Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار سهام در هفته سوم مرداد امسال تنها سه روز معاملاتی را تجربه کرد که همراه با رشد ۹.۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن بود.

به گزارش ایران اکونومیست، عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته منتهی به معاملات روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد طی ۳ روز کاری این دوره زمانی حجم و ارزش معاملات سهام در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد محسوسی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت به ۱۷ هزار و ۵۸۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بالغ شد که در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد ۹.۵۷ درصدی روبرو بود. این رقم ناشی از معامله ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در بورس تهران بود که از افزایش بیش از ۱۶۱ درصدی حجم معاملات این هفته با وجود کاهش ۳۳ درصدی دفعات معامله حکایت داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات بورس تهران در ۹۰ روز معاملاتی که از شروع سال جاری تجربه کرده به ۴۸۰ هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بالغ شده است.

اقبال معامله گردان بورس تهران در هفته سوم مرداد به بازار اول سهام کمتر از سایر بازارها بود بطوریکه ارزش معاملات سهام در بازار اول بورس تهران که سهام شرکت‌های بزرگ یا به اصطلاح شاخص سازها در آن قرار دارد با کاهش بیش از ۴۷ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. این ریزش ناشی از اُفت نزدیک به ۴۰ درصدی حجم معاملات هفته اخیر بود که در نتیجه دست به دست شدن ۵ میلیارد و ۹۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله حاصل شد.

در بازار دوم بورس تهران اما حجم و ارزش معاملات سهام با رشد محسوسی نسبت به هفته دوم مردادماه امسال همراه شد بطوریکه ارزش معاملات سهام در هفته اخیر با رشد بیش از ۵۸ درصدی نسبت به هفته قبل، به عدد ۷ هزار و ۲۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. حجم معاملات سهام در این دوره سه روزه، با افزایش ۴۵۸ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۵۱ میلیارد و ۲۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله دست یافت.

بورس تهران همچنین در هفته قبل شاهد رونق بازار بدهی نیز بود بطوری که حجم و ارزش معاملات این بازار با افزایش ۳۲۰ درصدی و ۲۵۴ درصدی نسبت به هفته قبل از آن شاهد رقم خوردن ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان برای معاملات سه روزه این بازار بود.

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله با کاهش بیش از ۸ درصدی نسبت به هفته دوم مرداد ماه جاری مواجه بود و به رقمی برابر با ۵ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان دست یافت.

در میان نماگرهای منتخب بورسی نیز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته با رشد ۱۱ واحدی نسبت به هفته قبل از آن به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد بسته شد. این نماگر از ابتدای امسال تا کنون با بازده مثبت کمتر از ۶ درصدی روبرو است که در مقایسه با بازده اوراق بدهی بدون ریسک و نرخ سود بانکی در دوره زمانی مذکور قابل تأمل است.

شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات سه روزه هفته اخیر با رشد کمتر از ۱.۵ درصدی روبرو بود تا به این ترتیب بازدهی این نماگر در پایان ۹۰ روز کاری بورس تهران به کمتر از ۱۲ درصد برسد. همین وضعیت برای شاخص قیمت هم وزن در بورس تهران تکرار شد و در نهایت بازده این شاخص از ابتدای امسال تا کنون به ۷.۵ درصد رسید.

بطور کلی طی سه روز کاری هفته سوم مرداد ماه امسال در مجموع ۲۸۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی اعم از معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی رقم خورد. همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان پول از سوی معامله گران حقیقی روانه صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت شد.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد با توجه به تقویت اخبار پیرامونی مذاکرات احیای برجام میان ایران و کشورهای غربی و اشاره تلویحی برخی مقامات مبنی بر بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای، بازار سهام در معاملات هفته جاری تحت تأثیر این اخبار به سهم‌های ریالی و متأثر از حذف تحریم‌ها از جمله گروه خودرو و بانک‌ها اقبال بیشتری نشان دهد. هرچند که رفتار حقوقی‌ها برای تقویت حجم و ارزش معاملات بازار بسیار تعیین کننده است.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: بورس ، شاخص کل بورس ، بازار سهام ، سهام عدالت ، برجام

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بورس شاخص کل بورس بازار سهام سهام عدالت برجام درصدی نسبت به هفته قبل حجم و ارزش معاملات ارزش معاملات سهام معاملات سهام هفته سوم مرداد هفته قبل از آن میلیارد تومان بورس تهران قابل معامله سه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته و قبل از تعطیلات میان مدت با افت 3900 واحدی همراه شده است و بازار هفته گذشته را بی رمق و منفی تمام کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به عدد 3600 میلیارد تومان رسید و شاخص کل با افت 3900 واحدی کار را تمام کرد از سویی شاخص هم وزن در نیمه دوم تلاش کرد تا رویه مثبتی را ایجاد کند و نهایتا با رشد 42 واحد به تعطیلات رفت.

روی نمادهای شاخص ساز باز هم همچون چند روز پایانی هفته گذشته رنج‌های مثبتی زده شد اما این رنج های مثبت نتوانست باعث ایجاد وسوسه خرید در بازار شود و بیشتر بازار به نشست هایی که در عربستان برگزار می‌شود توجه دارد. همچنین مصوبات مجلسی‌ها در این روز ها از مواردی است که اهالی بازار به آن توجه دارند.

باز هم گروه خودرویی در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی در بازار بورس تهران قرار دارد و این گروه با ارزش 233 میلیارد تومانی در جایگاه نخست ایستاده است. گروه فلزات اساسی به همراه گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش 190 میلیارد تومان و 148 میلیارد تومان در رتبه های بعدی جای دارند.

سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود این طور عنوان کرده است که به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

خبر دیگر اینکه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی (IAEA) با صدور بیانیه‌ای سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به ایران را تأیید کرده است.

اما برخی از رسانه‌ها در روز چهارشنبه این طور نوشتند که ۱۰ انجمن پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و صنعت کفش با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز صادراتی و گواهی سپرده ۳۰ درصدی، خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما بصورت شناور مدیریت شده از مقام رهبری شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در هفته گذشته برای بازار سرمایه خبر سازتر بود و عنوان داشته است که افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است؛ به دلیل اینکه اثر آن در بازار ارز کاملاً منتفی است. او گفته زمانی که این اوراق تعهدی را با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنید، نرخ تامین مالی قطعاً بالای ۳۰ درصد باید صورت گیرد.

پورابراهیمی این موضوع را اضافه کرد که اگر مشکل نرخ تامین مالی را در حوزه فعال‌سازی بنگاه‌ها حل نکنیم، قطعاً جهش تولید برای امسال تحقق پیدا نمی‌کند. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملاً سیاست غلطی است.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود در هفته گذشته با اهالی رسانه این طور عنوان کرده است که اولین دلیل برای بازنگری مصوبه بازارگردان‌ها این بود که با انبوهی از منابع ناشران مواجه بودیم که می‌توانست صرف تولید، منابع در گردش و پروژه‌های شرکت شود اما در این شرایط فقط صرف بازارگردانی شده است، دلیل دیگر مرتبط با بحث حاکمیت شرکتی بوده است.

  معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با اجرای این مصوبه به فرابورس این اختیار داده شد که بر اساس تشخیص خود و هیات مدیره در مورد ناشرانی که در بازار پایه هستند، براساس قاعده‌ای که به تایید مدیریت نظارت بر بورس‌ها رسیده تصمیم گیری کند، چرا که  بخشی از ناشران نیاز به وجود بازارگردان نداشتند اما برخی دیگر می‌توانستند کماکان کار بازار گردانی را ادامه دهند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با افت بیش از 3900 واحدی کار را تمام کرد تا کمی بیشتر از کانال 2.3 میلیون واحدی فاصله بگیرد و به نظر می‌رسد که تمایلی برای رفتن به این کانال را از خود نشان نمی‌دهد.

واگرایی در اندیکاتوری  Rsi  آن هم در سقف کانال صعودی ایجاد شده برای بازار نشان داد که بازار تمایلی نداشته است که در محدوده 2.3 میلیون واحدی باقی بماند.

اما روند کلی بازار بورس از منظر تکنیکالی با توجه به میانگین های 55 روزه و 200 روزه روندی صعودی است و این موضوع نشان می‌دهد که این افت و اخیزها بیشتر جنبه نوسانی بازار است. اما به دلیل ارزش کم معاملات در  این روزها این روندها برای بازار سرمایه بسیار فرسایشی شده است، و تا زمانی که جریان خوب نقدینگی به سمت بازار هدایت نشود بازار به همین منوال خواهد بود.

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص