Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@21:57:48 GMT

توضیحات سازمان فضایی درباره مالکیت "خیام"

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۵۷۳۴

توضیحات سازمان فضایی درباره مالکیت 'خیام'

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ارتباط با ماهواره خیام چهار بار در شبانه‌روز خواهد بود، گفت: در حال حاضر داده‌های ارسال شده از این ماهواره، تصویر نیست؛ چرا که ماهواره خیام هنوز عملیاتی نشده و نیاز به اعمال تنظیمات دارد که این پروسه در مدت چهار ماه انجام می‌شود.

علیرضا نعیمی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به پرتاب ماهواره "خیام" از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، افزود: در ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد اولین سیگنال این ماهواره را در ایستگاه ماهدشت سازمان فضایی دریافت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور و برای تصویربرداری از زمین با دقت یک متر است و دارای کاربردهای وسیعی از جمله پایش منابع طبیعی، پایش محصولات کشاورزی، ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور، به روز رسانی نقشه‌ها و تهیه نقشه‌های سه‌بعدی است.

نعیمی، با تاکید بر اینکه اولین جلسه ارتباطی با ماهواره "خیام" را امروز برگزار کردیم، یادآور شد: در این جلسه ارسال و دریافت داده انجام شد و هنوز زود است که به طور کامل اعلام کنیم که موفقیت آمیز بوده، ولی پرتاب این ماهواره با موفقیت همراه بوده و در مدار قرار گرفته است.

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، این ماهواره در حال انجام ماموریت‌های خود است.

وی با تاکید بر اینکه در هر شبانه‌روز چهار بار با این ماهواره ارتباط داریم، یادآور شد: ارتباط با ماهواره خیام دو بار در روز و در حوالی ۱۰ تا ۱۳ و دو بار هم در شبانگاه در ساعات ۲۲ تا یک بامداد خواهد بود و در این ارتباطات هم می‌توانیم ارسال داده داشته باشیم و هم دریافت داده.

نعیمی تاکید کرد: در روزهای اول پرتاب این ماهواره، ماهیت ارسال و دریافت داده، از نوع تصویر نیست؛ چرا که ماهواره عملیاتی نشده است و نیاز دارد چند ماه تنظیماتی بر روی این ماهواره صورت گیرد.

وی اظهار کرد: معمولا این پروسه در مدت ۴ ماه به طور می‌انجامد تا اینکه ماهواره به مرحله تهیه تصاویر کالیبره شده و قابل بهره‌برداری برسد و تصاویر را به دست ما برساند.

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا ماهواره "خیام" ساخت ایران است یا تنها مالکیت آن را بر عهده دارد، توضیح داد: ماهواره به سفارش ما و ساخت و پرتاب آن از کشور خارجی بوده، ولی بهره‌برداری از داده‌های این ماهواره از ایستگاه‌های داخل کشور است و در مرحله نصب و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها، متخصصان ایرانی مشارکت داشتند، ضمن آنکه بخش عمده‌ای از آموزش‌های آن نیز در داخل کشور انجام شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ماهواره خیام ، مالکیت ماهواره ، سازمان فضایی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ماهواره خیام مالکیت ماهواره سازمان فضایی ایران سازمان فضایی ماهواره خیام بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۵۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر

 مسعود کیانی، پژوهشگر و محقق زمین شناسی و مدیر موسسه گوهرشناسی و شهاب سنگ شناسی واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی، درباره نتیجه یک آزمایش بر روی نمونه شهاب سنگی گفت: شهاب سنگ قطعاتی از اجسام فضایی مانند سیارات، سیارک ها و ستاره های دنباله دار هستند که در فضا سرگردان بوده و روی یک سیاره یا سیارک فرود می آیند. این سنگ ها دارای انواع مختلفی بوده که در چهار نیم میلیارد سال قبل شکل گرفته است و بدون هیچ تغییر شیمیایی قابل توجه ای در فضا در حال حرکت هستند که به آنها شهاب واره می گویند. هنگامی که این سنگ ها بر روی زمین سقوط می کنند به آنها شهاب سنگ گفته می شود.

براساس گزارش ایسنا، وی در ادامه به کشف جدید پژوهشگران اشاره کرد و گفت: اخیرا فردی از یکی روستاهای استان لرستان قطعه ای از یک نمونه سنگ فلزی که دارای چگالی بالا و جذب آهن ربای قوی بوده را به موسسه گوهرشناسی کیپا (کیانپارس) ارسال کرد. با توجه به مشکوک بودن این سنگ از نمونه ارسالی با استفاده از مقاطع میکروسکوپی و نمونه های شیمیایی آنالیز شده توسط میکروسکوپ الکترونی دانشگاه خوارزمی تهران این سنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این محقق تصریح کرد: در این آزمایشات تخصصی و دقیق مشخص شد این نمونه با توجه به وجود بافت ویدمن اشتاتن(بافت مخصوص شهاب سنگ های آهنی) و درصد آهن و نیکل بالا یک قطعه شهاب سنگ آهنی است. در نمونه آزمایشی میزان خلوص آهن بالای نود درصد و مقدار نیکل حدود ۸ درصد است.

وی بیان کرد: طی مطالعات تکمیلی مشخص شد این شهاب سنگ مربوط به هسته یک سیاره یا سیارک بوده که طی برخوردهای فضایی بین اجرام فضایی متلاشی شده و قطعاتی از آن در فضا فاصله زیادی را طی کرده و سپس در سرزمین ایران فرود آمده است.

دیگر خبرها

  • اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • ببینید | برگزاری روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در دبی
  • کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد