Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، این رصد غافلگیرکننده بود، زیرا در ماه ژوئن ۲۰۲۲ کوتاه‌ترین روز در تقریبا نیم قرن گذشته پدید آمد. با افزایش سرعت چرخش زمین به دور محور خود در چند دهه گذشته، قرار بود روزها با گذشت زمان کوتاهتر شوند. با این حال، به نظر می‌رسد روند یک بار دیگر معکوس شده است و از سال ۲۰۲۰، افزایش مداوم طول روز توسط دانشمندان مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طول یک روز پیامدهای مهمی دارد؛ از نحوه اندازه‌گیری زمان گرفته تا فناوری‌های مختلف مدرن مانند GPS. در نتیجه، دانشمندان در تلاش برای یافتن دلایل این تغییر ناگهانی و چگونگی تغییر کامل روند با وجود سرعت چرخش سیاره هستند.

بر اساس این مطالعه، یکی از دلایل کاهش سرعت چرخش زمین، می‌تواند اصطکاک باشد. با تاثیرات اصطکاک که در طی میلیون‌ها سال اتفاق می‌افتد، چرخش محور کندتر شده و در نتیجه هر قرن حدود ۲.۳ میلی‌ثانیه به طول هر روز اضافه می‌شود. با این حال چنین چیزی دلیل اصلی پدیده اتفاق افتاده اخیر نیست.

بیشتر بخوانید:

رکورد کوتاه‌ترین روز و سریع‌ترین چرخش زمین شکسته شد | چه عواقبی در انتظارمان است؟

در حالی که تغییرات آب و هوا نیز بر چرخش تاثیر داشته است، دانشمندان دریافتند که تاثیر آن چندان قابل توجه نبوده و تغییرات جزر و مدی، طول روز را تا یک میلی ثانیه افزایش داده است.

با انتشار عمومی این مطالعه، تعدادی از افراد برای متعادل کردن افزایش تقاضای «ثانیه جهش منفی» داشتند، اما چنین درخواستی توسط مقامات مورد توجه قرار نگرفت.

کد خبر 696494 برچسب‌ها فیزیک محیط زیست جهان ماهواره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فیزیک محیط زیست جهان ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان از استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته در استان خبر داد و گفت: طی این مدت غالبا آسمانی صاف تا نیمه ابری و در برخی نواحی ساحلی و جلگه ای پدیده مه طی ساعات شب تا صبح پیش بینی می شود

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته در منطقه است.

وی افزود: طی این مدت در استان گیلان، غالباً آسمانی صاف تا نیمه ابری و در برخی نواحی ساحلی و جلگه‌ای پدیده مه طی ساعات شب تا صبح پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: طی این مدت گاهی به سبب شکل‌گیری ناپایداری‌های موقتی و همرفتی افزایش ابر و رگبار ورعد و برق پراکنده در استان دور از انتظار نیست.

دادرس با بیان اینکه طی این مدت دریا برای فعالیت دریانوردی مناسب است، تصریح کرد: از سه شنبه بعدازظهر با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار شرایط برای افزایش ابر و مه آلود بودن هوا روند کاهش نسبی دما وزش باد موقتی شدید بعضی ساعات رگبار باران رعد و برق و احتمال تکرگ تا پایان هفته مهیا می‌باشد.

کد خبر 748205

دیگر خبرها

  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • ویژگی مخفی در آیفون شما؛ از این ویدیوها خبر دارید؟
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا