Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:31:33 GMT

شعرهای تلخ هوشنگ ابتهاج امید و روشنی می‌بخشید

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۲۳۶۹

شعرهای تلخ هوشنگ ابتهاج امید و روشنی می‌بخشید

محمد مهدی سیار شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص درگذشت هوشنگ ابتهاج شاعر گفت: آنچه که می‌توان در تعریف شخصیت مرحوم ابتهاج گفت اشعار ساده و به قول معروف شسته و رفته چه در غزل و چه در تصنیف است و به نظرم مرحوم ابتهاج توانسته با تکیه بر زیبایی شناسی تقریباً طنین شعر کهن را به نوعی در شعر معاصر امتداد دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شاعر افزود: مرحوم ابتهاج با نوجویی و در واقع تجربه‌های تازه و مدرن شاعران معاصر با احتیاط برخورد کرد و اگرچه بسیاری او را به عنوان یک شاعر نوگرا و معاصر به حساب نمی‌آوردند اما به نظر من در عین احتیاطی که با نوگرایی داشت هرچند با احتیاط اما با زیبایی شناسی مدرن و پسا نیمایی همراه شد و یک رنگ و بوی امروزی نه به صورت پر رنگ اما در شعرش وجود داشت.

سیار گفت: هوشنگ ابتهاج به شعرهای خود سویه های اجتماعی نیز داده بود که به شعرهایش طراوت بخشیده بود و در کل غزل‌های او بسیار زیبا، قابل خواندن و قابل توصیه برای خواندن است؛ هرچند غزل خیلی نوگرایی به حساب نیاید اما طنین شعر کهن در شعرهای او وجود دارد.

وی افزود: تجربه‌های تصنیف و غزل او بسیار ستودنی است، به خصوص در تصنیف سرایی اجتماعی در آغاز انقلاب کارهای بسیار خوبی از او به جای مانده است.

این شاعر گفت: کار «ایران ای سرای امید» یکی از از کارهای بسیار خوب هوشنگ ابتهاج است که به نظرم می‌توان دلبستگی های هوشنگ ابتهاج را در آن دید که دلش برای ایران می‌تپید و این سرزمین را سرزمین زیبایی، هنر و حکمت می‌دانست و دلبسته این آب و خاک بود.

سیار افزود: نکته بسیار بارز دیگر در خصوص هوشنگ ابتهاج این است که حتی شعرهای تلخ او در اواخر دوران پهلوی سویه امید بخشی داشت و تلاش می‌کرد که به روشنی برسد و این نکات در شعرهای او کاملاً مشهود است البته اوج این نکته در همین تصنیف «ایران ای سرای امید» احساس می‌شود و فرازهای بسیار جذابی که دارد به خوبی با موسیقی همراه شده است.

این شاعر در آخر گفت: خدمت دیگری که هوشنگ ابتهاج در حیات فرهنگی و ادبی خود داشت؛ پیوند شعر و موسیقی و زنده نگه داشتن زیبایی شناسی سنتی در غزل و شعر فارسی است که مجموعه کارنامه او را دلنشین و ماندگار کرده است.

کد خبر 5559932

منبع: مهر

کلیدواژه: هوشنگ ابتهاج محمدمهدی سیار هوشنگ ابتهاج درگذشت شعر شعر معاصر فارسی شعر نیمایی محرم 1401 حسینیه مهر روایت محرم عاشورا معرفی کتاب روز خبرنگار کتاب و کتابخوانی امام حسین ع بنیاد ملی بازی های رایانه ای دفتر نشر فرهنگ اسلامی کربلا محمد مهدی اسماعیلی ترجمه هوشنگ ابتهاج هوشنگ ابتهاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان

با ورود جدی استاندار لرستان به مسئله بلاتکلیفی برج‌های دوقلو می‌توان امیدوار به تعیین‌تکلیف این ابرپروژه شهری شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075631 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • بخشش عجیب‌ در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت