Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار اسکندری واقعاً از مرگ عادی می‌ترسید. به خاطر دارم یک بار به شدت بیمار شد. دکتر به او گفته بود که کبدت چرب است. می‌گفت: می‌ترسم این کبد مرا بکشد. از مرگ در بستر می‌ترسید، اما عاشق شهادت بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، پیکر سردار شهید حاج عبدالله اسکندری و شهیدان کریمیان، کابلی، آسیه و تاش‌موسی امروز (پنج‌شنبه 13 مرداد 1401) و همزمان با ششمین روز ماه محرم در میدان امام حسین (ع) تشییع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار بهرام قاسمی از دوستان و همرزمان سردار شهید اسکندری در گفتگو با خبرنگار تسنیم به شرح سوابق و توصیف ویژگی‌های اخلاقی این شهید مدافع حرم پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

رفاقت من با سردار اسکندری از سال 1363 و در جریان جنگ تحمیلی آغاز شد. من آن موقع معاون بازرسی سپاه استان فارس بودم و او فرمانده سپاه لار بود. در قرارگاه نوح که مسئولیت اجرای عملیات‌های دریایی را برعهده داشت با هم آشنا شدیم و بعد در تشکیل تیپ مهندسی 41 الهادی این آشنایی تبدیل به رفاقت شد.

سردار فلاح‌زاده جانشین کنونی نیروی قدس سپاه، فرمانده وقت تیپ الهادی، سردار شهید حاج عبدالله اسکندری جانشین تیپ و بنده رئیس ستاد آن بودم. سردار اسکندری پس از دوران دفاع مقدس، فرمانده تیپ شد و بنده در سال‌های 78 و 79 جانشین ایشان بودم که سپس به گرگان رفتم و فرمانده تیپ 45 جوادالائمه (ع) شدم.

سردار اسکندری پس از فرماندهی تیپ الهادی به بنیاد شهید و امور ایثارگران رفت و مدیرکل بنیاد شهید فارس شد. بعد از اینکه به مدت چند سال مدیرکل بنیاد شهید بود، همراه با سردار شهید مدافع حرم عبدالرسول استوار محمودآبادی به قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه در شمال‌غرب کشور رفت (سردار استوارآبادی مدتی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) بود) و در آنجا با گروهک‌های تروریستی مقابله کرد.

پس از اینکه سردار استوار محمودآبادی از قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) تودیع شد و به ستاد فرماندهی کل سپاه رفت. سردار اسکندری نیز بازنشسته شد، اما به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) آمد و به عنوان مشاور قرارگاه قرب قائم به فعالیت پرداخت. شهید اسکندری تا 72 ساعت پیش از شهادت با من کار می‌کرد و مشاور من در مسئولیتی که داشتم بود.

** یاری‌رسان سیل‌زدگان زابل بود

شهید اسکندری از ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت و به مدت هشت سال در عملیات‌‌های مختلف نقش‌آفرینی کرد. وی ابتدا به عنوان نیروی رزمنده وارد جبهه شد. سپس فرمانده گردان شد و در ادامه در مسئولیت جانشینی تیپ الهادی به انجام وظیفه پرداخت.

ایشان چند بار در دوران دفاع مقدس مجروح و جانباز شد و تا مرز شهادت پیش رفت. یک بار در منطقه عملیاتی فاو پایش ترکش خورد و آسیب دید، اما حاضر نشد منطقه عملیاتی را ترک کند و به عقب بازگردد.

سردار اسکندری پس از دوران دفاع مقدس در تیپ الهادی به انجام وظیفه پرداخت. در سال 67 و زمانی که هنوز امام خمینی (ره) در قید حیات بود، در زابل سیل آمد. تیپ الهادی مامور شد تا به آنجا برود و عملیات بازسازی این شهر را انجام دهد. ما سه گردان به زابل اعزام کردیم و به مدت یک سال و نیم در آن منطقه حضور داشتیم. شهید اسکندری نیز مدام در کنار بچه‌ها بود و برای انجام کارها در رفت و آمد بود.

** نقش شهید اسکندری در ساخت سد کرخه

پس از پایان دفاع مقدس، سپاه در سازندگی کشور نقش مهم و سازنده‌ای ایفا کرد. یکی از اقدامات مهم سپاه در آن دوره سدسازی و جاده‌سازی بود. از این رو سد بزرگ کرخه با مشارکت تیپ الهادی و نقش‌آفرینی سردار شهید حاج عبدالله اسکندری ساخته شد.

برای انجام طرح‌های عمرانی و سازندگی در کنار تیپ الهادی ، موسسه الهادی نیز ایجاد شد که این موسسه در انجام پروژه‌هایی همچون ساخت جاده نی‌ریز به استهبان به طول 64 کیلومتر، ساخت جاده بین مرودشت به اقلید که صعب‌العبور بود و گردنه داشت و... نقش داشت و در تمام این پروژه‌ها سردار شهید اسکندری نقش‌آفرین بود.

** ماجرای تماس سردار اسدی و آمادگی برای حضور در سوریه

بنده در ابتدای دهه 90 مدیرعامل موسسه عمران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بودم که این موسسه اقدام به انجام طرح‌های پدافند غیر عامل در تهران و سایر استان‌های کشور می‌کرد.

در این موسسه طرح‌های مهمی انجام دادیم که سردار اسکندری در سال‌های پایانی حیات مادی‌ش و آن زمانی که بازنشسته شده بود،  به عنوان مشاور با بنده کار می‌کرد.

با توجه به اینکه ما ستاد موسسه را هم برای انجام بهتر کارها از تهران به شیراز منتقل کرده بودیم و 2500 نفر نیرو داشتیم، بنا داشتیم یک تعاونی مسکن برای کارکنان شکل بدهیم و سردار اسکندری مدیر این تعاونی شود.

روز 26 اردیبهشت 1393 قرار بود برای انجام کارهای این تعاونی به جلسه‌ای برویم. اما تلفنش زنگ خورد و گفت من باید به جلسه دیگری بروم. اگر می‌توانی خودت تنها برو یا اینکه جلسه را به روز دیگری موکول کن.

آن فردی که با وی تماس گرفته بود، سردار محمدجعفر اسدی فرمانده وقت نیروهای مستشاری سپاه در سوریه بود. او به شیراز آمده و جمعی از رزمندگان قدیمی سپاه را جمع کرده و گفته بود که من می خواهم در سوریه کاری انجام بدهم و نیاز به شما دارم. ماموریتی که من می‌خواهم انجام بدهم مهم است و هرکس می‌تواند با من بیاید، دریغ نکند.

برخی از بچه‌ها گفته بودند که به یکباره نمی‌توانیم بیاییم و باید مقدماتش را فراهم کنیم، اما شهید حاج عبدالله اسکندری در آن جلسه به سردار اسدی گفت من آماده‌ام که همین امروز به سوریه برویم. شهید اسکندری از آنجا به منزل رفت، وسایلش را برداشت و همراه با خانواده راهی فرودگاه شد و به تهران رفت.

** در جستجوی حاج عبدالله

ساعت 4 بعد از ظهر همان روز پیامکی از او برای من آمد که نوشته بود: برادر ضمن عرض معذرت من به ماموریتی می‌روم. اگر عمری بود و برگشتم توضیح خواهم داد و اگر برنگشتم مرا حلال کنید. برادرت عبدالله. بعد از دریافت آن پیام هرچه به او زنگ زدم، تلفن همراهش خاموش بود.

خیلی پیگیری کردم تا بدانم حاج عبدالله کجا رفته است. فردای آن روز با خانه‌اش تماس گرفتم. همسرش گوشی را برداشت. او گفت: حاج عبدالله به ماموریت رفته است. گفتم: حاج عبدالله اگر بخواهد به ماموریتی برود، باید به من بگوید و مرا در جریان بگذارد. خانمش گفت: بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم.

با سردار اسماعیل قاسمی که دوست مشترک‌مان بود تماس گرفتم. بیشتر وقت سه تایی در باغ حاج اسماعیل دور هم جمع می‌شدیم و گپ و گفت می‌‌زدیم. به او گفتم: من حاج عبدالله را گم کرده‌ام. او نیز با خانواده‌اش صحبت کرد، اما همسرش جوابی نداد.

دو روز بعد (روز شنبه) سردار شیخی به من زنگ زد و گفت: از رفیقت حاج عبدالله چه خبر؟ گفتم: هیچ خبری از او ندارم و از روز چهارشنبه تا الان هر چه دنبالش می‌گردم، کسی خبری به من نمی‌دهد. او در ادامه، ماجرای آن جلسه را گفت و خبر داد که سردار اسکندی به سوریه رفته است.

** عبدالله هم رفت پیش ابوالفضل!

روز 1 خرداد سردار شیروانیان فرمانده وقت تیپ 47 سلمان که بعد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان شد با من تماس گرفت. ما نیروهای مهندسی از دوران جنگ با هم رفیق بودیم. او پسرش ابوالفضل یک سال قبل در سوریه به شهادت رسیده بود و اولین شهید مدافع حرم شهر اصفهان بود.

سردار شیروانیان گفت: حاج عبدالله کجاست؟ گفتم: نمی‌دانم. بعد گفت: عبدالله هم رفت پیش ابوالفضل! رفقای ابوالفضل از سوریه تماس گرفتند و گفتند یک سردار شیرازی لحظاتی پیش به شهادت رسید.

من بلافاصله با سردار فلاح‌زاده تماس گرفتم. او در جنگ فرمانده ما بود و بعد از آن تاکنون نیز او را بزرگتر خود می‌دانیم. گفتم: حاج عبدالله در سوریه شهید شده است. او گفت: این‌چنین نیست. بعد گفت: خودم پیگیری می‌کنم.

حدود نیم ساعت بعد سردار فلاح‌زاده تماس گرفت و گفت: آن خبری که دادی درست بود و حاج عبدالله شهید شده است. من نیز راهی شیراز هستم تا به دیدار خانواده‌اش برویم. سپس همراه با وی، سردار غیب‌پرور فرمانده وقت سپاه فارس و... به دیدار خانواده‌اش رفتیم و خبر شهادت حاج عبدالله را دادیم.

** بی‌تابی حاج عبدالله و هراس از مرگ عادی

حاج‌عبدالله از دوران جنگ دنبال شهادت بود. حدود یک هفته، 10 روز قبل از شهادتش برای انجام ماموریتی به یاسوج رفتیم. از صبح تا شب از مناطق مختلفی بازدید کرده و در ارتفاعات پیاده‌روی کردیم. شب که به محل استراحت رسیدیم، خسته و کوفته بودیم.

اما حاج عبدالله نمی‌خوابید. مدام به حیاط می‌رفت و می‌آمد. گفتم: حاج عبدالله چه شده؟ چرا نمی‌خوابی؟ گفت: خوابم نمی‌آید. با خدا مشکلی دارم. گفتم: حاج عبدالله، این حرف‌ها چیست. بخواب، فردا کلی کار داریم.

10 دقیقه بعد دوباره بلند شد، بیرون رفت و برگشت. من روی تخت نشستم و گفتم: عبدالله چه شده؟ دوباره گفت: من با خدا مشکلی دارم و تا جوابم را نگیرم، بی‌خیال نمی‌شوم. برای او کاری ندارد، سهل و آسان است. بعد حرف دلش را اینگونه گفت: من می‌ترسم با مرگ عادی و طبیعی از دنیا بروم. می‌ترسم سکته کنم و بمیرم. می‌ترسم تصادف کنم و بمیرم.

من خندیدم و گفتم: حاج عبدالله الان که جنگ و جبهه‌ای نیست. گفت: اگر خدا بخواهد، می‌توان در سوریه، فلسطین یا لبنان جنگید و به شهادت رسید. او اگر بخواهد می‌تواند شهادت را نصیب من کند. من سال‌ها در جبهه‌های جنگ و بعد از آن جنگیدم. چند سال در بنیاد شهید به ایثارگران خدمت کردم. یکی دو سال در شمالغرب با تروریست‌ها جنگیدم. اکنون نمی‌خواهم با مرگ طبیعی از دنیا بروم.

** آخرین اعتکاف حاج عبدالله

پس از آن ماموریت گفت من دو سه روزی نیستم و می‌خواهم به اعتکاف بروم. گویا در آن اعتکاف خواسته‌اش را از خدا دریافت کرده بود.

سردار اسکندری واقعاً از مرگ عادی می‌ترسید. به خاطر دارم یک بار به شدت بیمار شد. دکتر به او گفته بود که کبدت چرب است. می‌گفت: می‌ترسم این کبد مرا بکشد. از مرگ می‌ترسید، اما عاشق شهادت بود. بالاخره هم به آرزویش رسید.

همچون حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش سرش را بریدند. همسر و فرزندانش صبر و استقامت زیادی داشتند. داعشی‌ها پیام داده بودند تا ایران مبلغی به آن‌ها بدهد تا پیکر را بدهند، اما خانواده‌اش نپذیرفتند و گفتند حاضر نیستیم یک ریال به آن‌ها داده شود. ما چیزی را که در راه خدا دادیم، پس نمی‌گیریم. خودش اگر بخواهد بازمی‌گردد. اکنون هم در آستانه عاشورای حضرت اباعبدالله (ع) پیکرش بازگشت و در شهرهای تهران و شیراز تشییع خواهد شد.

** حساسیت نسبت به اموال بیت‌المال

شهید اسکندری نسبت به حفظ اموال بیت‌المال بسیار حساس بود. به یاد دارم برای انجام ماموریتی به بندرعباس رفتیم. در مسیر برای ناهار ایستادیم. نوشابه هم سفارش دادیم. حاج عبدالله گفت: نوشابه با خودمان است. اگر برای بین راه هم چیزی می‌گرفتیم، می‌گفت باید خودمان پولش را بدهیم.

سردار اسکندی آن مدتی که درس می‌خواند به صورت پاره وقت در موسسه الهادی نیز کار می‌کرد. ما یک موتور از زمان جنگ داشتیم که به او داده بودیم تا رفت و آمد کند. زنجیر آن موتور خراب شد، اما هر کاری کردیم پولش را نگرفت و خودش تعمیر کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سپاه پاسداران دفاع مقدس مدافعان حرم سپاه پاسداران دفاع مقدس مدافعان حرم شهید حاج عبدالله اسکندری سردار اسکندری شهید اسکندری فرمانده وقت برای انجام خانواده اش بنیاد شهید سردار شهید دفاع مقدس او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: یک بخش مهمی از احکام اسلام در خصوص واجبات و محرمات مالی اسلامی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر مسایل اجتماعی موثر است. شهید آیت الله مرتضی مطهری در رد کسانی که حوزه دین را منحصر در مسایل فردی و آخرتی می‏‬ دانند، می‏‬ گوید: «کسانی که گفته‌اند زندگی به طورکلّی یک مسأله است و دین مسأله دیگر، دین را نباید با مسایل زندگی مخلوط کرد، این اشخاص اشتباه اوّلشان این است که مسایل زندگی را مجرّد فرض می کنند. خیر، زندگی یک واحد و همه شؤونش توام با یک دیگر است؛ صلاح و فساد در هر یک از شوون زندگی، در سایر شؤون مؤثّر است. ممکن نیست اجتماعی مثلاً فرهنگ یا سیاست، یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد؛ امّا دینش درست باشد و بالعکس. اگر فرض کنیم دین تنها رفتن به مسجد و کلیسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است، ممکن است کسی ادّعا کند مسأله دین از سایر مسایل مجزّا است؛ ولی این مطلب فرضاً درباره مسیحیت صادق باشد، درباره اسلام صادق نیست»

یکی از محوری ترین نیازهای بشر حل مسایل اقتصادی و تدبیر اقتصادی است. اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نموّ ثروت است، همان طوری که از شرایط اولیه یک اجتماع سالم اقتصاد سالم است. اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قایم به ذات و بی عیب و غیرقایم به غیر. جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد، مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد و اگرنه، مانند یک مریض کم خون و یا مریضی که دستگاه قلب و جهاز دمویّه اش خراب است همیشه مریض خواهد بود. گمان نمی رود هیچ عالم و بلکه هیچ عاقلی منکر لزوم و ضرورت اقتصاد سالم باشد. از نظر اسلام هدفهای اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تأمین است.

آیت الله استاد مرتضی مطهری در خصوص ارتباط اسلام با اقتصاد گفته است: «اسلام دو نوع پیوند با اقتصاد دارد: پیوند مستقیم از طریق یک سری مقرّرات اقتصادی درباره مالکیت، مبادلات، مالیات‏ها [مثل خمس‬ و زکات و…] و مباحث مفصل در تحت عنوان کتاب بیع، اجاره، ارث و وقف و.... پیوند غیر مستقیم از طریق اخلاق مانند سفارش به امانت، عدالت، احسان و منع دزدی و خیانت و رشوه.

پرداخت زکات و خمس و دیگر انفاق‌های واجب و مستحب، از تکالیف اقتصادی مسلمانان است. ادای این وظایف مالی، افزون بر آثار سازنده اخلاقی، نقش مهمی در توزیع و تعدیل ثروت میان افراد جامعه و برقراری عدالت اجتماعی دارند. اما هر کدام از خمس و زکات از جهت موارد تعلّق، شرایط وجوب و مصرف با هم تفاوت دارند.

در فقه اسلامی؛ «خمس» عبارت است از یک پنجم اموال انسان که باید از درآمد و مازاد بر مخارج خود با شروط خاصی که در فقه بیان شده، پرداخت شود و آن حقّی است که خداوند برای پیامبر اکرم (ص) و امام معصوم (ع) قرار داده تا مستمندان از خاندان آن بزرگواران به جای زکات مصرف و نیازمندی‌های خود را با آن تأمین کنند. خمس به دو قسم تقسیم می‌شود: نیمی از آن، سهم امام (ع) است که باید توسط حاکم اسلامی در مصالح اسلام و مسلمانان هزینه گردد و نیم دیگر آن، سهم سادات است. خمس به مواردی با شرایط ویژه تعلّق می‌گیرد.

در فقه اسلامی، زکات عبارت است از: حقّ واجبی که به بخشی از اموال برخی افراد غنیّ و ثروت‌مند جامعه تعلق می‌گیرد و باید به نفع فقرا برای صرف در مصالح عمومی پرداخت شود. اغنیا با دادن زکات، از صفات زشتی مانند حرص و بخل (تا اندازه‌ای) پاک می‌گردند و اموالشان نیز با خیر و برکت دنیوی و اخروی، رشد و نموّ خواهد کرد. همچنین از دیدگاه فقها، اصل وجوب زکات از ضروریات و ارکان دین مقدس اسلام است. سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود این است که چه نسبتی میان واجبات مالی اسلام باید با دیگر مسایل اقتصادی امروز ما برقرار باشد.

از این‌رو با دکتر محمد جواد توکلی استادیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیرامون این موضوع به گفت و گو پرداخته‌ایم که بخش اول آن تقدیم نگاه‌تان می‌شود:

خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است

محمد جواد توکلی، اقتصاددان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رییس پیشین پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وجوب پرداخت خمس و زکات در جامعه اسلامی، بیان کرد: خمس و زکات از واجبات مالی در دین اسلام و از شرایط التزام عملی فرد مسلمان به دین و احکام دین اسلام است. به خاطر همین نمی‌توان ادعا کرد این امر یک امر داوطلبانه است. خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه به حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ از اموال آنها صدقه‌ای (بعنوان زکات) بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» همانطور که از این آیه استنباط می‌شود، صدقه در قرآن عمدتاً به مفهوم زکات تعریف شده، به پیامبر می‌فرمایند که زکات را از مردم بگیر. بگیر در واقع یک مسوولیت برای حاکمیت تعریف می‌کند و حاکمیت باید متولی دریافت زکات باشد.

وی با اشاره به فلسفه پرداخت خمس در جامعه اسلامی عنوان کرد: در بحث پرداخت خمس، یک سابقه‌ای وجود دارد، به خصوص در بحث شیعی که مربوط می‌شود به زمانی که به جز دوره کوتاه حکومت امیرالمؤمنین (ع)؛ ائمه معصومین (ع) در مسند حکومت نبودند و این باعث شده بود به خصوص بعد از دوره غیبت، علمای اسلام، به عنوان متولیان دریافت خمس در نظر گرفته و برای مصارف خاص آن تصمیم گیری کنند. بنابراین سیستمی ایجاد شد که حکومتی نبود و این شایبه ایجاد شد که پرداخت خمس یک سیستم داوطلبانه است.

توکلی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که سیستم مالیات‌های اسلامی دارد این است که سعی شده انگیزه‌های درونی و اخلاقی برای پرداخت خمس و زکات در افراد ایجاد شود و یکی از کارکردهای اساسی که اسلام در نظر گرفته این است که انگیزه خدایی را شرط دانسته، به این مفهوم که شما اگر با قصد ریا و یا منفعت طلبی خمس یا زکات را پرداخت کنید. براساس برخی فتاوا، این وظیفه از شما ساقط نمی‌شود، اگر این زکات را پرداخت می‌کنید که بخواهید وجهه‌ای کسب کنید و یا انگیزه‌های مادی دارید، مورد قبول نیست و به خاطر همین اسلام در طراحی نظام مالیاتی خود انگیزه‌های روحی روانی را حفظ و تلاش می‌کند، مردم با انگیزه‌های خیرخواهانه این واجب را ادا کنند.

این اقتصاد دان در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت خمس و زکات هرچند یک واجب محسوب می‌شود و حکومت نیز نسبت به آن مسوولیت دارد، اما بحث انگیزه‌های درونی و خیرخواهانه‌ای وجود دارد که به خصوص در نظام کنونی ما، پرداخت خمس داوطلبانه است، و حاکمیت از ابزارهای خود برای دریافت خمس و زکات استفاده نمی‌کند.

خمس و زکات رویکرد تربیتی در جامعه اسلامی دارد

وی خاطرنشان کرد: در دوره صدر اسلام بخشی از موضوع خمس و زکات به نظر می‌رسد، بحث تأمین مالی حکومت برای فقر زدایی و انجام مسوولیت های اجتماعی بوده است. ولی آنچه اهمیت دارد، رویکرد تربیتی خمس و زکات است‌، براساس آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) خمس و زکات بیشتر از اینکه کارکرد مورد نظر که همان تأمین مالی دولت است، را داشته باشد، یک کارکرد تربیتی دارد. براساس آیه شریفه‌ای که ذکر شد، خداوند به پیامبر دستور می‌دهد، برو و مالیات اسلامی و زکات را دریافت کن، نمی‌گوید که از آنها بگیر برای اینکه فقر زدایی کنی و یا مخارج دولت را تأمین کنی، بلکه می‌گوید تطهرهم و تزکیهم، برای اینکه انسان‌ها را پاک‌کنی، این در واقع یکی از ممیزه‌های نظام مالیاتی اسلامی است، هدف این است که حرص و طمع افراد بر مال و اموال کنترل شود، چراکه انسان خواه، ناخواه، تعلق خاطری به اموال خود پیدا می‌کند، و اینکه انسان دچار تکاثر شود می‌تواند منشأ انحراف باشد، بنابراین اسلام سعی می‌کند، فیلترهای اخلاقی ایجاد کند تا افراد با بخشش مال خود به فقرا و مستمندان، ترجیحات و انگیزه‌های اقتصادی ش دچار انحراف نشود و این یکی از کارکردهای مهمی است که خمس و زکات می‌تواند در جامعه اسلامی داشته باشد.

ادامه دارد...

کد خبر 6083761

دیگر خبرها

  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • به هنرستان‌ها توجه ویژه شود
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است