Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با اشاره به گرانی مواد خوراکی اظهار کرد: گزارش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، متأسفانه به دلیل گرانی لبنیات، مصرف مواد لبنی به ویژه شیر در طی دو سه ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است. حتی افرادی هم که محدوده مصرف چشم‌گیری نیز داشته‌اند، مصرف خود را کاهش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی مصرف لبنیات کاهش پیدا می‌کند افراد به سمت گروه‌های غذایی دیگر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به جایگزینی نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین به جای شیر نیز گفت: این موضوع عمدتا در گروه‌های سنی نوجوان بسیار بارز است. با این حال با توجه به اینکه هنوز مدارس تعطیل بوده و بررسی‌های دقیقی در این رابطه انجام نشده است هنوز نمی‌توان به طور قطع و یقین بگوییم که به جای شیر نوشابه مصرف می‌شود، اما وقتی نوشیدنی مانند شیر که به عنوان یک میان وعده در مدارس استفاده می‌شد کم می‌شود بچه‌ها نه تنها به سمت نوشابه که حتی به سمت نوشیدنی‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و شربت‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه هنوز تحقیق جامعی که نشان دهد به جای شیر چه چیزی مصرف می‌شود وجود ندارد، گفت: آمارهای متعددی که از گوشه و کنار کشور به ما می‌رسد نشان می‌دهد که علی‌رغم تولید بسیار زیاد لبنیات، مصرف آن در سطح جامعه کاهش پیدا کرده است. البته قبلا نیز مصرف لبنیات در کشور نیز در حد مطلوب نبود با این حال امروز بیشتر کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر کاهش مصرف لبنیات تداوم پیدا کند کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء تغذیه به ویژه در استان‌های کم برخوردار به نحوه قابل توجهی خود را در قالب پوکی استخوان، کوتاه قدی و بیماری‌هایی از این دست خود را نشان خواهد داد.

وی در رابطه با راهکار وزارت بهداشت برای جبران کمبود مصرف لبنیات در کشور به ویژه در میان کودکان و نوجوانان نیز گفت: در این راستا ما باید روی برنامه مصرف شیر در مدارس حداقل در استان‌های کم برخوردار تمرکز کنیم تا حداقل برای کودکان این مناطق مصرف یک واحد شیر را در طول روز داشته باشیم. همچنین ممنوعیت ارائه نوشابه‌ و نوشیدنی‌های صنعتی شیرین در مدارس استراتژی دیگر ما است که این را دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: یک استراتژی دیگر وزارت بهداشت رایزنی با نهادها، بنیادها و خیرین است تا منابع خود را به سمت کاهش قیمت لبنیات سوق دهند.

اسماعیل‌زاده همچنین در مورد وضعیت مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی نیز گفت: متأسفانه در سالیان قبل که قیمت‌ها پایین بود مصرف غذاهای دریایی به ویژه ماهی به عنوان یک منبع سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای چرب اومگا3 به غیر از برخی استان‌ها که نزدیک دریا بوده‌اند چندان برجسته نبود. در مورد سایر مواد غذایی پروتئینی به ویژه گوشت قرمز نیز درست است که مصرف آن در برخی مناطق کاهش پیدا کرده است اما باید بدانیم که پروتئین را ما حتما از گوشت قرمز نمی‌گیریم در بسیاری از مواد دیگر مانند گوشت ماکیان، مرغ، تخم مرغ و حبوبات نیز وجود دارد البته اتفاقی که رخ داده این است که قیمت این مواد جایگزین نیز افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به سخت شدن معیشت مردم طبیعتا مصرف این مواد پروتئینی کاهش پیدا کرده است به همین دلیل تأکید مسئولان باید روی این موضوع باشد در غیر این صورت عوارض کاهش مصرف این مواد در آینده خود را بر روی سلامت مردم نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: مصرف مرغ و ماکیان تا حدودی رضایت بخش است و بسیاری از مردم مصرف خود را از گوشت قرمز به این موضوع سوق داده‌اند هرچند ما تأکید داریم که حداقل مردم دوبار در هفته از گوشت قرمز استفاده کنند تا از مواد مغذی که در گوشت قرمز وجود دارد نیز استفاده کنند.

اسماعیل‌زاده همچنین در رابطه با جبران کم‌خونی در مادران باردار نیز گفت: در ماده 24 قانون جوانی جمعیت به طور خاص به تأمین سبد غذایی تمامی اقشاری می‌پردازد که در سنین باروری هستند از جمله مادران باردار و مادرانی که کودکان زیر 5 سال دارند. خوشبختانه با همکاری اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت بسته‌های غذایی را تعریف کرده‌ایم که در دل آنها گوشت قرمز و سپید، حبوبات و تخم مرغ دیده شده است که این بسته‌های غذایی از طریق کمیته امداد، بنیاد علوی، بنیاد برکت در چند وقت آینده به دست این اقشار خواهد رسید.

منبع: انتخاب لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر گرانی لبنیات مصرف لبنیات اخبار مرتبط کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور ۱۴۰۱/۴/۲۴ کاهش مصرف سرانه لبنیات به کمتر از نصف ۱۴۰۱/۴/۱۷ مصرف لبنیات در ایران یک پنجم متوسط دنیا ۱۴۰۰/۱۱/۷ افزایش ۲۸ درصدی تماس‌های اورژانس ۱۴۰۰/۹/۹ آیا اشتها با مصرف لبنیات کم می شود؟ ۱۴۰۰/۸/۲۲ افزایش شاخص قیمت مواد غذایی به بیشترین میزان سه سال گذشته ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ آخرین ویدیو ها دفاع جانانه یک مرد از خانواده اش در مقابل خرسی که در حیاط خانه گشت می زد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۳:۰۳ شهر مخفی سنگی در اردن ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۶ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۴ تکه پاره شدن مار سمی توسط یک سگ خانگی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۲۲ لحظه دلخراش زیر گرفت زن جوان با خودرو ۲۰۶ / راننده عصبانی زن بود + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۰:۲۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۰۴ خطر کاهش مصرف لبنیات برای کودکان مناطق محروم به دلیل گرانی ۱۴:۰۰ قیمت بلیط پروازهای اربعین چقدر است؟ ۱۴:۰۰ همه چیز در مورد طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد ۱۳:۵۸ حضانت فرزند دختر بعد از طلاق ۱۳:۵۰ چگونه در اینستاگرام پیغامی را بخوانیم اما فرستنده متوجه نشود؟ ۱۳:۵۰ ۱۱ میوه خوشمزه و مغذی اما کم قند را بشناسید ۱۳:۴۷ سه تغییر جدید در واتساپ فاش شد ۱۳:۴۲ الاکلنگ برجامی بورس / شاخص کل بلاتکلیف است ۱۳:۴۱ با قابلیت جدید یوتوب آشنا شوید ۱۳:۳۷ معرفی کلیدهای میانبر کاربردی در ویندوز ۱۱ ۱۳:۳۱ واکسن اختصاصی فایزر برای اومیکرون ۱۳:۲۹ قیمت سکه امروز هجدهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸ تنگه تایوان صحنه رویارویی پکن و تایپه شد ۱۳:۱۵ استفاده از زیرنویس های خودکار برای توییت ۱۳:۰۹ آغاز ساخت ۴ هزار مسکن در داخل شهر تهران تا یک ماه آینده ۱۳:۰۳ کاهش انتظارات تورمی آمریکایی ها / آینده تورم چه می شود؟ ۱۲:۵۹ ۸ راه افزایش بازدید ویدیوهای یوتوب ۱۲:۵۵ بازگشت آیکون باتری در نسخه جدید سیستم عامل آیفون ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران سه شنبه هجدهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۸ ماموریت «خیام» در فضا چیست؟ ۱۲:۴۷ ترور یک مسئول فلسطینی در لبنان ۱۲:۴۶ شهر مخفی سنگی در اردن ۱۲:۴۴ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۲:۴۴ اولین داده های ماهواره خیام دریافت شد ۱۲:۳۸ درختان پایتخت شناسنامه دار شوند ۱۲:۳۸ کمک های اولیه در هنگام شکستگی استخوان ترقوه + عکس ۱۲:۳۵ آخرین تغییرات قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۲:۳۲ اعتراض رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران به قالیباف ۱۲:۲۸ چطور نوتیفیکیشن Contact joined Telegram را در تلگرام غیرفعال کنیم؟ ۱۲:۲۶ شاخص کل تغییر می کند؟ ۱۲:۱۷ تست بینایی؛ در ۸ ثانیه گرگ گم شده را پیدا کنید ۱۲:۱۵ تا دقایقی دیگر اولین سیگنال خیام دریافت می شود ۱۲:۰۰ لزوم حمایت دولت از بانک توسعه تعاون ۱۱:۵۷ نگرانی امانی از افزایش خانه های مجردی در منطقه ۱۳ ۱۱:۵۴ نرخ رسمی ۱۲ ارز کاهش یافت ۱۱:۳۵ قیمت طلا امروز هجدهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۳۵ قیمت دلار در صرافی ملی امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند در بازار آزاد امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت درهم در صرافی های رسمی ۱۸ مرداد ۱۱:۳۳ بزرگ ترین اجتماع عزاداری شیعیان جهان تحت پوشش بیمه آسیا ۱۱:۳۱ چرا اخیرا مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰ سال زیاد شده؟ ۱۱:۳۱ نحوه استفاده از ابزار تشخیص صدای توسعه یافته iOS ۱۶ ۱۱:۳۰ قیمت خودرو با احیای برجام سقوط می کند؟ / توافق هسته‌ای؛ کلید واردات خودرو ۱۱:۲۳ قابلیت جدید واتساپ فعال شد ۱۱:۱۹ آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی با پرتاب خیام ۱۱:۰۳ ایران خودرو هم به بورس کالا می آید ۱۱:۰۰ ماهواره خیام پرتاب شد ۱۰:۵۰ هافمن رتبه یک برند محبوب مصرف کننده ایرانی در سال ۱۴۰۱ شد اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گرانی لبنیات مصرف لبنیات امروز ۱۸ مرداد ماه مصرف لبنیات پیدا کرده اسماعیل زاده وزارت بهداشت ۱۱ ۳۵ قیمت کاهش پیدا کاهش مصرف گوشت قرمز نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست

یوسف رحیمی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با تعرفه ترجیحی پرستاران در مناطق محروم اظهار کرد: تعرفه ترجیحی با هدف نگه داشت پرستار در مناطق محروم ایجاد شده است. در این طرح تعرفه پرستاران با توجه به میزان محرومیت منطقه‌ای که در آن حضور دارند افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مناطق محروم تعرفه خاص خودشان را دارند و همه به یک شکل نیستند. تعرفه‌های پزشکی براساس محرومیت شهرها و میزان برخورداری آن ها با یک دیگر متفاوت است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: بخشی از نیرو‌های مناطق محروم را نیرو‌های بومی تشکیل می‌دهند، اما قالب ارائه دهندگان خدمت سلامت در این مناطق بومی نبوده و به صورت اجباری، برای گذراندن طرح یا به صورت اختیاری در آن مناطق حضور دارند. بنابراین وزارت بهداشت برای نگه داشت پرستاران درمناطق محروم باید جذابیت‌های لازم را ایجاد کند که طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم، یکی از همین جذابیت‌ها است.

رحیمی با بیان اینکه بیمارستان‌های مناطق محروم ضریب اشغال کمی دارند افزود: منظور از ضریب اشغال تعداد بیمارانی است که در یک ماه بستری می‌شوند؛ باتوجه به این موضوع اگر به پرستاران این مناطق تعرفه ترجحی هم اضافه شود باز هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

وی تصریح کرد: در مناطق کمبرخوردار تجهیزات پزشکی به اندازه لازم وجود ندارد بنابراین مردم به شهر‌های بزرگ‌تر رفته تا خدمات درمانی دریافت می‌کنند در نتیجه تعداد بیماران بیمارستان‌های مناطق محروم کم و سپس تعرفه نیز کاهش می‌یابد اکنون اگر تصور کنیم که تعرفه‌های ترجیحی در همه جا ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد بازهم پاسخگوی هزینه‌زندگی پرستاران نیست. ضریب اشغال در بیمارستان‌های تهران بیشتر از ۷۰ یا ۸۰ درصد است درحالی که همین آمار در مناطق محروم به ۳۰ یا ۴۰ درصد می‌رسد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم یک طرح خوب و روبه جلو است؛ اما به عقیده بنده تاثیر مثبتی در جهت حفظ و نگه داشت پرستار در مناطق محروم نخواهد داشت. البته که الان برای قضاوت قطعی بسیار زود است و باید صبر کرد تا نتیجه خروجی سامانه‌های پرداخت مشخص شود.

رحیمی با اشاره به اسکان پرستاران در مناطق محروم یادآور شد: طبق قانون باید اسکان نیروی طرحی با محل کار باشد؛ اما قالباً این قانون اجرا نشده و پرستار مجبور است خانه‌ای اجاره کرده و هزینه اسکان را پرداخت کند. یکی از اقداماتی که می‌تواند ماندگاری پرستار را در مناطق محروم بیشتر کند اسکان است.

وی در پایان به معضل اسکان در شهر تهران اشاره کرد و گفت: حتی در مناطق برخوردار مانند تهران، معضل اسکان وجود دارد. اکنون تعداد پرستاران تهران هم پاسخگوی نیاز این کلانشهر نیست. اگر بخواهیم از شهر‌های دیگر پرستار جذب کنیم، حتما باید به فکر اسکان آنها باشیم. یکی از دلایل کمبود پرستار همین موضوع اسکان است، زیرا تامین مسکن در شهر‌های بزرگ بسیار سخت است، زیرا نسبت به شهر‌های کوچک‌تر اجاره خانه بیشتری را باید پرداخت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟