Web Analytics Made Easy - Statcounter

 با توجه به کاهش منابع آب دریافتی از رودخانه هیرمند و در نتیجه کاهش منابع آب ورودی به چاه نیمه‌ها (که تأمین آب شرب بخش زیادی از استان سیستان و بلوچستان به آن وابسته است) و نیز با عنایت به بروز خشکسالی‌های پی درپی در کشور از جمله در استان سیستان و بلوچستان، استفاده از منابع آب دریا و نمک‌زدایی آن برای تأمین آب شرب در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا قانون "انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان" با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان بند «خ» الحاقی به ماده (۲) قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور (مصوب ۱۳۹۴) به تصویب رسید.

بر اساس قانون مذکور وزارت نیرو مکلف شده تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز با استفاده از توان علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی برای برداشت آب، نمک‌زدایی، انتقال و استفاده از نمک و فلزات بازمانده از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را فراهم نماید. خرید آب نمک‌زدایی شده و انتقال یافته برای جبران مصارف شرب در چهارچوب ماده (۲۰) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از سرمایه‌گذار نیز تضمین شده است.

همچنین تکلیف شده تا وزارت نیرو آیین‌نامه اجرایی این بند را حداکثر سه ماه پس از تصویب، تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند.

در همین ارتباط وزارت نیرو اقدام به تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه نموده و با توجه به مفاد پیش‌نویس، موضوع در جلسه مشترک با نمایندگان سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفته تا هماهنگی و همگرایی لازم بین دستگاه‌های اصلی ذی‌مدخل در موضوع آیین‌نامه ایجاد گردد.

انتظار می‌رود با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون و شفاف شدن وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذی‌مدخل در فرآیند اجرای طرح و نیز انجام حمایت‌های لازم از شرکت مجری و سرمایه‌گذار طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، اجرای طرح با سرعت بیشتری عملیاتی شده و آب شرب سالم و بهداشتی با اطمینان‌پذیری استاندارد برای مردم شریف استان سیستان و بلوچستان تأمین شود.

همچنین در راستای ایجاد اشتغال پایدار و حفظ مرز‌های کشور، تصویب آیین‌نامه تأمین آب صنایع از منابع آب دریا را نیز تسریع خواهد بخشید.

گفتنی است: پیشنهاد یاد شده درحال حاضر در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت از سوی کارشناسان بررسی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریای عمان انتقال آب دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۷۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، شهرکی رئیس هیات ورزش زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: هر ساله گرامیداشت هفته ورزش زورخانه ای، مراسمی با حضور پهلوانان و پیشکسوتان این ورزش در زاهدان برگزار می‌شود.
در این مراسم ورزشکاران به اجرای آئین‌های ورزشی باستانی در گود زورخانه پرداختند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان
  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان
  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • زندگی پس از سیل در شهرستان دشتیاری - سیستان و بلوچستان + عکس
  • زندگی پس از سیل در دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • سیل در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت