Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تولید روغن در نرگسی که طی سال‌های سخت جنگ، روغن سه چهار استان را فراهم می‌کرد و با تلاش و درایت مدیران دولتی و ۱۳۰۰ کارگر زحمتکش، تناژ تولید را به ۶۰۰ تن در روز رسانده بودند، چند ماهی است که به صفر رسیده و بیشتر کارگران به دور کاری اجباری فرستاده شده‌اند! و همین ۱۷۰ کارگر باقی مانده هم احساس امنیت شغلی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اموال و املاک کارخانه یکی پس از دیگری به فروش می‌رسد و مدیر داخلی کارخانه می‌گوید: بدهکاری‌های بسیاری به بانک داشتیم که با فروش این املاک، توانستیم این بدهی‌ها را تسویه کنیم!

از محمد احمدی فرمانده حوزه بسیج اصناف و بازاریان سپاه ثارالله(مع)شیراز، وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز را جویا شدیم.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اصلا شایسته نیست که در سالی که به عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده، کارخانه ای با این گستردگی و ظرفیت رو به تعطیلی برود و در دهه‌ای که شعار‌های آن عمدتا اقتصادی بوده واحدهای کارخانه نرگس شیراز، یکی پس از دیگری تعطیل گردد.

وی ادامه داد خارج از بحث واگذاری مشکل دار و غیر قانونی این کارخانه در سال ۱۳۷۲ که باید توسط دستگاه قضایی بررسی گردد، افعالی مانند عدم پرداخت حق سهامداران، چوب حراج زدن به املاک و اراضی مربوط به کارخانه به بهانه بدهی، فروش و انتقال ماشین‌آلات و ادوات، عدم تولید متناسب باظرفیت نسبی و تحقق نیافتن انتقال این کارخانه به شهرک صنعتی که از سال ۹۰ زمین آن مهیا بوده است، نشان می‌دهد که مالک و مدیران کارخانه‌ قصد و اهتمامی برای بقای کارخانه ندارند و آن را روز به روز به سمت ورشکستگی سوق داده‌اند.

احمدی در ادامه عنوان کرد: نقش اساسی و تاثیرگزار این کارخانه در مواقع کمبود روغن در سالهای اخیر به خوبی قابل لمس است و با این حجم تولید فعلی و تعطیلی چند واحد کارخانه، عملا می‌توان آن را تعطیل فرض کرد!

وی همچنین افزود: باید کارگروهی تخصصی با حضور نهاد های ذی‌ربط جهت بررسی وضعیت این کارخانه در ابعاد مختلف طی سی سال اخیر تشکیل شود و اجازه داده نشود که این کارخانه هم به سرنوشت کارخانه آزمایش و مجموعه‌های صنعتی مشابه تبدیل شود.

به گفته احمدی، سازمان بسیج اصناف و بازاریان استان فارس بیش از یک ماه بازرسین خود را بصورت ثابت و تمام وقت در کارخانه مستقر نمود و بر روند تولید و توزیع روغن به صورت مستقیم نظارت نمود.

به گفته این مسئول، نجات روغن نباتی از وضعیت کنونی در دست یک سازمان و نهاد دولتی نیست و باید با هماهنگی و همفکری مشترک ارگان های ذی‌ربط این امر تحقق یابد.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات جدی در این زمینه، از دستگاه قضایی استان خواست به موضوع نحوه واگذاری کارخانه و عدم پرداخت حقوق سهامداران به طور جدی ورود پیدا کند.

از احمد روشن عضو مجمع مطالبه‌گران استان فارس نیز جویای حال کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز شدیم.

وی با اشاره به چگونگی تاسیس مجمع مطالبه گران استان گفت: این مجمع که بنده افتخار عضویت در آن را دارم، در 26 مردادماه 1400 زیر نظر قرارگاه بقیه الله تاسیس شد که دبیر مجمع استان حسین کشتکار است.

وی هدف از مطالبه گری را به این صورت تشریح کرد:
در هر جامعه‌ای بر اثر عواملی مثل جنگ، تحریم، تورم، رانت خواری، اختلاس و احتکار که همه زائیده سوء مدیریت است، نارضایتی در آن جامعه پدیدار و روز به روز افزایش می‌یابد که اگر به صورت کارشناسی پیگیری و پیشگیری نشود، بسیار خطرناک است و محصول این سوء مدیریت‌ها، تضاد طبقاتی در جامعه است و در چنین شرایطی جامعه به چهار بخش تقسیم می‌شود.

عضو مجمع مطالبه گران ادامه داد: 
بخش اول کسانی که بر اثر عواملی مانند داشتن پست های کلیدی، رانت خواری، اختلاس و احتکار به ثروت‌های باد آورده رسیده اند و روز به روز گردنشان کلفت‌تر وشکمشان بزرگتر می‌شود و ویلاهای آنچنانی و مسافرتهای خارج از کشورشان برقرار و روز به روز بر ثروتشان افزوده می‌شود؛ مثل مدیران شرکت روغن نباتی نرگس شیراز.

دسته دوم بی تفاوت‌ها هستند که خود دو گروه می‌باشند، گروه اول در حد نیازشان دارند و نه کاری به سیاست دارند و نه سوختن و سختی مردم برایشان مهم است و گروه دومی که فقیرند و می‌سوزند و می‌سازند و صدایشان در نمی‌آید و به قول خودشان آبروداری می‌کنند.

روشن در معرفی دسته سوم و چهارم هم گفت: دسته سوم شامل اقشار متوسط جامعه می‌شود که عمدتا وظیفه خدمات رسانی به جامعه را دارند و تضادها را از نزدیک لمس می‌کنند و خود نیز تحت فشار اقتصادی هستند و روز به روز به گروه ناراضِیان می‌پیوندند و دسته چهارم هم اقشار ضعیف و محروم جامعه هستندکه زیر پا له می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در چنین جامعه ای ثروت و ثروت اندوزان در یک سو و فقر و فلاکت و بدبختی در سوی دیگر قرار می‌گیرند، حال آنکه مولد ثروتِ دسته اول، همان کارگران، دهقانان، کشاورزان، پیله وران و اقشار ضعیف و زحمت‌کش جامعه هستند.
اینجاست که نا‌رضا‌یتی در جامعه به اوج خود می‌رسد ولزوم وجود مطالبه‌گری در جامعه احساس می‌شود.

احمد روشن که نماینده سهامداران و بازنشستگان کارخانه نرگس هم هست، ادامه داد: 
در جامعه ما هم از مقام معظم رهبری گرفته تا مسئولین دلسوز، متوجه نیاز مطالبه گری شده‌اند و این موضوع را در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در بیاناتشان که تاکید بر مطالبه‌گری بود، می‌بینیم.

وی درباره لزوم‌ قانون‌مندی مطالبه گری در جامعه هم گفت:
مطالبه گری باید حتما در یک چارچوب قانونی تعریف شود و اینکه عده‌ای معتقدند که مطالبه گری نیاز به اساسنامه و چارت سازمانی ندارد، اشتباه است زیرا باعث هرج ومرج و بی نظمی در جامعه می‌شود و بی‌تردید شاهد درگیری مطالبه‌گر با مردم یا مسئولین خواهیم بود، بنابراین مجمع مطالبه‌گری باید دارای اساسنامه، چارت سازمانی مشخص، اتاق فکر و کارگروه‌های تخصصی باشد که خوشبختانه در استان فارس با زحمات دبیر مجمع، این اتفاق افتاده و دیدار با مراجع قضائی، استاندار ومعاونین ایشان و خبرگزاری‌ها در موضوعات مطرح شده در مجمع، از اقدامات وی است که البته هنوز کافی نیست.

وی پخش نشست‌های خبری از طریق رسانه‌هایی مثل صدا وسیما و خبرگزاری‌ها برای شناساندن بیشتر مجمع، تخصیص بودجه کافی جهت هزینه‌های عملیاتی و پیگیری مطالبات و آموزش افراد مطالبه گر توسط دبیرمجمع و وجوداتاق فکر را در ارتقای کیفیت کار مجمع، موثر دانست.

روشن به نکته مهم دیگری نیز شاره کرد و گفت: رعایت چارچوب قانونی، اخلاق و برخورد مودبانه از مواردی است که اگر در مطالبه‌گری رعایت نشود، نه تنها موفقیتی در پیش نخواهد داشت بلکه نتیجه معکوس هم خواهد داد!

وی اشاره کوتاهی هم به نقش رسانه ها و تقویت سواد رسانه ای در کشور داشت و با اشاره به گزارشی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی در مورد کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، پخش شده بود، گفت: 
در رابطه با گزارشی که توسط مجری برنامه صفحه آخر کانال امریکا، ابتدا باید بگویم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد! اگر ما میلیونها تومان پول تبلیغ می‌کردیم، نمی‌توانستیم ماهیت اختلاس گری و رانت خواری میرسلیمی و مدیران شرکت روغن نباتی نرگس شیراز را جهانی کنیم! ولی جناب اقای مجری، اگر شما حسن نیت دارید و دلسوز مردم ایران، هستید‌ وو در مورد اختلاس، احتکار و رانت برنامه می‌سازید یک بار هم برنامه‌ای با حضور رئیس‌جمهور و مسئولان امریکا تهیه بفرمائید و از اقایان سئوال بفرمائید شما که این همه دم از حقوق بشر می زنید، ملت ایران چه گناهی کردند که باید دارائی‌هایشان بلوکه شود و حسابهایشان در کشور های غربی مسدود شود و تحت شدیدترین تحریم‌های ضد انسانی قرار گرفته واز حداقل امکانات رفاهی محروم باشند و قطعات هواپیمای مسافربری، انواع داروها، لوازم پزشکی، حتی نیاز جانبازان ومعلولان به مواد غذائی و دارویی و دهها مورد دیگر تحریم باشند، انوقت است که برای ما مسجل می شود که شما حسن نیت دارید در غیر این صورت جناب فلاحتی سر سبیل ترامپ و بایدن نشستن وبرای ملت ایران نقاره زدن در شان ومرام حرفه آنها نیست!

روشن در پایان گفت: متاسفانه بیش از سه ماه است که کارخانه روغن نباتی نرگس هیچ تولیدی نداشته و مدیران کارخانه در مقابل مطالبه مسئولین به خصوصی بودن کارخانه اشاره می کنند و علیرغم تاکید مقام رهبری و رییس جمهور برای رونق کار و تولید، این کارخانه به سمت تعطیلی پیش می‌رود.

انتهای خبر/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: روغن نباتی نرگس آزمایش حمایت از تولید مجمع مطالبه گران کارخانه روغن نباتی نرگس روغن نباتی نرگس شیراز روز به روز مجمع مطالبه مطالبه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ روح الله دهقانی معاون علمی و فناوری رییس جمهور صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: رییس جمهور کارگروه تخصصی برای ساخت هواپیمای جت تشکیل داد که 8 جلسه کارگروه تشکیل شده است.

وی افزود: مسئولانی از وزارت صمت، دفاع، راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، ایرلاین های معتبر در این جلسات شرکت کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه جمع بندی این بود که یک هواپیمای جت  100 نفره طراحی شود، گفت: پیش قراردادهای 10 تا 12 جت هم بسته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • دستور رئیسی برای طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره
  • کشف ۴ تن روغن‌نباتی قاچاق در الیگودرز
  • ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان
  • ابراهیم رئیسی دستور ساخت جت ۱۰۰نفره را داد!
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در الیگودرز
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد