Web Analytics Made Easy - Statcounter

چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به یکجانبه‌گرایی و خروج آمریکا از برجام گفت: ایالات متحده به عنوان آغازگر بحران کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران، باید ضمن به رسمیت شناختن مسئولیت خویش در این رابطه، با اصلاح کامل اشتباهات گذشته خود، در فرآیندی سریع تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کرده و با بکارگیری تدابیر مورد نیاز نسبت به رفع و رجوع دغدغه‌ها و خواسته‌های منطقی ایران اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه سیاسی خبرگزاری برنا، هندسه نوین شرق معلول فرآیندها و اتفاقاتی است که هم در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی تاثیرگذار و تاثیرپذیر است. چین و روسیه به عنوان قدرت‌های بلامنازع شرق، اکنون با تضعیف منطقه ای و جهانی آمریکا موقعیت را برای بروز و ظهر بهتر می بینند و در این میان آمریکا از هیچ تلاش برای بازگشت به جایگاه پیشین خود فروگذار نمی‌کند. در این میان اما قدرت‌هایی چون ایران نیز به معادلات منطقه‌ای و جهانی اضافه شده اند که حضورشان معادله فوق را کمی پیچیده تر کرده است. 

اکنون ایران، در کنار قدرتهای قدیمی چون روسیه و چین نقش تعیین کننده تری از معاولات بین المللی دارند و همین تضعیف منطقه ای آمریکاست که این کشور را بر آن داشته تا به جنگ‌هایی چون اوکراین دامن زده و تاش کند تا با تحریم و دخالت، جنگ هایی در شرق آسیا نیز ایجاد کند. 

آمریکا سالهاست که سعی کرده ایران را نیز با حربه تحریم، از مسیر دستیابی به موقعیت بهتری در منطقه محروم کند. همه این تحرمات آمریکا بلوک جدیدی را در شرق جهان ایجاد کرده که نه روی کاغذ ولی در عمل دشمن و یکسری اهداف و منافع مشترک دارند. یکی از اجزای اصلی این بلوک جمهوری خلق چین است.

چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در خصوص مهم‌ترین موضوعات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا به گفت‌وگوی تفصیلی پرداخت.

برنا: جناب آقای شی جین پینگ، رهبر چین در تاریخ 29 ماه جولای به صورت تلفنی با جناب آقای رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفتگو کردند. توضیحاتی درباره محتوای این گفتگوی تلفنی بفرمایید.

چانگ هوآ: از سال گذشته و آغاز به کار جناب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای شی جین پینگ، رهبر چین از طرق مختلف شامل تماس تلفنی یا تبادل پیام ارتباطی نزدیک را با ایشان حفظ نموده‌اند. در روز 29 جولای سال جاری نیز رهبر چین بار دیگر به صورت تلفنی با جناب آقای رئیسی گفتگو کردند که این مذاکره در واقع یکی از مراودات راهبردی سران دو کشور در شرایط جدید بین المللی و مسائل منطقه‌ای به حساب می‌آمد و نقشی مهم را در جهت‌دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل کرد.

در حال حاضر و در شرایط تحولات بی‌سابقه قرن اخیر که تاثیرات فراگیری ویروس کرونا نیز به آن افزوده شده، جهان با دوران جدیدی از چالش ها و ناآرامی ها مواجه شده است. در این فضا تحقق آرزوی توسعه و امنیت بیش از هر زمان دیگر از جانب ملت‌های کشورهای مختلف پیگیری شده  و خواسته ملت ها برای عدالت و انصاف در نظام بین الملل قوتی روزافزون یافته است. جناب آقای شی جین پینگ، رهبر چین با توجه به این فضا در گفتگوی تلفنی اخیر اشاره نموده‌اند که در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی در فضای بین‌المللی، چین و ایران می توانند از رهگذر همکاری‌های متحدانه، ارتقای سطح منافع مشترک، به حفاظت از  پهنه وسیع حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه بپردازند.

ابراز تمایل رهبر چین بر تقویت همکاری‌های دو کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای

بر این اساس نگاه چین به مناسبات خود با ایران، نگاهی از منظر راهبردی بوده و پکن مایل است همراه با ایران ضمن پیشبرد مستمر مشارکت جامع راهبردی دو کشور، پیشرفت های جدید در این حوزه را محقق سازد. جناب آقای شی جین پینگ همچنین در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر موضع همیشگی چین در حمایت از حل مسائل امنیتی خاورمیانه با هماهنگی و اتحاد کشورهای منطقه، حمایت پکن از انتخاب مستقل و مبتکرانه مسیرهای توسعه ای که مردم منطقه انجام می‌دهند را ابراز نموده و در عین حال نسبت به تقویت ارتباطات و همکاری ها با ایران در چارچوب هایی چون سازمان همکاری های شانگهای ابراز تمایل نموده اند.

  در جریان این گفتگو طرف چینی با استقبال و قدردانی از حمایت مثبت ایران در خصوص ابتکار توسعه و امنیت جهانی، تمایل خود مبنی بر عملیاتی سازی مشترک این ابتکارات با تهران و مشاهده نتایج آن را اعلام کرده و بر لزوم پیشبرد و هدایت نظم جهانی به سوی شرایط توسعه عادلانه تر و معقولانه تر تاکید نمود.

آغاز مرحله عملیاتی‌سازی برنامه جامع همکاری‌های دو کشور

سران دو کشور همچنین در این گفتگوی تلفنی، ضمن ترغیب مناسبات مشارکت جامع راهبردی چین و ایران به نقاط مشترک مهمی در این رابطه دست یافتند. بر این مبنا در ایام پیش رو، دو طرف باید ضمن اجرایی سازی جدی نقطه نظرات مشترک سران دو کشور، با حفظ و تداوم ارتباطات نزدیک، به عملیاتی‌سازی برنامه جامع همکاری‌های دو کشور پرداخته و به گونه‌ای مثبت همکاری های عملگرایانه در عرصه های مورد توجه طرفین را به پیش برانند و در همین چارچوب نسبت به تداوم گسترش تعاملات دو کشور در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس کرونا اقدام کنند.

از سوی دیگر تقویت تعاملات و ارتباطات دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی و تداوم حمایت‌های قاطع و متقابل طرفین در زمینه منافع اساسی یکدیگر و همچنین دغدغه های مهم دو کشور در فضای ترغیب مناسبات چین و ایران به تداوم در مسیر سابق و ارتقای سطح آن مورد تاکید قرار گرفته و در عین حال ایجاد فرآیندی که بیش از پیش در خدمت منافع و سعادت ملت های دو کشور قرار گیرد و به ایفای نقش به مراتب بزرگتر دو کشور در عرصه ثبات منطقه و جهان می‌انجامد مورد اشاره طرفین قرار گرفت. 

برنا: سال گذشته، دو کشور چین و ایران از آغاز اجرایی شدن برنامه جامع همکاری های دو کشور خبر دادند، در حال حاضر این برنامه تا چه مرحله ای پیشرفت داشته است؟

چانگ هوآ: در سال 2016، جناب آقای شی جین پینگ، رهبر چین از ایران بازدید کردند و در آن دوران دو کشور ارتقای مناسبات شان به سطح مشارکت جامع راهبردی را اعلام کردند. دو کشور همواره به طور قاطع به حمایت متقابل از منافع ملی و عزت ملت های یکدیگر پرداخته و علاوه بر آن از حرکت یکدیگر در مسیری که انتخاب کردند حمایت می‌نمایند. دو طرف در عین حال در حوزه مسائلی که به منافع بنیادین یکدیگر و دغدغه‌های اساسی و بزرگ شان مربوط می‌شود به طور قاطع و ثابت به حمایت متقابل از یکدیگر می پردازند.

چین و ایران همچنین با قوت به تحکیم پایه‌های اعتماد راهبردی دو کشور پرداخته و به حراست قاطعانه از انصاف و عدالت در نظام بین‌الملل می پردازند. از سوی دیگر عوامل اقتصادی دو کشور به شدت مکمل یکدیگر بوده و همکاری‌های عملگرایانه دو طرف نتایج مثمر ثمری را به همراه داشته است. طی سال‌های بسیار، چین همواره نخستین شریک تجاری ایران بوده و یادداشت تفاهم دو کشور در حوزه همکاری‌های "یک کمربند یک جاده" به پیشبرد بی‌وقفه همکاری‌ها در چارچوب ابتکار "یک کمربند یک جاده" منجر شده است.

تقویت همکاری‌های ایران و چین در بیش از 10 حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی 

جناب آقای امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه محترم ایران دو بار به چین سفر داشتند که در جریان آن دو طرف ضمن اعلام آغاز فرآیند اجرایی شدن برنامه همکاری های جامع دو کشور، به طور مشترک بر تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، زیرساخت ها، ظرفیت تولید، فناوری، پزشکی و بهداشتی تاکید نموده و گسترش تعامل در زمینه‌های کشاورزی و شیلات، امنیت فضای مجازی، همکاری با طرف های ثالث، تعمیق تبادلات آموزشی، سینما، آموزش نیروی انسانی و  همچنین تبادلات مردمی با هدف تحقق بیش از پیش دستاوردهای دو کشور در عرصه‌های مختلف را مورد اشاره قرار دادند.

چین و ایران هر دو کشورهایی با تمدن‌های دیرینه و تاثیرات مهم هستند و بی‌تردید تعمیق مناسبات دو کشور، اقدامی متناسب با دوستی سنتی دو طرف و از مناسبات مشارکت جامع راهبردی بوده و تامین کننده منافع ملی دو کشور و علاوه بر آن حرکتی در راستای حراست از صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.

چین مایل است با ایران ضمن اجرایی سازی جدی نقطه نظرات مشترک سران دو کشور، با حفظ و تداوم ارتباطات نزدیک به عملیاتی سازی برنامه جامع همکاری های دو کشور پرداخته و به گونه ای مثبت همکاری های عملگرایانه در عرصه های مورد توجه طرفین را به پیش برانند و در همین چارچوب نسبت به تداوم گسترش تعاملات دو کشور در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس کرونا اقدام کنند.

برنا: به اعتقاد شما عامل اصلی قرار گرفتن برجام در بن‌بست فعلی چیست؟ ارزیابی جنابعالی از نقش اروپا و آمریکا در از سرگیری مجدد مذاکرات هسته‌ای چگونه است؟

چانگ هوآ: آمریکا بدون توجه به مخالفت‌های جامعه جهانی، به طور یکجانبه از توافق جامع هسته‌ای ایران خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار خود قرار داد و این عامل اصلی بحران کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران است.

ایالات متحده به عنوان آغازگر بحران کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران، باید ضمن به رسمیت شناختن مسئولیت خویش در این رابطه، با اصلاح کامل اشتباهات گذشته خود، در فرآیندی سریع تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کرده و با بکارگیری تدابیر مورد نیاز نسبت به رفع و رجوع دغدغه‌ها و خواسته‌های منطقی ایران اقدام نماید.

یک بام و دوهوا به سبک آمریکا؛ سخن از دیپلماسی و تشدید تحریم‌ها

آمریکا از سویی به وفور از تمایل این کشور برای تلاش در جهت احیای برجام سخن می‌گوید و از جانبی دیگر در فرآیند احیای مذاکرات به تشدید تحریم‌های علیه ایران و طرف‌های ثالث می‌پردازد که این رویکرد به وضوح در تقابل با سیر پیشرفت مذاکرات بوده و سودی را عاید آن نخواهد کرد. در این میان طرف آمریکایی باید ضمن بازگشت مجدد و عمل به وعده‌ها و تعهدات خویش، در کنار رفع کامل تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی علیه ایران  و نسبت به ارائه تضمین‌های لازم مبنی بر اینکه ایران می تواند به بهره برداری کامل از منافع برجام اقدام نماید بپردازد.

در حال حاضر احیای برجام در مرحله‌ای کلیدی قرار گرفته است. کشورهای مرتبط در این شرایط باید ضمن پایداری بر تداوم گفتگو و مذاکره، ضمن مفاهمه و درک متقابل، با اتخاذ رویکردهای مثبت و پرهیز از اقداماتی که منجر به وخامت اوضاع می‌شود، موجبات تحقق سریع پیشرفت های مثبت در مذاکرات را فراهم آورده و بازگشت برجام به ریل صحیح در اسرع وقت را محقق نمایند.

چین به نقش هدایت گر، اثربخش و سازنده در مذاکرات ادامه می‌دهد

در این میان چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از اعضای برجام، همواره پایبندی خویش بر جریان حل و فصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران را حفظ نموده است. در همین راستا، چین با حفظ مواضع انصاف مدار و کلان نگر خویش به این فرآیند، به طور قاطعانه به حفاظت از نقش هدایت گر، اثربخش و سازنده برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین از سرگیری مذاکرات ادامه داده و تداوم اقدامات مورد نیاز برای بازگشت سریع برجام به مسیر صحیح را در دستور کار خواهد داشت.

برنا: شرایط کنونی اقتصادی جهان سرشار از بی ثباتی است اما به رغم این موضوع اقتصاد چین توانسته با انعطاف پذیری و ظرفیت قابل توجه خویش، در برابر فشارها و سیر نزولی جاری در کشورهای مختلف مقابله کند. در عین حال چین در حوزه های تولید و صنایع پیشرفته به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است. لطفا نظرتان را درباره وضعیت کنونی اقتصاد چین و چشم انداز توسعه در آینده آن بیان کنید.

چانگ هوآ: چین از ابتدای سال جاری تا کنون، در مواجهه با پیچیدگی ها و مشکلات جاری در محیط توسعه اقتصادی خارجی و داخلی، با پافشاری بر هماهنگ سازی تدابیر مربوط به مقابله با فراگیری ویروس کرونا و توسعه اقتصادی و اجتماعی با جدیت به مصاف چالش های مختلف رفته است. چین همواره بر اولویت مردم و حیات آن‌ها بر هر چیزی پافشاری کرده و بر همین اساس نسبت به ایجاد سدی برای پیشگیری و کنترل فراگیری ویروس کرونا اقدام کرده و با تثبیت دستاوردهای مقابله با فراگیری ویروس در بزرگترین میزان ممکن به حفظ جان و سلامت مردم پرداخته و در عین حال در بالاترین حد ممکن نیز به تثبیت مبانی توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخته است.

در همین چارچوب اشاره به این نکته لازم است که اقتصاد چین با مقاومت در برابر فشارها، در سه ماهه دوم سال جاری سیر رشد مثبت خود را ادامه داده است. در همین حال و نیمه نخست سال جاری میلادی، میزان تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) چین با ثبت رقم 56264.2 میلیارد یوآن نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشدی 2.5 درصدی را ثبت نمود.

توسعه جهان نیز نیازمند چین است​

اما هم اکنون خطر وقوع رکود تورمی در اقتصاد جهان، خطری رو به فزونی است و در عین حال توسعه اقتصادی چین نیز با عوامل ناپایدار و نامطمئن بسیاری مواجه است. اما در همین حال اقتصاد چین با انعطاف پذیری قوی و ظرفیت های بزرگ، همچنان ویژگی بهبود شرایط خویش در بلندمدت را بدون تغییر حفظ کرده است. امروز اقتصاد چین همچنان دارای مقیاسی قابل توجه است و میزان پایه مواد جامد موجود در انبارهای چین مزایای آشکار اقتصادهای بزرگ را به نمایش می گذارد. از سوی دیگر گشایش و باز بودن رو به دنیای خارج از سیاست ها اساسی و بنیادین اقتصاد چین است.

توسعه چین امری جدایی ناپذیر از دنیا بوده و طبعا توسعه جهان نیز نیازمند چین است. در حال حاضر و به سبب تاثیرات فراگیری ویروس کرونا، وقوع بحران در اوکراین و دیگر عوامل موجود، زنجیره تولید و تامین با وضعیت افزایش شرایط نا به سامان مواجه گشته و بسیاری از کشورها با بحران های مختلف از جمله در حوزه های انرژی یا مواد غذایی مواجه هستند، از سوی دیگر سیر صعودی قیمت کالا بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا را به سوی اتخاذ سیاست های انقباضی سوق داده و در فضای کلان، اقتصاد جهان با خطر روزافزون رکود تورمی مواجه است.

ایجاد محیط تجاری بازار محور و بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در چین

در این میان چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه جهان، با بزرگترین ظرفیت توسعه، قابلیت تقدیم نیرویی عظیم به سیر احیای اقتصاد جهانی را داراست. در همین قالب چین نسبت به تعمیق پیشرفته فضای گشایش درهای اقتصاد خویش به روی جهان خارج اقدام نموده و با پایداری بر تجارت آزاد و منصفانه، شرایط چرخش همزمان دو "چرخه" همکاری های چندجانبه و تجارت منطقه ای را فراهم خواهد آورد. چین در همین فضا اقدامات خویش در راستای ایجاد محیط تجاری بازار محور، قانون‌مند و بین المللی را ادامه داده و به تضمین ورود شرکت های خارجی در شرایط برابر و مطابق با قانون خواهد پرداخت تا از رهگذر این فضا، در شرایط رقابت منصفانه امکان تحقق منافع متقابل و محیط برد – برد فراهم گردد.

چین مایل به تقویت همکاری های بین المللی در حوزه مبارزه با فراگیری کرونا بوده و در سایه تضمین امنیت برنامه های ضد فراگیری، به اقدامات خود در فضایی دانش محور، نسبت به بهینه سازی سیاست های خویش در حوزه هایی چون صدور روادید، تست های کرونا و دیگر سیاست های پیشگیرانه اقدام خواهد نمود. در همین راستا، چین بازگشت به شرایط سابق با ازسرگیری و افزایش پروازهای خارجی و مسافران بین المللی را در دستور کار قرار داده و با شیوه ای مستدام و منظم به پیشبرد امور مرتبط با تجارت خارجی و فعالیت های اقتصادی فرامرزی می پردازد و بر این باور است که از این طریق تبادلات و رفت و آمد نیروهای چینی و همکاری و مبادلات خارجی به گونه ای بهینه و شایسته به پیش خواهد رفت.

دعوت چین از ایرانیان برای شرکت در برگزاری نمایشگاه‌های چین- اوراسیا، سرمایه‌گذاری و تجارت و کانتون 

همچنین در نیمه نخست سال جاری، حجم تجارت دوجانبه چین و ایران با افزایشی چشم گیر مواجه بوده و چین همچنان جایگاه خود را به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در مناسبات با این کشور حفظ کرده است. تداوم حرکت اقتصاد چین بر مدار استمرار ثبات و از ثبات به بهبود شرایط، فرصت های بیشتری را برای توسعه کشورهای مختلف جهان از جمله ایران فراهم خواهد آورد. شایان ذکر است که چین در نیمه دوم سال جاری میلادی، نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای اقتصادی و تجاری از جمله هفتمین اکسپوی چین – اوراسیا، بیست و دومین گردهمایی سرمایه گذاری و تجارت، صد و سی و دومین نمایشگاه کانتون، پنجمین اکسپوی واردات و رویدادهایی از این دست اقدام خواهد کرد و از رهگذر این برنامه‌ها، به گشایش پنجره‌ها و روزنه‌هایی برای آشنایی و درک بهتر فعالین عرصه‌های مختلف ایران با چین و ایجاد فرصت‌های همکاری تجاری با آن عمل می‌نماید.

پکن به صورت فعالانه به ترویج ابتکار توسعه جهانی پرداخته و با استقبال از حضور مثبت تمام کشورهای جهانی جهت بهره‌برداری از منافع حاصل از توسعه چین بر آن است که از طریق گسترش بی‌وقفه همکاری و گشایش‌های متقابل اقتصادی در عرصه‌های مختلف از جمله تجارت، سرمایه گذاری، صنعت و دیگر زمینه‌ها اسباب مورد نیاز جهت تحقق سازندگی جمعی "یک کمربند یک جاده " را ایجاد کرده و به روند توسعه و احیای اقتصاد جهانی یاری برساند.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و چین برنامه جامع همکاری های دو کشور فراگیری ویروس کرونا مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران فراگیری ویروس تقویت همکاری ها توسعه اقتصادی هسته ای ایران عملیاتی سازی گفتگوی تلفنی سرمایه گذاری اقتصاد جهان عین حال سوی دیگر حال حاضر چین و ایران اقتصاد چین بین المللی توسعه جهان دو کشور مورد نیاز دغدغه ها هایی چون سال جاری چانگ هوآ منطقه ای سیاست ها باید ضمن رهبر چین دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور