مهمترین علت ماندگاری کربلا حرکت تبیینی حضرت زینب(س) بود/ از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین قیام عاشورا استفاده شود
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۵۸۱۱
حرکت تاریخی عاشورا تنها یک واقعه نبود بلکه جریانی همیشگی در تاریخ است که همه انسانها را به اندیشه و در مقابل حق و باطل به انتخاب وا می دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، محرم هر چند ماه عزا و مصیبت است، اما قیام امام حسین(ع) اسلام را زنده کرد چرا که حسین سفینة نجات است.
یاد عاشورا را باید در ذهن زنده نگه داشت و به گفته مقام معظم رهبری عاشورا حقیقتی است که تبیین آن باید مطابق شرایط زمان و با زبان روز باشد تا بیان آن اثرگذار باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ضرورت مقابله با دروغها و تحریفات دشمن/ از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین قیام عاشورا استفاده شود
حجت الاسلام مسعود احمدی در گفتگو با مرصادنیوز ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اظهار داشت: در جریان عاشورا یکی از اتفاقاتی که رخ داد، بحث مطالبه گری صحیح در جامعه بود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمانشاه افزود: آقا امام حسین(ع) برای ما الگو تعیین کرد که حکومت فاسد یزید برکنار شود و حکومت صحیح اسلامی برقرار شود؛ لذا این درکش برای ما مطالبه گرها در کنار انتقادهایی که داریم یک درس بزرگ است.
وی با اشاره به نامگذاری شعار دهه امر به معروف و نهی از منکر امسال که " ملت حسینی، مطالبه گری آگاهانه و تبیین مجاهدان" است، گفت: یکی دیگر از درس هایی که از کربلا و عاشورا می گیریم بحث تبیین است.
حجت الاسلام احمدی افزود: یعنی ما نسبت به زحماتی که کشیده شده، خون هایی که ریخته شده مسئول هستیم که روشنگری کنیم تبیین کنیم.
وی تصریح کرد: امروزه در فضای مجازی مسئول هستیم و همچنین با توجه به این که حضرت آقا فرمودند مسئولیت فضای مجازی بسیار بالاست باید از این فضا برای تبیین قیام عاشورا استفاده کنیم. یکی از دستاوردهای عاشورا آزادگی است.
وی گفت: به بهانه آزادی جریانهای مخالف و یا به تعبیری جریانهایی که معاند هستند و مخالف حرکت سیدالشهدا و انقلاب هستند هنوز هم حضور دارند و میخواهند این شعائر رنگ ببازد لذا ما باید خیلی هوشیارانه عمل کنیم.
وی گفت: اینکه امام حسین فرمودند: " هَل مِن ناصر یَنصُرُنی؟ آیا به ما نیاز دارد، نه این برای باید تفهیم شود که ما به محبت و عنایت اهل بیت نیاز داریم، می خواهند معرفت ما را ببینند، یا مثلا خدا در قرآن می فرماید: "مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّه قَرْضا حَسنا فَیُضاعِفَهُ لَهُ" آیا خدا به قرض ما نیاز دارد؟! خیر. این برای رشد و تعالی خود ما در جامعه است، برای یادگرفتن دستگیری به هم نوعان است.
حجت الاسلام احمدی بیان کرد: در مجالس اهل بیت(ع) باید اینها تبیین شود، امروزه در فضای مجازی برخی میخواهند اصل نهضت را زیر سوال ببرند و خدشه دار کنند. نمیتوان رفتار یزیدی داشت و به ظاهر گریه کرد و از حسین(ع) دم زد!
وی یادآوری کرد: دشمنان امام(ع) کارشان را از زمانی شروع کردند که حرکت امام حسین(ع) شروع شد، زیرا حسین(ع) فرمود که یزید شایسته نشستن در جایگاه رهبری و پیشوایی مردم نیست.
حجت الاسلام احمدی بابیان اینکه یکی از شبهاتی که امروزه علیه نهضت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) وارد میکنند، شخصی بودن جنگ بین دو نفر است، گفت: اگر جریان نهضت عاشورا و سید الشهداء یک ماجرای شخصی بود، دیگر عبرت و الگو گیری معنا پیدا نمی کرد و نمیتوان از این قیام برای ادوار تاریخی درس گرفت.
وی عنوان کرد: سنت آزمونها و امتحانهای الهی از سنتهای متقن خداوند در زندگی بشریت است که در سراسر نهضت امام حسین(ع) بهوفور دیده میشود، در قیام عاشورا، شخص امام حسین(ع) سختترین آزمون الهی داد که شامل منقطع شدن از همه وابستگیها و تعلقات خود بود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمانشاه گفت: لذا باید سعی کرد در عزاداریها به تکلیفِ مهم و اساسی روشنگری و آگاهسازی مردم و مقابله با دروغها و تحریفات دشمن توجه ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: شناخت هدف اصلی قیام امام حسین (ع) از مهمترین وظایف ما در این ایام است و نسل امروز باید فلسفه قیام عاشورا را بداند تا قدرت ایستادگی در برابر دشمن داشته باشد.
مهمترین علت ماندگاری کربلا حرکت تبیینی حضرت زینب (س) بود
حجت الاسلام حجت الله فاضلی در گفتگو با مرصادنیوز، ضمن تسلیت ایام عاشورای حسینی اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نهضت امام حسین (ع) بر مبنای موضوعات معنوی، دینی و سیاسی بود، همانگونه که در شعر معروف آمده که کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود، مهمترین علت ماندگاری نهضت کربلا حرکت تبیینی حضرت زینب (س) بود. بنابراین از این نهضت میتوان به این نتیجه رسید که هر حرکتی بدون تبیین ابتر خواهد ماند.
نهضت عاشورای امام حسین (ع) سیاسی و عبادی بود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه نهضت عاشورای امام حسین (ع) سیاسی و عبادی بود، اظهار کرد: عدهای تحت عنوان معنویت، دین و اخلاق سعی میکنند بعد سیاسی نهضت امام حسین را تضعیف کنند از این رو آنها درک درستی از نهضت عاشورا ندارند و ادعای معنویت آنها ضعیف است.
وی با تاکید بر اینکه یک قیام اتفاق نمیافتد مگر با ایستادگی در مقابل ظلم، گفت؛ سیاستی که در اسلام دنبال میشود این است که نمیتوانیم در مقابل ظلم و تعدی افراد به حریم مردم سکوت پیشه کنیم و در مقابل هر ظلمی تا شهادت میایستیم، در آیات مختلف قرآنی نیز بیان شده است که خدا را عبادت کنید و در مقابل طاغوت ایستادگی کنید. این یک قیام توحیدی و الهی است که لازمه آن ایستادگی در مقابل ظلم و ظالم است.
حجت الاسلام فاضلی ادامه داد: امام حسین(ع) بارها در مراحل مختلف براین امر تاکید دارند که یزید بدیهیات دین را زیر پا گذاشته و برخلاف اسلام عمل می کند و خود را در جایگاه خلافت مسلمین می بیند و اگر قیام صورت نگیرد مردم این خطا را می پذیرند و از آن پیروی می کنند و رفتار یزید را درست می پندارند.
وی خاطرنشان کرد: افزود: اصل قیام امام حسین(ع) از مدینه تا مکه و کربلا برای امر به معروف و نهی از منکر و پیروی از سیره رسول گرامی اسلام بود.
امام حسین (ع) با قیام خود جهاد تبیین را برای مردم معرفی کردند
حجت الاسلام فاضلی گفت: امام حسین (ع) با قیام خود جهاد تبیین را برای مردم معرفی کردند و امر به معروف ونهی از منکر را احیاء کردند. کربلا در تمام مراحل از آغاز تا پایان برای تمام شیعیان و رهروان اسلام و مدعیان دین اسلام الگویی تمام عیار است.
به گزارش مرصاد، از نهضت امام حسین (ع) یاد میگیریم که اگر بخواهیم حرکتی به نتیجه برسد باید ابعاد تبیینی آن را اجرایی کنیم.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: امر به معروف و نهی از منکر نهضت امام حسین قیام عاشورا نهضت عاشورا حجت الاسلام امام حسین ع فضای مجازی مهم ترین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کمرنگ است
استاد حوزه علمیه قم، گفت: کمترین بها و اهمیت به بزرگداشت حمزه سیدالشهدا داده میشود و صدا و سیما و سایر رسانهها در این زمینه بیتفاوت عمل میکنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجتالاسلام ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز تحقیقاتی آیتالله موسوی اردبیلی در اردبیل، اظهار داشت: مظلومیت حمزه سیدالشهدا (ع) تا حدی است که کمترین بزرگداشت و مراسمی در 15 شوال در کشور برگزار میشود، در حالی که سایر مناسبتهای کم اهمیت بزرگ جلوه داده شده و یا نسبت به آن تبلیغات گستردهای انجام میشود.
وی به برگزاری همایشی در قم با محوریت حمزه سیدالشهدا (ع) به صورت بینالمللی اشاره کرد و گفت: در سایه این همایش هشت جلد کتاب منتشر شد و ما توانستیم ابعاد مختلفی از زندگی حمزه سیدالشهدا (ع) عموی پیامبر (ص) را تبیین و تشریح کنیم.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این آثار در سال 1400 به چاپ رسید و قرار است همایش دوم شخصیت مظلوم تاریخ جعفربنابیطالب در 17 آبانماه سالجاری در قم برگزار شود.
رفیعی، افزود: تلاش خواهیم کرد برای این شخصیت عظیم تاریخی نیز 10 جلد کتاب آماده کنیم تا ابعاد شخصیتی جعفربنابیطالب نیز تبیین و تشریح شود.
وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، کلام پیامبر (ص)، ائمه اطهار و زندگینامه خود حمزه سیدالشهدا (ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار میدهیم تا درسهای آموزنده از زندگی عموی پیامبر و مجاهدت او در سختترین شرایط تبیین شود.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در جنگ احد بهرغم فداکاریها و مجاهدت حمزه (ع) شاهد شکست و به شهادت رسیدن حمزه سیدالشهدا (ع) بودیم که به دنبال اشتباهات محاسباتی در این جنگ امت اسلامی شکست خوردند.
رفیعی بیان کرد: بیش از 30 آیه قرآن به ویژه آیات انتهایی سوره آل عمران در مورد مجاهدت این شخصیت برجسته است که در ذیل این آیات به جایگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) تاکید شده است.
وی یادآور شد: از بین 9 عموی پیامبر (ص)، 2 عمو شامل ابوطالب و حمزه بیشترین مجاهدت را در دوران نبوت پیامبر (ص) انجام دادند که حمزه (ع) به صورت آشکار و صریح از پیامبر دفاع کرده و توانست نام خود را در کنار علی (ع) و جعفر پرآوازه کند.
استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز از حمزه به عنوان شیر خدا و یار همراه خود یاد کرده و از محبوبترین اسامی ذکر کرده که محبان او در برابر دوزخ و آتش جهنم در امان خواهند بود.
رفیعی از حمزه به عنوان محبوبترین عموی پیامبر یاد کرد و گفت: حتی حضرت علی (ع) بارها از شخصیت بینظیر حمزه یاد کرده و در نامه 28 نهجالبلاغه خطاب به معاویه از حمزه عموی پیامبر (ص) با افتخار یاد میکند.
وی به کلام سایر انبیا و اولیای الهی در مورد منزلت و جایگاه حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: در اکثر این روایات و احادیث عموی پیامبر با 2 ویژگی خیرخواهی و رسیدگی به فقرا یاد شده و او به تنهایی در کنار پیامبر در مدینه قرار گرفت و بزرگترین حامی و مدافع آن حضرت در دوران مجاهدت و سلحشوریها بوده است.
این خطیب خاطرنشان کرد: هر چند حضرت حمزه (ع) در اوج مظلومیت است، اما آنهایی که عمل به اخلاص کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت عمل بها میدهند، همواره دارای ارج و قرب هستند و قطعا رنگ خدایی دادن به کارها انسان را از هوای نفس و شیطانی بر حذر میکند.
رفیعی با انتقاد از صدا و سیما و رسانهها در کمرنگ جلوه دادن بزرگداشت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روز 15 شوال در کشور، اضافه کرد: تاریخ مسلم شهادت حضرت حمزه 15 شوال است و باید این شخصیت بینظیر بیش از گذشته تبیین و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش تسنیم، در این مراسم مداحی شده و شرکتکنندگان یاد و خاطره عموی پیامبر، حمزه سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند.
انتهای پیام/131/