Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:58:20 GMT

روایت داستان پدر اردوهای جهادی از شبکه مستند

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۴۶۷۸

روایت داستان پدر اردوهای جهادی از شبکه مستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مستند «صد سال تنهایی» به تهیه کنندگی محمدعلی فارسی و کارگردانی مهدی فارسی پرتره‌ای از عبدالله والی «پدر اردوهای جهادی» سه شنبه ۱۸ مرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

این فیلم مستند روایتی متفاوت از عبدالله والی است که سال‌ها در جهت محرومیت‌زدایی از منطقه بشاگرد که یکی از محروم‌ترین مناطق جنوبی ایران است، فعالیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارسی درباره ایده ساخت این اثر گفت: اولین مواجهه من با بشاگرد به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد. آن زمان مجموعه مستندی به نام «خرمشهر» را می‌ساختم که درباره محرومیت‌زدایی در ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. آن فیلم روایتی از فعالیت‌های محمود والی برادر عبدالله والی بود اما در همانجا بود که با عبدالله والی، منطقه بشاگرد و دیگر چهره‌های تاثیرگذار در این منطقه بیشتر آشنا شدم.

وی درباره تحقیق و پژوهش فیلم خود گفت: قبل از ساخت مستند «صد سال تنهایی»، ۲ فیلم مستند دیگر درباره بشاگرد ساخته بودم و به همین دلیل آشنایی خوبی با اتفاقات و افراد اثرگذار منطقه داشتم. اولی، یکی از قسمت‌های مجموعه مستند «خرمشهر» بود که اشاره کردم و دیگری پرتره‌ای از حاج آقا مومنی است که او هم از چهره‌های اثرگذار در بشاگرد به شمار می‌رود.

این مستندساز افزود: همین اتفاق باعث شد که تولید «صد سال تنهایی» بسیار منسجم دنبال شود. در حقیقت زمانی که برای ساخت این اثر وارد منطقه شدم، فیلمنامه و تصویرنامه هم داشتم. البته برای ساخت «صد سال تنهایی» ۲ سفر به بشاگرد داشتیم. یک سفر نزدیک به ۲۵ روزه داشتیم و در ادامه یک سفر ۱۰ روزه هم داشتیم.

کارگردان مستند «صدسال تنهایی» درباره تصاویر آرشیوی این فیلم گفت: بخشی از آرشیو قدیمی این مستند، همان فیلم مشهور آوینی درباره بشاگرد است که نامش «دکتر جهاد» است. بسیار خوش‌شانس بودیم که توانستیم نسخه تبدیل شده و باکیفیت آن را از دوستان روایت فتح دریافت کنیم. مابقی آرشیوها نیز بسیار باحوصله و با دقت گردآوری شد. جمع‌آوری آرشیو این مستند بیش از یک سال و نیم زمان برد. برخی از این آرشیوها مربوط به افراد و گروه‌هایی بود که به بشاگرد آمده و فیلم‌های شخصی و یادگاری گرفته بودند. هم‌چنین برخی از آرشیوها را از مراکز دولتی که برای خدمات‌دهی به مردم آمده بودند، گرفتیم.

فارسی بیان کرد: عبدالله والی یک گوهر ارزشمند است و معتقدم میراث او، دستاوردهای مالی‌اش نیست، بلکه فعالیت‌های فرهنگی او اهمیت دارد. افرادی مثل والی، یک جور فرهنگ و منش خاص داشتند که توانستند آنها را در منطقه نهادینه کنند. هنوز هم در بین گروه‌های جهادی مشهور است که او را پدر اردوهای جهادی و بنیان‌گذار آن می‌دانند.

مستند «صد سال تنهایی» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است و از عوامل آن می‌توان به کارگردان: مهدی فارسی، تهیه‌کننده، نویسنده متن و تدوینگر: محمدعلی فارسی، مجری طرح: علی‌اصغر رضایی، تصویربردار: محمدعلی پوراسد، مدیرتولید: میکائیل احدزاده، پژوهش و آرشیو: انسیه جهانشاهلو و راویان گفتار متن: ناصر طهماسب و مهدی سلطانی اشاره کرد.

این مستند امشب سه‌شنبه ۱۸ مرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرارش چهارشنبه ۱۹ مرداد ساعت ۹ و جمعه ۲۱ مرداد ساعت ۱۶ خواهد بود.

کد خبر 5559173 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه مستند سیما محمد علی فارسی مهدی فارسی ناصر طهماسب مهدی سلطانی عبدالله والی محرم 1401 روایت محرم تئاتر ایران موسیقی آئینی حسینیه مهر شبکه پنج سیما هنرمندان تئاتر شبکه نسیم خورشید کاروان بازیگر سینما تعزیه خوانی آلبوم نواحی اشک صد سال تنهایی عبدالله والی مرداد ساعت شبکه مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مستند «زندگی با فلسفه» امروز ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش و فردا ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود.
این مستند درباره زندگی، و سلوک علمی و فرهنگی «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم آثار حکمی و عرفانی، به خصوص آثار هانری کُربن و سید حسین نصر است.
نخستین قسمت از فصل دوم برنامه کافه نقد امشب ساعت ۲۱ به بررسی برنامه پدرخوانده اختصاص دارد.

پدرخوانده به کارگردانی سعید ابوطالب، یک بازی دورهمی با نقش مخفی بر پایه استدلال و استنتاج است که تا کنون دو فصل آن از سکوی صوت و تصویر فیلم نت پخش شده است.
مجموعه تلویزیونی شهباز جمعه تا سه‌شنبه هر هفته، ساعت ۲۱:۳۰ با کیفیت ۴K از در شبکه فراتر پخش و روز بعد ساعت‌های ۱۱:۰۰ و ۱۶:۳۰ تکرار می‌شود.
این مجموعه پلیسی درباره فعالیت یک گروه سایبری است که تلاش می‌کنند یک مجرم بین المللی را دستگیر کنند.
مجموعه تلویزیونی «دوباره زندگی» هر روز ساعت ۱۷ از شبکه سلامت پخش و ساعت ۲۴ روز بعد بازپخش می‌شود.
این مجموعه داستان افرادی است که برای مبارزه با تروریسم یک آزمایشگاه ویروس شناسی تأسیس می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بازدید ۴۰ هزار نفر از مراکز صنعتی ایلام
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • «رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد