Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@06:52:24 GMT

اگر روی مشکلات زندگی قفل می کنی، بخون

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۶۳۹۰

اگر روی مشکلات زندگی قفل می کنی، بخون

روش روبرو شدن با انواع مشکلات رایج در زندگی ما ۱. وقتی در شغلتان به مانع برخورد می‌کنید استعدادها و اهداف‌تان را پیدا کنید پیشرفت و ارتقا را هدف‌تان قرار دهید به دنبال مسیر شغلی جدیدی بگردید ۲. وقتی در مرحلهٔ آشنایی با کسی به مانع برخورد می‌کنید راه­‌های مختلف آشنایی با دیگران را امتحان کنید یاد بگیرید چطور نشانه­‌های خطر را بخوانید امیدتان را از دست ندهید ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی در ازدواج به مانع برخورد می‌کنید گفتگو کنید همدلی کنید در صورت نیاز کمک بگیرید ۴. وقتی در پدر و مادربودن به مانع برخورد کردید همدلی را به آن­ها بیاموزید قانون داشته باشید و آن را اجرا کنید به آن­ها یاد بدهید اعمال‌شان عواقب دارد ۵. وقتی در مسائل مالی‌تان به مانع برخورد کردید روی شغل و حرفه‌تان تجدیدنظر کنید به دانشگاه برگردید بودجه‌تان را مدیریت کنید ۶. وقتی در برنامه‌­ریزی برای آینده به مانع برخورد می­‌کنید اهداف ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده‌­تان را بنویسید برنامهٔ عملکرد درست کنید عمل کنید فهرست آرزوهای خود را تهیه کنید کارهایی که از انجام آن­ها لذت می‌­برید را انجام دهید استرس خود را کم کنید سخن پایانی روش روبرو شدن با انواع مشکلات رایج در زندگی ما

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر فکر کنیم زندگی­‌مان بهتر نمی­‌شود، بهتر نخواهد شد. پس اول باید باور داشته باشیم تا همه چیز در اطراف ما شروع به تغییر کند. با این حال نمی‌­توان همین‌جا متوقف شد. به‌همان میزان که تغییر تفکر ضروری است، عملکرد خود را نیز باید تغییر دهیم. حالا که طرز فکر و عملکرد مشخصی داریم، بیایید بر روی بهترکردن بخش‌­های مختلف زندگی نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. با ادامهٔ این مطلب همراه بشوید تا بدانید چطور می توانیم با موانع و مشکلات زندگی کنار بیاییم و از آنها عبور کنیم.

۱. وقتی در شغلتان به مانع برخورد می‌کنید

بیایید با حرفه‌مان شروع کنیم. یک حقیقت بسیار ناراحت‌کننده این است که بیشتر مردم از شغل و حرفهٔ خود راضی نیستند. شغل‌شان چیزی نیست که از کودکی به‌عنوان شغل رویاهای خود در سر داشتند. اما بیایید واقع­‌بین باشیم. هیچ چیز دائمی نیست. اگر در حرفهٔ خود با مانعی روبه رو هستید، می‌­توانید کارهای زیر را انجام دهید:

استعدادها و اهداف‌تان را پیدا کنید

شغل افراد همیشه با استعداد­هایشان مطابقت ندارد. پس ارزیابی کنید که در انجام چه کارهایی خوب هستید و سپس شغلی را پیدا کنید که با استعدادهای شما و چیزی که می­‌توانید ارائه دهید، هم‌خوانی داشته باشد. درمجموع آیا بهتر نیست شغلی داشته باشید که از انجام آن لذت ببرید؟

پیشرفت و ارتقا را هدف‌تان قرار دهید

اگر نمی­‌خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، بهتر است به ارتقای شغلی فکر کنید. بعضی اوقات افراد با کارشان احساس راحتی می‌کنند. چون می­‌دانند آن کار را چطور انجام دهند، دوست دارند به همان شکل به انجام داد‌‌ن‌اش ادامه دهند. اما شاید وقت آن است که با به‌چالش‌کشیدن خود به دنبال ارتقای شغلی باشید. این‌کار علاوه‌بر این‌که به شما کمک می­‌کند تا به‌عنوان یک انسان رشد کنید، بلکه پول بیشتری هم برای جیب­‌های‌تان فراهم می‌کند!

به دنبال مسیر شغلی جدیدی بگردید

معمولا مردم به‌سادگی به سمت شغل یا مسیر حرفه‌ای خود هدایت می‌­شوند. اکثر مردم به اولین کاری که می‌­توانند پیدا کنند، مشغول می­‌شوند. مگر این‌که یکی از آن افراد خوش­‌شانس باشد که از ابتدا به‌طور قطع بداند که می‌­خواهد یک دکتر، وکیل، افسر پلیس و یا چیز دیگری بشود. بنابراین اگر شما از مسیر شغلی فعلی خود ناراضی هستید، به دنبال مسیر شغلی دیگری بروید.

۲. وقتی در مرحلهٔ آشنایی با کسی به مانع برخورد می‌کنید

این روزها آشنایی با فرد موردعلاقه برای مجردها بسیار خسته‌­کننده است. آشنایی‌­های مجازی، تسخیرشدن در رابطه عاطفی و روابط کوتاه‌مدت شکست‌خورده می‌­توانند باعث افسردگی شوند و در اثر آنها حس کنید به مانع برخورده‌اید.

اما ناامید نشوید. با انجام راه‌های زیر می‌توانید به بهبود امیدوار باشید:

راه­‌های مختلف آشنایی با دیگران را امتحان کنید

این روزها نرم‌افزارهای دوست‌­یابی و وبسایت‌ها برای آشنایی مورداستقبال قرار گرفته‌­اند. پس اگر آن­ها را هنوز امتحان نکرده‌اید، حتما این کار را بکنید. اگر امتحان کرده‌­اید و موفق نبودید، روش دیگری را امتحان کنید. به گروه­‌های محلی بپیوندید یا از دوستان‌­تان بخواهید برای‌تان قراری ترتیب بدهند. به‌عبارت دیگر به روش­‌های قدیمی برگردید.

یاد بگیرید چطور نشانه­‌های خطر را بخوانید

اگر می‌­خواهید در روابط‌تان گرفتار افراد نادرست نشوید، باید یاد بگیرید چطور نشانه‌­های خطر را در افرادی که با آن­ها آشنا می­‌شوید ببینید. ممکن است به‌وضوح مشخص نباشند، ولی این نشانه‌­ها همواره وجود دارند. چیزهای کوچکی مثل رفتار گستاخانه با پیشخدمت رستوران و سایر رفتار افراد می­‌توانند هر آنچه که لازم دارید را دربارهٔ آدم‌­ها به شما بگویند.

امیدتان را از دست ندهید

فکرکردن به اینکه ممکن است تا آخر عمر مجرد بمانید خیلی ساده است. به‌خصوص اگر این اواخر در دنیای آشنایی چندان موفق نبوده‌اید. اما هیچ وقت امیدتان را از دست ندهید. ممکن است ماه‌­ها، سال‌­ها و یا حتی دهه‌­ها طول بکشد تا با فرد درست ملاقات بکنید. ولی اگر تسلیم شوید، هرگز او را نخواهید یافت.

۳. وقتی در ازدواج به مانع برخورد می‌کنید

برای بسیاری از افراد ازدواج کار بسیار سختی است. قاعدتا نباید این‌طور باشد، ولی افراد اغلب آن را پیچیده می­‌کنند. پس اگر در ازدواج‌تان به مانع برخوردید، راه­‌های زیر را امتحان کنید:

گفتگو کنید

هیچ‌کس قدرت ذهن‌خوانی ندارد. پس باید برای حل مشکلات خود باهم حرف بزنید. به شیوه‌­ای که حساسیت برانگیز نباشد به همسرتان بگویید چرا ناراضی هستید. باهم دربارهٔ آن گفتگو کنید. به‌جای قراردادن او مقابل خودتان باهم مثل یک تیم رفتار بکنید. پس از صحبت‌کردن، اقدامات لازم را برای بهترکردن ازدواج‌­تان انجام بدهید.

همدلی کنید

اگر توانسته­‌اید روحیهٔ رقابتی‌تان را در ازدواج از بین ببرید، می­‌توانید با طرف مقابل­‌تان همدلی به خرج داده و مسائل را از دیدگاه او ببینید یک ازدواج در اثر کوتاهی هر دو نفر به مرحلهٔ بحرانی می‌رسد. برای حل بحران داستان را از دید همسرتان هم بشنوید.

در صورت نیاز کمک بگیرید

اگر ازدواج‌تان به مرحله­‌ای از مشکلات رسیده که فکر می‌­کنید نمی‌­توانید باهم از پس حل‌ آن­ بر بیایید، باید از متخصص حرفه‌ای برای آن کمک بگیرید. برای این کار می‌­توانید از مشاوره‌­های خانواده استفاده کنید. آن­ها به شما کمک می‌­کنند تا بتوانید باهم ارتباط برقرار کنید و می‌­توانند برنامه‌ای به شما بدهند تا با همکاری هم بر روی حل مشکلات کار کنید.

۴. وقتی در پدر و مادربودن به مانع برخورد کردید

شما عاشق فرزندان‌تان هستید، ولی شاید بعضی مواقع می­‌خواهید خفه‌­شان کنید یا از دست­‌شان فرار کنید و هرگز برنگردید! به هرحال اگر با بچه‌­های خود به مشکل برخورد کردید، می‌­توانید راه‌های زیر را امتحان بکنید:

همدلی را به آن­ها بیاموزید

بعضی اوقات بچه‌­ها به‌دلیل ناآگاهی از این‌که چگونه اعمال­‌شان بر سایر افراد تاثیر می‌­گذارد، کار اشتباهی را انجام می‌­دهند. بنابراین شما می‌توانید به آن­ها آموزش دهید که چگونه با دیگران ازجمله خودتان همدلی داشته باشند. تا جای ممکن این کار را زودتر شروع کنید. آموزش یک کودک نوپا ساده‌تر از یک نوجوان ۱۷ ساله است.

قانون داشته باشید و آن را اجرا کنید

اگر در خانه قانون نداشته باشید، محیط خانه پر از هرج‌ومرج می­‌شود. کودکان براساس ساختار و روال رشد می‌­کنند. پس اگر قانون ندارید، حتما چند قانون برای خودتان بگذارید و اگر دارید ولی آن­ها را اجرا نمی­‌کنید، این رویه را هم تغییر دهید.

به آن­ها یاد بدهید اعمال‌شان عواقب دارد

بسیاری از افراد ازجمله بزرگسالان، عواقب اعمال‌شان را درک نمی‌کنند. بنابراین، اگر بچه‌­های شما فکر می­‌کنند که می‌­توانند کاری را که می­‌خواهند انجام دهند و برای آن مجازات نشوند، پس وظیفهٔ شما این است که به آن­ها نشان دهید این­‌گونه نخواهد بود.

۵. وقتی در مسائل مالی‌تان به مانع برخورد کردید

بیشتر افراد رابطهٔ عشق-نفرت با پول دارند. وقتی پول دارند، عاشق آن هستند و وقتی پول ندارند از آن متنفرند. پس اگر در مسائل مالی‌تان به مشکل برخوردید، نکات زیر را بخوانید:

روی شغل و حرفه‌تان تجدیدنظر کنید

گاهی اوقات افراد با شغل یا حرفهٔ خود احساس راحتی می‌کنند و به خروج از محدودهٔ امن‌شان فکر نمی­‌کنند. اگر پول کافی ندارید، همیشه راهی برای افزایش درآمد وجود دارد.

به دانشگاه برگردید

این روش شاید به دلیل هزینه­‌های تحصیل غیرعادی به نظر برسد. ولی گرفتن مدرک یا ارتقای آن می‌­تواند پتانسیل درآمد بیشتر را افزایش دهد. همان‌طور که می­‌گویند برای درآوردن پول، باید خرج کرد.

بودجه‌تان را مدیریت کنید

بیشتر افراد هیچ تصوری از پول‌­هایی که خرج می‌­کنند ندارند. در لحظه زندگی می‌­کنند و در انتهای ماه نمی­‌دانند چرا پول‌­های بانک‌­شان برای پرداخت اجارهٔ خانه کافی نیست. پس بودجه­‌بندی کنید و به آن پایبند بمانید.

۶. وقتی در برنامه‌­ریزی برای آینده به مانع برخورد می­‌کنید

زندگی کوتاه است. پس تا آنجا که می‌توانید از آن لذت ببرید و تفریح کنید. لازم نیست برندهٔ مسابقه بخت‌آزمایی باشید تا بتوانید خوب زندگی کنید. فکرکردن به آینده می‌­تواند دلهره­‌آور و همزمان ترسناک و هیجان‌­انگیز باشد. اگر نمی­‌دانید آینده شما را به کدام سو خواهد برد، وقت آن است که راه‌­های زیر را امتحان کنید:

اهداف ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده‌­تان را بنویسید

نمی‌­توانید به جایی برسید بدون آنکه بدانید قصد دارید به کجا بروید. مانند آنکه قایقی داشته باشید و بدون داشتن نقشه و تنها با اتکا به باد بخواهید شما را به چین برساند (قطعا اینطور نخواهد شد). بنشینید و فکر کنید ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده می‌­خواهید کجا باشید.

برنامهٔ عملکرد درست کنید

حالا که اهداف بلندمدت خود را نوشتید، باید برای آن نقشهٔ عملکرد تهیه کنید. کارهایی را که هر روز، ماه و سال انجام می‌دهید و باعث رسیدن به اهداف‌تان می‌شود را بنویسید.

عمل کنید

نوشتن برنامهٔ عملکرد عالی است. ولی بدون عمل‌کردن به آن فایده‌­ای برای‌تان ندارد. شاید به نظر واضح برسد، ولی بسیاری از افراد با وجود داشتن نیت و ایده‌­های خوب، به‌دلیل پیگیری‌نکردن آن­ها موفق به انجام‌­شان نشدند. نگذارید جزو این دسته از افراد باشید.

فهرست آرزوهای خود را تهیه کنید

خیلی از مردم دربارهٔ تهیه لیستی از آرزوهای خود برای زندگی حرف می­‌زنند. ولی چند نفر واقعا این کار را انجام می‌­دهند؟ حتی اگر این لیست را تهیه کنند، چقدر از موارد داخل آن را اجرا کرده و از لیست خط می‌­زنند؟ چرا شما از آن افرادی نباشید که زندگی‌شان را با انجام‌دادن آرزوهای‌شان تا وقتی زنده هستند بهتر می­‌کنند؟

کارهایی که از انجام آن­ها لذت می‌­برید را انجام دهید

آیا راه‌رفتن در طبیعت را دوست دارید؟ کتابخوانی را چطور؟ دوست دارید در وان حمام پر از کف آرامش بگیرید؟ پس چرا بیشتر از این قبیل کارها انجام نمی­‌دهید؟ اگر جواب شما نداشتن وقت کافی است، پس برای‌شان وقت بگذارید! کارهایی که برای‌تان مهم هستند را اولویت بندی کنید.

استرس خود را کم کنید

داشتن استرس در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال برخی افراد استرس بی‌دلیل به خود وارد می‌­کنند. خواه روابط عاطفی و خواه پرداختی پایین، شما می‌­توانید بعضی از این استرس‌­ها را مدیریت کنید. وقتی استرس دارید، با روش های مدیریت استرس می­‌توانید بسیاری از انواع استرس را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

اگر حس کردید در هرکدام از این دسته‌بندی­‌ها (یا تمام آن­ها) به مانع برخوردید، ناامید نشوید! شما می‌ت­وانید زندگی خودتان را بهتر کنید. به تلاش زیادی نیاز است ولی ارزشش را دارد. همهٔ افراد همیشه به یکی دوتا مانع در زندگی برخورد می‌­کنند. اگر از برخی از این نکات استفاده کنید، زندگی­‌تان پیشرفت می‌­کند و در زمان بسیار کوتاهی خوشحال­‌تر خواهید بود.

منبع: چطور لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر سبک زندگی مشکلات موانع زندگی اخبار عمومی اخبار مرتبط تست شخصیت؛ یک در را انتخاب کنید و از بزرگترین مانع زندگی خود مطلع شوید ۱۴۰۱/۴/۴ شرایط کشور رو به بهبود است / سازمان مهاجران تشکیل می شود ۱۴۰۰/۹/۲۶ افراد مسئولیت‌پذیر چه ویژگی‌هایی دارند؟ ۱۳۹۹/۲/۲۸ مسئولیت پذیری و شفاف سازی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند/ ایران برای همه ماست و باید به… ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ وقتی در زندگی با بحرانی مواجه می‌شوید چگونه آن را مدیریت می‌کنید؟ ۱۳۹۸/۸/۲۸ در برابر سختی‌ها و مشکلات چگونه عمل می‌‌کنیم؟ ۱۳۹۸/۸/۱ آخرین ویدیو ها سیلاب در سیستان و بلوچستان دیگر یک پدیده غیرمترقبه نیست ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۹:۰۷ چرا رشد ۱۱ درصدی اقتصاد ترکیه فریبنده است؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۳۴ سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۱۷ بحران اقتصاد آمریکا؛ رکودی که تاکنون تجربه نکرده است! ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۰۹ وقوع طوفان شن امروز در جاده راور کرمان + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۸:۰۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۲۰:۱۲ ساعت کاری مترو تهران تا ساعت ۲۴ افزایش یافت ۲۰:۰۶ اقتصاد مبتنی بر بلاکچین یکی از حوزه‌‌های مهم اقتصاد دیجیتال ۲۰:۰۳ مشارکت بانک ملت در اجرای دو طرح بزرگ پالایشگاهی ۲۰:۰۰ محصولات خرمای استان بر اثر بارندگی ها از بین رفت ۱۹:۵۷ بلایی که «دکلره» بر سر موهایتان می آورد ۱۹:۴۰ کنفرانس تکنوبلاک، تکنولوژی بلاکچین را کاربردی ‌تر می‌ کند ۱۹:۳۶ آیا توافق هسته ای در وین به ثمر می رسد؟ ۱۹:۲۷ استعفای دسته جمعی مدیرعامل و هیات مدیره پتروشیمی پلیمر پادجم ۱۹:۲۷ ۱۵ نکته برای اینکه تو محیط کار احساس خستگی نکنی ۱۹:۱۹ تاریخ انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی مشخص شد ۱۸:۵۶ نام نویسی اربعین کِی به پایان می رسد؟ ۱۸:۴۷ طالبان کشته شدن «الظواهری» را تایید کرد ۱۸:۴۴ رابرت مالی به وین می‌رود ۱۸:۳۴ چرا رشد ۱۱ درصدی اقتصاد ترکیه فریبنده است؟ ۱۸:۳۳ هشدار به پدرهایی که نقش خود را فراموش کرده اند ۱۸:۲۶ بارش‌های سیل‌آسا موجب ریزش و ترشیدگی خرما در نخلستان ها شد ۱۸:۲۴ بانک مرکزی: مردم از صرافی های مجاز ارز خریداری کنند ۱۸:۲۱ شروع دوباره بارندگی ها از هفته آینده / گرم ترین شهر ایران کجاست؟ ۱۸:۲۰ پس از آمریکا، انگلیس در انتظار بی سابقه ترین افزایش نرخ بهره از زمان استقلال بانک مرکزی ۱۸:۱۷ سفر بایدن به خاورمیانه و آینده برجام؟ ۱۸:۱۶ ۷ میلیون تراکنش روزانه برای خرید نان ثبت شد ۱۸:۰۹ بحران اقتصاد آمریکا؛ رکودی که تاکنون تجربه نکرده است! ۱۸:۰۵ احتمال صدور گذرنامه موقت برای تردد و خروج زائران اربعین ۱۸:۰۰ قیمت جدید تلویزیون ۴۳ اینچ چند؟ (جدول) ۱۷:۵۶ نور خورشید چه بلایی سر پوست می آورد؟ + دلیل بروز دانه های پوستی ۱۷:۵۵ عوارض ۱۳۴هزار تومانی آزادراه؛ هزینه شمال رفتن اغنیا را هم فقرا بدهند؟ ۱۷:۳۷ آمار تلخ از نتیجه کنکور امسال / حذف مدارس دولتی از چرخه برترین های کنکور؟ ۱۷:۱۹ دبیر کنفرانس تکنوبلاک: کنفرانس های بین المللی تکنوبلاک ادامه دار خواهد بود ۱۷:۱۰ چرا دلار به این اندازه قوی است؟ ۱۷:۰۷ صوت منتشرنشده از حاج قاسم سلیمانی درباره محرم ۱۷:۰۰ باقری به وین می‌ رود ۱۷:۰۰ کاهش دو میلیونی قیمت دنا پلاس توربو / بازار خودرو به پیشواز تعطیلات نرفت + جدول قیمت ۱۶:۵۱ حذف سطل های زباله از تهران در دستور کار شهرداری ۱۶:۴۶ سبک ترین لپتاپ جهان معرفی شد + عکس ۱۶:۴۴ دانشجویان بدون پرداخت وثیقه می توانند کربلایی می شوند ۱۶:۴۱ شرط پایان خدمت برای وام فرزندآوری متوقف شد ۱۶:۳۶ مورا برای ادامه مذاکرات برجامی به وین می رود ۱۶:۳۲ پلوسی به تایوان قول حمایت داد ۱۶:۲۹ باور به توان داخلی در محصولات گروه بهمن کاملا مشهود است ۱۶:۲۷ استقبال از دهمین جشنواره حساب های قرض الحسنه پس‌انداز بانک اقتصادنوین ۱۶:۲۷ مهلت دو ماهه برای جمع آوری لوازم یدکی خودرو غیرقانونی ۱۶:۲۵ سامانه اعلام وضعیت اربعین، رایگان و بدون نیاز به اینترنت در «بله» ۱۶:۲۲ واریز یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در مرداد ماه / علت کم شدن یارانه برخی مشمولان چیست؟ ۱۶:۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می شود ۱۶:۱۶ روسیه ماهواره ایران را به فضا می برد ۱۶:۱۰ محصولات لوازم خانگی مادیران را ظرف ۴۸ ساعت تحویل می دهیم ۱۶:۰۰ یافته جدید دانشمندان برای خداحافظی با کچلی! ۱۶:۰۰ بازگشت تاج به فدراسیون فوتبال بی معناست ۱۵:۵۵ پلوسی در تایوان؛ سفر نیمه تمام و بی‌حاصل؟ ۱۵:۴۰ طالبان: برای اجرای معاهده هیرمند جلساتی با مقامات ایرانی برگزار شده است اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سبک زندگی مشکلات موانع زندگی اخبار عمومی امتحان کنید داشته باشید مسیر شغلی پس اگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است

چند سال پیش تلفنی گفت‌وگویی با «سیروس زارع» داشتم؛ مردی از دیار فارس که تلاشش سبب زنده شدن دوباره تالاب بین‌المللی کمجان شد. پس از چند سال در سفری همراه با دوستم مهدی رحمانی به سرزمین حافظ و سعدی، در صبح پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه با راهنمایی آقای زارع به دیدن بخشی از فعالیت‌های ایشان روی تالاب کمجان رفتیم.


آنچه می‌دیدم برایم شگفت‌انگیز و امیدآفرین بود؛ انواع و اقسام پرنده‌های مهاجر را دیدیم که از راه‌های دور، خودشان را برای گذران زمستان به تالاب رسانده بودند. پرنده‌ها و پهنه سبز تالاب را تماشا کرده و عشق به تالاب را در کلمه به کلمه سیروس زارع احساس می‌کردم. مشتاق دیدار این مرد بزرگ بودم، چرا که کار او کار بزرگی است که از هر کسی ساخته نیست. همت بلند این هموطن موجب کاری شد کارستان که می‌تواند درسی آموزنده برای ما باشد که گاهی ناامید می‌شویم و ورد زبانمان می‌شود: «با این اوضاع و شرایط نمی‌شود». یادم هست در مقدمه گفت‌وگوی قبلی‌ام با این مرد بزرگ نوشته بودم: «من اگر مسئولیتی در وزارت آموزش و پرورش داشتم، حتماً داستان سیروس زارع را در کتاب‌های درسی کودکان این سرزمین می‌آوردم. کودکان این سرزمین باید بدانند تالاب چه کارکردهای مهمی دارد و خشک شدن آن، چه فاجعه بزرگی است. باید بدانند چگونه مردی روستایی آستین بالا زد، چهار سال با سازمان آب روبه‌رو شد و سرانجام تالابی را که کانون ریزگردها شده بود، از مرگ حتمی نجات داد». سیروس زارع نشان داده اگر عشق به وطن باشد و اگر همت آدم بلند باشد می‌توان مرده را هم زنده کرد، درست مثل تالاب بین‌المللی کمجان که مرده بود اما حالا دوباره زنده است. آنچه در ادامه می‌خوانید داستان تالاب کمجان به روایت سیروس زارع است. 

زهکشی‌های مرگبار
دهه ۶۰ که هنوز فارس ما مثل خیلی از مناطق، کم آبی را تجربه نکرده بود تالاب کمجان یا به اصطلاح همان «بیشه» زنده بود، برای همین زهکشی‌هایی در بستر تالاب کمجان اتفاق افتاد. 
با آب تالاب کشاورزی انجام می‌شد و در کنار آن دامداری هم بود. چون مردم با کارکرد زهکشی آشنایی نداشتند و به‌درستی با کارکرد تالاب و اینکه اگر آن را از دست بدهند چه اتفاقی خواهد افتاد، آشنا نبودند در برابر زهکشی‌های تالاب که به وسیله سازمان آب انجام شد، مقاومتی نکردند. 
استدلال برای زهکشی‌ها این بود ما زمین کشاورزی و کشت و کار شما را بیشتر می‌کنیم. اما در این میان، کاری که انجام نشده بود مطالعات زیست‌محیطی ماجرا بود. زهکشی‌های انجام شده با بیل مکانیکی نه شبیه یک زهکشی بلکه شبیه ایجاد رودخانه بود، چون زهکشی‌ها به عرض ۳۰ یا ۴۰ متر و عمق ۴ متر را شاهد بودیم. در برخی نقاط طول این زهکشی‌ها به ۱۲۰ کیلومتر می‌رسید! این زهکشی‌ها سبب شد تالاب کمجان کارکرد قدیمی خود را از دست بدهد. غیر از این اتفاقات، در بالا دست هم سدهایی ساخته شد که آبی از آن‌ها به ما نمی‌رسید و به مرور کمجان خشک شد. کار سازمان آب سبب شد عملاً تعدادی دامدار و کشاورز یا با نگاه خیرخواهانه اما غیرکارشناسی شده و یا به هر دلیل دیگر منطقه را ترک کنند و حاشیه‌نشین شهرها شوند.تقریباً از ۱۳۷۸ این زمزمه را راه انداختم که برای بیشه کاری انجام بدهیم و وضع را عوض کنیم. اما متأسفانه مردم همراهی نکردند. استدلال آن‌ها این بود زهکشی‌ها را دولت انجام داده‌ و نمی‌شود کاری کرد. پس از یک سال شرایط بحرانی‌تر شد، سال ۸۸ همه چیز خشک شد. مردم محلی هم به این نتیجه رسیدند حالا چیزی برای از دست دادن ندارند. 
سال ۸۸ دو سه نفری برای فکری که داشتم با من همراه شدند. نظر آن‌ها هم این بود اگر در مسیر زهکشی‌های ایجاد شده در دهه ۶۰، آب بندهایی ایجاد کنیم، شاید دامدارانی که باقی مانده‌اند مجبور نباشند روستا را ترک کنند.


برای اینکه به زندان نروم
آذر ۱۳۸۸ من و سه دوستم بدون کمک گرفتن از دستگاه دولتی و یا حتی مشاوره گرفتن از آن‌ها، دست به کار شدیم تا خودمان تالاب را نجات بدهیم و البته ترس هم داشتیم که در مقابل انجام این کار باید با دستگاه‌های دولتی روبه‌رو شویم. بالاخره یک جمعه‌ای لودری پیدا کردیم که راننده‌اش خیلی ما را نشناسد و او را به منطقه آوردیم. 
آن روز از صبح تا شب مشغول بودیم و یکی از مسیرهای خروج آب از تالاب را بستیم. پس از اینکه مردم از ماجرا مطلع شدند، با خودشان فکر کرده بودند احتمالاً دستگاه دولتی این کار را انجام داده‌است. ما چند نفر هم در آن وضعیت چیزی نگفتیم. پس از چند روز، سطح آب به خاطر زهاب بالا آمد و مردم از این ماجرا باخبر شدند. آب به نقطه‌ای که بر اثر خشکسالی تبدیل به کانون ریزگرد شده بود هدایت شد. مردم هم متوجه شدند جهاد این کار را انجام نداده بلکه من و چند نفر دیگر عامل بستن مسیر خروج آب بوده‌ایم. 
از آن طرف، افرادی به سازمان آب اطلاع دادند چند نفر مسیر زهکشی‌ها را بسته‌اند، برای همین به دادگاه احضار شدم. با خودم فکر کردم آمدیم ثواب کنیم اما حالا باید جواب دادگاه را هم بدهیم. این برای من که هم کشاورزی و دامداری‌ام را از دست داده بودم و هم در شرایط سخت خشکسالی به سر می‌بردم فشار کمی نبود. کار من از رفتن به پاسگاه و پس از آن دادگاه شروع شد و باید در مقابل وکیلی که سازمان آب گرفته بود از خودم دفاع می‌کردم. باید جواب می‌دادم چرا به باور دوستان، به اموال عمومی آسیب وارد کرده‌ام.


ما کنار تالابی جهانی زندگی می‌کردیم
همزمان دوستی از طریق وبلاگ «محمد درویش» متوجه شده بود بیشه کمجان سند دارد و فهمیدم بیشه ما اسم دیگری هم دارد که همان تالاب است. مطلبی که ایشان درباره کمجان در وبلاگش گذاشته بود، خیلی به درد ما خورد. تا آن زمان ناامیدانه به دادگاه می‌رفتم چون چیزی در مقابل دادگاه و وکیلی که سازمان آب گرفته بود نداشتم و حتی تهدید به بازداشت و زندان شده بودم.
در همان سال ۸۸ در شیراز همایشی با موضوع آب برگزار شد و من هم به‌طور اتفاقی در آن شرکت کردم که موجب شد اطلاعاتم درباره وضعیت آب و مسائل زیست محیطی بیشتر شود. آنجا چشمم به بنری افتاد که در آن ذیل دو تصویر نوشته بودند «کمجان دیروز و کمجان امروز». از دو فعال محیط زیستی که آنجا نشسته بودند پرسیدم کمجان دقیقاً کجاست؟ وقتی آدرس دادند، دیدم اینکه آدرس خانه خود ماست و خیلی خوشحال شدم. برایم جالب بود ما کنار تالابی جهانی زندگی می‌کردیم اما از آن بی‌خبر بودیم. وقتی برای یکی از آن دو بزرگوار، ماجرای بیشه را تعریف کردم برق شادی در چشم‌هایش درخشید و گفت چه کار بزرگی انجام می‌دهید! آن بنده خدا به من گفت باید به اداره محیط زیست که متولی تالاب است مراجعه کنید.
 آن روز فکر کردم برای اینکه خودم را نجات بدهم که به زندان نروم و برای اینکه تالاب را نجات دهم، باید مستنداتی جمع و به دادگاه ارائه دهم.
به من گفتند برای پیروز بیرون آمدن از دادگاه، از رسانه‌ها کمک بگیرم. مانده بودم به رسانه‌ها چه چیزی ارائه دهم؟ صورت‌جلسه‌ای نوشتم و شوراهای روستاهای حاشیه تالاب آن را امضا کردند و نوشتم ما اهالی روستاها به خسارتی که در گذشته به تالاب وارد شده و موجب وضعیت حال حاضر زندگی ما شده اعتراض داریم. از طرفی وقتی فهمیدیم تالاب کمجان ثبت جهانی هم شده برای ما یک امتیاز و پشتگرمی و دلگرمی شد.


گفتند دنبال دردسر می‌گردی؟
یک روز به اداره محیط زیست و پیش رئیس اداره رفتم. چیزی که از رئیس آن زمان شنیدم این بود که کمجان خشک و تمام شده. به مدیر گفتم ما می‌خواهیم کمجان را زنده کنیم و در این راه به مشکلاتی هم برخورده‌ایم. 
مدیر گفت مثل اینکه دنبال دردسر می‌گردی؟ با این حال مدیر با کارشناسان خودش حرف زد و خواست بیایند و کاری را که انجام داده‌ایم، ببینند. کارشناسان آمدند اما سال۸۸ جمله صریح مسئولان محیط زیست به ما این بود که نمی‌توانیم هیچ کمکی به شما کنیم. استدلال آن‌ها این بود بدنه دولت نمی‌تواند روبه‌روی دولت قرار گیرد. با اینکه من دلیل می‌آوردم متولی این تالاب شما هستید، اما محیط زیست همراهی لازم را با ما نداشت.
 به آن‌ها گفتم حداقل به دادگاه بنویسید اینجا تالاب است و شرایط تالاب هم باید این گونه باشد؛ اما آن‌ها گفتند تا دادگاه چنین چیزی از ما نخواسته باشد، ما چیزی نمی‌نویسیم. آنجا بود که متوجه شدم برای اینکه از دادگاه پیروز بیرون بیایم باید اطلاعات محیط زیستی خود را افزایش دهم و خودم از خودم دفاع کنم. 
با همان ابزارهایی که در اختیار داشتیم از کاری که در تالاب انجام داده بودیم و آبی که در بستر تالاب جمع شده و حضور پرنده‌ها و گیاهانی که روییده بود، عکس‌هایی تهیه کردیم. با عکس‌ها، فیلم‌ها و صورتجلسه‌هایی که اهالی امضا کرده بودند سراغ رسانه‌ها رفتم. با خودم فکر کردم امامزاده‌ای که می‌تواند مرا شفا بدهد رسانه‌ها هستند. چند روز کار من شده بود کول‌کشی مدارکی درباره تالاب و رفتن به دفتر روزنامه‌ها و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها. ادامه قصه من و تالاب به صدا و سیمای فارس رسید. بخت با ما یار بود و کسی که با او روبه‌رو شده بودم به من قول داد برای پوشش کارهایی که در تالاب انجام داده‌ایم یک تیم خبری بفرستد. تیم خبری صدا و سیمای فارس آمد و از بخشی که آب داشت و از کار و فعالیت پیر و جوان برای احیای تالاب، گزارشی تهیه کرد. وقتی گزارش چند دقیقه‌ای صدا و سیما از منطقه‌ فراموش شده پخش شد، مثل بمب صدا کرد که چطور عده‌ای روستایی دست به چنین کاری زده‌اند و خلاصه این گزارش شد دلگرمی مردم.
مهم‌ترین مجموعه‌ای که توانست به من در راه احیای تالاب و پیروز بیرون آمدن از دادگاه کمک کند رسانه‌ها بودند؛ از این نظر خودم را مدیون رسانه‌های مملکتم می‌دانم. اگر آن‌ها نبودند به زندان هم می‌رفتم.

هم‌ولایتی‌هایم پای کار آمدند
وضع مالی ما خیلی خوب نبود و از جایی هم کمکی دریافت نمی‌کردیم. اگر با کمک مردم می‌توانستیم مثلاً لودری برای چند ساعت کار در تالاب اجاره کنیم، آن‌هایی که نمی‌توانستند کمک مالی کنند با بیل‌های خودشان به میدان می‌آمدند. با همین همیاری‌ها آب را به بستر تالاب هدایت کردیم. شنیدن صدای پرنده‌ها در بستر تالاب، آن هم پس از چندین سال خشکسالی حس خوبی به مردم داده بود و پخش شدن گزارش فعالیت آن‌ها در تالاب موجب ایجاد خودباوری در آن‌ها شد. پس از آن بود که مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم فعال‌تر در مورد تالاب عمل کردند. شورای تأمین استان با شهرستان تماس گرفتند و درباره پرونده تالاب و اینکه موضوع دارد بالا می‌گیرد تذکر دادند.
سرسبزی به تالاب برگشته بود و دامدارانی که به خاطر خشکسالی مجبور بودند دام‌های خود را بفروشند، چند ماهی علوفه داشتند و دوست داشتند به این وضعیت و بهبود آن کمک کنند. همین دامدارها وقتی دیدند پرندگانی می‌آیند و در تالاب تخم‌گذاری می‌کنند، در فصل تخم‌گذاری پرندگان دام‌هایشان را به تالاب نمی‌بردند و این هم یعنی عوض شدن نگاه مردم به مسائل زیست محیطی اطرافشان و تالاب. اهالی روستا پای کار آمده بودند.
 از سال ۸۸ تا ۹۱ درگیر دادگاه بودم. خوشبختانه در زمان ماجرای دادگاه بنده، آن‌قدر مطبوعات و رسانه‌ها به این مسئله پرداختند که نگاه قاضی دادگاه من هم محیط زیستی شد. پس از آب‌گیری تالاب خیلی‌ها برای تماشا و تفریح به کنار تالاب می‌آمدند؛ یکی از این افراد قاضی پرونده من بود که البته ما بعدها فهمیدیم او هم در جمع بازدیدکنندگان بوده است. 

آخرین دادگاه
سال ۸۸ و آخرین جلسه که قرار بود به دادگاه بروم حال خوبی نداشتم، چون می‌دانستم سازمان آب قدرت زیادی دارد و وکیل هم گرفته بود. آنجا قاضی از وکیل سازمان آب خواست به عنوان آخرین دفاعیات حرف‌هایش را بزند.
 مثلاً گفت شما نوشته‌اید برداشت آب برای مصارف شخصی در صورتی که من این را در پرونده ندیدم. وکیل شروع کرد به توضیحات که این زهکشی‌ها در اوایل انقلاب ایجاد شده است. قاضی برافروخته شد که من نگفتم توضیح بدهید این‌ها کی ایجاد شده‌اند، مضاف بر اینکه ما در آن زمان کارهایی در بخش آب انجام دادیم که درست نبوده و شما مستنداتی بیاورید که زهکشی‌ها قانونی است. وکیل نتوانست جواب قانع‌کننده‌ای بدهد و آقای قاضی گفت من دو سالی می‌شود پیگیر این پرونده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام تعدادی آدم روستایی دست کرده‌اند توی جیب خودشان برای احیای تالابی که مرده است. ما به‌جای اینکه کمکی به این‌ها کنیم چوب هم لای چرخشان می‌گذاریم؟ این‌ها دارند شرایطی برای ماندگاری خودشان در روستا درست می‌کنند. در آن لحظه و با شنیدن این جملات فکر می‌کردم دارم خواب می‌بینم. حتی آنجا قاضی به این نکته اشاره کرد که باید محیط زیست از این ماجرا دفاع می‌کرد، چرا آن‌ها نیامده‌اند و شما درگیر این ماجرا شده‌اید؟
پس از چندی که از آخرین دادگاه گذشت، با ما تماس گرفتند و گفتند قرار منع تعقیب و رأی به نفع شما در راستای احیای تالاب کمجان صادر شده است. روزی که دوباره پیش قاضی رفتم، گفت: چون تالابی بوده که ثبت کنوانسیون جهانی شده، باید به این ماجرا در دادگاهی در سطح ملی رسیدگی می‌شد. حتی آنجا به من گفتند سازمان آب باید خسارت هم بدهد اما من آنجا خوشحال بودم که می‌توانم پیگیر بقیه کارهای تالاب باشم و از دادگاه و زندان رفتن هم خلاص شده‌ام.
پس از آن، محیط زیست از بنده خواست فرد حقیقی نباشم و در قالب یک تشکل پیگیر مطالباتمان درباره تالاب کمجان باشیم؛ برای همین «انجمن احیاکنندگان تالاب کمجان» را تشکیل دادیم. خلاصه تا الان بارها از بنده و انجمن ما قدردانی شده است.
 قهرمان ملی تالاب... قدردانی شدن راحت است اما حرف من این است به جای لوح تقدیر دادن، برای تالاب باید کار کرد. حالا که مردم دست به دست هم دادند و برای احیای تالاب کار می‌کنند شما هم بخشی از هزینه‌ها را بر عهده بگیرید. کاش به اندازه همین لوح تقدیرها به تالاب توجه می‌شد. الان ما به سال شانزدهم فعالیتمان در تالاب کمجان رسیدیم. خوشحالیم در این مدت ۱۳۰ گونه پرنده را در تالاب شناسایی کرده‌ایم. چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ گونه پستاندار اینجا شناسایی شده‌اند. تنوع گونه‌های گیاهی در تالاب به ۵۰ گونه و شاید بیشتر می‌رسد.


آرزوی من 
آرزوی من این است روزی همه تالاب‌های ایران دوباره احیا شوند و سرزندگی آن‌ها را ببینیم. بختگان، هامون، گاوخونی و... اگر تالاب‌های کشورمان احیا شوند حال و روز همه ما بهتر خواهد شد.

اعتماد به جوامع محلی
در ماجرای احیای تالاب بین‌المللی کمجان نشان دادیم اگر به جوامع محلی اعتماد شود می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند، آن هم بدون استفاده از منابع دولتی؛ چیزی که متأسفانه از آن غفلت کرده‌ایم. 
من و هم‌ولایتی‌هایم نشان دادیم احیای تالاب کمجان می‌تواند الگویی قابل اجرا برای تالاب‌های ایران باشد.

منبع: روزنامه قدس عباسعلی سپاهی یونسی

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • استفاده از نیروهای مردمی فرصتی طلایی/ باید از مسوولان مطالبه کنیم
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • از روان تا درمان
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای  خواهد بود
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند