Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا مژدهی: پایان کار تروریست ۷۱ ساله. یک خانه در وسط شهر کابل با دیوارهای بلند، شنبه شب هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت. در این خانه یکی از مهم‌ترین چهره‌های القاعده یا به عبارتی رهبر این گروه سکونت داشت. جو بایدن دوشنبه شب، به وقت تهران و کابل پس از سخنرانی نسبتا طولانی در مورد ضرورت اجرای عدالت، خبر از کشته شدن ایمن الظواهری، پزشک ۷۵ ساله مصری به دست نیروهای آمریکایی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار بی بی سی که در افغانستان مشغول به تهیه گزارش است، اولین کسی بود که تصویر خانه ظواهری را در توییتر منتشر کرد. او نوشت که طالبان، در اطراف این خانه مستقر شده و اجازه نمی دهد که کسی به آن نزدیک شود و اسلحه را به سمت هر کسی می گیرد که بخواهد به محل حادثه برود.

ایمن الظواهری که بود؟

اگر اسامه بن لادن را که در سال ۲۰۱۱ در افغانستان کشته شد را فاکتور بگیریم، ایمن الظواهری مهم ترین و شناخته شده ترین چهره القاعده در جهان است. او در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی قاهره از خانواده‌ای زاده شد که پدرش داروساز و استاد دانشگاه بود و پدر بزرگش امام دانشگاه الازهر به حساب می آمد. خود او هم سال‌ها بعد در رشته چشم پزشکی درس خواند و با نمره ممتاز از دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شد.

و در ۱۴ سالگی به عضویت گروه اخوان المسلمین در آمد و بعدها به همین خاطر به زندان رفت. در سال ۱۹۷۳ و زمانی که ظواهری تنها ۲۲ سال داشت، گروهی با نام جهاد اسلامی را به راه انداخت. هشت سال بعد از تاسیس، یکی از اعضای همین گروه، به انور سادات رییس جمهور پیشین عراق شلیک کرد. این شلیک پایان کار سادات در سال ۱۹۸۱ بود. این اتفاق باعث شد تا ظواهری سه سال زندانی شود. در بازگشت از زندان او راهی عربستان و بعدها پاکستان شد تا در کنار مجاهدان افغان قرار بگیرد که قصد بیرون کردن نیروهای شوروی از این کشور را داشتند. آمریکا در سال ۱۹۹۷ او را مسئول کشتار توریست‌های غربی در اقصر مصر معرفی کرد. در همان سال ایمن ظواهری به جلال آباد افغانستان به نزد اسامه بن لادن رفت تا همراه با او سروشکلی به گروه القاعده بدهد.

تشکیل این جبهه متحد با بمبگذاری در دو سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزانیا و کشته شدن ۲۲۳ نفر همراه شد. اما سیاه ترین نقطه در زندگی ظواهری دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ بود. پس از این واقعه پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. از همان سال زندگی مخفیانه ظواهری و بن لادن آغاز شد. انها معمولا جایی در پاکستان یا افغانستان پنهان می شدند.

در سال ۲۰۱۱، بن لادن در حمله پهپادهای امریکایی، در جایی بین مرز پاکستان و افغانستان، جان خود را از دست داد. پس از آن ایمن الظواهری رسما پرچم القاعده را به دست گرفت و تبدیل به رهبر این گروه شد. در این سال ها، او تنها از طریق پیام های ویدیویی اعلام حضور کرده بود.القاعده و داعش از همان ابتدا با هم اختلافات بنیادین داشتند. در سپتامبر سال ۲۰۱۵ همزمان با سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، ایمن الظواهری، سرکرده القاعده با حمله به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش گفت: ما او را فردی شایسته برای خلافت نمی‌دانیم. اما به هر حال ظهور داعش، باعث شد تا القاعده دیگر به چشم نیاید و تبدیل به گروهی پراکنده و در حاشیه شود. این گروه گاه گداری دست به برخی حملات تروریستی در یمن و افریقا زده است.

سرنوشت ایمن الظواهری، یک دهه بعد از کشته شدن بن لادن، بسیار به او شباهت داشت. با این تفاوت که ظواهری در خانه ای در قلب کابل زندگی می کرد و تصورش این بود که با روی کار آمدن طالبان دیگر خطری او را تهدید نمی کند. این خانه در یکی از محلات گران‌قیمت کابل و در نزدیکی سفارتخانه‌ها واقع شده و به گفته یک مقام ارشد آمریکا، ظواهری چندین بار روی بالکن آن دیده شده بود

ترور ایمن الظواهری چقدر اهمیت دارد؟

ترور ایمن الظواهری می تواند خط پایانی بر بیش از دو دهه فعالیت و ترور از سوی القاعده باشد. نیروهای این گروه حالا نفوذ چندانی ندارند و حتی موفق نشدند تا با گروه های تندروی دیگر دست به همکاری بزنند. آمریکا از دست طالبان به علت پناه دادن به الظواهری خشمگین است و این موضوع را بلینکن، وزیرخارجه این کشور، نقض توافق دوحه دانسته است. از سوی دیگر طالبان از این اقدام واشنگتن عصبانی بوده و حمله به خانه ای در قلب کابل را نقض حاکمیت کشور افغانستان دانسته است. این پشتیبانی طالب ها از آنجا سرچشمه می گیرد که ظواهری، با رهبر این گروه بیعت کرده بود.

برخی از تحلیلگران معتقدند ایمن الظواهری، بعد از سال ۲۰۱۵ دیگر آدم مهمی نبود. القاعده نقش پررنگی در هیچ یک از وقایع سال های اخیر در جهان نداشت و آخرین کاری که ظواهری به آن دست زد، همین بیعت با طالبان بود. به نظر این گروه کشتن الظواهری، نمی تواند محبوبیتی که کشتن بن لادن برای اوباما داشت را تقدیم بایدن کند. او پیرمردی بود که سال ها پیش از دور خارج شد و تنها چند تصویر و فایل صوتی و خط و نشان های بیهوده از خود باقی گذاشت.

اما گروه دیگر معتقدند ایمن الظواهری هنوز قدرت این را داشت که نیروهای القاعده را با یکدیگر متحد کند. در ماه های اخیر اتحاد بین القاعده و طالبان باعث نگرانی هایی می شد. اما حالا، بعید است فرد دیگری بتواند تاثیر گذاری ظواهری را داشته باشد.

از سوی دیگر این ترور ممکن است بر روی روابط امریکا و طالبان تاثیر بگذارد. دولت مستقر در کابل، در ماه های گذشته تلاش کرده تا روابط خود را با واشنگتن دوستانه نگه دارد. ماه هاست که دیگر از خط و نشان های تندو تیز طالبان علیه آمریکایی ها خبری نیست. اما ظاهرا با حمله پهپادی آمریکا به خاک افغانستان، دوران ماه عسل این دو در حال به پایان رسیدن است.

با این حال القاعده به طور کلی با یک بحران جانشینی و آینده‌ای متزلزل روبرو است چرا که در فضای پس از ۱۱ سپتامبر گروه‌های رقیب افراطی دیگری به وجود آمدند و در افغانستان حضوری فعال دارند.

چارلز لیستر، کارشناسان در زمینه شبکه‌های افراطی، می‌گوید امروزه ماهیت درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا بیشتر به نفع سازمان‌های جهادی متمرکز محلی است تا سازمان‌های متمرکز در سطح جهانی نظیر القاعده.

جایگزین الظواهری چه کسی است؟

القاعده قرار نیست بعد از مرگ الظواهری، بدون رهبر باقی بماند. خبر کشته شدن او پیش از این هم مطرح شده بود و سال گذشته حتی خبرهایی از ابتلای ظواهری به کرونا منتشر می شد که در این فاصله، نام هایی به عنوان رهبر بعدی این گروه به میان آمد. ظاهرا جدی ترین گزینه برای ریاست گروه القاعده، «محمد صلاح زیدان»، معروف به «سیف العدل»، از برجسته ترین رهبران القاعده برای جانشینی الظواهری است. عبدالصلاح مغربی داماد الظواهری، رقیب او در کسب این مقام است. اما سیف العدل که تنها ۳۳ سال دارد، سابقه بیشتری در کارهای عملیاتی گروه القاعده در شاخ آفریقا دارد. او به بی رحمی هم مشهور شده است و تصویر درستی از او در دسترس نیست.

۳۱۱۳۱۲

کد خبر 1657813

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا ایمن الظواهری القاعده ایمن الظواهری کشته شدن کشته شد بن لادن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند، اما این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

 

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند. یکی از نتایج ملموس این قانون، عملکرد بسیار خوب ایتالیایی ها در میادین اروپایی بود، به طوری که نمایندگان این کشور در 4 سال اخیر، چهار فینال اروپایی را تجربه کرده اند. با این وجود، این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا این فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طوفان سهمگین در اوکلاهما ۳ کشته بر جای گذاشت
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • سندرز: یادآوری جنایت‌های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سندرز: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو: ۳۴ هزار نفر را در غزه کشته‌اید
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو