Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@22:17:41 GMT

این میوه ها خون ساز اند!

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۷۳۰۶

این میوه ها خون ساز اند!

انار، موز، سیب، آلو و پرتقال بهترین رژیم غذایی برای جبران کمبود آهن و تامین خون مورد نیاز بدن است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ کمبود آهن یا گلبول‌های خون یعنی بدن مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند که موجب اختلال در عملکرد اندام‌های بدن می‌شود. کم خونی عوامل مختلفی مثل کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، کاهش شدید خون و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارد.


میوه‌های خونساز کدام اند؟ انار:
انار به دلیل داشتن اسید آسکوربیک و منبع غنی آهن، ویتامین آ، ث و ایی یکی از بهترین میوه‌های خون ساز است و مقدار آهن موجود در بدن را افزایش می‌دهد و پلاکت‌های خون را تنظیم می‌کند. وقتی انار را در رژیم غذایی روزانه می‌گنجانید، هموگلوبین بالا می‌رود. یک لیوان آب انار خانگی روزانه بهتر از آب میوه‌های فرآوری شده است.

موز:
موز انتخابی عالی برای گنجاندن در سبد میوه‌های غنی از آهن است و تولید هموگلوبین در خون را تحریک می‌کند. منبع خوبی از اسید فولیک را تشکیل می‌دهد و یک ویتامین ب کمپلکس است و برای ساختن سلول‌های قرمز خون مورد نیاز است.

سیب:
تعجبی ندارد که با خوردن روزانه یک سیب، بتوانید از بیماری در امان باشید. زیرا سیب یک منبع غنی آهن با ترکیبات مختلف سلامتی است که برای تحریک هموگلوبین مورد نیاز است. روزانه حداقل یک سیب را با پوست بخورید.

آلو:
آلو خشک سرشار از ویتامین ث و آهن است و در افزایش هموگلوبین نقش مهمی دارد به غیر از آن، آلو‌ها منبع غنی از منیزیم هستند که منجر به افزایش قابل توجه تحریک گلبول‌های قرمز می‌شود و منیزیم به مدیریت انتقال اکسیژن در بدن نیز کمک می‌کند.


پرتقال:
آهن پرتقال نمی‌تواند کاملا توسط بدن بدون کمک ویتامین ث جذب شود و پرتقال‌ها منبع غنی این ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین روزانه حداقل یک پرتقال را میل کنید تا نتایج مورد نظر را کسب کنید.

هلو:
هلو نیز به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن موجب تحریک کاهش وزن می‌شود و پوست، چشم را بهبود می‌بخشد و همان طور که می‌دانید ویتامین ث به جذب آهن کمک می‌کند و مانع از تکثیر سلول‌های قرمز می‌شود.

کیوی:
شاید از داشتن مقدار فراوان ویتامین ث موجود در کیوی شگفت زده شوید در صورت کم خونی و مصرف قرص آهن می‌توانید کیوی بخورید تا جذب آهن بهتر صورت بگیرد.

گریپ فورت:
گریپ فورت و آب آن حاوی ویتامین ث فراوانی است که به جذب آن کمک می‌کند.

انبه:
انبه به دلیل داشتن مواد مغذی، آهن و و یتامین ث میوه خوبی برای خون سازی است به همین دلیل مصرف آن برای زنان در دوران عادت ماهیانه و بارداری توصیه می‌شود علاوه براین ایمنی بدن را در برابر بیماری وبا، سل و دیسانتری بالا می‌برد.

گیلاس:
یکی دیگر از میوه‌های پرخاصیت فصل تابستان گیلاس است که مصرف آن به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن برای افراد مبتلا به کم خونی بخصوص کودکان بسیار مفید است.


توت فرنگی:
توت فرنگی به دلیل داشتن مواد مغذی و آهن خون ساز است و مصرف منظم آن کم خونی را بهبود می‌بخشد البته به شرط آنکه ارگانیک باشد.

زردآلو:
اگر کم خونی دارید مصرف زردآلو به عنوان میان وعده می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

خرمالو:
خرمالو به دلیل داشتن مس به جذب آهن کمک می‌کند و همین موجب تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود بنابراین برای درمان کم خونی توصیه می‌شود.

انجیر:
آهن و ویتامین ث موجود در انجیر آن را به یک میوه عالی برای فقر آهن تبدیل کرده است.

طالبی:
طالبی به دلیل داشتن مواد مغذی، کلسیم، آهن، مس، منگنز، فسفر می‌تواند کمبود آهن را بهبود بخشد که در نهایت موجب انتقال بهتر اکسیژن می‌شود.

نارگیل:
اگر جز آن دسته افرادی هستید که طعم نارگیل را دوست دارید پس از خواص آن غافل نشوید، زیرا نارگیل به دلیل داشتن سدیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین ب در تولید گلبول‌های قرمز نقش دارد.

کامکوات:
یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن آهن است که می‌توانید با مصرف کامکوات آن را تامین کنید.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تغذیه ویتامین میوه خون آهن کم خونی خون سازی دلیل داشتن کمبود آهن مورد نیاز ویتامین ث منبع غنی میوه ها کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟

آفتاب‌‌نیوز :

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه کمبود ویتامین D در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین D باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می‌شود.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیأت درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلاء به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید به وسیله آزمایش خون سنجیده شود، ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریباً غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین D مثلاً دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامد‌های خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین D یا سو جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپول‌های خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله‌ای ویتامین D با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی (ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می‌کند.

مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین D برای افرادی که کمبود آن را دارند به طور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می‌شود، گفت: خوردن ویتامین D در طول صبح یا ظهر توصیه نمی‌شود، ولی متأسفانه عده‌ای از مردم آن را اشتباه مصرف می‌کنند؛ باید دانست که مؤثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، افزود: هورمون پاراتیروئید به طور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می‌شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می‌شود (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین D با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب به طور ثابت مصرف می‌شود جلوی تأثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان‌های بدن را می‌گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین‌ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب‌های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یادآور شد: ویتامین D باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تأثیر "سو" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان‌ها گرفته شود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟