرارت بدن را کنترل کند. پزشک همچنین ممکن است کودک شما را برای آزمایش‌های زیر راهنمایی کند:

اشعه ایکس شکمی و قفسه سینه پانل متابولیک پایه ECG آزمایش ادرار کشت خون برای بررسی عفونت تست برای بررسی کامل شمارش خون درمان فشار خون پایین در نوزادان

 درمان فشار خون به طور کامل بستگی به علت و علایم آن دارد. شما می‌توانید اکثر موارد فشار خون پایین را در خانه درمان کنید. فشار خون پایین ناشی از کم آبی بدن نسبتا ملایم و برگشت پذیر است. پزشک متخصص اطفال به شما توصیه می‌کند که مایعات بیشتری برای درمان کم آبی استفاده کنید. اگر کودک شما به علت داروهای خاصی از فشار خون پایین رنج می‌برد، پزشک شما دوز دارو را تغییر خواهد داد یا از یک داروی متفاوت استفاده خواهد کرد. از متوقف کردن دادن دارو به کودک بدون صحبت کردن با دکتر خودداری فرمایید. فشارخون پایین شدید ناشی از شوک ممکن است نیاز به کمک‌های اورژانسی به صورت. کودکان مبتلا به شوک ممکن است نیاز به خون بیشتری داشته باشند. آنها ممکن است نیاز به دارو برای بهبود قدرت قلب و فشار خون داشته باشند.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفته شود؟

کمک‌های فوری پزشکی در شرایط زیر لازم است:

اگر فرزند شما قادر به نفس کشیدن نیست اگر او غش می‌کند. اگر او مدفوع سیاه یا قرمز دفع می‌کند. اگر او از تب بالا رنج می‌برد. اگر او درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم و تنگی نفس دارد. فشار خون پایین ممکن است یک بیماری رایج در کودکان باشد، اما این حالت‌ها نیز نادر نیستند. به راحتی می‌توانید فشار خون پایین را در بچه‌ها با مشاوره گرفتن از متخصص اطفال کنترل کنید . ارتباط سندرم مرگ ناگهانی کودک و فشار خون پایین در نوزادان چیست؟

SIDS لینک به سندرم مرگ ناگهانی، که به نام سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شناخته می‌شود، ممکن است با فشار خون پایین و موقعیت خواب در نوزادان نارس ارتباط داشته باشد. محققان دریافتند که نوزادان نارس در حالی که در شش ماهگی اول در خواب هستند، در مقایسه با نوزادان کامل، دارای فشار خون پایین هستند. فشار خون پایین نیز همچنیثن به وضعیت نوزادان زودرس بستگی دارد که روی صورت خود می‌خوابند. نوزادان نارس حدود 20 درصد موارد SIDS را نشان می‌دهند. محققان گزارش می‌دهند که کاهش فشار خون در هنگام خواب با سندرم مرگبار ارتباط دارد .

 

منبع: من و کودک لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر نوزاد اخبار سلامت افت فشار افت فشار در کودکان اخبار مرتبط روش صحیح بغل کردن نوزاد به چه صورت است؟ ۱۴۰۱/۵/۵ اولین عکس از نوزاد اسطوره ورزش جهان ۱۴۰۱/۴/۲۶ این کارها زردی نوزاد را بیشتر می کند ۱۴۰۱/۴/۲۵ علت سردی دست و پای نوزاد + چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ۱۴۰۱/۴/۲۰ علت خنده نوزاد در خواب چیست؟ حقایق جالب ۱۴۰۱/۴/۱۴ اتفاقی شگفت انگیز؛ این دختر همیشه می خندد! + فیلم ۱۴۰۱/۳/۳۱ آخرین ویدیو ها چرا اینترنت قطع شد؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۹:۱۳ داستان زیلوهای جلسه رییس جمهوری چه بود؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۸:۲۵ امیرعبداللهیان: همزمان با شروع مذاکرات جدی، قطعنامه جدید علیه ایران صادر شد ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۸:۰۱ تصاویر جالب از جاری شدن سیل از کوه های جاده کازرون + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۶:۵۹ تلگرام رفع فیلتر می شود؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۶:۱۶ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۹:۴۰ پروتئین هایی که به اشتباه ما را دچار پارکینسون می کنند ۱۹:۴۰ بچه ها دچار افت فشار می شوند؟ + تشخیص و پیشگیری ۱۹:۳۵ محصول جدید کوین بیس، پذیرش اتریوم را افزایش می دهد ۱۹:۳۲ تمام نکاتی که در رابطه با دوقلوهای به هم چسبیده لازم است بدانیم ۱۹:۲۹ پلوسی به تایوان رسید ۱۹:۲۷ نکاتی که پیش از خرید و استفاده از «زودپز» باید بدانید ۱۹:۱۶ چگونه در یوتوب ویدیوی کوتاه بسازیم؟ ۱۹:۱۵ پیش بینی بورس؛ شاخص کل از جاده مخصوص بر می گردد؟ ۱۹:۱۳ چرا اینترنت قطع شد؟ ۱۸:۵۵ اگر مشکل قلبی داری، حواست به آلزایمر باشه ۱۸:۵۰ بررسی دلایل بوی بد کولر گازی + راه حل ۱۸:۴۳ تاثیر جدی آلودگی هوا در ابتلا به پارکینسون ۱۸:۳۶ دومین دادگاه متروپل آبادان تشکیل شد ۱۸:۲۹ همه چیز درباره تکان خودرن جنین که مادرها باید بدانند ۱۸:۲۵ داستان زیلوهای جلسه رییس جمهوری چه بود؟ ۱۸:۲۲ امیرعبداللهیان: در حال بررسی متن بورل برای جمع شدن دور میز مذاکره هستیم ۱۸:۲۱ موانع صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه برداشته شد ۱۸:۱۷ رهایی از بدهکاری و ترفندهایی که باید یاد بگیریم ۱۸:۰۹ چطور از گیاهان در برابر گرما محافظت کنیم؟ ۱۸:۰۶ گاوخونی جان گرفت + عکس ۱۸:۰۱ امیرعبداللهیان: همزمان با شروع مذاکرات جدی، قطعنامه جدید علیه ایران صادر شد ۱۸:۰۰ گران ترین موبایل سامسونگ چند؟ (جدول مشخصات) ۱۷:۵۸ آماده باش بیمه سرمد در استان های سیل زده ۱۷:۴۶ تعطیلات رسمی در کشور تغییر می کند؟ ۱۷:۴۶ در جلسه فوق العاده مجمع چه گذشت؟ ۱۷:۴۳ اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا کلید می خورد ۱۷:۴۳ سکوت؛ خطرناک ترین دشمن زندگی مشترک ۱۷:۴۲ تلاش‌ برای تسویه به موقع مطالبات کلزاکاران ۱۷:۳۴ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان برای اجرا در مراکز استان ها آماده شده است ۱۷:۲۹ با این روش به کودکان درباره طلاق خود آگاهی دهید ۱۷:۲۹ چگونه معماری هزارساله تخت جمشید سیل امسال را مهار کرد؟ + فیلم ۱۷:۲۶ می خوای خوشبین و خوشحال باشی،۲۰ نکته رو فراموش نکن ۱۷:۲۵ رتبه برتر کنکور ریاضی رمز موفقیتش را بازگو کرد ۱۷:۱۹ چگونه با وجود زانو درد ورزش کنیم ۱۷:۱۲ نرخ عوارض آزادراه ها اعلام شد/ تهران شمال ۱۳۴ هزار تومان ۱۷:۰۸ تغییر چهره مهاجم پرسپولیس پس از جراحی + عکس ۱۶:۵۹ تصاویر جالب از جاری شدن سیل از کوه های جاده کازرون + فیلم ۱۶:۵۳ هشدار به کنکوری هایی که معدل واقعی خود را اعلام نکنند ۱۶:۴۱ دوران پول پاشی به بهانه اشتغال رو به پایان است ۱۶:۳۶ هشدار! خطر سقط جنین در گرمای شدید برای مادران باردار ۱۶:۳۵ دلیل قطعی‌های مکرر اینترنت در کشور چیست؟ ۱۶:۳۱ پرداخت وام مردها به سربازی مشروط شد! ۱۶:۲۰ واحدهای صنفی خاطی از پروتکل های کرونا پلمب می شوند ۱۶:۱۶ تلگرام رفع فیلتر می شود؟ ۱۶:۱۱ تعهدات صنعت بیمه در قبال خسارت دیدگان سیل در دو سطح انجام خواهد شد ۱۶:۰۷ نمای دیدنی از لحظه فوران در داخل آتشفشان + فیلم ۱۶:۰۳ احمد خاتمی: این که گفتم «اکثر بی حجاب‌ ها از خانواده های دزد‌ها هستند»، ناخواسته بود ۱۵:۵۳ این روغن به هیچ وجه مصرف کردنی نیست! ۱۵:۵۳ فردا از آیین نامه واردات خودرو رونمایی می شود؟ / کاهش سه میلیونی قیمت ساینا +جدول قیمت ۱۵:۴۴ آلوده ترین شهر کشور کجاست؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نوزاد اخبار سلامت افت فشار سندرم مرگ ناگهانی فشارخون پایین افت فشار خون اندازه گیری درمان فشار ۱۴۰۱ ۰۵ ۱۱ فشار خون کودک شما کم آبی ۱۴۰۱ ۴ اگر او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتاب‌ها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیف‌های خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچه‌ها فقط به دنبال کتاب‌های ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.

وی افزود: همچنین گستردگی سبک‌های ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستان‌های تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث می‌شود تا بچه‌ها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیت‌ها برای نویسندگان نیز به‌وجود می‌آید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی می‌کنم تجربه‌های میدانی زیاد داشته باشم و با بچه‌ها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچه‌ها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جایی‌که کودکی می‌بینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکس‌العملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی می‌کنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرف‌زدن‌شان تا چه اندازه نسبت به بچه‌های دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی می‌کنم کتاب‌های پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش می‌کنم تا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچه‌ها به سمت آن‌ها جلب می‌شوند.

جعفری به چگونگی ترغیب بچه‌ها برای مطالعه و فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهم‌ترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم رسانه‌ها حرف اول را در این میان می‌زنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد، چه در شبکه‌های داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالی‌که برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر می‌کنم سهل‌الوصول‌ترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینه‌بر است، اما رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار می‌آید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه می‌بینیم، غیر از کتاب.

وی ادامه داد: از سویی فکر نمی‌کنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم می‌گذرانند و می‌توان برای آن‌ها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچه‌ها ایجاد شود.

این‌نویسنده گفت: ناشران به دنبال کتاب‌هایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برای‌شان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دست‌شان نماند. اما کتاب‌هایی که ادبیات خالص هستند و به جشنواره‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کنند هر روز کمرنگ و کم‌تعداد شده‌اند و این را من از سفارش‌هایی که به خودم ارائه می‌شود، می‌بینم. ناشر از من می‌خواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق می‌افتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش می‌خواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.

کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی