Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:16:57 GMT

اوج ارادت مردم خراسان جنوبی به علمدار کربلا

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۱۱۱۲

اوج ارادت مردم خراسان جنوبی به علمدار کربلا

به گزارش خبرنگار ایرنا آیین‌های سوگواری تاسوعای حسینی همزمان با نهم ماه محرم با حضور عاشقان و دلدادگان به اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب باوفایش در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی برپا شد و همچنان ادامه دارد.

عزاداران در مرکز استان از صبح امروز در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر به حرکت درآمدند و به یاد مظلومیت امام حسین (ع) و سقای دشت کربلا سوگواری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیات‌های عزاداری با حضور در حسینیه امام رضا (ع) بیرجند عشق و ارادت خود به سیدالشهدا و علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) را به نمایش گذاشتند.

عزاداری متمرکز در نقاط دیگر استان از جمله شهرستان‌های طبس، خوسف، بشرویه و فردوس نیز با شکوه خاصی برگزار شد.

در میان اجتماع عزاداران حسینی حضور کودکان، جوانان و نوجوانان با بر تن داشتن لباس‌های مشکی و سربندهای مزین به اسامی ائمه اطهار (ع) جلوه‌های زیبایی از شور حسینی را در محرم ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته است.

برخی ارادتمندان به ساحت مقدس امام حسین (ع) و علمدار دشت کربلا به توزیع نذورات در بین عزاداران و توزیع مواد غذایی در قالب بسته‌بندی می‌پردازند.

علاوه بر این در مسیر دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که با نظم خاصی حرکت می‌کنند، به همت جوانان بیرجندی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی برپا شده است و از مردم و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

شب تاسوعا نیز هیات‌های مذهبی از نقاط مختلف بیرجند با حضور در مسجد امام حسین (ع) این شهر در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی همراه با نوحه‌سرایی به عزاداری پرداختند.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی همراه بود.

همچنین مراسمی با عنوان «هفت منبر» در روز تاسوعا از سوی بانوان این دیار برگزار می‌شود که با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه، به اهل بیت متوسل می‌شوند.

آیین دیگری با عنوان «شمع گردانی» همزمان با تاسوعا در برخی روستاهای شهرستان بیرجند از جمله «بهدان» برگزار می‌شود.

همچنین امروز نماز ظهر تاسوعا در سراسر استان با حضور مردم و هیات‌های عزاداری اقامه شد.

برچسب‌ها بیرجند تاسوعای حسینی خراسان جنوبی هیأت عزاداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند تاسوعای حسینی خراسان جنوبی بیرجند تاسوعای حسینی خراسان جنوبی هیأت عزاداری خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • پیش‌بینی۲۸۷ شعبه أخذ رأی برای دور دوم انتخابات خراسان جنوبی
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • آمادگی سه شهرستان خراسان جنوبی برای دور دوم انتخابات مجلس
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • امدادرسانی هلال احمر بیرجند به ۱۶ نفر متاثر از سیلاب
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند
  • راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد