Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیچر، دانشمندان نمونه‌های قدیمی‌تری از یخ را پیش‌تر در جاهای دیگر پیدا کرده‌اند که قدیمی‌ترین آنها به ۲.۷ میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

این کشف جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا رسوبات یخی حاوی گازهای گلخانه‌ای جو زمین را در زمانی که چرخه‌های پیشروی و عقب‌نشینی یخبندان سیاره تازه شروع شده بود، تجزیه و تحلیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‌تواند به طور بالقوه سرنخ‌هایی را در مورد آنچه که عصر یخبندان را آغاز کرده است، ارائه دهد.

هسته یخی پر از رسوب به طول نزدیک به ۱۰ متر در دره اونگ در کوه‌های ترانس تارکتیک پیدا شد که شرق و غرب قطب جنوب را از هم جدا می‌کند.

این مطالعه در ژورنال The Cryosphere در ۱۵ ژوئیه منتشر شد.

دانشمندان توانستند سن مناسب یخ را هنگام حفاری هسته یخی به طول ۹.۵ متر (۳۱ فوت) در تابستان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیم‌کره جنوبی تجزیه و تحلیل کنند.

آنها سن مواد را در اعماق مختلف ثبت کرده‌اند. به گفته آنها، قدمت بخش بالایی حدود ۳ میلیون سال تخمین زده می‌شود، در حالی که قدمت بخش پایینی بین ۴.۳ تا ۵.۱ میلیون سال است که تقریبا دو برابر رکورددار قبلی با ۲.۷ میلیون سال قدمت محسوب می‌شود.

صفحات یخی از گرینلند و قطب جنوب کلید درک علم آب و هوای مدرن هستند. به طور سنتی، دانشمندان در مکان‌هایی حفاری می‌کنند که سال به سال لایه‌های یخ انباشته می‌شوند و جریان‌های یخبندان آن را مختل نمی‌کنند.

این کشف توسط پروژه فراتر از اروپا برای هسته‌سازی یخ در قطب جنوب (EPICA) انجام شد. برنامه توسط کمیسیون اروپا تامین مالی شد و توسط موسسه علوم قطبی Cnr (شورای تحقیقات ملی ایتالیا) و بررسی قطب جنوب بریتانیا (BAS) انجام گرفت.

کد خبر 697326 برچسب‌ها اختراع و اکتشاف قطب جنوب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قطب جنوب میلیون سال قطب جنوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!

ایسنا/البرز یک مدرس و پژوهشگر معماری گفت: ویلاسازی در استان البرز به نحوی سرعت گرفته که حتی در نقاطی که از نظر معماری و آب و هوا سنخیتی برای ساخت ویلا ندارد، شاهد رشد ساخت و ساز هستیم. نمونه این موضوع در مناطقی از ماهدشت کرج است که درخت و رودخانه‌ای ندارد ولی با ایجاد فضای سبز مصنوعی، شهرک‌سازی ویلایی را شاهد هستیم.

علی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر مطلب فوق ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

این مدرس دانشگاه درباره چگونگی حفظ بافت روستایی اظهار کرد: خوشبختانه غالب روستاها شامل طرح هادی هستند و توسط بنیاد مسکن در قالب طرح هادی الزاماتی برای رعایت نوع ساخت و ساز و بازسازی به سبک روستایی وجود دارد. ممکن است در تمام روستاها این ضوابط رعایت نشود اما در بیشتر روستاها این معیارها را داریم.

وی افزود: به عنوان مثال در روستاهای نمونه گردشگری که در مرکز توجه هستند، در حفظ بافت بومی و روستایی بهتر عمل شده است. ولی جاهایی که از تمرکز خارج بوده و نظارت کمتر بوده موارد نقض دیده می‌شود و توجه به مصالح بومی و فرم ساخت که منطبق با معماری بومی منطقه باشد وجود ندارد. نمونه این امر هم می‌توان به منطقه ماهدشت و یا در کردان که عیناً مشخص است، اشاره کرد.

شجاعی ادامه داد: اما در روستاهایی که به عنوان نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند، قوانین بهتر اجرا شده و می‌بینیم که پایبندی به بافت روستا و نگهداری بافت روستایی بهتر رعایت شده است. اگر روی روستاها تمرکز داشته باشیم و پایبند به طرح‌های هادی باشیم، بیشتر می‌توانیم از بافت‌های بومی و با اصالت روستایی محافظت کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به ساخت‌وساز در مناطقی که درخت و رودخانه‌ ندارد، ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم
  • انسداد ۴۲ راه روستایی و راه فرعی قدیمی اسپکه-بمپور درجنوب سیستان وبلوچستان
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • پرسپولیس و استقلال شانس قهرمانی هستند | پیشنهاد داشتم و می‌دانستم به زمین بروم گل ‌می‌زنم!