Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی خاکسار  از افتتاح مرحله نخست مجموعه دستکند سامن همزمان با هفته دولت خبر داد.

او گفت: تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی این مجموعه تاریخی هزینه شده است و برای تکمیل و ادامه کاوش‌ها، نیازمند اعتبار است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، استان همدان گفت: قرار بود مرحله نخست مجموعه دستکند سامن همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان همدان افتتاح شود، که با توجه به اینکه افتتاح یا کلنگ زنی هرطرحی از برنامه‌های این سفر حذف شده بود افتتاح مرحله نخست مجموعه دستکند سامن هم به هفته دولت موکول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاکسار از راه اندازی آزمایشی این مجموعه پس از دهه اول محرم خبر داد و گفت: این مجموعه بصورت آزمایشی با هدف رفع نواقص و ایرادات پس از دهه اول ماه محرم راه اندازی خواهد شد تا برای افتتاح در هفته دولت آماده شود.

مجموعه دستکند سامن در سال ۱۳۸۴ کشف و مطالعات باستان شناسی و کاوش‌های این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴، ۶ فصل از این دستکند کاوش شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: اشیا و اسکلت‌های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده است تا پس از تکمیل و افتتاح مجموعه در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

اشیا کشف شده از مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است، اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است این مجموعه قبل از دوره اشکانیان ایجاد و در دوره اشکانیان از بستر آن استفاده شده است، اما تاکنون شواهد و آثاری مبنی بر قدمت مجموعه به قبل از دوره اشکانیان در دست نیست.

مدیر پایگاه ملی دستکند‌های استان همدان از تکمیل نورپردازی مرحله نخست این مجموعه خبر داد.

او گفت : ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و بعنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد.

 خاکسار گفت: همچنین خروجی مجموعه نیز که به مِلک یکی از شهروندان شهر سامن ختم می‌شد، در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت، که نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آن‌ها واقع شده، در حال انجام است و در سال‌های آینده بصورت مستمر انجام خواهد شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان  گفت: تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده است و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش‌ها، نیازمند اعتبار است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی شهر زیرزمینی باستان شناسی مجموعه دستکند سامن دوره اشکانیان باستان شناسی میراث فرهنگی استان همدان مرحله نخست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۲ خط قرمز در صداوسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • ۲ خط قرمز در صدا وسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • همدان، میزبان برگزاری مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری کشور
  • تحول خوبی در بوکس کشور ایجاد شده است/ همدان استعدادهای خوبی دارد
  • ملایر در میزبانی مسابقات قهرمانی کشور سنگ تمام گذاشت
  • همدان قهرمان مسابقات بوکس نوجوانان کشور شد
  • معرفی برترین‌های پیکار‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان در ملایر
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر