Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان بعد از حادثه متروپل خبر داد و گفت: ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گرفتند که برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.

وحید مهدویان در نشستی با خبرنگاران که امروز (چهارشنبه، ۱۹ مردادماه) برگزار شد، با اشاره به سابقه ۱۸ ساله فعالیت خود در شهرداری، اظهار کرد: پس از پیشنهاد مسئولیت معاونت شهرسازی شهرسازی معماری شهرداری در برنامه‌ای که به شهردار اصفهان ارائه دارم ۸ محور اصلی و ۶ اولویت برای این معاونت اعلام کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هوشمندسازی کلیه خدمات شهرسازی و معماری، تعامل سازنده با کلیه بخش‌های داخلی و سایر دستگاه‌های بیرون از شهرداری در سطح استانی و ملی، اقدامات اجرایی در راستای مانع زدایی و ارائه خدمات، برون سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری به متخصصان طراحی و اجرای پروژه‌های شاخص و کاربست را محورهای اصلی فعالیت معاونت شهرسازی و معماری اعلام کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تحقق شهرداری الکترونیک و هوشمند را محور اصلی فعالیت‌ها اعلام کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ ساختار پاسخگویی به شهروندان به‌صورت دستی و کاغذی بود، از آن زمان به بعد الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها و کلیه نقشه‌های شهر در دستور کار قرار گرفت و بستر الکترونیک برای تغییر وضعیت در شهرداری اصفهان فراهم شد.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۷ تغییر ارائه خدمات از دستی به الکترونیکی اتفاق افتاد، افزود: در دوره جدید مدیریت شهری، هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم تا پاسخگویی به مراجعان از طریق ربات‌های هوشمند باشد. با تحقق این مهم، سلیقه‌گرایی حذف و ضوابط اجرایی می‌شود.

مهدویان به سامانه هوشمند توسعه شهری اشاره و تصریح کرد: از سال ۹۹ با پیگیری شخصی در وزارت راه و شهرسازی برای این طرح مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را گرفتم و اصفهان به‌عنوان‌ پایلوت شهر هوشمند انتخاب شد، اما در مدیریت شهری سابق عزمی برای این کار وجود نداشت. با تغییر مدیریت شهری این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت تا شهر اصفهان پایلوت شهر هوشمند در کشور شود.

وی با بیان اینکه پایه هوشمندسازی در گام اول اصلاح فرایندها بود، توضیح داد: تا زمانی که فرایندها اصلاح نمی‌شد، ورود به هوشمندسازی شکسته خورده بود، بر این اساس اولین اقدام اصلاح کلیه فرایندها در حوزه معماری و شهرسازی با نگاه هوشمندسازی بود. بسیاری از فرایندها باید حذف یا مراحل آن کاملا تغییر می‌کرد. این فرایندها باز مهندسی شد و علاوه بر ابلاغ به مناطق، برای اجرای سامانه هوشمندسازی ملاک عمل قرار گرفت.

مهدویان از بازبینی، اصلاح و حذف ۱۶ فرایند خبر داد و گفت: نگاهمان این بود که آنچه را من به‌عنوان معاون شهرسازی و یا همکارانم در مناطق شهرداری در اختیار داریم باید در اختیار شهروندان قرار گیرد.

معاون شهرسازی شهرسازی معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به طور کلی دو مسیر اصلی در معاونت شهرسازی پیش بردیم که ارائه هوشمند خدمات شهرسازی و پرداختن به مباحث مرتبط با معماری و شهرسازی است. طی سنوات گذشته این مهر به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری خورده بود که صرفا وظیفه صدور پروانه ساختمانی دارد و این شاخص ارزیابی شده بود، درحالی که مسائل اصلی در حوزه بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده، مسائل شهرسازی، تعریف پروژه‌های شاخص و پرداختن به حریم شهر مغفول مانده بود.

وی با بیان اینکه ایجاد سامانه هوشمند توسعه شهری از دی ماه گذشته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری آغاز شد، توضیح داد: در این راستا تیم مشترکی تشکیل و مدیر پروژه تعریف شد و فرایند تولید سامانه هوشمند آغاز شد. تا پایان ۱۴۰۰ این نرم‌افزار تولید شد و از ابتدای امسال این نرم‌افزار به‌صورت آزمایشی فعال شد و در نهایت توانستیم تا ۱۵ خرداد این فرایند آزمایشی را انجام دهیم. ویژگی اصلی این سامانه این است که علاوه بر کارتابل الکترونیکی برای شهرداری، کارتابل الکترونیکی برای شهروندان ایجاد شده، علاوه بر آن بسیاری از مراجعات حضوری از طریق سامانه انجام می‌شود.

مهدویان به تغییر نگرش در سامانه هوشمند اشاره و تصریح کرد: در نگرش قبلی مالک باید به شهرداری مراجعه می‌کرد، اما ما بین مالک، شهرداری و سیستم الکترونیک، یک سامانه هوشمند قرار دادیم و این کار گام به گام انجام می‌شود، به طوری که تا پایان شهریورماه کلیه عملیات پروانه ساختمانی هوشمند و تا پایان سال کلیه استعلامات و فرایندهای شهرداری هوشمند می‌شود.

به گفته وی، از اول امسال که سامانه هوشمند توسعه شهری راه‌اندازی شد و مردم بدون واسطه توانستند به شهرداری مراجعه کنند، ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی ثبت شد که رشد ۲۳۷ درصدی نسبت به قبل داشت و نشان می‌دهد اگر موانع را از جلوی پای مردم برداریم، کارها تسهیل می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه کلیه بافت‌ها و محورهای تاریخی در سیستم هوشمند توسعه شهری ثبت شده است، گفت: به محض شناسایی پرونده‌ای در این محور، از میراث به‌صورت الکترونیکی استعلام می‌شود و اشتباهات عمدی و سهوی را نخواهیم داشت. همچنین به محض شناسایی تخلف در محدوده تاریخی، درخواست تخریب می‌شود و دیگر امکان اعلام نظر شخصی نیست و صرفا قانون اعمال می‌شود، یا اگر گزارش شد که پرونده شاکی دارد تا زمانی که رضایت شاکی اخد نشود امکان صدور رأی وجود ندارد. در مجموع به مرور فرایندها هوشمند و سلیقه‌گرایی حذف می‌شود، اما این تازه گام اول است.

وی با اعلام اینکه سامانه هوشمند شهری در بخش دوم به مباحث شهرسازی و معماری می‌پردازد، گفت:  سامانه به ما نیازهای مناطق و نتایج تصمیمات را اعلام می‌کند، بنابراین تصمیم‌گیری‌های ما هم هوشمند می‌شود و این گام دوم سامانه هوشمند توسعه شهری است.

مهدویان به تهیه سند باز آفرینی برای محله‌های شهر اشاره و اظهار کرد: پروژه تولید مسکن مشابه اقدامات انجام شده در محله همت‌آباد در دستور کار قرار دارد و در این راستا در نظر داریم در هر منطقه دو پروژه همچون همت‌آباد تعریف کنیم، از جمله اقداماتی که در منطقه ۷ شهرداری انجام شده و در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار دارد.

وی تأکید کرد: درصدد هستیم با نگاه مشارکتی، مردم در بازآفرینی محله خود نقش ایفا کنند، در این رابطه در منطقه ۹ شهرداری دو هکتار زمین برای اجرای این پروژه آماده شده و به مرور این مهم در مابقی مناطق شهر اجرایی خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر، گفت: در این راستا شورای عالی بافت تاریخی تشکیل شده که در آن سیاست‌گذاری کلان در خصوص این بافت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شرقی میدان امام(ره) نیز در این راستا در دستور کار است، افزود: در حال حاضر بدنه‌سازی و کف‌سازی سمت جنوب مسجد امام(ره) آغاز شده و به‌زودی این طرح به تمام ورودی‌های میدان تسریع می‌یابد.

مهدویان تصریح کرد: خیابان طالقانی از ارزشمندترین خیابان‌های شهر در برندسازی است، به همین منظور ساماندهی این محور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌های کلان با حوزه میراث فرهنگی تعامل خوبی برقرار شده، به طوری که بی‌واسطه جلسات هفتگی بین دو مجموعه برگزار می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مقدمات ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان به طول شش کیلومتر آغاز شده است، گفت: استانداردهای این مهم تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده این طرح به نتیجه برسد که دستاورد خوبی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در پاسخ به ایسنا در مورد وضعیت ساختمان‌های خطرآفرین شهر اصفهان، گفت: قبل از حادثه متروپل و از سال ۹۵ بعد از اتفاقات پلاسکو، کمیته‌ای تحت عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان تشکیل شد و لیست ساختمان‌های عمومی و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های فاقد پایان کار از مناطق شهرداری گرفته شد که این ساختمان‌ها جامعه آماری ما را به‌عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر تشکیل دادند.

وی همچنین به تشکیل کمیته مشترک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، آتش نشانی، راه و شهرسازی و نظام مهندسی اشاره و تصریح کرد: از ساختمان‌های خطرآفرین شهر بازدید و اصلاحات و اقداماتی انجام شد. در دوران کرونا فعالیت این کمیته محدود شد، اما از آبان سال گذشته مجددا به طور جدی فعال شد.

مهدویان با تأکید بر اینکه وظیفه ما این است که شهر را رصد کرده و فضاهای ناایمن را شناسایی و به مالکان اعلام کنیم تا اصلاح کنند، افزود: بعد از حادثه متروپل ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شد که هرکدام اشکالات ایمنی مشخصی همچون سازه، آتش نشانی، سیم کشی برق و ... دارند. در ستاد مدیریت بحران در مورد این ساختمان‌ها بحث و تصمیم‌گیری شد که ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گیرند.

وی بیان اینکه مراحل قضائی ایمن سازی ساختمان‌های خطرآفرین توسط ستاد بحران استانداری درحال پیگیری است، یادآور شد: برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ما منفعل نبودیم و اتفاقا خیلی جدی وارد شده‌ایم، گفت: بعد از حادثه متروپل مجددا به همه مناطق شهرداری اعلام و آنها را موظف کردیم به مالکان ساختمان‌های پرخطر اخطار بدهند. در این راستا ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر پلمب شد، اما اجازه نداریم اسم ببریم.

وی به دستورالعمل وزارت کشور اشاره و تصریح کرد: ارزیابی ساختمان‌های ناایمن به عهده راه و شهرسازی گذاشته شده و ما ساختمان‌های خطرآفرین را به آنها معرفی می‌کنیم تا ارزیابی فنی را انجام دهند و به ما اعلام کنند، براساس این ارزیابی فنی، فرایند قضائی پیگیری می‌شود.

مهدویان یکی از عمده‌ترین مشکلات را مجتمع‌های مسکونی برشمرد که صد واحد در آن سکونت دارند و گفت: ایمن سازی این ساختمان‌ها اخطار و ابلاغ شده و حتی در اختیار مراجع قضائی است، اما تا زمانی که مالکان نخواند بلاتکلیف می‌ماند، چون هزینه بالایی دارد که بسیاری از مالکان امکان آن را ندارند، ‌به همین دلیل در ستاد بحران استانداری درحال تدبیری هستیم تا بتوانیم این ساختمان‌ها را ایمن کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد توسعه شهر اصفهان، گفت: باتوجه به محدودیت زیست محیطی اصفهان معتقدم ظرفیت شهر از نظر خدمات تکمیل است و نگاه ما این است که خدمات بزرگ را در حریم شهر ببریم تا ترافیک و آلودگی در محدوده شهر را کاهش داده و توسعه خدمات را در حریم شهر داشته باشیم.

به گفته وی، ۳۶ هزار هکتار حریم شهر اصفهان داریم که تقریبا بلاتکلیف مانده‌ است، در عین حال که توسعه شهر سیاست ما نیست و تلاش می‌کنیم آنچه در حوزه مسکونی در شهر داریم حفظ شود و توسعه‌ها را به حریم شهر ببریم.

مهدویان در پاسخ پاسخ سوال دیگر ایسنا در مورد تکلیف گذر آقانجفی نیز گفت: براساس طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، طرح کف‌سازی گذر با تاکید بر ساماندهی وضع موجود از هفته گذشته آغاز شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بافت‌های فرسوده شهر اصفهان نیز گفت: یکی از بیشترین بافت‌های فرسوده در شمال شهر است که بیشترین فرونشست زمین را هم در این مناطق داریم، اما نگاه ما به بافت فرسوده صرفا بلندمرتبه سازی نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در محله زینبیه ساماندهی حرم مطهر زینبیه و ۳۲ هکتار بافت مسکونی اطراف را شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: ساماندهی بافت زینبیه با ارتفاع کوتاه، اما با درنظر گرفتن شاخص‌های فرونشست و ایمنی ساخت و ساز است.

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۵ ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان مطرح شد، اما هم‌افزایی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: اکنون این عزم وجود دارد و تمام انرژی خودمان را گذاشته‌ایم تا ثبت محور تاریخی یا ثبت منظر اصفهان اتفاق افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرسازي معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان مديريت شهري شهر هوشمند بافت فرسوده ساختمان های ناایمن پروانه ساختمانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معاون شهرسازی و معماری شهردار سامانه هوشمند توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری ساختمان های خطرآفرین اشاره و تصریح دستور کار قرار حادثه متروپل ساختمان ها شهردار اصفهان شهر اصفهان مناطق شهر حریم شهر آغاز شد بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

دنیای اقتصاد نوشت: تصمیم به تخریب ساختمان مجاور مجموعه تئاتر سنگلج از دو جهت مورد انتقاد کارشناسان است. یکی ریسک بالای تخریب ساختمان کناری برای بنای ۶۰ساله سنگلج و دیگری، بی‌توجهی شهرداری به توافقات پیشین برای توسعه بنای سنگلج و الحاق ساختمان کناری به این مجموعه.

قصه چیست؟

روز یکشنبه گذشته، دوم اردیبهشت، پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج، طی خبری از تخریب ساختمان مجاور این مجموعه تئاتری خبر داد و ابراز نگرانی کرد که شرایط پیش‌آمده برای تماشاخانه سنگلج خطرناک است.

او همچنین گفته: طی «طرح توسعه سنگلج» که در اوایل دهه ۹۰ ارائه شده بود، توافقات اولیه برای الحاق ساختمان تخریب‌شده فعلی به تماشاخانه انجام شده بود، اما هم‌اکنون شهرداری بی‌توجه به این امر، قصد تخریب ساختمان کناری را دارد.

در ادامه این خبر، اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و طراح و مسوول پیگیری «طرح توسعه سنگلج»، هم درباره وضعیت پیش‌آمده در مجاورت تماشاخانه گفت: واقعیت این است که وقتی خبر را شنیدم خیلی متاسف و متاثر شدم، چون به این حرکت از دو منظر باید نگاه کرد. جامعه تئاتری، تعزیه‌خوان‌ها، هنرمندان آیینی و سنتی و دانشجویان تئاتر از سال ۹۱ که «طرح توسعه سنگلج» مطرح شد، طومار‌هایی را منتشر کردند و این طرح توسط بزرگان این عرصه نظیر زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی و داود رشیدی با شهردار و شورای شهر وقت تهران مطرح شد. بنده هم طراح و هم مسوول پیگیری این طرح بودم.

چنان که مهر گزارش داده «طرح توسعه سنگلج» در زمان مسوولیت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته و او به شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری دستور داده تا این طرح اجرا شود. همچنین به گفته نادری حتی در این طرح نوشته شده بود که نیازی به تخریب و نوسازی بنا نیست، بلکه با انجام یک بازسازی، تبدیل به یک بلک‌باکس، چند پلاتوی تمرین و گالری موزه تئاتر تهران می‌شود.

محدودیت قانونی بنا‌های ملی

تماشاخانه سنگلج یکی از بنا‌های قدیمی شهر تهران است که در تاریخ ۲ آذر ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد. طبق ضوابط و قوانین، برای بنا‌های ثبت‌شده باید حریم تعیین شود. طبق قانون حریم در زمان ثبت تعیین می‌شود ولی اگر حریم در نظر گرفته نشود، پلاک چسبیده به ملک حق تخریب و ساخت‌و‌ساز ندارد. اگر هم تخریب شود نباید مرتفع‌تر نسبت به ساختمان ثبت‌شده ساخته شود. به‌رغم این محدودیت‌ها، اما شهرداری در‌صدد ساخت یک بنای جدید به جای بنای کناری سنگلج است. این در حالی است که مدیر کنونی تماشاخانه گفته: متاسفانه این‌طور به گوش ما رسید که ۲۰ متر هم می‌خواهند پی ریزی کنند. هر‌چند مهندسان دفتر طرح و برنامه معتقد بودند که اگر دقت لازم در این تخریب و پی‌ریزی بشود مشکلی پیش نمی‌آید، اما آنها هم به سهم خودشان نگرانی‌هایی داشتند. این گفته‌ها یادآور تخریب غیراصولی یک ساختمان توسط شهرداری در تابستان سال گذشته در جنوب تهران بود که متاسفانه خسارات گسترده‌ای در پی داشت و منجر به مرگ ۵ تن شد.

دیگر واکنش‌ها

دو روز پیش کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی، با بیان اینکه بنای تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است و این اقدام شهرداری تهران تخلف آشکار، خودسرانه و کاملا غیر‌قانونی است، گفت: مکاتبات لازم را با آقای دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، انجام داده‌ایم و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه هستیم. روز گذشته نیز هادی مرزبان، از پیشکسوتان هنر تئاتر ایران، در این باره گفت: «سنگلج» جزو آثار ملی و تنها تماشاخانه واقعی ایران است. این مکان برای همه اهالی تئاتر حالت نوستالژی دارد. به یاد دارم چندین بار من، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی و... برای طرح توسعه سنگلج با شهرداری صحبت کردیم که خوشبختانه همه مدارکش موجود است، حتی دستور آن هم داده شد، اما نمی‌دانم یک‌دفعه چه اتفاقی افتاد. وی ادامه داد: قرار بر این بود ساختمان کناری جزو تماشاخانه سنگلج محسوب شود. گویا پیگیری و رفت‌و‌آمد‌های ما روی هوا رفت. شوربختانه این موضوع ممکن است موجب تخریب سنگلج شود. وزیر فرهنگ و ارشاد باید سریعا پیگیر این موضوع شود؛ یعنی شهرداری تا این حد بی‌در‌و‌پیکر شده که مدارک خودشان را هم دیگر قبول ندارند؟

tags # شهرداری تهران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نصب ۳۵ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۷ اصفهان
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی